H&M: Ett fynd på nytt?

Klädbolaget lägger fram en stark rapport och nya långsiktiga mål som får aktien att lyfta några procent. Vår gissning är att tillväxten i H&M kan överraska positivt kommande år. Däremot oroar det att marginalerna riskerar vända nedåt senare under 2022.
H&M:s VD Helena Helmersson.
H&M:s VD Helena Helmersson. Foto: Fredrik Sandberg/TT, Jonas Ekströmer/TT
Hennes & Mauritz
Börskurs: 183,00 kr Antal aktier: 1 655,1 m
Börsvärde: 302 878 Mkr Nettokassa: 17 857 Mkr
VD: Helena Helmersson Ordförande: Karl-Johan Persson

H&M (183 kr) stängde idag böckerna för räkenskapsåret 2021. Det bjöd på viss återhämtning i butiksnätet efter pandemiåret 2020. Trots partiell återöppning av samhället fortsatte dock online imponera med 24% tillväxt jämfört redan tuffa jämförelsetal. Försäljning på nätet står nu 34% av koncernens omsättning.

Rörelsemarginalen för helåret steg från fjolårets 1,0% till 7,1% – en siffra mer i linje med vad bolaget presterat åren strax före pandemin.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 198 967 222 843 240 670 255 111
 – Tillväxt +6,4% +12,0% +8,0% +6,0%
Rörelseresultat 14 220 16 713 20 457 22 960
 – Rörelsemarginal 7,1% 7,5% 8,5% 9,0%
Resultat efter skatt 10 813 12 501 15 405 17 174
Vinst per aktie 6,53 7,60 9,30 10,40
Utdelning per aktie 6,50 7,00 8,00 9,00
Direktavkastning 3,6% 3,8% 4,4% 4,9%
Avkastning på eget kapital 19% 22% 28% 30%
Avkastning på operativt kapital 37% 46% 46% 46%
Nettoskuld/EBIT -1,3 -0,2 0,1 0,0
P/E 28,0 24,1 19,7 17,6
EV/EBIT 20,0 17,1 13,9 12,4
EV/Sales 1,4 1,3 1,2 1,1
Kommentar: alla siffror exklusive IFRS16. H&M har brutet räkenskapsår som slutar 30 november.

Starkt i Q4

H&M:s försäljning är som vanligt redan känd när rapporten släpps. Det hindrade dock inte analytikerna från att bli överraskade av rörelsemarginalen som på 10,7% var någon dryg procentenhet högre än förhandstipsen, och rejält bättre än fjolårets 6,8%.

Merparten av skillnaden beror på en särskilt stark bruttomarginal som lyfte från 52,1% under samma kvartal i fjol till 55,2%. Delvis är det externa faktorer i form av en mer förmånlig dollarkurs som gynnat. Denna medvind väntas dock vända till det sämre framöver, i samverkan med redan höga kostnader för frakt och råvaror.

Den del av bruttomarginalen som H&M själva bättre kan styra över gynnade bruttomarginalen med 1 procentenhet. Det handlar främst om framgångsrika kollektioner som minskade behovet av prisnedsättningar. Detta bidrog också till att minska varulagret från 20,4% av omsättningen i fjol till 18,7%. Här är dock en bra bit kvar till det långsiktiga målet om 12-14% som alltjämt kvarstår men känns tufft att nå.

Nya mål

H&M presenterade också nya mål som lyder:

  • Senast 2030 ska H&M-gruppens omsättning fördubblas och koldioxidavtrycket halveras.
  • Lönsamheten ska överstiga 10 procent över tid. Ambitionen är att nå detta senast 2024.

Efter en ganska lång tid av exceptionellt svårtolkad utveckling ser vi det som positivt att bolaget nu ger en uppdaterad syn på vad man tror bolaget ska kunna mäkta med.

Försäljningsmålet motsvarar en årlig tillväxt på 8% vilket är klart högre än de dryga 3% som analytikerna tycks räkna med på sikt. Det är dock en bit under bolagets gamla tillväxtmål på 10-15% som man förvirrande nog väljer att behålla parallellt med detta nya.

Lönsamhetsmålet ger de som trott på tvåsiffriga rörelsemarginaler något att luta sig mot. Å andra sidan kanske de mest optimistiska bedömarna som avundsjukt sneglat på Inditex 17% nu måste ge upp idén att H&M inom överskådlig framtid skulle kunna prestera något liknande.

Ökar investeringarna

För att nå målen räknar man nu med att återigen öka investeringstakten – från 2021 års dryga 4 miljarder till omkring 10 miljarder under 2022. Det kan låta mycket men är ungefär i linje med 2019-siffran. Då var dock butiksbeståndet ett viktigare investeringsområde. Nu tar satsningarna i stället sig uttryck i form av investeringar i förhoppningsbolag inom områden som bedöms vara viktiga för H&M. Exempelvis teknik, förnybar energi och hållbara material. I investeringsbenet kallat Co:lab har bolaget ett tjugotal sådana investeringar.

Under 2022 räknar koncernen med att stänga var tjugonde butik. Totalt 240 stycken varav merparten på större väletablerade marknader. Samtidigt ska 120 nya butiker öppnas men detta främst på tillväxtmarknader. Planen är att lansera H&M på sex nya marknader under innevarande år: Ecuador, Nordmakedonien och Kosovo samt via franchise i Costa Rica, Kambodja och Guatemala.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2022E EV/Ebit 2022E EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2021-2023 %
H&M -3,3 20,3 16,7 1,5 8,9 7,8
Inditex 7,1 20,4 15,0 2,7 17,9 6,2
GAP -15,3 9,4 11,9 0,7 5,9 2,8
Genomsnitt -3,8 16,7 14,5 1,6 10,9 5,6
Källa: Factset

Huvudscenario

Ungefär så här tänker vi oss ett huvudscenario för H&M under kommande år:

  • Tillväxt. Vi räknar med ytterligare återhämtning i butik. Från en coronapressad omsättning om 26-27 Mkr per butik till 31-33 Mkr kommande år. Men fortfarande en bra bit under snittet före covid kring 38 Mkr. Online antar vi att man växer omkring 20% årligen framöver, men i avtagande tempo. Utan några större konstigheter i våra antaganden landar vi då på 255 mdkr i försäljning för 2024 vilket är en hygglig bit över analytikernas 238 mdkr.
  • Lönsamhet. Rörelsemarginalen tänker vi oss närmar sig målet på 10% men utan att nå riktigt hela vägen fram. På kort sikt är det som kan sätta käppar i hjulet att externa faktorer som fraktkostnader, råvarupriser och valuta samtliga väntas vända till det sämre framåt andra halvåret 2022. Allt lär inte lassas över på kund vilket innebär risk för marginalpress.
  • Värdering. Aktien värderas kring 17x innevarande års väntade rörelseresultat. Det är kanske inte jättedyrt för en global jätte som bedöms kunna växa 6-8% uthålligt. Å andra sidan verkar bolaget på en knepig marknad. Aktien har värderats både högre (24x) och lägre (12x) under de senaste fem åren. Vi tycker 15x är rimligt och då finns ändå en hygglig uppsida på 25% om man tror bolaget kan höja marginalerna något på sikt.

Slutsats

Vi undrar om inte tillväxten kan överraska positivt framöver. Däremot oroar det oss att fraktkostnader, råvarupriser och valuta nu samtliga tycks vända till det sämre vilket ökar risken för bakslag på kort sikt. På lång sikt borde det finnas hyggliga förutsättningar att prestera något bättre än 2021 givet att butiksförsäljningen varit fortsatt pressad av restriktioner på många håll.

I bokslutet kommunicerades en utdelning på 6,50 kronor per aktie motsvarande en direktavkastning på 3,6%. Utöver det föreslås ett återköpsprogram om 3 mdkr vilket motsvarar ytterligare cirka 1,0% av dagens börsvärde. Ägarna kan alltså se fram emot att en hygglig del av överskottet skiftas ut framöver.

På några års sikt ser vi en uppsida på 25% i aktien. Inte fantastiskt men det räcker för att se aktien som köpvärd.

Tio största ägare i Hennes & Mauritz Värde (Mkr) Kapital Röster
Stefan Persson & Familj 152 440 50,5% 75,9%
Lottie Tham 10 741 3,6% 1,7%
Harris Associates 5 536 1,8% 0,9%
Swedbank Robur Fonder 5 282 1,7% 0,9%
Vanguard 4 825 1,6% 0,8%
BlackRock 4 431 1,5% 0,7%
Handelsbanken Fonder 4 327 1,4% 0,7%
Fjärde AP-fonden 4 074 1,3% 0,7%
AMF Pension & Fonder 3 918 1,3% 0,6%
Nordea Fonder 3 738 1,2% 0,6%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser