Inflationen är inte död – den är bara sminkad så

FREDAG: Nu åker många hem till sina bostäder, vars priser ökat med i snitt 330 procent de senaste 20 åren. Trots det beräknas bostadskostnaderna som starkt deflationsdrivande i statistiken. Förklaringen är att inflationsmåttet KPI är bedrägligt missvisande.
Inflationen är inte död – den är bara sminkad så - 3da7b0bb-7a4b-4717-bc06-c1bb7ea4651cfitcroph450q80upscaletruew800s4eaf836f7a4e04279bb94ba71129d9cc58800e29

Tungviktarna i det globala finansetablissemanget har de senaste åtta åren varit fast övertygade om att Västvärlden befinner sig i eller farligt nära en förödande deflationsspiral. Detta påstådda problem har man försökt lösa genom att:

1. Sänka räntorna till nära noll eller minus

2. Pumpa in 1000-tals miljarder i ”QE” eller på svenska kvantitativa lättnader. Eller på begriplig svenska:

”Centralbankerna dammsuger finansmarknaderna på värdepapper och betalar genom att låta sedelpressarna gå för högvarv.”

Insatserna har gått från extrema till hyperextrema i takt med att inflationen varit envist låg och inte stigit trots pengar varit gratis.

Hypotesen har ju varit att om priset på pengar (räntan) sänks till noll så borde även pengarnas upplevda värde (köpkraften) sjunka något (inflation är synonymt med sjunkande köpkraft).

Men trots att centralbankerna förser systemet med gratis pengar har det upplevda värdet förblivit stabilt.

Många blir rädda av denna gåta. Vad är det för övernaturlig makt som på ett demoniskt sätt kan bryta mot den ekonomiska naturlagen om utbud och efterfrågan?

Mäklarfirman Remiums välkände chefsanalytiker Peter Malmqvist skrev härom veckan en intressant kommentar som pekar på en mer vardaglig förklaring.

Kanske är det inte konstigare än att måttstocken för pengar värde (inflationsstatistiken) ger en helt falsk bild av verkligheten?

I de flesta länder är boendekostnader en av de absolut tyngsta inslagen i den korg av varor och tjänster vars genomsnittliga prisförändring anger ett lands inflationstakt.

Enligt Peter Malmqvist så räknas boendekostnaderna i Sverige som fallande de senaste 20 åren i inflationsstatistiken.

Detta trots att nästan alla kostnadsposter i boendet har utvecklats åt andra hållet med kraftigt stigande priser under tjugoårsperioden. Exempelvis:

– Brännoljan har ökat med 4,9 procent per år

– Hemförsäkringen har ökat med 4,3 procent per år

– Uppvärmning inklusive elektricitet har ökat 3,5 procent per år

– Snickartjänster är upp 2,9 procent per år

Och vi vet alla att bostadspriserna ökat. I snitt har huspriserna stigit med 6,9 procent per, eller totalt 330 procent på 20 år.

Men i inflationsstatistiken anser man ändå att boendet blivit 0,7 procent billigare för varje år i 20 år.

Hur är det möjligt?

Ja, det är så klart den fallande räntan som i inflationsstatistiken uppväger alla andra kostnadsökningar. Den fallande räntan beräknas i inflationsstatistiken som ett fallande pris eftersom varje bolånekrona nu löper med en mycket lägre ränta. Om räntan fallit från över 5 procent till cirka 1 procent så motsvarar det ett prisfall på cirka 80 procent.

Detta är så klart helt vansinnigt. För samtidigt som varje krona lån blivit billigare har ju det genomsnittliga bolånet för en given bostad ökat med flera hundra procent. Man kan säga att samtidigt som kilopriset på bolån sjunkit så har man tvingats betala många fler kilon för samma tak över huvudet.

För ingen normal människa kan ju anse att bostadskostnaderna rent allmänt har minskat på 20 år. När statistiken tar in räntekomponenten (men inte husprisökningen) så jagar Riksbanken sin egen svans när man sänker räntan för att motverka ”deflationen” i ekonomin som till inte oviktig del beror just på hur knasigt man räknar boendekostnader.

Och som sagt, huspriserna ligger ju inte med i inflationsstatistiken så den ökningen på 330 procent ”räknas inte”.

Det är alltså en direkt bedräglig konstruktion av inflationsmåttet som Peter Malmqvist belyser.

Inflationen är inte död – den är bara sminkad som en zombie.

Avslutningsvis en kort sammanfattning av veckans analysskörd:

MAT.SE

Börsplus hälsade på Mat.se i Göteborg. Intrycket var generellt positivt, men oro för hårdare konkurrens och höstens försäljningssiffror gjorde ändå att vi sålde innehavet. Förhoppningsvis får vi anledning att plocka upp aktien igen, antingen till lägre kurs eller med starkare signaler om lönsamhet.

TOLERANZIA

Toleranzia meddelade att arbetet med att ta fram en bra tillverkningsprocess kommer dra ut på tiden. Det innebär att starten av Fas I/IIa i bolagets läkemedelsprojekt för den autoimmuna sjukdomen myastenia gravis senareläggs. Vi ser både att risken i läkemedelsprojektet ökar och att bolaget riskerar att stå utan tillräcklig finansiering. Köprådet slopas.

NET GAMING

Speloperatören Net Gaming meddelade i somras att bolaget förvärvar affiliate-bolaget Highlight Media som är verksamt inom prestationsbaserad marknadsföring. Men värderingen i Net Gaming är hög och det är oklart ifall huvudägaren Henrik Kvick kan sy ihop finansieringen av affären. Vi vågar inte utdela något köpråd riktig än.

EVERYSPORT

Även Everysport ger sig in i affiliate-marknadsföring, men börjar i lite skala under egen regi. Vi tror det är ett steg på vägen i att få bättre utväxling av all den trafik som besöker bolagets sportwebbsidor. På sikt är ambitionen att satsningen ska utökas ordentligt vilket i viss mån skulle ändra riktningen i bolagets strategi. Vi hoppas att Everysport inte gapar efter för mycket när man rör sig allt längre bort från kärnkompetensen.

BRINOVA

Fastighetsbolaget Brinova noterades i förra veckan. Styrelse och ägarbild är finfin med Erik Paulsson och Erik Selin i spetsen. Men även fast det i sig ger fog att vara lite extra positiv verkar det som att börsen tagit ut väl mycket av segern i förskott. Man kan också undra ifall Erik:arna kommer ha tid för Brinova med tanke på hur liten del av deras värde som beror på den här satsningen.

NOVUS GROUP

Novus Group är mest känt för sin produkt Väljarbarometern där den politiska opinionen mäts löpande. Men merparten av försäljningen kommer snarare från kommersiella undersökningar där företag vill undersöka hur folk ser på olika varumärken, tjänster eller produkter. Undersökningarna är ofta telefonbaserade och det digitala hotet är därför påtagligt. Men det finns vissa strukturvärden bolaget och det är inte omöjligt att aktien har mer att ge.

CATENA MEDIA

Veckans tredje affiliate-bolag denna temavecka är branschkungen Catena Media. Bolaget har ett börsvärde på 4 miljarder kronor, växer så det knakar organiskt och via förvärv, och har rörelsemarginaler på uppå 50 procent. Orosmoln saknas givetvis inte på denna kontroversiella marknad, men vi lutar ändå åt att aktien är köpvärd.

Lyssna på #Sparpodden

Varje vecka är jag med i Sparpodden som ges ut av vår kommersiella partner Nordnet. Medskyldiga till Sparpodden är Nordnets Jocke Bornold och Eva Trouin och ett stående inslag är att vi försöker besvara alla bra lyssnarfrågor.

Vill du fråga något?
Mejla mig då på borsplus@svd.se

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från AMF
Annons från AMF
Annons från Spotlight Stock Market