Invajo Technologies: IPO-guide till noteringen

Noteringsaktuella Invajo säljer en onlinetjänst för eventbokning. Marknaden är stor men konkurrensen tuff.
Invajo Technologies: IPO-guide till noteringen - Invajo.bild_

Mjukvarubolaget Invajo Technologies (teckningskurs 9 kr) utvecklar och säljer en onlinetjänst för hanteringar av inbjudningar, bokningar och deltagare för till exempel streaming för digitala event, video, webinar samt fysiska sammankomster. Kunder är företag, ideella organisationer, myndigheter och kommuner som skall genomföra någon form av event.

Börsplus huvudscenario 2019 2020E 2021E 2022E
Omsättning 5 9 13 18
 – Tillväxt +23,8% +65,0% +50,0% +40,0%
Rörelseresultat -3 -4 -5 -5
 – Rörelsemarginal -53,1% -50,0% -35,0% -25,0%
Resultat efter skatt -4 -3 -3 -4
Vinst per aktie e.m -0,45 -0,53 -0,56
EV/Sales 7,7 4,6 3,1 2,2

Produkten Invajo som bär samma namn som bolaget lanserades 2012. Tre år senare köpte nuvarande VD Fredrik Berglund ut den tidigare majoritetsägaren. Berglund äger 23,5 procent av aktierna innan erbjudandet. Största ägare är Felix Granander, förmodligen mest känd som son till finansmannen Jan Stenbeck.

Intäktsmodellen består av att kunderna tecknar abonnemang på årsbasis, så kallade SaaS-intäkter (Software as a Service). Omsättningen under 2019 uppgick till 5,3 Mkr.

Bakgrunden till noteringen är att öka kännedomen om bolaget samt att finansiera utvecklingen av Invajos nya plattform. Invajo tar in cirka 22 Mkr. Varje unit kostar 9 kr och omfattar en aktie och en teckningsoption. Teckningsoptionerna ger rätt att teckna en aktie till kursen 10 kronor sommaren 2021. Om det sker tillförs Invajo ytterligare 12 Mkr.

IPO-GUIDE Invajo Technologies
Lista First North
Omsättning rullande tolv månader 5 Mkr
Antal anställda 11
Teckningskurs 9,00 kr
Rådgivare Eminova
Storlek på erbjudande 22 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 57 Mkr
Emissionskostnad Cirka 3 Mkr (14,5% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 73%
Investerare som ska teckna i IPO Petra Sas, Formue Nord, Felix Granander, Fredrik Berglund, Philip Löchen, m.fl. (73% i åtagande)
Garanter
Flaggor** Två flaggor
Sista teckningsdag 2020-04-28
Beräknad första handelsdag 2020-05-14 (16 dagars väntetid)
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Börsplus / bolaget

 

Två flaggor enligt Börsplus IPO-guide

Börsplus IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 219 granskade börsnoteringar är 1,7 flaggor för miljardbolag, 3,2 för småbolag och 4,3 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Börsplus IPO-guide hittar två flaggor i Invajo Technologies

# Framtida kapitalbehov 

Om ett bolag inte är lönsamt så är det viktigt för investerarna att få veta ungefär hur mycket kapital bolaget tror sig behöva fram till vinst eller större förväntat genombrott (licensaffär, ”proof-of-concept” eller motsvarande). Vid notering bör det vara tydligt angivet hur styrelsen ser på långsiktigt kapitalbehov, inte bara för kommande 12 månader. Ungefär hur mycket kapital behövs under ungefär hur många år? Om denna information saknas, förefaller orealistisk eller lämnar ett stort ofyllt finansieringsgap så är det en klar nackdel.

Det ges ingen information i prospektet om finansieringsbehovet efter 12 månader.

# Bristfällig information

Det är en varningsflagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknas också rejält vilseledande information.

Invajo är en molntjänst för hantering av digitala och fysiska möten. Av memorandumet framgår inte hur stor del av försäljningen som är kopplat till digitala respektive och fysiska möten, detta hade varit särskilt intressant nu i Coronatider. Även information om hur man bedömer att bolaget påverkas av epidemin överlag tycker vi är knapphändig.

Det finns en del bolag som tillhandahåller system för eventbokning. Några exempel på konkurrenter är den amerikanska jätten Cvent med 4000 anställda. I Sverige finns Trippus, de omsätter cirka 120 Mkr.

Andra konkurrerande lösningar är företag som tillhandahåller biljettplattformar, sociala medier och eposttjänster. Exempel är Google Forms, Survey Monkey, Mailchimp, Mandrill och Facebook.

Marknaden för eventbokningsmjukvaror är en mångmiljardmarknad som växer fort. Omkring 15 procent årligen om man får tro branschbedömare. Det är med andra ord inget fel på marknadspotentialen. Frågan är om Invajo har vad som krävs för att bli en spelare att räkna med.

Invajo ser en trend gällande förflyttning av användning av flera mjukvaror mot en mer renodlad tjänst för hanteringar av inbjudningar, bokningar etc likt bolagets egen tjänst. Plattformen skall kunna hantera allt från konferenser, utbildningar, seminarium, kundevent, gruppresor till julbord. Konkret handlar det om att skicka inbjudan, ta emot anmälan, hantera deltagare och skicka påminnelser. Hög flexibilitet är viktigt. Bolagen skall också kunna spara tid och pengar samt kunna locka fler deltagare till eventen.

Plattformen är utvecklad för att adressera en bred kundgrupp. Bolagets målsättning är att alla typer av företag och organisationer ska kunna använda tjänsten oavsett storlek, bransch eller geografi. Invajo har en rad välkända kunder. Några exempel är Mekonomen, Skandia, Region Stockholm, H&M, Fabege och BMW.

Den nya uppdaterade plattformen har ytterligare funktionalitet och skall öka distributionen samt kunna bidra med nya typer av intäktsströmmar. Plattformen stödjer även så kallad API. Förenklat innebär det att kopplingar mot databaser och servrar underlättas och möjligheter till integration mellan program.

Invajo har arbetat med utvecklingen av den nya plattformen i några år och befinner sig i slutfasen. Bolagets utvecklingspartner i form av EPTI VB AB har även blivit delägare i Invajo. Invajo har nämligen betalt viss del av utvecklingsarbetet i aktier. Ett ovanligt upplägg. VD Fredrik Berglund menar att detta är en del av EPTI:s affärsmodell och att det “passar Invajo väldigt bra givet den fas vi är i”. Utvecklingen sker alltså i huvudsak av externa partners.

Invajo har höga ambitioner och målsättningen är att nå en abonnemangsbas som passerar 100
Mkr i omsättning inom fem år samt en rörelsemarginal på 30 procent. Det känns aggressivt och innebär en ökning av försäljningen med cirka 20 gånger.

Försäljningsstrategin innefattar bland annat att användarnas upplevelse av tjänsten och dess funktionalitet skall vara så pass bra att användarna själva säljer in tjänsten genom rekommendationer.

Den nya plattformen har två versioner av tjänsten. En för företag och en för privatpersoner. Även detta skall bidra till viral spridning av tjänsten. Kort och gott behöver användarupplevelsen vara god.

VD Fredrik Berglund har varit med och grundat bolaget i dess nuvarande form. Berglund har bland annat dessutom grundat bolaget Ryce Directory Intelligence som såldes till Oniva Online Group 2007. Oniva heter numera Binero Group och är noterat på First North. I prospektet beskrivs Berglund som en “serieentreprenör”.

Styrelseordförande är Erik Wikström som var en av grundarna till IT-bolaget Icon Medialab som var mycket omtalat under IT-boomen vid millennieskiftet. Styrelseledamoten Mikael Malm företräder Felix Granander som är största ägare i Invajo.

Bortsett från VD Fredrik Berglunds ägande och Felix Grananders innehav är övrigt insynsägande ganska blygsamt. Det ger inget förtroende. Berglund och Granander tecknar aktier i emissionen för 1,5 Mkr vardera. Det är dock positivt.

Under fjolåret tvingades Invajo att upprätta en kontrollbalansräkning (KBR).

VD Fredrik Berglund svarar: “Då vi hade använt oss av en finansieringslösning bestående av konvertibler så var finansieringen på plats – men då det just är en konvertibel (med tvingande konvertering) så ligger det på skuldsidan i balansräkningen fram tills att konverteringen sker. Så även om finansieringen var på plats behövde vi KBR tills konverteringen sker.”

Hur påverkas Invajo av Covid-19? Bolaget har inte permitterat några anställda. Tvärtom anställde Invajo folk under mars. Efterfrågan av digitala event har ökat nu i coronatider. Till Börsplus uppger Invajo att bolaget “haft högst ofrivilligt bra tajming”.

2019 växte Invajo intäkterna med 24 procent. En solid tillväxttakt. Å andra sidan är det från låga nivåer. ARR-värdet (årligt återkommande intäkter) var 7,5 Mkr i slutet på 2019. Vi räknar med att tillväxttakten i omsättning accelererar rejält under 2020.

Priset för produkten varierar mellan 15 000 – 60 000 kr per år. Invajo säljer årsabonnemang med en upfront-betalning. Prissättningen sker efter hur många event kunderna tror de behöver och får alltså en offert därefter.

Invajo har en bit kvar till att bli kassaflödespositiva. 2019 var rörelseresultatet -3 Mkr medan det fria kassaflödet var -14,5 Mkr. Invajos rörelsekapitalunderskott under de kommande tolvmånadersperioden väntas uppgå till cirka 12 Mkr givet nuvarande affärsplan, enligt prospektet. Nettoskulden enligt prospektet var 0,4 Mkr per den sista februari i år. I mars månad tog Invajo upp ett lån på cirka 1 Mkr. Noterbart är att flera av långivarna dessutom tecknar aktier i emissionen. Bolaget kommer uppskattningsvis ha en kassa på omkring 17 Mkr efter noteringen.

På våra prognoser för 2020 värderas Invajo till 4,5 gånger omsättningen (EV/Sales).

I tabellen nedan finns sammanställning över hur några svenska SaaS-bolag värderas. Tillväxtmaskinen Fortnox värderas högt. Över 20 gånger omsättningen bakåtblickande. Lime som säljer CRM-system värderas på samma vis till 8,5 x försäljningen.

De betydligt mindre bolagen Litium och Qbank som omsatte 41 respektive 28 Mkr i fjol värderas kring 3 gånger den bakåtblickande omsättningen. Upsales som omsatte 68 Mkr 2019 värderas till 4,5 gånger försäljningen.

På Factset prognoser för 2021 värderas gruppen som helhet till cirka 6 gånger omsättningen. De mindre bolagen betydligt lägre än så.

Bolag Avkastning 1 år % EV / Ebit RTM EV / Sales RTM EV / Sales 2021E Ebit-marginal 2021E % Årlig tillväxt i omsättning 2020-2022 %
Fortnox 85,5 69,3 21,0 12,3 35,5 26,1
Lime Technologies 54,1 47,7 8,6 6,5 21,3 13,6
Litium 22,1 -8,8 3,0 1,5 9,3 33,9
Upsales Technology 135,7 4,6 2,8 13,9
QBNK Holding 37,2 36,2 2,8
Genomsnitt 49,7 56,0 8,0 5,8 20,0 24,5
Källa: Börsplus / Factset
Definition Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = rörelseresultat rullande 12 månader EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = omsättning rullande 12 månader EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2021E Förväntad rörelsemarginal 2021E Förväntad årlig tillväxt 2020-2022

Att hantera inbjudningar och bokningar sysslar de allra flesta företag och organisationer med på ett eller annat sätt. Marknadspotentialen är stor. Invajo har en imponerande kundlista med många välkända namn.

Bolaget är dock i ett tidigt stadium och konkurrensen är tuff. Bolagets nya plattform verkar bli ett lyft men samtidigt finns osäkerhet kopplat till lanseringen. Blir det verkligen så bra som Invajo hoppas på? Invajo ser även ut att vara beroende av att teckningsoptionen (teckningskurs 10 kronor med lösen juni 2021) löses in. Det kan bli jobbigt om aktien skulle utvecklas svagt.

Jämfört med några av börsens andra små SaaS-bolag sticker värderingen inte ut som något fynd. Möjligheten att Invajo kan växa fort kommande år finns absolut. Väntetiden från sista teckningsdagen tills notering är 16 dagar. I dessa coronatider kan mycket hända under den tiden. Vi lockas inte av aktien. Rådet blir således teckna ej.

Invajo fem största ägare Innehav Andel
Felix Granander 15.7 Mkr 27.5%
Fredrik Berglund 9.8 Mkr 17.1%
Kallskär AB (Harald Mix) 4.5 Mkr 7.8%
Petra Sas 2.4 Mkr 4.1%
Formue Nord 2 Mkr 3.5%
 Källa: Prospekt, avser ägande efter erbjudandet
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET