Ingen given succé i CLX

Dagens stora vinnare på börsen är Kistabolaget CLX som klipper till med ett miljardköp i USA. Frågan är om det draget kan fixa problemet med vinstfattig tillväxt i CLX eller om det speglar lätt desperation på en snabbt mognade marknad.
Ingen given succé i CLX - 727b62a2-5a54-4d5f-9046-6e7749fb019afitcroph450q80upscaletruew800se062de5f12a8026a08412ed13783924b27951b36

CLX Communications hade en riktig lyckad börsnotering i oktober i fjol. Kursen steg från 59 till 76 kronor redan första handelsdagen. Det var inte så svårt att se vad som lockade fram köpintresset. CLX växer 20-30 procent för egen maskin på en marknad som i sin tur har god underliggande tillväxt.

Det handlar om något som förkortas A2P, och ska utläsas som Application 2 person, och avser (oftast) de där SMS-meddelandena man får från tandläkaren med påminnelse om tid, från flygbolaget när flyget är sent eller kanske från dataavdelningen med ett engångslösenord till VPN-nätet.

Det skickas miljarder och åter miljarder sådana SMS i världen varje år. CLX sköter det tekniska så att dessa levereras billigt och säkert åt 1000-tals kunder över världen. Och för varje meddelande som skickas får Kistabolaget en liten peng, typiskt sett 2-6 cent.

I takt med att samhället digitaliseras ökar A2P-marknaden och som en av fyra dominerande aktörer (även kallade SMS-aggregatörer) ligger CLX bra till för att ta del av den tillväxten. Inte minst tack vare företagsledningens expansiva planer att gå in på 1-2 nya marknader varje år.

Problemet har dock varit att CLX inte lyckas visa alls lika bra vinsttillväxt som omsättningsökningar – vilket varit ett tema i de kvartalsrapporter som bolaget lämnat efter noteringen. I bolagets Q1-rapport, som avser juli-september 2015, steg intäkterna 34 procent men rörelsevinsten endast med 5 procent. I deras Q2:a (för oktober-december 2015) ökade intäkterna 27 procent och rörelsevinsten 14 procent. I den Q3-rapport (för januari till mars 2016) som släpptes lite i skymundan för Mblox-affären idag fredag ökar intäkterna 26 procent och rörelsevinsten endast 6 procent. Alla siffror är exklusive kända engångsposter.

Visserligen kan man förklara den svaga ”skalbarheten” med att CLX är inne i en tung investeringsfas. Bolaget etablerar sig till exempel i USA och växer på marknader där marginalerna av hävd är lägre. Men en alternativ tolkning finns också. Nämligen att marknaden mognar i snabb takt, kunderna blir bättre på att pressa priser och konkurrensen tilltar. I dagens rapport nämner CLX att en handfull storkunder optimerat sina inköp av SMS-tjänster i bulk med press på bolagets marginaler som följd.

Om köpet av Mblox

CLX förvärvar amerikanska Mblox för motsvarande 954 Mkr på skuldfri basis. Köpet finansieras av nya banklån på cirka 400 Mkr och av en planerad företrädesemission som väntas inbringa 620 Mkr. Tack vare förbindelser från större ägare i CLX och från externa garanter är emissionen fullständigt garanterad så CLX kommer att få in pengarna för att göra affären. Villkoren för emissionen ska offentliggöras omkring 1 juli 2016. Mer information finns på CLX hemsida.

Mblox beskrivs som ett av totalt fyra dominerande bolag på A2P-marknaden med en särskilt stark ställning i USA. Intäkterna var motsvarande knappt 1,2 miljarder kronor under 2015 och resultatet före avskrivningar 58 Mkr. Tillväxten var 12 procent, justerat för negativa valutaeffekter, enligt information från en av de tidigare ägarna av bolaget.

Företaget verkar alltså inte växa lika bra som CLX men var i fjol inne i en fas när man byte ut sin tekniska plattform. Den som nu är på plats ska halvera produktionskostnaden per meddelande, vilket rimligen bör skapa bättre tillväxtförutsättningar framöver.

Bolaget grundades 1998, har huvudkontor i Atlanta, USA, och 188 anställda.

Mot den här bakgrunden bör man vara milt skeptisk mot att ledningen väljer att klippa till med en mycket stor affär – samtidigt som den organiska expansionen drar stora kostnader och ledningskapacitet. Som vi förstår saken var Mblox en het start-up åren innan finanskrisen men kunde aldrig riktigt leverera på (de höga) förväntningarna och har varit till salu under en tid. På ytan ser även prislappen hög ut på 17 gånger rörelsevinsten för avskrivningar (ebitda), givet att vi räknar in transaktionskostnaden i totalpriset.

Men det finns några stora plus med affären. Den ger CLX bättre tillgångar på den stora USA-marknaden, tillgång till lösning för små- och medelstora företagskunder och att affären möjliggör rätt omfattande synergier. Totalt väntar sig ledningen spara 80-90 Mkr genom att ta bort överlappande funktioner med mera. Det är en hög siffra när pro forma-vinsten i fjol låg på 153 Mkr. Prislappen är mycket mer beskedliga 7,4 gånger resultatet om vi räknar in synergierna (och integrationskostnaderna).

Knäckfrågan blir om CLX kan behålla de besparingar och konkurrensfördelar som kan utvinnas ur Mblox-affären eller om den tuffa konkurrensen kommer att gnaga bort dem efterhand. Ett viktigt strukturvärde i CLX:s värld är så kallade direktkopplingar till mobiloperatörer. Ju fler sådana man har desto billigare produkt kan man erbjuda marknaden, lite grovt sagt. Här adderar Mblox bra kopplingar, särskilt på engelskspråkiga marknader. Det bör stärka bolaget långsiktigt.

Å andra sidan är vi något kluvna till att ledningen lyfter fram Mblox tjänst för små- och medelstora företag som ett stort värde. Detta är en självbetjäningslösning som även kan erbjudas CLX små kunder, menar man. En poäng med SME-segmentet är att dessa kunder är mindre priskänsliga än storkunderna (som pressar varje liten decimal på priset) eftersom de inte upphandlar så stora volymer.

Men CLX:s stora konkurrensfördel, som vi förstår det, är just kostnadsledarskap i kraft av skalfördelar. Det känns därför inte alls givet att bolaget långsiktigt är den bästa leverantören av en SME-tjänst, där faktorer som enkelhet och användarvänlighet står högt i kurs (fast det ena utesluter förstås inte det andra).

När vi skissar på framtida scenario i CLX räknar vi med att dagens trend med stark tillväxt men halvdan skalbarhet fortsätter. Ovanpå det lägger vi att ledningen förmår att ta fram merparten av synergierna. Då blir bilden att från fjolårets pro forma-siffror på 2,1 miljarder i intäkter kan CLX/Mblox nå drygt 3 miljarder 2018. Når marginalen då 9 procent (7,1 procent i fjol pro forma) så blir rörelsevinsten cirka 270 Mkr. En multipel på ev/ebit 15, eller motsvarande drygt p/e 20, är rimligt för ett växande bolag vilket ger en avkastningspotential på 24 procent.

Det är inte dåligt. Men givet osäkerheten framöver ser vi det inte som tillräckligt attraktivt för att rekommendera ett köp.

Fördjupad analys CLX Communications

SvD Börsplus förväntningar
2015* 2016E 2017E 2018E
Omsättning 2 119 2 489 2 738 3 012
– Tillväxt 12,0% 10,0% 10,0%
Rörelseresultat 140 69 214 271
– Rörelsemarginal 10,1% 6,8% 7,8% 9,0%
Resultat efter skatt 98 50 151 198
Vinst per aktie 2,34 1,20 3,60 4,70
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 1,50
P/E 33,1 64,8 21,6 16,5
EV/EBIT 26,1 52,9 17,2 13,5
EV/Sales 1,7 1,5 1,3 1,2
*Pro forma för att reflektera den sammanslagna koncernen

Om CLX

CLX erbjuder en lösning för organisationer och företag som vill sända större mängder SMS från dataprogram till sina kunder, besökare, användare etc. Det kan röra sig om en påminnelse från tandläkaren, en verifieringskod från en bank eller notis om att ditt flyg är försenat. Varje gång en kund använder CLX:s system för att skicka ett sådant meddelande så får Kistabolaget en liten peng – typiskt sett 2-6 cent. Antalet sådana meddelanden, som går från applikation till person (A2P), växer strukturellt i takt med att samhället digitaliseras. Färska undersökningar talar om 6-7 procents tillväxt per år 2016-2020. Bolaget driver sina affärer i två divisioner, Företag respektive Operatör. Inom Operatör agerar CLX mer som ett mjukvarubolag och förser teleoperatörer och andra kunder med teknik för att hantera tjänster inom meddelandehantering och betalningar.

CLX är ett av de största företagen på A2P-marknaden och storlek är viktigt då stora volymer SMS dels ger bättre inköpspriser, dels gör mobiloperatörerna mer intresserade av att integrera sina system med CLX:s – vilket i sin tur möjliggör ännu lägre priser. Sådana integrationer mellan operatör och CLX kallas direktkopplingar. CLX har sådana med ett 80-tal operatörer i världen vilket är en central tillgång i bolaget. Antalet konkurrenter som kan mätas sig med CLX på den punkten är begränsat.

Bolagets mål är att växa minst 20 procent organiskt varje år med en rörelsemarginal på 10 procent. Kostnaden för att lägga till nya kunders trafik är låg vilket bör ge god skalbarhet. Däremot bygger tillväxtmodellen på geografisk expansion som drar en del kostnader. Varje år etablerar sig CLX i 2-3 nya länder och i år har USA och Turkiet varit i fokus. En lokal etablering handlar om att CLX skapar direktkopplingar till lokala mobiloperatörer och sätter upp en egen säljkår som bearbetar marknaden.

Tidigare aktieanalyser:

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från ProRealAlgos