Analys IPO-guiden Hemply Balance
Intim omstart för börsaktuella Hemply Balance
Hemply Balance | April 2021 |
VD: | Emil Sandin |
Styrelseordförande: | Pingis Berg-Hadenius |
Antal anställda: | 5 |
Nyckelpersoners ägande: | Cirka 41 % |
Lista: | NGM |
Teckningskurs: | 21,50 kr |
Antal aktier efter IPO: | 2,4 miljoner |
Börsvärde: | 52 Mkr |
Nettokassa: | 13 Mkr |
Resultatnivå, årstakt: | Cirka -5,8 Mkr |
Källa: Affärsvärlden / Bolaget | Räknat på antal aktier efter IPO. |
Hemply Balance (teckningskurs 21,50 kr) är ett e-handelsbolag som startades 2016. Bolaget säljer kosttillskott i form av oljor och oljekapslar samt hudsalva. Det speciella med produkterna är att de är gjorda på hampa.
Hampa är en växt som kan ha hälsofrämjande effekter och populariteten har vuxit i takt med ökad acceptans och lagändringar i inte minst USA. Hampa och Cannabis tillhör samma familj av växter men hampa innehåller inte THC, den cannabinoid som är psykoaktiv och kan ge upphov till en berusande effekt.
Hemply Balance omsatte under 2020 knappt 5,3 Mkr och rörelseresultatet var -5,4 Mkr. Nu satsar bolaget på tillväxt och under andra kvartalet lanseras en serie av intimvårdsprodukter för kvinnor.
För att finansiera detta sker en notering på NGM Nordic SME och en nyemission på 12,5 Mkr. Till salu är units med två aktier och en teckningsoption. Optionen ger rätt att teckna en ny aktie till en kurs på 21,50 – 43,00 kr i november i år.
LÄS OM AKTUELLA NOTERINGAR PÅ IPO-GUIDEN
IPO-GUIDE | Hemply Balance |
Lista | NGM SME |
Omsättning rullande tolv månader | 5 Mkr |
Antal anställda | 5 |
Teckningskurs | 21,50 kr |
Rådgivare | Augment Partners |
Storlek på erbjudande | 13 Mkr (varav 100% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 51 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 1 Mkr (8,0% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 73% |
Investerare som ska teckna i IPO | Gerhard Dal, Per Nilsson, Sebastian Clausin, Philip Löchen, Oliver Molse, m.fl. (73% i åtagande) |
Garanter | – |
Flaggor** | En flagga |
Sista teckningsdag | 2021-04-20 |
Beräknad första handelsdag | 2021-05-06 (16 dagars väntetid) |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). ** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. Källa: Affärsvärlden / bolaget |
En flagga enligt Affärsvärldens IPO-guide
Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 289 granskade börsnoteringar är 1,4 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Affärsvärldens IPO-guide hittar en flagga i Hemply Balance
# Bristfällig information
Det är en flagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknar vi också rejält vilseledande information.
I juni 2020 meddelade Läkemedelsverket ett förbud för Hemply Balance att sälja produkter i Sverige innehållande CBD avsedda att förtäras. Den försäljning som därmed stoppades stod för mer än hälften av bolagets försäljning 2020. Mot bakgrunden av den stora effekten detta medförde hade det varit intressant för investerarna att få ta del av delårsrapport för Q3 och Q4. Det som presenteras i memorandumet är helårssiffror. Vi hissar dock ingen flagga för detta.
# Täta personkopplingar
Om nyckelpersoner har nära personliga relationer eller affärskopplingar via andra bolag så ökar risken att det inte enbart är professionella hänsyn som styr besluten.
Bolagets styrelseordförande Pingis Berg-Hadenius och dess CMO Hildur Hadenius är syskon. Vi hissar en flagga.
# CV med plumpar
För investerare är det relevant att känna till om nyckelpersoner har ett “bagage” av exempelvis konkurser, tvister, åtal eller andra potentiella “plumpar”. En (lindrig) gång är ingen gång men två gånger kan vara en gonggong.
En styrelseledamot i Hemply Balance har varit ledamot i ett bolag där ett dotterbolag försattes i konkurs 2019. Vi uppfattar inte konkursen som ”elakartad”. IPO-guiden brukar avstå från att dela ut en flagga i fall som dessa och så gör vi även i fallet Hemply Balance.
AFFÄRSVÄRLDENS SYN PÅ HEMPLY BALANCE
Det här är ett utvecklingsbolag med små intäkter och med högtflygande planer, alltså en förhoppningsaktie. Analys av förhoppningsbolag kräver andra metoder än vanliga börsaktier. Se även faktaruta längst ner.
1. INCITAMENT NYCKELPERSONER
Ledning och styrelse äger inför noteringen 54% av bolaget och kommer vid fulltecknad emission äga knappt 41%. Den enskilt största ägaren är VD:n och grundaren Emil Sandin som efter noteringen äger 25,5%. Bolagets näst största ägare är styrelseordföranden Pingis Berg-Hadenius med 11,3%. Hennes syster Hildur Hadenius är gynekolog och är bolagets medicinskt ansvariga och ansvarig för produktutveckling. Hon äger 3,8%. Dessa tre har också 12 månaders lock-up.
Av emissionsbeloppet på 12,5 Mkr är 9,1 Mkr eller 73% säkrat genom teckningsförbindelser. Största förbindelserna har Gerhard Dal, Per Nilsson och Sebastian Clausin som tecknar aktier för 2 Mkr vardera. I ägarlistan hittar vi också Edastra med investeraren Robert Ahldin som styrelseordförande. De äger knappt 6% inför emissionen och tecknar inte fler aktier.
2. TRACK RECORD NYCKELPERSONER
VD och grundare Emil Sandin är relativt ung. Han är född 1993 och startade bolaget 2016 efter att ha bott i USA och sett utbudet och marknaden där.
Pingis Berg-Hadenius är styrelseordförande sedan 2020. Hon har tidigare erfarenhet som, bland annat, VD för Löwengrip Beauty AB. Löwengrip Beauty sålde skönhetsprodukter och drevs tillsammans med Isabella Löwengrip. Under 2020 såldes bolaget till norska Dermanordic.
Johan Kleberg med erfarenhet från e-handels- och mediabranschen är ledamot sedan 2020. Han har han bland annat arbetat som VD på TV4 Sport, som COO på Canal+ Nordic samt som VD på CMore. Därtill agerade Johan som VD för Adlibris i över fyra år fram till mars 2019. Idag är han delägare och VD för Bookbinders design AB Scandinavia AB samt styrelseordförande i Matsmart in Scandinavia AB.
Petter Ödeen med erfarenhet som reklambyråkonsult är ledamot sedan 2021. Han har bland annat varit delägare, Creative Director och Art Director på reklambyrån Garbergs. Sedan 2019 är han fristående konsult och har också varit Creative Director på e-handelsbolaget Babyshop.
I styrelsen hittar vi också Mia Batljan, dotter till fastighetsmagnaten Ilija Batljan. Hon arbetar inom finans på SBB och innehar ett mindre antal aktier i Hemply Balance.
3. TROVÄRDIGHET FÖR PRODUKT OCH STRATEGI
Hemply Balance säljer kosttillskott i form av oljor och oljekapslar samt hudsalva. Det speciella med produkterna är att de är gjorda på hampa.
Hampa är en växt som kan ha hälsofrämjande effekter. Hampolja innehåller bland annat Cannabidiol (CBD) som, i väsentligen högre doser, används som verksam substans i vissa receptbelagda läkemedel. Vissa menar också att CBD kan hjälpa mot till exempel sömnsvårigheter och ångest. Hampa och Cannabis tillhör samma familj av växter men hampa innehåller inte THC, den cannabinoid som är psykoaktiv och kan ge upphov till en berusande effekt.
Affärsmodellen grundar sig i försäljning av produkter till konsumenter via distributörer samt egen webbshop. I juni 2020 förbjöd dock Läkemedelsverket Hemply Balance att sälja produkter i Sverige innehållande CBD och avsedda att förtäras. Därmed tappade bolaget 58% av sina intäkter. Hemply Balance har överklagat beslutet men processen för slutligt besked väntas ta upp till 18 månader.
Lagstiftningen är mer tillåtande avseende användningen av CBD i produkter som inte förtärs och en satsning på en CBD-oljebaserad intimvårdsserie för kvinnor påbörjades. CBD sägs nämligen också kunna förbättra sexuell tillfredsställelse.
PRODUKTER
Recepten för intimvårdsprodukterna har tagits fram av bolagets Hildur Hadenius som är gynekolog. Till en början består serien av tre produkter. Dessa väntas lanseras under maj via skönhetsåterförsäljaren Lyko och bolagets egna webbshop. Lyko har också, enligt prospektet, ett årligt inköpsåtagande. I kontakt med Afv skriver dock Hemply Balance VD att något åtagande inte finns men att det finns en målvolym om 10 000 produkter för 2021. Utöver intimvårdsserien så ska Lyko även sälja bolagets hälsokostprodukter online i Tyskland, Nederländerna, Polen och Österrike.
Det brittiska bolaget More to Moor sköter försäljningen av intimvårdsserien på Hemply Balance domäner i samtliga länder förutom Norge och Danmark.
Bolagets befintliga produkter kostar mellan 350-1150 kr beroende på produkt, styrka och mängd. Bruttomarginalen är mycket hög, kring 90%. Enligt recensioner online så är produkterna också omtyckta. De nya intimvårdsprodukterna kommer kosta mellan 300-700 kr. Hemply Balance har inga konkreta mål kring omsättning, break-even eller liknande.
STRATEGI
Emissionslikviden på netto 11,5 Mkr ska till största del användas till marknadsföring (50%) för att etablera den nya intimvårdsserien samt stärka nuvarande sortiments position.
Bolagets strategi är att över tid utveckla ytterligare produktlinjer inom de områden som klassas som kosmetika då lagstiftningen är mer tillåtande avseende användningen av CBD. Samtidigt vill bolaget växa i Norge och Danmark.
Vi på Afv tycker att det låter vettigt att satsa mot kosmetika. Det är i och med Läkemedelverkets förbud tydligt att det finns en risk i att sälja denna typ av kosttillskott. Troligtvis är konkurrensen dock hårdare inom kosmetika. När Afv undersöker utbudet på Lykos hemsida finns flera skönhetsprodukter med CDB. Det är krämer och hårprodukter från bland annat Lanza. Hos Lyko hittar vi dock inga produkter direkt likande Hemply Balance. För att lyckas inom nischen CBD-produkter tror vi att det blir viktigt med ett starkt varumärke och att bolaget hittar rätt försäljningsmodell.
Bland konkurrenterna inom kosttillskott finns bland annat Nordic Oil som dessutom verkar sälja till fler länder. Inom området intimprodukter finns de amerikanska bolagen Quim, Foria och Mothers Dose. Inget av dessa bolag säljer dock ännu inom EU enligt Hemply Balance.
4. NÖDVÄNDIGA ANTAGANDEN I OPTIMISTISKT SCENARIO
Här är de saker som mer eller mindre måste inträffa för att Affärsvärldens optimistiska scenario för bolaget ska kunna inträffa.
- Framgångsrik lansering av intimvårdsprodukterna
- Inga fler motgångar i form av reglering eller förbud
OPTIMISTISKT SCENARIO
Hemply Balance | Idag | Tänkbart 2023 | |
Avklarad milstolpe | Existerande hampaprodukter på marknaden | Intimvårdsprodukter på marknaden, omsättning 30 Mkr | |
Kommande värdedrivare (i) | Lansering av intimvårdsprodukter | Fler produkter och lansering på fler marknader | |
Värderingsmodell (ii) | e.m. | P/S 3 | |
Resultatnivå, årstakt | Cirka -5,8 Mkr | Positivt | |
Börsvärde, Mkr (iii) | 58 Mkr | 90 Mkr | |
Optimistisk vinstchans (iv) | 60% |
TABELLFÖRKLARING OPTIMISTISKT SCENARIO
Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Affärsvärldens huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det oftast slutar med en stor förlust för investerarna.
(i) Värdedrivare är de enligt Affärsvärlden enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i förhoppningsbolag är: licensavtal, regulatoriska godkännanden, genombrottsorder, kundintag, nya marknader, nya råvarufyndigheter, nya forskningsdata, produktlanseringar etc.
(ii) Värderingsmodell: Vad är viktigast för hur aktien prissätts på börsen? Enklast är det om man har vinster eller omsättning att utgå ifrån som kan ge en värderingsmultipel som P/e-tal, EV/EBIT eller EV/Sales. Annars är man hänvisad till en grov skattning av vad som vore ett rimligt börsvärde i en tänkt framtid efter att bolaget klarat av flera värdedrivande milstolpar längs vägen.
(iii) Börsvärde idag avser aktuell börskurs och full utspädning efter eventuell pågående nyemission. Börsvärdet i en tänkbar framtid avser Affärsvärldens (ofta svåra) bedömning av vad som kan vara ett rimligt framtida börsvärde i ett läge där Affärsvärldens optimistiska antaganden om utvecklingen slagit in.
(iv) Optimistisk vinstchans är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finansieringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.
Direkt efter noteringen är börsvärdet 51 Mkr och bolaget har knappt 13 Mkr i nettokassa. Kapitalbehovet är 10,5 Mkr kommande år. Teckningsoptionerna väntas ge ytterligare 6,25-12,5 Mkr i november i år.
Produkter från hampa verkar ganska trendigt just nu. Men frågan är om produkterna är här för att stanna eller om det är en mer tillfällig trend. Populariteten har vuxit i takt med ökad acceptans och lagändringar i inte minst USA. Den faktiska effekten av CBD är dock oklar och framtida forskning får utvisa vilken effekt preparaten har. Det kan tänkas ha betydelse för produkternas popularitet.
I ett positivt scenario tänker vi oss att bolagets nya intimvårdsprodukter tas emot väl och att bolaget lyckas öka sin försäljning från i dagsläget 5 Mkr till 30 Mkr 2023. I ett sådant scenario ser vi en uppsida på 60%.
PESSIMISTISKT SCENARIO
I ett pessimistiskt scenario blir bolagets nya intimvårdsserie en flopp och bolaget stoppas även i fortsättningen från att sälja hälsokostpreparat i Sverige. Risken för fler regleringar eller förbud går inte heller att bortse ifrån. I ett pessimistiskt scenario bör man som investerare räkna med stor förlust.
AFFÄRSVÄRLDENS SLUTSATS
Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det över tid slutar med en stor förlust för investerarna.
Hemply Balance är tidigt ute med denna typ av produkter i Europa. Frågan är om CBD-produkter är här för att stanna eller om det är en mer tillfällig trend. I vilket fall så tror vi att det blir helt avgörande med starkt varumärke för att bli stora i branschen. Där borde den namntunga styrelsen kunna bidra. Styrelsen och avtalet med Lyko är två plus. Vi på Afv lockas dock inte av att investera. Någon form av reglering eller förbud är en risk vilket inte minst Läkemedelverkets förbud visar på. Intimvårdsprodukterna är dessutom helt nya och oprövade. Rådet blir att inte teckna.
SÅ SER AFFÄRSVÄRLDEN PÅ FÖRHOPPNINGSBOLAG
Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Affärsvärldens åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.
- Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.
- Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.
- Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.
- Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario. Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.
En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:
- Kundtillväxten ökar
- Positiva forskningsresultat (Life Science)
- Framgångsrik lansering utomlands
- Lyckad prospektering (råvarubolag)
- Inget priskrig från stark konkurrent
- Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin
Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.
Affärsvärldens slutsats
Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Affärsvärlden sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:
- 1 eller 2 = Sälj
- 3 eller 4 = Neutral
- 5 eller 6 = Köp
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser