Husqvarna: Klipper ned ogräset

Maskin- och verktygstillverkaren tappade nyligen 20 procent av värdet när bolaget redovisade svagare resultat än väntat. Dessutom löser man upp affärsområdet Consumer Brands och kommer därmed successivt lämna produkter och varumärken i lägre prisklasser. Kvar blir en välskött marknadsledare med försäljning främst mot professionella användare.

Tillväxten i Husqvarna (68,40 kr) var visserligen god under andra kvartalet men rörelseresultatet föll ändå till 1 925 Mkr vilket var rejält svagare än förväntade 2 107 Mkr.

Rörelsemarginalen föll i samtliga affärsområden. Mycket på grund av en ”ogynnsam produktmix” och ”investeringar i initiativ för lönsam tillväxt”. Rätt så intetsägande alltså men oroande förstås.

Husqvarnas Q2-rapport Q2 2018 Q2 2017
Omsättning 14 270 Mkr 13 069 Mkr
Tillväxt 9,2% 13,6%
Rörelseresultat 1 925 Mkr 2 002 Mkr
Rörelsemarginal 13,5% 15,3%
Resultat per aktie 2,41 kr 2,43 kr
Husqvarnas affärsområden Exempel på produkter % av omsättningen
Husqvarna Motorsågar, trimmers och gräsklippare för proffs och privatpersoner med höga krav 49%
Gardena Bevattningsprodukter och trädgårdsverktyg för “trädgårdsentusiaster” 16%
Construction Maskiner och diamantverktyg till byggnads- och stenindustrin 13%
Consumer Brands Motorsågar, trimmers och gräsklippare för massmarknaden 22%

Men det största beskedet var att bolaget nu ger upp om affärsområdet Consumer Brands. Alltså den affär mot massmarknaden som bedrivs under ett flertal olika varumärken med generellt sett lägre priser.

Att något skulle hända här var väntat. Verksamheten har underpresterat i många år och problembilden påminner mycket om den i det gamla moderbolaget Electrolux. Hård konkurrens och en knepig amerikansk detaljhandelsmarknad pressar försäljningsvolymerna samtidigt som råvarukostnaderna stiger.

Det hela har varit en sten i skon för vd Kai Wärn som annars hyllats för sin insats i Husqvarna. Att fixa problemet har legat högt upp på önskelistan, men att arbeta med effektiviseringar och kostnadsminskningar tycks inte ha räckt. Rullande tolv månader ligger rörelsemarginalen i Consumer Brands på -3,5 procent.

Många blev nog besvikna över lösningen. Det har talats om både styckning och försäljning men istället tvingas man avveckla verksamheten. Husqvarna får alltså inte ens en tröstpeng för Consumer Brands utan blir snarare sittande med en fet avvecklingsnota.

Under utfasningen väntas omsättningen i affärsområdet minska med 2 mdr 2019 och ytterligare 1-2 mdr 2020 när man i första hand lämnar produkter och varumärken inom lägre prissegment. Särskilt bensindrivna gå bakom-gräsklippare och trädgårdstraktorer. Återstående delar kommer sedan infogas i divisionerna Husqvarna och Gardena.

Just nu växer kvarvarande verksamhet (affärsområdena Husqvarna, Gardena och Construction) kraftigt med ca 9 procent under första halvåret. Räknar vi med att denna kärnverksamhet lyckas växa med 4 till 6 procent även under 2018 och 2019 lyckas bolaget ungefärligen kompensera sig för det försäljningsbortfall som väntas när lågprisprodukterna avvecklas.

Exakt vad kalaset kommer kosta återstår att se men vd Kai Wärn har sagt att man troligtvis inte når rörelsemarginalmålet på 10 procent under 2018 men hoppas nå dit 2019. Det framstår som fullt rimligt eftersom de tre affärsområden som till slut blir kvar i Husqvarna redan i dag presterar 13,5 procents rörelsemarginal rullande tolv månader.

Husqvarna
Börskurs: 68,40
Antal aktier (miljoner): 572,8
Börsvärde: 39 180 Mkr
Nettoskuld: 6 195 Mkr
VD Kai Wärn
Styrelseordförande Tom Johnstone
SvD Börsplus huvudscenario
2018E 2019E 2020E
Omsättning 41 500 41 500 41 500
– Tillväxt 5% 0% 0%
Rörelseresultat 3 735 4 150 4 565
– Rörelsemarginal 9,0% 10,0% 11,0%
Resultat efter skatt 2 605 2 998 3 378
Vinst per aktie 4,55 5,23 5,90
Utdelning per aktie 2,25 2,50 2,75
Direktavkastning 3,3% 3,7% 4,0%
Operativt kapital/omsättning 41% 41% 41%
Nettoskuld/EBIT 1,1 0,6 0,1
P/E 15,0 13,1 11,6
EV/EBIT 11,6 10,0 8,7
EV/Sales 1,0 1,0 1,0

Men det finns frågetecken.

Fabriksstrukturen. Totalt står Consumer Brands i dag för drygt 20 procent av omsättningen och rimligtvis även en betydande del av koncernens fabrikskapacitet. Att få ordning på strukturen när delar av Consumer Brands avvecklas lär bli ett hästjobb. Det kan röra sig om att bygga om vissa enheter, slå samman fabriker och flytta produktion. Skulle arbetet dessutom sammanfalla med lägre efterfrågan inom övriga segment (exempelvis om konjunkturen viker) lär det bli dubbelt så smärtsamt.

Synergierna. Det har åtminstone tidigare hävdats att det finns viktiga synergier mellan Consumer Brands och övrig verksamhet. Bland annat har det talats om affärsområdets långsiktiga roll att skydda lönsamheten i övriga divisioner som säljer mot mer professionella användare. Att konkurrera både inom lågpris- och premiumsegmentet är nämligen ett effektivt sätt att hålla all typ av konkurrens borta. Nu släpper man lågprisaffären och öppnar därmed upp för andra aktörer att växa – och på sikt hota lönsamheten även inom premiumprodukter.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2019E EV / Ebit 2019E EV / Sales 2019E Ebit-marginal 2019E % Årlig omsättningstillväxt 2018-2020 %
Husqvarna -13,8 13,2 10,4 1,1 10,4 0,1
Stanley Black & Decker 5,6 15,4 11,1 1,6 14,8 5,4
Briggs & Stratton -23,1 12,1 9,5 0,5 5,0 1,2
Ryobi 39,9 10,7 10,3 0,6 5,7 5,1
Fiskars -6,8 16,9 15,7 1,5 9,3 2,3
Toro -16,5 19,5 15,1 2,3 15,3 5,0
Makita 18,2 20,2 12,6 2,2 17,8 4,9
Yamabiko 11,8 10,8 6,2 3,8
Genomsnitt 1,9 14,8 12,1 1,4 10,6 3,5
Källa: Factset

På lång sikt känns det hela ändå spännande. Kvar i Husqvarna blir en marknadsledande koncern inom skogs- och trädgårdsprodukter (Husqvarna), trädgårdsverktyg och bevattningsprodukter (Gardena) samt maskiner och diamantverktyg till byggnads- och stenindustrierna (Construction).

Samtliga riktar sig främst mot professionella användare och privatpersoner med höga krav där mycket säljs via fackhandel och bra service är viktigare. Det är segment som växer ungefär i takt med BNP. Vissa saker som eldrivna produkter och robotgräsklippare växer betydligt mer än så. Husqvarna har en stark ställning med välkända varumärken och konkurrensen är generellt mindre än på massmarknaden.

Verksamheten är både kapitalkrävande och konjunkturkänslig så den förtjänar inga extremt höga multiplar på börsen. Använder vi 12 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit), i linje med genomsnittet av jämförelsegruppen ovan, så blir avkastningspotentialen ändå nästan 50 procent på några års sikt.

Det finns risk för bakslag och nästa kvartal kommer mer information om avvecklingen av Consumer Brands. Men för den långsiktige ser vi ett bra läge att köpa Husqvarna.

Husqvarnas 10 största ägare Kapital Röster
Investor 16,84% 32,98%
Lundbergföretagen AB 7,52% 25,06%
Didner & Gerge Fonder 6,54% 3,42%
Swedbank Robur Fonder 3,45% 1,25%
Handelsbanken Fonder 2,61% 0,95%
Lannebo Fonder 2,55% 1,77%
Andra AP-fonden 2,41% 0,87%
BlackRock 1,84% 0,67%
Vanguard 1,79% 0,65%
Norges Bank 1,45% 1,35%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.