Humble: Hälsosam kursuppgång

Konsumentvarubolaget Humble fortsätter att växa i god fart på en avvaktande marknad, vilket bäddar för förbättrad lönsamhet. Kursuppgången på 40% senaste halvåret har dock pressat ut den största undervärderingen ur aktien.
Humble: Hälsosam kursuppgång - Humble
Exempel på produkter från The Humble Co som är ett av de viktigaste bolagen inom Humble Group. Särskilt kända är de för sina miljövänliga tandborstar med skaft av bambu istället för av plast.
Humble Group
Börskurs: 13,5 kr Antal aktier: 446,6 m
Börsvärde: 5 962 Mkr Nettoskuld: 1 794 Mkr
VD: Simon Petrén Ordförande: Dajana Mirborn

Humble Group (13,5 kr) tillverkar och säljer snabbrörliga konsumentvaror. Inriktningen är på (relativt sett) hälsosamma snacks, på kosttillskott samt miljövänliga städ- och hygienprodukter. Halva försäljningen finns i Sverige, 17% i UK och 6% i Australien. Humble har drygt 1 100 anställda.

Största ägare är det Göteborgsbaserade investeringsbolaget Neudi & Co (10,4% av aktierna) som kanske främst är kända som huvudägare i Platzer. Näst största ägare är Håkan Roos med 10,3%.

Affärsvärldens huvudscenario 2023 2024E 2025E 2026E
Omsättning 7 050 7 755 8 453 9 129
 – Tillväxt 46,9% 10,0% 9,0% 8,0%
Rörelseresultat (Ebit) 318 420 505 644
 – Justeringar 191 154 154 105
Justerat rörelseresultat (Ebita) 509 574 659 749
 – Rörelsemarginal 7,2% 7,4% 7,8% 8,2%
Resultat efter skatt -106 203 334 472
Vinst per aktie 0,51 0,45 0,75 1,06
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,10 0,20
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,7% 1,5%
Avkastning på eget kapital -2% 4% 6% 8%
Kapitalbindning 3% 10% 10% 10%
Nettoskuld/Ebita 4,3x 2,8x 2,1x 1,3x
P/E 26,2x 29,7x 17,8x 12,6x
EV/Ebita 15,2x 13,5x 11,8x 10,4x
EV/Sales 1,1x 1,0x 0,9x 0,8x
Kommentar: Justeringar avser främst förvärvsrelaterade avskrivningar. Vinst per aktie för 2023 har justerats av Afv.

I vår förra analys hade vi en något längre genomgång av Humbles verksamhet.

Här hänvisar vi till den och till grafiken nedan för bakgrund om företagets verksamhet. Nedan går vi istället direkt in på senaste händelserna kring bolaget, nämligen nya finansiella mål, en kapitalmarknadsdag med fokus på tillväxt och halvårsrapporten.

Mer om Humbles segment

Företaget organiserar sina ca 45 bolag i fyra segment vars lönsamhet särredovisas:

Future Snacking. Tillverkning och egna varumärken inom snacks och godis. Stora inom sockerfritt godis genom varumärken som Pändy och True Gum. Har ambition att växa internationellt med sina varumärken och bli ledande underleverantör av ingredienser och tillverkning för stora varumärken som lansera sockerreducerade produkter. Marginalen har fallit något inom området och är ca 8% första halvåret.

Sustainable Care samlar bolag med produkter och distribution inom ”personal care”. Tandborstar, blöjor, kosmetik är exempel. Stort miljöfokus på återvinningsbara material. I segmentet ingår även ett par större bolag med väletablerad distribution inom Care på UK-marknaden. Området står för nästan halva vinsten i Humble tack vare höga marginaler och (bedömer Afv) en tidig och framgångsrik satsning inom dentalprodukter. De goda marginalerna pressades dock något 2023 men har repat sig och är ca 13% 2024.

Quality Nutrition. Bolag som erbjuder tillverkning av nutritionsprodukter som protein- och kolhydratpulver, bars, energidryck med mera. Har även egna varumärken. Äger ett bolag i Australien som är ledande inom sportnutrition på konsumentmarknaden där, Body Science med över 300 Mkr i intäkter. Quality Nutrition-bolagen tjänar runt 7% i marginal – sämre än 2022-23.

Nordic Distribution. Produktförsörjning till svensk handel och särskilt servicehandeln samt gym-marknaden. Distribuerar egna samt externa varumärken. Strävar efter att bli naturlig partner för internationella hälsoinriktade varumärken som vill in i Sverige. Distribution är en affär med lägre marginaler än övriga koncernen, runt 3-4%.

Nya mål – ambitiösa och relevanta

I slutet av augusti presenterade Humble nya finansiella mål. De tidigare var barn av sin tid (2021) men också de nya är klart ambitiösa när det exempelvis gäller tillväxten. Den ska snitta 15% per år, mestadels organiskt. I det senaste kvartalet låg den organiska tillväxten på 9%.

Humbles mål

  • Genomsnittlig nettoomsättningstillväxt om minst 15 procent per år, främst driven av organisk tillväxt.
  • Ebit-marginal på minst 10%
  • Nettoskuld i relation till EBITDA ska inte överskrida 2,5 gånger.
  • Överskottet ska delas ut till aktieägarna när det fria kassaflödet överstiger tillgängliga investeringar i lönsam tillväxt. Utdelning till aktieägarna förutsätter att kapitalstrukturmålet är uppfyllt

Lönsamhetsmässigt ska Humble nå 10% Ebit-marginal på medellång sikt, heter det vidare. Här är utgångläget 4,4% i marginal (R12M) så 10% framstår som en oerhört högt satt ribba. För närvarande skriver dock Humble av förvärvstillgångar med över 150 Mkr per år (2% av omsättningen), men med endast 350 Mkr kvar på den posten så försvinner detta om några år. Afv har använt Ebita-marginalen i våra analyser och den ligger på knappt 7% i nuläget.

Humble har i våra ögon en historik av snårig pro forma-baserad redovisning med många justeringar. Att man målsätter sig med det renaste rörelseresultatmåttet tycker vi är ett framsteg. Det indikerar också att styrelsen inte tänker sig stora förvärv framöver (det hade ju byggt upp avskrivningskrävande förvärvstillgångar och motverkat Ebit-målet).

Målen för skuldsättning och utdelning var oförändrade (se faktarutan).

Tillväxtinitiativ för 3,8 mdr

Den 19 september hölls en kapitalmarknadsdag i Stockholm där ledningen fokuserade en del på hur bolaget ska nå sina nya mål. Bland annat berättade man om ”strategiska tillväxtinitiativ” med potential att addera 3,8 mdr kr i ny omsättning kommande år. Några exempel:

  • Inom segmentet Sustainable Care sker en lansering av blöjor, våtservetter och liknande under varumärket Babblarna. Det påbörjas Q4 2024 och kan växa till en affär på 100 Mkr om tre år.
  • Olika investeringar på ca 85 Mkr för ökad produktion av proteinbars och proteinpulver planeras inom Quality Nutrition. Efterfrågan överstiger idag Humbles kapacitet. Intäktspotentialen är ca 1 mdr kr (!) om tre år.
  • Inom Distribution ska försäljningen breddas av lösviktsgodis-koncept Gottmix i Sverige och det ska även lanseras internationellt. Ca 270 Mkr i intäktspotential.

Ett väldigt stort initiativ är dessutom bygget av en ny godisfabrik. Humble har köpt en tomt, men inget skarpt beslut om att bygga är fattat.

När det gäller marginalmålet var huvudbudskapet att bruttomarginalen ska återställas till de 35% bolaget hade för några år sedan, mot ca 31% i dag. Samtidigt väntar man sig skalbarhet på försäljningstillväxten, det vill säga att rörelsekostnaderna ökar i långsammare takt än intäkterna.

Mer verkstad än väntat

En intressant aspekt var att Humble även redovisade mer kring hur stor andel av omsättningen som genereras av varumärken (44% av omsättningen), tillverkning (27%) respektive distribution (29%). Det var inte känt tidigare, av oss i alla fall.

Varumärken där Humble ser internationell potential

Det stora inslaget av tillverkning för externa kunder var överraskande. Humble har 18 produktionsenheter, inom exempelvis proteinbars, som omsätter ca 2 mdr med 10% Ebitda-marginal. Det är en större och mer marginalstark affär än vi trott.

Humble uppger även att deras 12 viktigaste varumärken, som kallas Hero-brands, ligger på 1,5 mdr i omsättning och tjänar 6% Ebitda. Det låter inte så imponerande marginalmässigt, men beror på höga marknadsföringskostnader då flera av dessa lanseras internationellt.

Vi har tidigare tänkt oss Humble som mer än till 44% ett varumärkesbolag och noterar även att en stor del av tillväxtinitiativen avser expansion av produktionsaffären. Så Humble kan bli ett än mer producerade bolag i framtiden. Är detta bra eller dåligt för synen på bolaget? Vi är osäkra. För tillfället är det brist på produktionskapacitet inom flera av Humbles segment som proteinprodukter och sockerreducerat godis. På sikt bör väl detta ändå mötas av ny kapacitet? Har bolaget uthålliga konkurrensfördelar inom tillverkning då? Kanske, genom egen metod för sockerreduktion.

Lönsamhetsutvecklingen – på rätt spår

För årets första sex månader växte Humble 9% organiskt till 3,7 mdr kr (3,3). Bruttomarginalen var 31% (30%). Den justerade rörelsevinsten steg 20% till 246 Mkr, beräknad på Afv:s vis.

Afv beräknar den justerade rörelsevinsten som Ebit plus förvärvsrelaterade immateriella avskrivningar minus engångsposter.

Halvårsrapporten 1HÅ-24 1HÅ-23
Omsättning 3 699 3 303
 – organisk tillväxt 10% 13%
Justerad Ebita* 246 204
 – varav Future Snacking 41 33
 – varav Sustainable Care 137 95
 – varav Quality Nutrition 53 62
 – varav Distribution 46 46
Rörelsemarginal 6,7% 6,2%
Vinst per aktie 0,12 -0,01
Fritt kassaflöde -120 428
Skuldsättning 3,1x 3,9x
*Afv:s justeringar (exkluderar bara förvärvsavskrivningar). För segmenten anges Ebita enligt Humbles definition (som exkluderar alla immaterialla avskrivningar).

Tillväxten är imponerande givet att den nordiska konsumenten håller i pengarna och drivs till stor del av Humbles bolag utanför Norden. Skalbarheten på tillväxten är halvdan (10% av försäljningsökningen), men det speglar enligt ledningen höga kostnader för marknadsföring och kapacitetsbrist inom tillverkningsenheterna. Den justerade marginalen steg till 6,7% (6,2%).

Av segmenten är det Sustainable Care som utvecklas särskilt starkt, med en marginal på 13% (10%). Vi befarade att marginalerna skulle förbli pressade här som följd av ökad konkurrens inom dentalprodukterna. Det verkar dock som segmentets UK-verksamhet med bolaget Solent i spetsen går väldigt bra. De agerar utvecklings- och tillverkningspartner för stora dagligvarukoncerner som försörjs med produkter även i lägre prispunkter.

Humble ger inga prognoser men uppger att kapacitetsinvesteringar i utrustning och maskiner i bolagets fabriker ska vara på plats i Q4, vilket ger bra läge för organisk tillväxt 2025. Samtidigt väntas skuldsättningen minska tack vare säsongsmässigt bra kassaflöde i slutet av året.

Bolag Kurs-utv 1 år, % EV/Sales 2024 Rörelsemarginal 2024 EV/Ebita 2025 P/e-tal 2025 Tillväxt/år 2021-2024 Dir-avkastning
Humble Group 55 1,0 5,3% 9,6 14,5 135% 0,0%
Cloetta 35 1,0 9,9% 10,1 14,4 14% 4,2%
Midsona 24 0,5 3,3% 8,8 11,6 0% 0,0%
Orkla 21 1,7 10,9% 14,8 15,2 13% 4,1%
Medeltal: 34 1,1 7,4% 10,8 13,9 40% 2,1%
Källa: Factset

Uppdaterade prognoser

Vårt uppdaterade huvudscenario för Humble har följande komponenter:

  • Tillväxt. Organiskt har tillväxten varit på en fallande trend men vi antar den nu planar ut runt 8-10%. Humble har mycket av sitt sortiment inom premium vilket varit ogynnsamt under kostnadskrisen. Bolaget är starka i några kategorier med strukturell tillväxt, som sockerreducerat godis.
  • Lönsamhet. Andra halvåret tenderar vara marginalrikare än det första och vi tror 2024 slutar med runt 7,4% i justerad marginal (vår prognos erhålls genom att ta Humbles redovisade justerade rörelsevinst minus ca 45 Mkr i FoU-avskrivningar). Vi tänker oss en relativt begränsad skalbarhet på tillväxten och en marginal på 8,2% 2026E. Det är möjligen lite försiktigt och kan jämförts med bolagets Ebit-mål på 10%.
  • Värdering. Multipeln skruvas upp ett hack till EV/Ebita 11x jämfört med förra analysen. Det motsvarar P/E 15. Humble förtjänar plus för sin tillväxt och exponering mot växande kategorier. Historiken och skuldsättningen kan ses som minus. Branschen ligger kring EV/Ebita 11, se tabellen ovan.

Detta producerar en potential på kring 20-25%. Ett optimistiskt scenario som går på linjen att tillväxten kan tillta efter kostnadskrisen och genom alla initiativ samtidigt som skalbarheten förbättras, indikerar att aktien är en dubblare trots kursuppgången.

Slutsats

Vad gör insiders?

Insynsköp för 3 Mkr har gjorts senaste året. Senaste inköpen var i samband med halvårsrapporten i juli. Bland andra köpte VD Simon Petrén aktier för 590 000 kr. Kursen var då runt 10 kr. Inga försäljningar är registrerade senaste året. Styrelse och ledning har 8% av aktierna totalt. Humble uppger att totalt 25% av aktierna i bolaget ägs av entreprenörer som sålt sina bolag till Humble.

Humble utvecklas i rätt riktning med fallande skuldsättning, nya och relevanta mål och en bra tillväxt. Efter kursuppgången är en del av undervärderingen borta tycker vi, även om det går att se scenarion där aktien förblir en stor vinnare.

Rent operativt kan man invända att vinsttillväxten förefaller hänga mycket på ett segment och kanske särskilt ett bolag, vilket kan ses som en riskfaktor. Vi sätter ett neutralt råd för aktien.

Tio största ägare i Humble Group Värde (Mkr) Kapital Röster
Neudi & C:o AB 620,4 10,4% 10,4%
Håkan Roos (RoosGruppen) 616,4 10,3% 10,3%
Noel Abdayem 374,1 6,3% 6,3%
Capital Group 374,1 6,3% 6,3%
Alta Fox Capital 347,6 5,9% 5,9%
Creades AB 242,3 4,1% 4,1%
Nordnet Pensionsförsäkring 192,6 3,2% 3,2%
DNB Asset Management SA 187,9 3,1% 3,1%
Thomas Petrén 167,9 2,9% 2,9%
DNB Asset Management AS 172,3 2,9% 2,9%
Källa: Holdings

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold