Analys IPO-guiden Hudya
Hudya: Varningsflaggorna vajar för norska IPO-bolaget
Det norska bolaget har utvecklat en plattform som ska spara pengar åt privatpersoner. Själva går de med oroande stora förluster och vill ta in 70 Mkr vid en notering på First North i Sverige.
Norska Hudya (teckningskurs 13,75 kr) har utvecklat en plattform som skall förenkla vardagen för privatpersoner och företag och hjälpa dem att spara pengar. Bolaget satsar på fyra områden nämligen el, mobiltelefoni, refinansiering av lån samt försäkringar.
Lite förenklat kan man säga att Hudya är en konkurrent till svenska Mina Tjänster. Bolaget jämför kort och gott abonnemang och priser från olika aktörer. Intäkterna generas främst genom kommissions- och provisionsintäkter. Hudya kan grovt förenklat ses som en återförsäljare.
Hudya grundades 2016 och koncernen är huvudsakligen uppbyggd genom förvärv. Hudya har nu cirka 250 anställda. Proforma omsatte bolaget 106 Mkr första halvåret 2019 med ett rörelseresultat på minus 27 Mkr. Uppräknat i årstakt alltså omkring 210 Mkr i försäljning exkluderat tillväxt och säsongseffekter medan rörelseresultat är minus drygt 50 Mkr. Hudya är idag verksamma i Norge, Danmark och Sverige.
Bolaget har ansökt om notering First North och gör nu en nyemission på 70 Mkr som är fullt garanterad. Drygt 60 procent av emissionslikviden skall användas för “omstrukturering av nuvarande kapitalstruktur genom minskning av befintlig skuld”. Hudya skall alltså betala av skulder. Cirka 30 procent skall användas för expansion på befintliga marknader och den resterande delen för expansion på nya marknader.
IPO-GUIDE | Hudya |
Lista | First North |
Omsättning rullande tolv månader | 121 Mkr |
Antal anställda | 250 |
Teckningskurs | 13,75 kr |
Rådgivare | Ingen rådgivare |
Storlek på erbjudande | 70 Mkr (varav 100% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 471 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 11 Mkr (16,0% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 100% |
Investerare som ska teckna i IPO | – |
Garanter | Fårö Capital, Strategic Investments, Gryningskust Förvaltning, Ivar Williksen, Børge Leknes), m.fl. (100% i åtagande) |
Flaggor** | Nio flaggor |
Sista teckningsdag | 2020-01-30 |
Beräknad första handelsdag | 2020-02-14 (15 dagars väntetid) |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). ** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. Källa: Börsplus / bolaget |
Nio flaggor enligt Börsplus IPO-guide
Börsplus IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 204 granskade börsnoteringar är 1,8 flaggor för miljardbolag, 3,2 för småbolag och 4,4 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Börsplus IPO-guide hittar nio flaggor i Hudya
# Högt garantiåtagande
Efter cirka 200 undersökta IPO-er ser Börsplus ett starkt empiriskt samband mellan ett högt garantiåtagande och svag kursutveckling. Det låter tryggt med garanter men förmodligen är det ofta ett tecken på svaghet eller desperation. Om IPO:n misslyckas blir säljtrycket stort eftersom garanterna oftast säljer ut.
Hudya är täckt av garantiåtaganden till cirka 100 procent.
# Hög emissionskostnad
För ett IPO-bolag med höga emissionskostnader är tolkningen att bolaget antingen är i penningknipa, att det varit oordning i bolaget och/eller att priset på aktien är fel. Rörliga ”säljarprovisioner” till rådgivare ska man vara extra skeptisk till. Börsplus hissar varningsflagg för alla bolag som är i sämsta fjärdedelen i sin storleksklass.
Hudya betalar cirka 11 Mkr i emissionskostnader, motsvarande 16,0 procent av erbjudandet.
# Tveksamma incitament
Tveksamma incitament är Börsplus samlingsbegrepp för olika typer av risk för intressekonflikt. Ett typexempel är att rådgivaren eller dess anställda äger aktier i IPO-bolaget. Det behöver inte vara ett problem och kan även ses som en fördel men det finns också risker för intressekonflikter eller att rådgivaren översäljer aktien.
Såväl styrelseledamöter som ledningspersoner (som även är storägare i bolaget) är garanter i nyemissionen och får alltså ersättning för detta. Det inger inte förtroende.
VD Børge Leknes kommenterar:
Hudya ser positivt på ett aktieägande från de som är engagerade i bolaget då det visar på förtroende för bolaget från sådana som har en god kunskap om bolaget. Vi är inte intresserade av att aktien översäljs, utan att vi genomför en balanserad och verklighetsförankrad kommunikation.
# Komplext erbjudande
Breda kursintervall är den vanligaste formen av ett komplext erbjudande. Andra exempel är väldigt stort inslag av övertilldelningsoption eller lägen där antal aktier eller nettoskuld är svårt att beräkna.
