Analys Husqvarna
Husqvarna: Transformation kan leda till aktieklipp
Husqvarna | |
Börskurs: 73,00 kr | Antal aktier: 576,3 m |
Börsvärde: 42 073 Mkr | Nettoskuld: 11 315 Mkr |
VD: Kai Wärn | Styrelseordförande: Tom Johnstone |
Börsplus huvudscenario | 2019 | 2020E | 2021E | 2022E |
Omsättning | 42 277 | 42 190 | 43 878 | 45 413 |
– Tillväxt | +2,9% | -0,2% | +4,0% | +3,5% |
Rörelseresultat | 3 690 | 4 008 | 4 388 | 4 768 |
– Rörelsemarginal | 8,7% | 9,5% | 10,0% | 10,5% |
Resultat efter skatt | 2 527 | 2 689 | 3 074 | 3 413 |
Vinst per aktie | 4,42 | 4,70 | 5,30 | 5,90 |
Utdelning per aktie | 2,25 | 2,50 | 3,00 | 3,25 |
Direktavkastning | 3,1% | 3,4% | 4,1% | 4,5% |
Avkastning på eget kapital | 15% | 14% | 15% | 15% |
Operativt kapital/omsättning | 37% | 37% | 35% | 32% |
Nettoskuld/EBIT | 3,1 | 2,1 | 1,5 | 0,9 |
P/E | 16,5 | 15,5 | 13,8 | 12,4 |
EV/EBIT | 14,5 | 13,3 | 12,2 | 11,2 |
EV/Sales | 1,3 | 1,3 | 1,2 | 1,2 |
Sommaren 2018 startade ledningen i maskin- och verktygstillverkaren Husqvarna (73 kr) arbetet med att trimma koncernen för att stärka lönsamheten. Beslut togs om att avveckla en stor del av den mest prispressade försäljningen inom bolagets konsumentaffär Consumer Brands.
Det var framförallt affärsområdets nordamerikanska verksamhet som utvecklats svagt på grund av hård konkurrens, men även stigande råvarukostnader och tullar.
Försäljningen inom hårt konkurrensutsatta produkter som bensindrivna gräsklippare och trädgårdstraktorer håller nu på att avvecklas. Under 2019 lämnade koncernen Consumer Brands försäljning motsvarande cirka 1,4 miljarder kronor. Effektiviseringsprogram som skall resultera i årliga besparingar på 400 miljoner kronor har införts.
Ledningen vill nu lägga fokus och kraft på bolagets premiumprodukter med varumärkena Husqvarna och Gardena i spetsen. Här är marginalerna betydligt bättre vilket skall skapa förutsättningar för att nå rörelsemarginalmålet på 10 procent.
2019 nådde koncernen en marginal på 9,3 procent (7,9) exklusive jämförelsestörande poster och omstruktureringar. Förbättringen beror främst på prishöjningar och att besparingar från de genomförda effektiviseringarna fått genomslag.
I höstas anordnade Husqvarna en kapitalmarknadsdag. Att bolaget inte höjde utan behöll rörelsemarginalmålet på 10 procent var oväntat och det uppskattades inte av aktiemarknaden. Det känns dessutom märkligt eftersom lönsamheten inom premiumprodukterna historiskt sett varit högre än så. Pessimisten ser det som ett tecken på ökad prispress och konkurrens.
Husqvarnas målsättning är att växa omsättningen med 4–5 procent per år. Det är ungefär 2 procentenheter mer än marknadstillväxten som historiskt sett varit 2–3 procent årligen.
En viktig del i detta är satsningen på robotgräsklippare och batteridrivna produkter. Det är produktkategorier som har vuxit med ungefär 20 procent per år i snitt de senaste fem åren. Framöver spår branschbedömare en fortsatt stark tillväxttakt på omkring 15 procent årligen för dessa områden.
Husqvarna är global marknadsledare inom robotgräsklippare som blir ett allt vanligare fenomen, både i villaträdgårdar men även på golfbanor, fotbollsplaner och i parker. Här har Husqvarna nyligen lanserat en satellitbaserad teknologi som möjliggör virtuella inställningsgränser för användarna. Detta borde stärka konkurrenskraften ytterligare.
Konkurrensen inom segmentet tycks dock öka och i takt med mer miljöfokus och eldrivna produkter finns risk för prispressen tilltar. Amerikanska Black & Decker satsar mycket på batteridrivna produkter.
I april i år lämnar Kai Wärn, som varit VD sedan 2013, över stafettpinnen till Henric Andersson. Andersson är idag divisionschef för koncernens affärsområde Construction och har arbetat på Husqvarna-koncernen i 22 år. Att bolaget väljer att internrekrytera en ny VD tyder på kontinuitet. Wärn blir ordförande för Electrolux Professional som knoppas av från Electrolux.
Framöver räknar vi med att Husqvarna växer ungefär cirka 4 procent årligen vilket är något snabbare än marknadstillväxten. Avveckling av försäljning relaterat till Consumer Brands väntas få en negativ effekt på cirka 2,2 miljarder kronor på omsättningen. Givet detta blir nettoeffekten således att försäljningen på koncernnivå minskar något under 2020.
Marginalmässigt skissar vi på en rörelsemarginal på 9,5 procent för innevarande år som stärkts i takt med en växande andel försäljning från robotgräsklipparna där marginalbilden troligtvis är högre. Använder vi en multipel på relativt konservativa 12 gånger rörelsevinsten (Ev/ebit) finns en uppsida på cirka 30 procent på radarn. Det är inte omöjligt att Husqvarna kommer värderas högre än så.
Amerikanska konkurrenten Toro verkar ha ett starkt erbjudande inom robotgräsklippare. De uppvisar en rörelsemarginal på cirka 14 procent och värderas högre än Husqvarna. I takt med att Husqvarna uppvisar högre marginaler finns således möjligheten till att värderingskillnaden minskar på sikt. Black & Decker är starka inom batteri- och eldrivna produkter och värderas ungefär i linje med Husqvarna.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2021E | EV / Ebit 2021E | EV / Sales 2021E | Ebit-marginal 2021E % | Årlig tillväxt i omsättning 2020-2022 % |
Husqvarna | 7,2 | 13,8 | 12,2 | 1,2 | 10,0 | 3,8 |
Stanley Black & Decker | 29,3 | 17,1 | 12,9 | 1,8 | 14,3 | 3,7 |
Toro | 35,3 | 22,3 | 18,3 | 2,5 | 13,8 | 4,9 |
Briggs & Stratton | -70,9 | 8,6 | 14,5 | 0,4 | 3,0 | 3,0 |
Fiskars | -9,2 | 13,4 | 13,4 | 1,2 | 8,7 | 2,2 |
Genomsnitt | -3,9 | 15,3 | 14,8 | 1,5 | 9,9 | 3,5 |
Källa: Börsplus / Factset | ||||||
Definition | Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning | Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2021E | EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2021E | EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2021E | Förväntad rörelsemarginal 2021E | Förväntad årlig tillväxt 2020-2022 |
Det säsongsmässigt svaga fjärde kvartalet kom in något sämre än de analytikerestimat som finns. Utdelningen var oförändrad. Ledningen ser inga betydande störningar till följd av Corona-virusutbrottet. Men om komponenttillförseln inte normaliseras under mars finns risk för en väsentlig påverkan. Situationen är enkelt uttryckt svårbedömd.
Husqvarna har starka marknadspositioner och är global marknadsledare inom robotgräsklippning, bevattning och trädgårdstraktorer samt näst störst inom motorsågar och trimmers. Omställningen mot den mer lönsamma proffsmarknaden är intressant. Förutsättningarna för att generera högre marginaler finns.
Risken är dock att prispressen tilltar även inom detta segment. Satsningen på robotgräsklippare utgör en spännande potential som vi tror att investerarkollektivet delvis underskattar. Uppsidan i vårt huvudscenario är ganska bra men omställning tar tid och Husqvarna behöver trimma in marginalerna innan vi trycker på köpknappen. Rådet blir således neutral.
Husqvarna tio största ägare | Kapital | Röster |
Investor | 16,8% | 33,1% |
Lundbergföretagen AB | 7,55% | 25,1% |
Handelsbanken Fonder | 5,08% | 1,85% |
Didner & Gerge Fonder | 4,49% | 2,68% |
Swedbank Robur Fonder | 4,35% | 1,58% |
Lannebo Fonder | 2,73% | 1,85% |
BlackRock | 2,42% | 0,88% |
Andra AP-fonden | 2,37% | 0,86% |
Vanguard | 2,22% | 0,81% |
Fjärde AP-fonden | 1,39% | 0,51% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser