Hubbster: En strategisk IPO?

Hubbsters planer är stora. Bolaget vill med sin SaaS-tjänst hjälpa företag att driva igenom sina strategier. Ska man teckna IPO:n?
Hubbster: En strategisk IPO? - Hubbster
Skärmdump från Hubbsters hemsida 26/01/2022.
Hubbster Januari 2021
VD: Gustaf Hesselman
Styrelseordförande: Anna Skarke
Antal anställda: 6
Nyckelpersoners ägande: Cirka 39 %
Lista: NGM Nordic SME
Teckningskurs:                                                         23,40 per unit motsvarande 7,80 kr per aktie
Antal aktier efter IPO: 20 miljoner
Börsvärde: 143 Mkr
Nettokassa efter IPO: 10 Mkr
Resultatnivå, årstakt: Cirka -5,7 Mkr
Källa: Affärsvärlden / Bolaget Räknat på antal aktier efter IPO. Resultatnivå är resultat per Q3 2021 i årstakt.

Hubbster Group (teckningskurs 7,80 kr) är ett mjukvarubolag med en plattform för att driva igenom förändring- och utvecklingsarbete i organisationer på ett effektivt sätt.

Nu avser Hubbster att noteras på NGM Nordic SME och i samband med noteringen görs en emission av units. Erbjudandet uppgår till knappt 20 Mkr. Hälften av kapitalet ska användas till förvärv och hälften till expansion och tillväxt samt löpande kostnader.

En unit kostar 23,40 kr och består av tre nyemitterade aktier och två teckningsoptioner. En teckningsoption ger rätt att om ett drygt år teckna en ny aktie i Hubbster för 12 kr.

Koncernen i sin nuvarande form bildades 2020 efter en sammanslagning av tre olika bolag som tidigare samarbetat. Under de första nio månaderna 2021 hade Hubbster en omsättning på 17,9 Mkr med ett rörelseresultat på -3,9 Mkr.

Läs om aktuella börsnoteringar på IPO-guiden

IPO-GUIDE Hubbster
Lista NGM SME
Omsättning rullande tolv månader 25 Mkr
Antal anställda 6
Teckningskurs 7,80 kr
Rådgivare Stockholm Corp.
Storlek på erbjudande 20 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 143 Mkr
Emissionskostnad 4,5 Mkr (22,8% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 66%
Investerare som ska teckna i IPO Taptum, Xpecunia Nordic, Peter Hamberg privat och via Hamberg Förvaltning, Magnus Högström, Tigerrace, m.fl. (66% i åtagande)
Garanter
Flaggor** Fyra flaggor
Sista teckningsdag 2022-02-11
Beräknad första handelsdag 2022-02-23
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

Fyra flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 412 granskade börsnoteringar är 1,5 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 3,7 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar fyra flaggor i Hubbster

# Hög emissionskostnad

För ett IPO-bolag med höga emissionskostnader är tolkningen att bolaget antingen är i penningknipa, att det varit oordning i bolaget och/eller att priset på aktien är fel. Rörliga ”säljarprovisioner” till rådgivare ska man vara extra skeptisk till. Affärsvärlden hissar varningsflagg för alla bolag som är i sämsta fjärdedelen i sin storleksklass.

Hubbster betalar 4,5 Mkr i emissionskostnader, motsvarande 22,8 procent av erbjudandet.

# Lång väntetid

Att teckna IPO-er innebär extra risker och risken ökar om man måste vänta länge från att aktier tecknas till att de börjar handlas. Av administrativa skäl tar det ofta 1-2 veckor eller mer innan småbolag börjar handlas. Om väntetiden är längre än 10 dagar så hissar Affärsvärlden varningsflagg för de IPO-er som är i den sämsta fjärdedelen i sin storleksklass.

Hubbster-aktien börjas handla 14 dagar efter sista anmälningsdag.

# Försenad process

När en noteringsprocess försenas är det ofta något dåligt som ligger bakom. Strul med teckningsåtaganden? Bråk med rådgivare/garanter? Ouppfyllda listningskrav?

28 januari meddelade Hubbster att teckningstiden förlängs och att sista teckningsdag blir 11 februari istället för 28 januari. Ny förväntad första handelsdag är 23 februari.

# Tveksamma incitament

Tveksamma incitament är Affärsvärldens samlingsbegrepp för olika typer av risk för intressekonflikt. Ett typexempel är att rådgivaren eller dess anställda äger aktier i IPO-bolaget. Det behöver inte vara ett problem och kan även ses som en fördel men det finns också risker för intressekonflikter eller att rådgivaren översäljer aktien.

Största ägare är Fredrik och Anna Skarke via bolag. Fredrik driver också investeringsbolaget Taptum som Hubbster har ett samarbetsavtal med. Bolagen ska enligt avtalet sträva efter att utnyttja varandras tjänster. Miljonbelopp faktureras också åt båda håll. Det är svårt att få en inblick i dessa betalningar och för vilka tjänster Hubbster faktureras. IPO-guiden hissar en flagga.

# Bristfällig information

Det är en varningsflagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknas också rejält vilseledande information.

Om någon i styrelse eller ledning har tidigare konkurser i bagaget framgår inte av prospektet. Prospektet är ett så kallat EU-tillväxtprospekt och sådana är begränsade till vad de får innehålla, men det brukar dock gå att få med informationen på något sätt. IPO-guiden hissar en flagga.

# Storaffär inför IPO

Förvärv medför alltid risker samtidigt som ledningen får stora möjligheter att kortsiktigt massera vinstsiffrorna. När bolag gör stora företagsaffärer nära inpå notering så är det en varningsflagga. Här fångar vi även in större nyheter under teckningstiden.

Under pågående teckningsperiod, 25 januari, meddelade Hubbster att man tecknat ett ramavtal med Würth Group. Några specifika intäkts- och intjäningsprognoser ges inte i nuläget. IPO-guiden stannar vid en upplysning.

AFFÄRSVÄRLDENS SYN PÅ HUBBSTER

Det här är ett mjukvarubolag med relativt små intäkter och med högtflygande planer, alltså en förhoppningsaktie. Analys av förhoppningsbolag kräver andra metoder än vanliga börsaktier. Se även faktaruta längst ner.

1. INCITAMENT NYCKELPERSONER

Nyckelpersoner kommer äga knappt 40% efter noteringen. Största ägare är Fredrik och Anna Skarke som via bolag kommer äga 21%. Anna Skarke är bolagets ordförande. VD Gustaf Hesselman äger knappt 2% efter noteringen. Det finns inget aktiebaserat incitamentsprogram utestående. Större ägare och nyckelpersoner har också ingått lock-up avtal som betyder att de inte får sälja aktier inom 18 månader från första handelsdag.

Största teckningsåtagare är investeringsbolaget Taptum (4,9 Mkr), Xpecunia (4,9 Mkr) och Peter Hamberg privat och via Hamberg Förvaltning (2,3 Mkr). Taptum har andra investeringar i bland annat rese- och teknikbolag (inkl. Xpecunia) och drivs av Fredrik Skarke som tidigare också var ordförande i Hubbster. I styrelsen i Hubbster sitter Daniel Moström. Han är VD för Xpecunia som sysslar med kryptoutvinning med solenergi. Peter Hamberg är tidigare styrelseledamot för bland annat Netent och C-Rad och har investeringar i bland annat Betsson, C-Rad och Truecaller.

2. TRACK RECORD NYCKELPERSONER

Ordförande Anna Skarke har tidigare erfarenhet som försäljningsdirektör hos Bisnode och telekombolaget 3. Gustaf Hesselman är VD sedan i maj 2021. Han är civilingenjör från KTH och var tidigare VD för Lasingoo som är en marknadsplats på nätet där det går att söka, jämföra och boka bilservice hos 2000 verkstäder i Sverige.

3. TROVÄRDIGHET PRODUKT OCH STRATEGI

Att genomföra förändringsarbete och strategier i en organisation är en utmaning. Hubbster riktar in sig på implementeringsfasen av ett projekt och vill med sin mjukvaruplattform driva igenom förändring- och utvecklingsarbete i organisationer på ett effektivt sätt.

Bolagets SaaS-tjänst består av tre olika moduler:

  • Hubbster Activate – För medarbetardriven förändring efter att ledningen fastslagit en strategi. I Activate identifierar, prioriterar, genomför och rapporterar medarbetaren förbättringsaktiviteter som är i linje med strategin. Det skapar engagerade medarbetare som förstår och använder företagets strategi i praktiken. Ledningen kan också följa upp resultaten i realtid och ge feedback.
  • Hubbster Monitoring – Liknar Activate men här kan aktiviteter som ska utföras av medarbetarna också fördefinieras. Monitoring har också en förfinad rapporteringsmodul.
  • Hubbster Insights – Webbaserade enkätundersökningar till medarbetare eller kunder. Undersökningarna skapar underlag för kommande förändringsarbeten.

Idag har Hubbster 125 kunder inom varierande branscher. Bolagets största kund står för cirka 10% av omsättningen. Affärsmodellen är baserad på löpande licensavgifter per användare och månad. Intäkterna kommer från modulerna ovan samt implementering och övriga tjänster (engångsintäkter). Cirka 50% är idag återkommande intäkter. Målet är att siffran i slutet av 2022 ska vara närmare 70%. Försäljning sker genom direktförsäljning och partnersamarbeten.

Intrycket är att det är Hubbster Monitoring som är bolagets främsta modul och togs fram genom ett samarbete mellan Hubbster, den tyska grossistjätten Würth Group och Volvo Cars. Würth Group och Volvo Cars använder Monitoring för att starta gemensamma projekt på bilverkstäder runt om i världen. Precis nyligen tecknades också ett ramavtal med Würth. Några specifika intäkts- och intjäningsprognoser ges inte i nuläget. Vad produktens churn är vet vi inte men enligt Hubbster är den låg.

Hubbsters primära målgrupp är också globala storföretag som genomför komplexa förändrings- och utvecklingsprojekt. De bedöms ha stor nytta av Hubbsters tjänster och ger potentiellt stora intäkter. Exempel på kunder är Würth, Volvo Cars, Envac och Assa Abloy. Implementering av förändrings- och utvecklingsprojekt sköts enligt Hubbster av många företag idag ofta via Excel och Hubbster anser att man har ett bättre alternativ.

Tillväxt på agendan

Hubbster vill nu accelerera tillväxten och nettolikviden på 15,2 Mkr från nyemissionen ska användas till förvärv (50%), tillväxt och expansion (30%) och löpande kostnader (20%).

Undersökningar leder ofta till identifierade förbättringsområden och utvecklingsbehov. Potentiella förvärvsobjekt är bolag inom kund-, marknads- och medarbetarundersökningar med en existerande kundstock. Förvärv av den typen av bolag kompletterar nuvarande Insights-affär och ger möjlighet att sälja kompletterande produkter (Activate och Monitoring).

Konkurrenter inom Insights är Netigate, Brilliant Future och Origo Group men enligt Hubbster erbjuder inte dessa aktörer metoder för att genomföra förändrings- och utvecklingsarbete. Hubbster har inte identifierat någon konkurrerande aktör vars produkterbjudande är lika omfattande eller har samma inriktning som bolagets. Under pandemin har bolaget sett en ökning i förfrågningar avseende produkten Insights.

Finansiella mål

Hubbsters mål är att 2026 ha en omsättning överstigande 500 Mkr och en EBITDA-marginal över 15%.

4. NÖDVÄNDIGA ANTAGANDEN I OPTIMISTISKT SCENARIO

  • Lyckad etablering av produkten via eget sälj och partners.
  • Lyckade förvärv av undersökningsföretag.
Hubbster Idag Tänkbart 2024
Avklarad milstolpe Existerande produkt och omsättning 25 Mkr rullande 12 månader. 75 Mkr i omsättning.
Kommande värdedrivare (i) Organisk och förvärvsdriven tillväxt Expansion, nya kunder, nya förvärv
Värderingsmodell (ii) e.m. EV/Sales 10
Resultatnivå, årstakt Cirka -5,7 Mkr 7,5 Mkr
Börsvärde, Mkr (iii) 156 Mkr 750 Mkr
Optimistisk vinstchans (iv) 380%

TABELLFÖRKLARING OPTIMISTISKT SCENARIO

Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Affärsvärldens huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det oftast slutar med en stor förlust för investerarna.

(i) Värdedrivare är de enligt Affärsvärlden enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i förhoppningsbolag är: licensavtal, regulatoriska godkännanden, genombrottsorder, kundintag, nya marknader, nya råvarufyndigheter, nya forskningsdata, produktlanseringar etc.

(ii) Värderingsmodell: Vad är viktigast för hur aktien prissätts på börsen? Enklast är det om man har vinster eller omsättning att utgå ifrån som kan ge en värderingsmultipel som P/e-tal, EV/EBIT eller EV/Sales. Annars är man hänvisad till en grov skattning av vad som vore ett rimligt börsvärde i en tänkt framtid efter att bolaget klarat av flera värdedrivande milstolpar längs vägen.

(iii) Börsvärde idag avser aktuell börskurs och full utspädning efter eventuell pågående nyemission. Börsvärdet i en tänkbar framtid avser Affärsvärldens (ofta svåra) bedömning av vad som kan vara ett rimligt framtida börsvärde i ett läge där Affärsvärldens optimistiska antaganden om utvecklingen slagit in.

(iv) Optimistisk vinstchans är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finansieringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.

Hubbsters mål är mycket ambitiösa. Bolaget är inriktat på förvärv och på att växa internationellt. 2026 ska bolaget ha en omsättning överstigande 500 Mkr och en EBITDA-marginal över 15%.

I ett optimistiskt scenario utgår vi från att Hubbsters verksamhet utvecklas väl och att de teckningsoptioner som ingår i de units som nu säljs således utnyttjas under 2023 (därav börsvärde 156 Mkr i tabellen ovan).

I vårt scenario räknar vi med att Hubbster 2024 når en omsättning på 75 Mkr och en rörelsemarginal på 10%. Då vore satsningen en succé och Hubbster gör en vinst på 7,5 Mkr. Detta är mest ett räkneexempel, men ger en bild av vad en potentiell intjäning för bolaget skulle kunna vara. I ett sådant scenario skulle det finnas stor uppsida och ett börsvärde runt 750 Mkr motsvarande en EV/Sales-multipel på 10 skulle inte vara konstigt.

Idag har Hubbster återkommande intäkter på cirka 12,5 Mkr årligen (50% x 25 Mkr). Pre-money värderingen (123 Mkr) som Hubbster värderas till i pågående nyemission är nästan 10 gånger de återkommande intäkterna.

Afv kommer att tänka på danska DecideAct som också är ett litet bolag och vars produkt vi uppfattar som liknande. Första halvåret 2021 hade DecideAct årliga återkommande intäkter på 5,6 MDKK och gjorde en förlust på -7,7 Mkr. Aktien handlas till 8,70 DKK vilket är strax över det som var teckningskurs i IPO:n i slutet av 2020. Börsvärdet är idag 76 MDKK.

PESSIMISTISKT SCENARIO

Bolaget har stora ambitioner men en stor risk är att tillväxtsatsningen inte går som planerat. Förvärvsmarknaden är också tuff. Med existerande produkt och omsättning är risken lägre i Hubbster än i många andra förhoppningsbolag vi skriver om. Att bolaget får ett börsvärde på drygt 140 Mkr efter IPO:n innebär att kännbar värdeförlust för investerarna ändå finns på radarn om den operativa utvecklingen blir svag.

AFFÄRSVÄRLDENS SLUTSATS

Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det över tid slutar med en stor förlust för investerarna.

Hubbsters ambitioner är mycket stora. I sin nuvarande form är Hubbster relativt nybildat och bolaget har mycket att bevisa för att leva upp till sin värdering. Stora etablerade namn bland kunderna ger viss trovärdighet till satsningen. Afv känner sig dock inte lockade att teckna. Rådande börsklimat är inte heller bra för högt värderade tillväxtbolag. Sammanfattningsvis landar vi i en tvåa som tärningsbetyg.

SÅ SER AFFÄRSVÄRLDEN PÅ FÖRHOPPNINGSBOLAG

Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Affärsvärldens åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.

  1. Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.
  2. Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.
  3. Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.
  4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario. Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.

En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:

  • Kundtillväxten ökar
  • Positiva forskningsresultat (Life Science)
  • Framgångsrik lansering utomlands
  • Lyckad prospektering (råvarubolag)
  • Inget priskrig från stark konkurrent
  • Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin

Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.

Affärsvärldens slutsats

Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Affärsvärlden sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:

  • 1 eller 2 = Sälj
  • 3 eller 4 = Neutral
  • 5 eller 6 = Köp
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från AMF
Annons från AMF