Bolaget menar att teckningskursen om 13,75 kr i huvudsak fastställts efter diskussioner med garanter. Om nu garanterna tyckte att aktien är värd det kan man undra varför det var nödvändigt att många garanter vid nyttjande av garantin ska få ”gratisaktier” i så mån att priset de betalar blir 9 kr per aktie.
Upplägget med gratisaktier gör det hopplöst att i förväg sätta en entydig siffra som emissionskostnad. Kostnadsintervallet är cirka 11-27 Mkr. Vi sätter emissionskostnaden till 11 Mkr men det är alltså bara baserat på en samlad bedömning och inte så som bolaget självt beskriver saken.
# Framtida kapitalbehov
Om ett bolag inte är lönsamt så är det viktigt för investerarna att få veta ungefär hur mycket kapital bolaget tror sig behöva fram till vinst eller större förväntat genombrott (licensaffär, ”proof-of-concept” eller motsvarande). Vid notering bör det vara tydligt angivet hur styrelsen ser på långsiktigt kapitalbehov, inte bara för kommande 12 månader. Ungefär hur mycket kapital behövs under ungefär hur många år? Om denna information saknas, förefaller orealistisk eller lämnar ett stort ofyllt finansieringsgap så är det en klar nackdel.
Det ges ingen information i prospektet om finansieringsbehovet efter 12 månader.
VD Børge Leknes kommenterar:
Hudtya har redan en betydande omsättning i dag och det framtida kapitalbehovet beror på hur snabbt bolaget väljer att expandera, och vilka förvärv som eventuellt görs. Denna strategi genomförs på att sätt att intäkterna kan öka snabbt, vilket också ger en frihet att kunna övergå till en cashflowpositiv verksamhet om vi önskar. Expansionen ska ske på ett sätt som skapar värde för aktieägarna.
# Bristfällig information
Det är en varningsflagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknas också rejält vilseledande information.
Då vi nu är i mitten av januari 2020 tycker vi det är rimligt att ett IPO-bolag ska kunna presentera finansiell information som sträcker sig längre än till juni 2019.
VD Børge Leknes kommenterar:
Hudya har valt att redovisa halvårsresultat istället för kvartalsbokslut. Av lätt insedda skäl finns det inga aktuellare siffror, och med tanke på att vi är januari är det naturligt att vi inte tagit fram ett bokslut för helåret ännu.
# Val av rådgivare
IPO-bolag har oftast de rådgivare som är motiverat av deras storlek och kvalitet. Avvikelser från mönstret kan vara ett varningstecken. Farligast är när ingen rådgivare alls vill skylta med sitt namn.
Det är en dålig signal när ingen rådgivare vill bli förknippad med en notering. IPO-guiden har som policy att utdela dubbla flaggor när ingen huvudrådgivare anges i memorandumet. I Hudya finns ingen huvudrådgivare angiven och bolaget tilldelas därför två flaggor för detta.
VD Børge Leknes kommenterar:
Hudya har valt att inte ha någon huvudrådgivare. Däremot finns det flera rådgivare i processen, som revisorer, juridiska rådgivare, certified adviser, emissioninstitut och börsrådgivare. Sammantaget har Hudya tagit hjälp av rådgivare på ett sätt som ger en välbalanserad IPO, något om både Finansinspektionen och Nadaq tillstyrkt.
# Storaffär inför IPO
Förvärv medför alltid risker samtidigt som ledningen får stora möjligheter att kortsiktigt massera vinstsiffrorna. När bolag gör stora företagsaffärer nära inpå notering så är det en varningsflagga. Här fångar vi även in större nyheter under teckningstiden.
Hudya har under våren/sommaren 2019 genomfört tre förvärv till ett totalt värde om cirka 130 Mkr.
Bolaget kommenterar:
Hudya har en fokuserad förvärvsstrategi som inneburit tio företagsköp under vår historia. Gemensamt för dessa köp är att bolagen vi köpt tillför antingen kompentens, teknologi, distribusjonskraft eller kundbas på ett sätt som gör att vi tydligt kan utveckla Hudya och därigenom skapar aktieägarvärde.
Börsplus syn på Hudya
Hudya har visserligen betydande intäkter. Men förlusttakten är hög samtidigt som bolaget är byggt på förvärv där strukturen inte är helt lätt att följa. Vi har därför att använt Börsplus metod för analys av förhoppningsbolag. Se faktarutan längst ner.
1. Incitament nyckelpersoner
Nyckelpersoner i Hudya äger cirka 41 procent av aktierna efter emissionen. Det är högt och incitamenten är således goda. VD Børge Leknes äger exempelvis aktier för 38,7 Mkr. Även bolagets andra medgrundare har aktier för ungefär 35 Mkr vardera.
Noterbart är dock att hela emissionen på 70 Mkr är fullt garanterad. Även nyckelpersonerna som tecknar aktier i emissionen får betalt för att garantera och teckna aktier i emissionen. Det inger inget förtroende. Bolaget har även fått en varningsflagga för detta. Se faktarutan ovan.
Några av långivarna i samband med förvärven är Fårö Capital (Christer Fåhraeus-bolag) som dessutom tecknar aktier i emissionen. Även börsbolaget Trention har lånat ut pengar till Hudya.
2. Track record nyckelpersoner
Børge Leknes är VD och en av grundarna till Hudya. Leknes har bakgrund som VD för försäkringsbolaget Vardia i Norge. Medgrundarna Pål Lauvrak (Cheif Concept Officer) och Morten Kvam, kommunikationsdirektör har också arbetat på Vardia. Vardia har nu bytt namn och heter numera INSR Insurance Group och är noterat på Oslobörsen.
Styrelseordförande Ole Morten Settevik har bakgrund i IT-branschen och har tidigare arbetat på bland annat Microsoft. I styrelsen sitter Kathryn Moore Baker som även är styrelseledamot för Norges Bank men i Sverige kanske mest känd för sitt uppdrag som ordförande för affiliatebolaget Catena Media.
3. Trovärdighet för produkt och strategi
Refinansieringsdelen är den största intäktsbenet för Huyda och står för cirka 40 procent av koncernens omsättning. Här erbjuder Hudya konsumenterna möjligheten att sänka sina räntekostnader för bland annat konsumentkrediter, kreditkortslån och andra krediter. Hudya har själv ingen bankverksamhet utan agerar som en partner genom dotterbolaget Aconto. Ungefär som svenska Lendo som säkert många känner till.
Intäktsmodellen består av en kommissionsmodell där intäkterna är baserade på förskottsprovision. Hudya fakturerar bankerna varje månad för provisionen som beräknas i procent. För vissa banker har Hudya en trappstegsmodell där procentandelen ökar vid ökad volym. Hudya erbjuder denna tjänst i dagsläget enbart i Norge men tanken är att lansera den även i både Danmark och Sverige inom kort.
Inom mobiltelefoni erbjuder Hudya mobilabonnemang till bolagets kunder. Denna del står för 35 procent av omsättningen. Hudya äger inga telefonnät utan opererar via Telenors nät som en slags virtuell operatör. Hudya sköter således marknadsföring, försäljning och kundservice. Mobilabonnemangen som Hudya säljer är främst i lågprissegmentet. Tanken är att detta skall locka kunder som sedan skall använda bolagets andra vertikalerna inom lån, el och försäkring. Det är kanske vettigt. Å andra sidan är marginalerna sannolikt mycket låga.
Intäktsmodellen går ut på att Hudya erhåller en marginal på kundens mobilabonnemang och genereras utifrån kundens abonnemang, utlandstrafik och datatrafik. Hudya har 11 olika mobilabonnemang i Norge. Tjänsten håller liksom finansieringsdelen på att lanseras i Danmark och Sverige.
Inom försäkringsbenet erbjuder Hudya försäkringar inom en rad områden. Exempelvis bil-, hem-, rese- och djurförsäkring. Segmentet står för 10 procent av koncernens intäkter. Hudya agerar som en agent och intäktsmodellen baseras på kommission. Tjänsten är lanserad i Norge. Bolaget har för avsikt att lansera tjänsten i både Danmark och Sverige. På hemsidan möts man av en chattrobott som guidar och hjälper kunden. Det är en slags konkurrensfördel för Hudya.
Eldelen står för 5 procent av koncernens intäkter. Här erbjuder Hudya konsumenter elavtal utan bindningstid med transparent prissättning. Hudya köper genom samarbetspartner el till spotpris från den nordiska elbörsen, Nord Pool. Intäkterna genereras genom en marginalmodell där Hudya tar ut en administrativ avgift på varje kilowatt som säljs. Tjänsten är lanserad i både Norge, Danmark och Sverige.
Det resterande 10 procent av omsättningen kommer från bolaget Salespartners Direct Sales Aps som förvärvades 2019. Detta bolag skall fokusera på korsförsäljning mellan de olika vertikalerna.
Under 2019 förvärvade Hudya även bolagen Payr AS samt svenska SEQR Group AB. De båda bolagen har utvecklat en fintech-app. Appen-Payr finns exempelvis att hitta på Appstore för den som är intresserad.
- Den 5 juni 2019 förvärvade Hudya bolagen SEQR Group AB och dotterbolaget SEQR Payments AB för 44,9 Mkr. Hela köpeskillingen betalades kontant. SEQR Group AB var tidigare en del av börsbolaget Seamless Distribution (bolaget bytte senare namn till Invuo Technologies och gick i konkurs hösten 2018.
- Noterbart är att en del av ledningen i Seamless Distrubtion bröt sig loss från bolaget och köpte loss bolagen SEQR Group AB och SEQR Payments AB för 8 Mkr i december 2017. Hudya köpte alltså, vad vi förstår, samma bolag för 45 Mkr 1,5 år senare.
Den finansiella utvecklingen i koncernen är inte helt lätt att följa. Bolaget är dessutom ganska sparsamma med information i prospektet. På sidan 61 i prospektet finns information om att Hudya inte betalt lånen till Telipol AS enligt överenskommelse. Det inger inget förtroende.
Konkurrensen på marknaden är tuff med etablerade stora aktörer som Lendo och Compricer. Den relativt nya tjänsten “Mina Tjänster” omsatte cirka 16 Mkr under 2018.
Framöver verkar Hudyas ambition vara att fortsätta att växa både organiskt och via förvärv. Lansering av Hudyas fintech-app beskrivs också som ett kostnadseffektivt sätt för att förvärva nya kunder. Bolagets app Payr verkar kunna ge förslag på mer kostnadseffektiva tjänster åt kunderna.
4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario
Här är de saker som mer eller mindre måste inträffa för att Börsplus optimistiska scenario för bolaget ska kunna inträffa.
- Visa att modell är hållbar även utanför Norge.
- Lyckad lansering och försäljningsframgångar i Danmark och Sverige för resterande vertikaler.
Hudya | Idag | Tänkbart 2023 | ||
Värdedrivare (i) | Lansering av nya vertikaler både i Norge, Sverige och Danmark | Lansering på nya marknader i Europa | ||
Uppnådd nivå Värdedrivare | Lanserad tjänst och försäljning | Lanserad i Skandivanien försäljning 700 Mkr | ||
Värderingsmodell (ii) | P/S 3,9x | EV/Sales 2,5x | ||
Resultatnivå, årstakt | Cirka -50 Mkr | Positivt resultat | ||
Börsvärde, Mkr (iii) | 472 Mkr | 1 750 Mkr | ||
Optimistisk vinstchans (iv) |
|
260% |
Optimistiskt scenario
Om marknadsacceptansen för Hudya plattform blir god i både Sverige och Danmark så finns sannolikt bra uppsida i aktien.
I vårt optimistiska scenario räknar vi med att bolaget omsätter cirka 700 Mkr år 2023. Vad skulle Hudya kunna värderas till i ett sådant scenario? Kanske 2-3 gånger försäljningen? Oavsett, så är uppsidan stor.
Pessimistiskt scenario
Riskerna är många. Hudya är ett förvärvsbygge och det finns risk att några av de senaste förvärven inte levererar enligt plan. Förvärvet av SEQR känns inte klockrent. Bolaget hade det väldigt tufft på börsen när det var en del av Seamless Distribution. Vad talar för att man lyckas nu? Kundbasen och teknologin verkar dock vara en stor sak av värde. Men den är samtidigt mycket svårbedömd.
Om det visar sig att Hudyas inte kan generera tillräckliga volymer utanför Norge är nedsidan i aktien enkelt uttryckt väldigt stor.
Börsplus slutsats
Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det över tid slutar med en stor förlust för investerarna.
Hudya känns som ett ambitiöst förvärvsbygge. Det kanske möjligen kan bli något på sikt? I nuläget är dock riskerna många. Den finansiella ställningen är klen och bolaget högt belånat.
Det är dessutom svårt att bedöma när (om?) bolaget blir kassaflödespositiva. Innan dess är risken stor att bolaget kommer behöva ta in mer pengar enligt Börsplus bedömning. Dessutom är teknikrisken är svårbedömd liksom den tuffa konkurrensen mot större etablerade aktörer. Vi ser ingen anledning till att teckna aktien.
Hudya fem största ägare | Värde (Mkr) | Andel (efter nyemission) |
Ivar Williksen | 46 Mkr | 9.8% |
Børge Leknes (grundare) | 38.7 Mkr | 8.2% |
Pål Lauvrak (grundare) | 34.6 Mkr | 7.3% |
Morten Kvarn (grundare) | 34.4 Mkr | 7.3% |
GM Holding | 21.6 Mkr | 4.6% |
Källa: Börsplus IPO-guide |
Så ser Börsplus på förhoppningsbolag
Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Börsplus åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.
1. Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.
2. Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.
3. Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.
4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario
Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.
En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:
- Kundtillväxten ökar
- Positiva forskningsresultat (Life Science)
- Framgångsrik lansering utomlands
- Lyckad prospektering (råvarubolag)
- Inget priskrig från stark konkurrent
- Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin
Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.
Börsplus slutsats
Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Börsplus sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:
1 eller 2 = Sälj
3 eller 4 = Neutral
5 eller 6 = Köp
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser