HMS Networks: Hög aktivitet

Den operativa utvecklingen under 2021 var riktigt stark för HMS. Orderingången steg 75%. Tidigarelagda orders är en delförklaring. Långsiktigt gynnas HMS av en rad trender.
HMS Networks: Hög aktivitet - HMS
HMS Networks
Börskurs: 406,00 kr Antal aktier: 46,8 m
Börsvärde: 19 008 Mkr Nettoskuld: 347 Mkr
VD: Staffan Dahlström Ordförande: Charlotte Brogren Karlberg

HMS Networks (406 kr) är en leverantör av lösningar för industriell kommunikation och industriell IoT (Internet of Things). Konkret möjliggör bolagets produkter att robotar, sensorer, generatorer och motorer kan kommunicera med olika styrsystem.

Marknaden för industriell automation förväntas växa med cirka 6-7 % årligen framöver enligt branschbedömare. Tillväxten inom IoT-marknaden spås växa ännu snabbare.

Kunderna är maskintillverkare, automationsföretag, systemintegratörer och slutanvändare. Koncernen grundades 1988 och har varit noterad sedan 2007. Huvudkontoret ligger i Halmstad. Investmentbolaget Latour är huvudägare. Grundare tillika VD Staffan Dahlström är näst största ägare med 13% av aktierna.

HMS-aktien är ned knappt 30% från årsskiftet. Betyder det köpläge?

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 1 972 2 366 2 603 2 785
 – Tillväxt +34,4% +20,0% +10,0% +7,0%
Rörelseresultat 446 551 616 668
 – Rörelsemarginal 22,6% 23,3% 23,7% 24,0%
Resultat efter skatt 355 408 464 513
Vinst per aktie 7,58 8,70 9,90 10,90
Utdelning per aktie 3,00 3,50 4,00 4,50
Direktavkastning 0,7% 0,9% 1,0% 1,1%
Avkastning på eget kapital 30% 33% 32% 29%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/EBIT 0,8 0,5 0,0 -0,5
P/E 53,5 46,7 41,0 37,2
EV/EBIT 43,4 35,1 31,4 29,0
EV/Sales 9,8 8,2 7,4 6,9

Stark tillväxthistorik

HMS har en imponerande historik av lönsam tillväxt. De senaste sex åren har bolaget vuxit med i snitt 20% årligen och samtidigt uppvisat en rörelsemarginal på 18%. Tillväxten har både varit organisk samt driven av förvärv.

Under coronadrabbade 2020 sjönk orderingången med 4% organiskt och omsättningstappet var 5% organiskt sett. Trots det lyckades HMS stärka såväl rörelseresultat som rörelsemarginal. Ebit-marginal uppgick till knappt 20%.

Siktar mot PI

Hösten 2020 presenterade HMS nya finansiella mål. Bolaget siktar nu på att nå en omsättning som överstiger grekiska talet ”π” miljarder, det vill säga 3,14 miljarder kronor år 2025. Numera har HMS mer fokus på förvärv jämfört med tidigare. Vidare är målsättningen att nå en rörelsemarginal på minst 20%. Ambitionen är att dela ut 30-50% av resultatet efter skatt.

Återhämtningen under 2021 var stark med rejäl tillväxt i både orderingång och omsättning. Organiskt sett steg orderingången hela 66% medan omsättningen var upp 26% på helårsbasis. Orderingången var särskilt stark och HMS framhäver i samtal med Affärsvärlden att marknaden återhämtat sig fint efter en svagare period under andra halvan av 2019 och coronadrabbade 2020.

Ledningen i HMS bedömer att ungefär 500 Mkr av orderingången under 2021 är förköpsorder. Alltså orders som under normala förhållande istället hade beställts under 2022. Men med komponentbrist, leveransstörning och längre ledtider har många kunder varit proaktiva gällande beställning av orders. Justerat för förköpsorders var orderingången år 2021 upp 40% jämfört med året innan.

Starka marginaler

Rörelsemarginalen landade på 22,6% ifjol. Det är en nivå klart över bolagets målsättning. Koncernen har en bruttomarginal på omkring 62%. Givet bolagets affärsmodell är det troligen svårt att stärka marginalen så värst mycket mer från nuvarande höga nivåer. För att växa vinsten krävs alltså att försäljningen fortsätter stiga. Samtidigt är det troligen så att kostnadsnivån varit lägre än normalt under pandemin då bolaget inte kunnat besöka mässor och liknande event i samma utsträckning som tidigare.

HMS säljer sina produkter till kunder i alla delar av värdekedjan (exempelvis maskinbyggare, tillverkare av automationsprodukter och slutanvändare). Affärsmodellen varierar beroende på kund, marknad och produkt. Bolaget har direktförsäljning via så kallade Design-Wins. Säljcyklerna är relativt långa och HMS lösningar inkluderas i kundens applikation vilket ger mer långsiktiga intäkter. Försäljning sker också via distributörer och partners. Säljcyklerna är kortare och tillverkning sker mot kundorder eller kortsiktig prognos.

Tre fokusområden

Bolaget strategi är att växa framför allt inom tre huvudsakliga områden. Nämligen kontroll, information samt infrastruktur. Kontroll är bolagets största område och utgör cirka 70% av intäkterna. Marknadstillväxten är 4-6% per år. Enkelt uttryck handlar det om produkter för styrningsrelaterad kommunikation mellan olika automationsprodukter, maskiner och system inom industriell automation. Största varumärket är Anybus. Via denna länk finns en video om bolagets produkter.

Konkurrenssituationen skiljer sig en hel del mellan de olika segmenten. HMS är ledande inom de huvudsakliga nischerna – industriell kommunikation samt lösningar för fjärrövervakning av industriell apparatur.

Näst största området är information vilken står för i runda slängar 20% av intäkterna. Marknaden väntas växa med 10-15% årligen. Det viktigaste varumärket inom fjärrstyrning är Ewon. HMS är marknadsledande inom fjärråtkomst och datauppkoppling för maskiner.

Fyra stora varumärken

  • Anybus (46% av intäkterna). Kopplar upp maskiner och automationsprodukter till alla nätverk. Enkelt uttryckt kan man säga att Anybus gör det möjligt för industriella produkter att prata vilket ”språk” som helst.
  • Ixxat (10%) kommunikation inuti maskiner. Bilen du kör, hissen i köpcentret eller kaffemaskinen på jobbet innehåller sannolikt kommunikationslösningar från Ixxat.
  • Ewon (19%), fjärrlösningar för industriella maskiner. Kopplar upp maskiner till internet. Kort och gott IoT (Internet of things).
  • Intesis (7%) kommunikationslösningar för fastighetsautomation. Huvudsakligen applikationer inom VVS (värme, ventilation och sanitet). Men även styrning av larm och luftkonditionering.

Största varumärket är Anybus vilket står för knappt hälften av koncernens intäkter. Men även varumärkena Ixxat, Ewon samt Intesis utgör en relativt stor del av försäljningen.

Majoriteten av intäkterna kommer från Europa, där den tyska marknaden sticker ut. I Tyskland finns en av HMS största konkurrenter i form av bolaget Hilscher som också erbjuder liknande produkter och har varit på marknaden länge. Ytterligare en konkurrent är tyska bolaget Softing. Samt amerikanska Pro Soft. Andra stora marknader är Japan och USA.

Vissa av HMS kunder som exempelvis ABB eller Schneider tillhandahåller själva vissa produkter/komponenter. Att kunderna själv utvecklar lösningar är också en slags konkurrent. Inom segmentet för fjärrstyrning är konkurrenter bolag som nederländska Ixon. Eller danska Secomea.

Kundbasen är relativt fragmenterad. Bolagets största kunder står för cirka 4% av omsättningen.

2022 räknar vi med 20% tillväxt till följd av den starka orderingången ifjol. Därefter skissar vi på 8-10% tillväxt vilket är ungefär eller något högre än marknadstillväxten. Vi räknar med att de höga marginalerna kring 22-23% består och även expanderar till 24% i slutet av prognoshorisonten.

HMS har begåvats med en hög värdering. Använder vi en generös multipel på 30 gånger rörelsevinsten finns 10% uppsida på sikt, givet våra antaganden. Därutöver finns möjlighet till potentiella förvärv som inte fångas upp av reglaget. Historiskt sett har HMS betalat omkring 10 gånger rörelsevinsten före avskrivningar (EV/Ebitda) för förvärven.

Risken är att marginalerna under 2020 och 2021 varit dopade av särskilt låga rörelsekostnader och att rörelsemarginalen kommer pressas kommande år (pessimistiskt scenario).

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2023E EV/Ebit 2023E EV/Sales 2023E Ebit-marginal 2023E % Årlig tillväxt 2022-2024 %
HMS Networks 35,2 41,0 31,4 7,4 23,7 8,5
Enea -13,6 15,4 15,4 4,1 26,9 6,5
Invisio -44,7 35,9 26,5 5,5 20,8
Troax 16,3 30,0 22,8 4,9 21,7 8,5
Genomsnitt -1,7 30,6 24,0 5,5 23,3 7,8
Källa: Affärsvärlden / Factset

HMS är ett kvalitativt bolag med en stark marknadsposition. Av den tillgängliga marknaden har bolaget cirka 25-30% marknadsandel. Det är ungefär dubbelt så mycket som näst största spelaren.

Den operativa utvecklingen under 2021 är imponerande och särskilt orderingången. Frågan är hur orderingången kommer utvecklats under inledningen av 2022. Risken är att aktiviteten mattas av. Samtidigt är orderboken rekordhög och omsättningstillväxten kommer sannolikt bli god under året.

Trots kursfallet är prislappen inte låg. Vi landar i en neutral hållning.

HMS Networks tio största ägare Andel
Investment AB Latour 25,86%
Staffan Dahlström 13,01%
SEB Fonder 9,04%
AMF Pension & Fonder 7,22%
Swedbank Robur Fonder 4,18%
Handelsbanken Fonder 3,28%
Första AP-fonden 2,50%
Vanguard 2,08%
Livförsäkringsbolaget Skandia 2,03%
Spiltan Fonder 1,25%
Källa: Holdings

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser