Ingen rea på Rusta

Börsnoteringen av Rusta blir Stockholmsbörsens första på över ett år. Afv ser ett välskött bolag med god tillväxthistorik. Den som hade hoppats på en prislapp i linje med lågpriskedjans produkter blir dock besviken.
Ingen rea på Rusta - Rusta
Foto: Naina Helén Jåma / TT
Rusta
Teckningskurs: 43-50 kr Antal aktier: 151,8 m
Börsvärde: 6 527 – 7 590 Mkr Nettokassa efter IPO: 345 Mkr (exkl IFRS 16)
VD: Göran Westerberg Ordförande: Erik Haegerstrand

Lågpriskedjan Rusta (teckningskurs 43-50 kr) ska till börsen. Bolaget gör en IPO som helt består av aktieförsäljningar från befintliga ägare.

30% av Rusta-aktierna bjuds ut, mestadels från grundarfamiljerna Forsgren och Forssell. De minskar sina ägarandelar från 41% till 29% vardera (kapital och röster). Nyttjas noteringens övertilldelningsoption fullt ut kommer totalt 34,5% av aktierna i Rusta att byta händer. Grundarfamiljerna behåller även i så fall kontrollen sinsemellan, med totalt 53,5% av rösterna.

Rusta grundades 1986 av Bengt-Olov Forssell (som avled 2019) och Anders Forsgren. Tanken var att kombinationen grossist, importör och detaljhandlare skulle medge låga priser på vardagsprodukter. Den första butiken öppnades i Gävle 1986 och idag har Rusta 203 butiker i Sverige, Norge, Finland och Tyskland. Huvudkontoret ligger i Upplands Väsby.

Göran Westerberg är Rusta-VD sedan 2012. Han äger 3,9 miljoner aktier i bolaget och kommer sälja en knapp tredjedel vid IPO. Westerberg har även teckningsoptioner som nästa år ger honom rätt att teckna 3,4 miljoner aktier för 127 Mkr (kurs 37,27 kr). Tecknar Westerberg fullt ökar hans ägarandel i så fall till ca 4%.

Affärsvärldens huvudscenario 2022/2023 2023/2024E 2024/2025E 2025/2026E
Omsättning 10 202 11 110 12 055 13 031
 – Tillväxt +7,5% +8,9% +8,5% +8,1%
Rörelseresultat* 404 500 603 717
 – Rörelsemarginal 4,0% 4,5% 5,0% 5,5%
Resultat efter skatt 165 363 457 544
Vinst per aktie 1,70 2,39 3,00 3,60
Utdelning per aktie 1,00 1,00 1,20 1,40
Direktavkastning 2,2% 2,2% 2,6% 3,0%
Avkastning på eget kapital 13% 24% 24% 24%
Avkastning på operativt kapital 29% 33% 36% 39%
Nettoskuld/Ebita 0,6 -0,1 -0,4 -0,6
P/E 27,4 19,5 15,5 12,9
EV/Ebita 16,6 13,4 11,1 9,4
EV/Sales 0,7 0,6 0,6 0,5
Kommentar: Rustas räkenskapsår löper maj-april. * Avser Ebita exklusive IFRS 16-effekter.

13 av 16 lednings- och styrelsemedlemmar äger aktier i Rusta. Samtliga minskar i IPO:n men flertalet ska visserligen delta i ett optionsprogram i närtid.

Den stora frågan som vi ser det är varför huvudägarna tycker det är en bra idé att sälja en ganska stor del av sina innehav.

Det finns ingen uppenbar förklaring till varför Rusta skulle passa bättre på börsen än i privat miljö. Det behöver inte vara fel men man bör bli lite vaksam av att det enda tunga motivet till noteringen verkar vara att ägarna vill sälja aktier.

Läs mer om aktuella börsnoteringar på IPO-guiden

IPO-GUIDE Rusta
Lista Nasdaq Stockholm
Omsättning rullande tolv månader 10 508 Mkr
Antal anställda 4 181
Teckningskurs 46,50 kr (43,00 – 50,00)
Rådgivare Carnegie
Storlek på erbjudande 2 117 Mkr (varav 0% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 7 058 Mkr
Emissionskostnad Cirka 46 Mkr (2,2% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO*
Investerare som ska teckna i IPO Ingen information
Garanter
Flaggor** En flagga
Sista teckningsdag 2023-10-18
Beräknad första handelsdag 2023-10-19
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

En flagga enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 450 granskade börsnoteringar är 1,6 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar en flagga i Rusta

# Tveksamma incitament
Tveksamma incitament är Affärsvärldens samlingsbegrepp för olika typer av risk för intressekonflikt. Ett typexempel är att rådgivaren eller dess anställda äger aktier i IPO-bolaget. Det behöver inte vara ett problem och kan även ses som en fördel men det finns också risker för intressekonflikter eller att rådgivaren översäljer aktien.

Vi noterar att Rusta är ett bolag som inte behöver pengar och inte har ägare som är tvingade att sälja. Motiven till noteringen är inte övertygande. Ändå gör Rusta en börsnotering i ett svårt klimat. Det gör att Afv undrar över incitamenten. Vi nöjer oss med att resa frågan utan att hissa en flagga.

Rusta svarar här i likhet med hur skälen till notering angavs i prospektet. I korthet att notering är att naturligt steg för Rusta som medför ägarspridning och ökad genomlysning, samtidigt som grundarfamiljerna förblir långsiktiga ägare.

I en separat kommentar säger Rustas VD Göran Westerberg att grundarfamiljen Forssell hamnat i ett ofrivilligt generationsskifte efter Bengt-Olovs bortgång. Samtidigt som den andra grundaren Anders Forsgren är över 70 år och vill kunna ge sina barn flexibilitet. Westerberg pekar även på möjligheten för Rustas anställda att enkelt kunna köpa aktier i bolaget på börsen.

# Komplext erbjudande
Breda kursintervall är den vanligaste formen av ett komplext erbjudande. Andra exempel är väldigt stort inslag av övertilldelningsoption eller lägen där antal aktier eller nettoskuld är svårt att beräkna.

IPO-kursen har intervallet 43-50 kronor. Den svenska IPO-marknaden har legat i träda ett bra tag. Därför hade det varit önskvärt med ett mindre intervall eller än hellre inget alls. Afv hissar dock ingen flagga utan nöjer sig med en kommentar.

# Kort finansiell historik
Bra information gör att investerare fattar klokare beslut. IPO-bolag som uppvisar enstaka år av finansiell historik är ofta nystartade, omstrukturerade eller har andra skäl att inte visa hela bilden.

Rusta är ett bolag med lång historik där det vore relevant att se utvecklingen över fler år än bara de tre som Rusta bjuder på. Detta motiverar en flagga.

Rusta skyller på EU-regelverk men det håller inte. I Verksamhetsbeskrivningen är IPO-bolag friare och där hade Rusta kunnat inkludera en längre vinsthistorik etc.

VARIETY HARD DISCOUNT

Rusta erbjuder produkter inom bland annat heminredning, gör-det-själv-redskap, hygien, städ, fritid och livsmedel (konserver, snacks m.m.). Bolaget verkar i segmentet mycket låga priser, brett sortiment men få val per produktkategori, samt relativt låg servicenivå. Rusta kallar detta för VHD (variety hard discount).

De nordiska VHD-konkurrenterna består av Biltema, Jula, ÖoB, Tokmanni (inklusive förvärvade Dollarstore), Puuilo och Europris. Rusta uppger sig ha en kombinerad marknadsandel på 14% i Sverige, Norge och Finland. Det avser år 2021 och gör Rusta till den tredje största VHD-aktören i länderna. 2017 var marknadsandelen 12%. Rusta konkurrerar även med aktörer som Clas Ohlson, IKEA och stormarknader, men de sorterar inte in i VHD-facket. Uppstickaren Normal kan också nämnas.

Lågprismarknaden har över tid tenderat att vara stabil och växt snabbare än den bredare detaljhandeln. Tillväxten i Sverige, Norge och Finland har varit hygglig oavsett konjunktur. Framöver ser Rusta att en marknadstillväxt på 8,4% årligen 2022-2026 kan ligga i korten för VHD-segmentet.

Försämrat läge för konsumenter med minskad köpkraft och ökad prismedvetenhet hos större grupper i samhället väntas ge stöd. Ett kärvt läge inom detaljhandeln kan samtidigt öppna upp för lediga lokaler och fler nyetableringar än vanligt. Begränsat utbud av intressanta butikslägen är ofta en flaskhals för tillväxt, förklarar Rustas VD Göran Westerberg för Afv.

Rusta är klart lönsammast på hemmaplan. Det tar ofta ett ganska bra tag för nya Rusta-butiker att nå försäljningsnivåer som medger hyfsad lönsamhet. Ett exempel: Rusta-butiker som funnits längre än nio år omsatte senaste verksamhetsåret drygt 50% mer per kvm butiksyta än de butiker som var inne på sina tre första levnadsår (34 000 vs 22 000 kr). Rustas butiker är i snitt 1900 kvadratmeter stora, så det krävs en hel del kundtrafik för att få snurr på affären.

STORLEKEN SPELAR ROLL

Rustas affärsmodell kretsar kring hög kontroll av värdekedjan, med stora inköpsvolymer och produktinköp utan mellanhänder. Det är så bolaget kan pressa priserna. Rusta har lokala inköpskontor i Kina, Indien och Vietnam men Sverige är bolagets viktigaste inköpsmarknad. Centrallagret i Norrköping är spindeln i nätet varifrån majoriteten av produkterna distribueras till butikerna. Lagret har cirka 450 anställda.

NUMERA ÄVEN PÅ NÄTET

2020 lanserade Rusta sin e-handel som nu finns i Sverige och Finland. På rullande tolv månader skedde 1,6% av Rustas försäljning på nätet.

Av lönsamhetsskäl säljer bolaget bara omkring en tredjedel av sitt sortiment på nätet. Produkter med stora volymer och låga marginaler, typ toapapper, går inte att köpa i Rustas e-handel. Snarare är det produkter som grillar, trädgårdsmöbler och heminredning som erbjuds.

Rusta vill gärna växa på nätet men det kommer inte ske på bekostnad av lönsamhet. Bolagets mål är att ha minst lika bra lönsamhet i e-handeln som i de fysiska butikerna. Göran Westerberg uppger för Afv att lönsamheten online i dagsläget är i nivå med den i fysiska butiker.

Rusta kombinerar försäljning av externa varumärken med egna produkter (private label). Egna produkter stod för 64% av omsättningen förra räkenskapsåret. Tanken är att locka kunderna med kampanjer på kända varumärken och se till att även sälja egna produkter med högre marginaler när kunderna strosar runt i butiken.

FIN TILLVÄXT

Rusta har växt 14% i snitt per räkenskapsår sedan 2014/2015, huvudsakligen organiskt. Merparten av tillväxten kommer från butiksöppningar. I grova drag har en tredjedel av tillväxten typiskt skett genom ökad försäljning i befintliga butiker. Allt som allt är det ett bra facit som backar upp utsagan om ökade marknadsandelar. Framåt har Rusta som mål att växa 8% per år varav 3% i jämförbara butiker.

Rusta har ofta legat på 10-15 butiksöppningar per år. En uppväxling ser ut att vara aktuell framöver. Rusta ligger antingen i förhandlingar eller har tecknat avtal med hyresvärdar om att öppna 24 nya butiker. De här butiksöppningarna kommer att ske nästan uteslutande innevarande och nästkommande räkenskapsår, enligt Rustas VD.

Rusta Lansering Marknadsandel VHD Antal butiker Nya på väg
Sverige 1986 21% 110 9
Norge 2014 10% 44 10
Finland 2018 8% 40 2
Tyskland 2017 i.u. 9 3

Utöver detta har bolaget planer på att öppna 40-60 butiker de kommande tre åren. Det kan alltså totalt handla om över 20 nya butiker per år framöver, vilket Göran Westerberg menar att Rusta kan klara av utan problem.

Det är dock inte lika enkelt som tidigare att hitta lägen i Sverige som passar Rustas önskemål. Över tid räknar bolaget med att Norge, Finland och framförallt Tyskland kommer att stå för en allt större del av butikstillväxten.

Något vi gillar med Rustas tillväxtstrategi är att den framstår som disciplinerad med rejäla kartläggningar innan nya butiker öppnas. Det är otroligt viktigt om Rusta ska lyckas med sin expansion utomlands. Sett till den stora tyska marknaden har Rustas sex första butiker nu uppnått lönsamhet, enligt Göran Westerberg.

Rörelsemarginalen har snittat 4% sedan 2014/2015. Det imponerar inte särskilt och är lägre än sektorkollegorna Europris och Tokmanni som snittat 12 respektive 7% under samma period. Det trots att Rustas bruttomarginaler på drygt 40% är över 5 procentenheter bättre än Tokmannis. Biltema har haft en rörelsemarginal på 6% i snitt senaste fem åren, medan ÖoB endast kommit upp i drygt 1,3%. Rusta uppger sig hittills inte ha behövt stänga något varuhus av lönsamhetsskäl.

PROGNOSER OCH VÄRDERING

  • Omsättningstillväxt. Afv skissar på att Rusta öppnar 15 butiker per år de kommande åren. Vi tänker oss då att Rusta kan addera runt 500 Mkr per år från nya butiksöppningar. Det är baserat på ett antagande att nya butiker säljer för 18 000 kr/kvm det första året och att nya butiker är av genomsnittsstorlek (1900 kvm). På toppen av det räknar vi med 4% tillväxt i befintliga butiker per år. Övningen ger en omsättningstillväxt på knappt 9% 2023/2024, 8,5% nästa räkenskapsår samt drygt 8% 2025/2026.
  • Rörelsemarginal (Ebita exkl. IFRS 16-effekt). Vi tror på en rörelsemarginal som går från 4,5% 2023/2024 till 5,5% slutåret 2025/2026. Det är baserat på tillväxtantagandena, hur vi tror kostnaderna ökar när bolaget växer samt på att bruttomarginalen 41% från ifjol upprepar sig. På längre sikt kan Rusta nog ha 6-7% rörelsemarginal “i sig”, om Finland och Tyskland utvecklas i rätt riktning.
Bolag Avkastning 1 år % P/E 2024E EV/Ebit 2024E EV/Sales 2024E Ebit-marginal 2024E % Årlig tillväxt 2024E-2025E %
Rusta* (Afv) IPO 15,5 11,1 0,6 5,0 8,3
Tokmanni (Afv, FI) 12 11,0 13,3 0,9 6,7 15,0
Europris (NO) 4 10,9 10,5 1,4 13,6 4,0
Clas Ohlson 77 14,4 12,4 1,0 7,8 1,5
Puuilo (FI) 60 14,8 12,2 2,0 16,6 10,0
Genomsnitt 38 13,3 11,9 1,2 9,9 7,7
Källa: Affärsvärlden / Factset
Kommentar: I augusti 2023 betalade Tokmanni motsvarande 6,9x Ebitda för Dollarstore, vilket var en bit under finländarnas egen Ebitda-multipel på börsen. * exkl. IFRS 16

Vid mittspannet av teckningskursen värderas Rusta ungefär som sektorkollegorna på nästa års siffror. Varje försäljningskrona i Rusta värderas emellertid lägre.

Rusta värdering R12M 43,00 kr 46,50 kr 50,00 kr
EV/Sales 0,6x 0,6x 0,7x
EV/Ebita 13,2x 14,3x 15,5x
  • Multipel. Rusta kan väntas bli ett av börsens allra stabilaste detaljhandelsbolag, som dessutom bör kunna bjuda på hyfsad tillväxt. I vårt huvudscenario pekar pilarna i rätt riktning för Rusta, vilket vi tycker motiverar en resultatmultipel (EV/Ebita) på minst 12x.

Det här ger en uppsida i Rusta-aktien på 32% på ett par års sikt. Skulle IPO-kursen bli den högsta möjliga sjunker dock uppsidan till 23%.

ALTERNATIVA SCENARIER

Vill det sig väl ser vi en möjlig tillväxt på 10% per år och att rörelsemarginalen letar sig till 6% räkenskapsåret 2025/2026. Sannolikt har lönsamheten i Finland och Tyskland då börjat takta uppåt. Det här utfallet förtjänar enligt oss EV/Ebita 13x vilket ger 62% uppsida.

Ett skräckscenario för Rusta är att den jämförbara tillväxten av olika skäl försvinner medan nya butiksöppningar underpresterar. I ett sådant läge tror vi tillväxten kan sjunka till 4%. Vissa planerade butiksöppningar lär i det här scenariot inte komma till stånd.

Vi tänker oss att rörelsemarginalen kan falla till 3%. Ska man värdera Rusta på resultatet här blir nedsidan riktigt stor då det verkar tveksamt att använda en “återhämtningsmultipel”. Afv ser 0,3x EV/Sales som en tänkbar multipel. Nedsidan i aktien är 44%.

KURSINTERVALL STÖR VÄRDERINGSBILDEN

Afv ser Rusta som ett hyfsat placeringsalternativ i en ogillad detaljhandelssektor. Affärsmodellen är sund, bolaget har bra marknadspositioner och det finns en underliggande tillväxt. Vi ser ingen jättestor uppsida, men Rusta är skuldfritt vilket gör att man slipper balansräkningshuvudvärk.

Något som stör bilden är att uppsidan i aktien är väl tunn om teckningskursen blir 50 kronor. Rustas IPO blir sannolikt fulltecknad och detta kan mycket väl bli bra inledningsvis.

På frågan om man ska köpa in sig långsiktigt förhåller vi oss dock neutrala. Åtminstone om det är den högre delen av kursintervallet som gäller.

Ägare Innehav Mkr Andel %
Aforber Invest AB (fam. Forsgren) 2018 28,6
Öngal i Uppsala Invest AB (fam. Forssell) 2018 28,6
The OneLife Company S.A. (styrelseproffset Sven Olof Kulldorff via kapitalförsäkring) 479 6,8
Övriga befintliga ägare 425 6,0
Kommentar: Direkt efter IPO, givet att övertilldelningsoption inte utnyttjas. Summor baserade på teckningskurs 46,50 kr.

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold