Imponerande vändning av Kindred  

Aktien når åter över 100-lappen efter en positiv vinstvarning om en rekordstark avslutning på 2020. Det finns engångseffekter i spel men det ändrar inte att mycket talar för bolaget framöver.
Kindreds VD Henrik Tjärnström
Kindreds VD Henrik Tjärnström
Kindred
Börskurs: 103,50 kr Antal aktier: 227,2 m
Börsvärde: 23 511 Mkr Nettokassa: 773 Mkr
VD: Henrik Tjärnström Ordförande: Anders Ström
Affärsvärldens huvudscenario 2019 2020E 2021E 2022E
Omsättning 11 063 12 612 13 495 14 439
 – Tillväxt +2,4% +14,0% +7,0% +7,0%
Rörelseresultat 859 2 598 2 024 1 733
 – Rörelsemarginal 7,8% 20,6% 15,0% 12,0%
Resultat efter skatt 686 2 266 1 828 1 573
Vinst per aktie 3,03 10,00 8,00 6,90
Utdelning per aktie 0,00 5,00 4,00 3,50
Direktavkastning 0,0% 4,8% 3,9% 3,4%
Avkastning på eget kapital 22% 61% 37% 28%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/EBIT 2,2 -0,3 -0,7 -1,3
P/E 34,2 10,4 12,9 15,0
EV/EBIT 26,5 8,8 11,2 13,1
EV/Sales 2,1 1,8 1,7 1,6
Kommentar: Från 2020E avses resultat exklusive engångseffekter och förvärvsavskrivningar.

Dagens omvända vinstvarning fullbordar ett 2020 som bjöd på en total scenförändring för Kindreds del. Det såg ut att bli ett katastrof-år när all sport ställdes in i våras. Men när allt är sagt och gjort slutade 2020 istället med rekord. Årsvinsten kring 2,6 miljarder kr (Ebitda) är mer än dubbelt så hög som bolaget nått tidigare. Marginalen på 21% är också toppklass historiskt sett.

Covid-19-krisen hade bieffekter som nog var rejält positiva. Bland annat tvingades de fysiska spelbutikerna periodvis stänga vilket lyft över spel till nätet och aktörer som Kindred. Sedan har bolaget också varit skickligt på att slå mynt av detta och att hålla sina kostnader i schack. Ser vi isolerat på Q4-kvartalet så var också den svängiga sportbok-marginalen ovanligt bra, 10% mot 8,5% genomsnittligt.

En annan viktig faktor i den höga lönsamheten är att Kindred växer enormt starkt (55% i Q4) trots relativt låga marknadsföringskostnader. Som andel av omsättningen tenderar marknadsföring ligga kring 28% historiskt. Under 2020 var den siffran 23%. Det innebär att bolaget opererade med 5%-enheter bättre marginal på en kraftigt ökad volym 2020.

Alla tre faktorer – stängda butiker, hög oddsmarginal och låg marknadsföring – framstår som av tillfällig karaktär. Men kanske inte helt och fullt. Spelare som vant sig vid att lägga vad på nätet istället för att gå till butiken, kanske inte går tillbaka. Antalet aktiva kunder ökade 11% i Q4. Det kan spegla en underliggande och bestående förbättring. Och över tid bör Kindreds varumärke stärkas så pass att marknadsföringen kan dampas något – utan att det sänker tillväxten.

Allt som allt tycker vi det är ovanligt svårt att ha en åsikt om var den långsiktigt hållbara lönsamhetsnivån ligger för ett bolag som Kindred. 2019 var marginalen under 8%. I fjol nästan 21%. Var är normalt för ett sådant bolag?

För egen del har Afv räknat med 9-10% på sikt – och då landat i att Kindred är en köpvärd aktie. Den finns också i Afv-portföljen och är numera största innehav. Läget är dock nytt nu med en aktiekurs som är upp 30% bara i år och en vinstförmåga som nått höjder vi egentligen inte trodde var möjliga längre.

Under 2021 bör sportkalendern normaliseras och hoppet lever om ett EM. Alltså ett event som normalt sett driver hög tillväxt för Kindred.  Omregleringen i Holland ser också ut att ske under 2021 och det är en stor joker i leken. Analytikerkåren har tagit höjd för att den ökade skattenotan där pressar ned marginalen i Kindred till en botten på 10% 2022 då effekten helt ligger i siffrorna.

Vi har skruvat upp siffror och multipel något snäpp jämfört med senaste genomgången och landar i att köprådet kan vara kvar. Det är även värt att notera att den starka avslutningen av 2020 innebär att Kindreds finanser är riktigt starka. Det blir intressant att se hur bolaget använder det utrymmet.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser