H&M: Ett fall framåt

Klädkedjan levererar siffror som var bättre än väntat på de flesta mått mätt. Den rimliga tolkningen av dagens rapport tycker vi är att rörelsemarginalen för nu tycks ha bottnat kring 7 procent. Men ger det fog att räkna med något större resultatlyft?
H&M: Ett fall framåt - H&M
H&M säljer årligen kläder för över 200 miljarder kronor i omkring 5 000 butiker och online.
Hennes & Mauritz
Börskurs: 195,00 kr Antal aktier: 1655,1 m
Börsvärde: 322 745 Mkr Nettoskuld: 6 199 Mkr
VD: Karl-Johan Persson Styrelseordförande: Stefan Persson

Idag presenterade H&M (195 kr) rapport för räkenskapsårets första nio månader. Aktien har redan vänt och är upp över 50 procent i år – men nu vill det alltså till att det också visar sig i siffrorna.

Vissa sådana tecken fanns i rapporten och aktien stiger omkring 6 procent.

 

 

Börsplus huvudscenario 2018 2019E 2020E 2021E
Omsättning 210 400 233 000 244 650 251 990
 – Tillväxt +5,2% +10,7% +5,0% +3,0%
Rörelseresultat 15 493 17 242 19 572 20 159
 – Rörelsemarginal 7,4% 7,4% 8,0% 8,0%
Resultat efter skatt 12 652 13 494 15 310 15 771
Vinst per aktie 7,64 8,20 9,30 9,50
Utdelning per aktie 9,75 9,75 9,75 9,75
Direktavkastning 5,0% 5,0% 5,0% 5,0%
Avkastning på eget kapital 21% 25% 32% 33%
Operativt kapital/omsättning 27% 27% 27% 27%
Nettoskuld/EBIT 0,6 1,5 1,5 1,5
P/E 25,5 23,8 21,0 20,5
EV/EBIT 21,2 19,1 16,8 16,3
EV/Sales 1,6 1,4 1,3 1,3
Siffror RTM Q318 Q418 Q119 Q219 Q319
Omsättning (mdr) 204 210 215 221 228
Tillväxt +1% +5% +8% +10% +11%
Bruttores. (mdr) 108 111 113 116 120
Bruttomarg. 52,9% 52,7% 52,7% 52,6% 52,6%
Rörelseres. (mdr) 16,0 15,5 15,3 15,2 16,3
Rörelsemarg. 7,8% 7,4% 7,1% 6,9% 7,2%
Vinst/aktie (kr) 7,92 7,64 7,30 7,26 7,72

Dagens rapport från H&M bjöd på bättre siffror än samma kvartal i fjol. Allt är väl relativt – och i så fall skulle man kunna beskriva H&M:s rapport som ”stark”. Även om det alltså handlar om förbättringar från en mycket låg nivå.

I vilket fall så är det första gången på omkring två år som bolaget presterar bättre rörelsemarginal än jämförelsekvartalet, så det kanske inte är konstigt att aktien stiger på beskedet.

Tabellen bredvid visar senaste kvartalens utveckling på rullande tolv månader. Trenden är att H&M:s rörelsemarginal tycks ha bottnat kring 7 procent. Tittar man på tredje kvartalet isolerat (vilket inte syns i tabellen) så steg omsättningen 8 procent i lokal valuta samtidigt som rörelsemarginalen steg från 7,1 procent i fjol till 8,0 procent.

Framför allt verkar H&M ha lyckats med sin sommarkollektion. Det har i sin tur inneburit färre prisnedsättningar, bra tillväxt och lagernivåer som är under kontroll om än fortsatt höga.

Men det är ju inte dåliga kollektioner som fått H&M:s rörelsemarginaler att kollapsa från över 20 till omkring 7 procent. Det handlar snarare om strukturella trender som hårdare konkurrens och ökande e-handel.

 

H&M presterar nu sämre än amerikanska GAP i termer av rörelsemarginal. Men värderas snarare som den spanska ”branschstjärnan” Inditex.

Apropå Inditex används det bolaget ofta som bevis för att det ”går att tjäna pengar” och ha en högt värderad aktie i klädbranschen. Men ser man till H&M respektive Inditex största marknader så är det tydligt att konkurrenterna verkar på helt olika marknader trots att de slentrianmässigt ofta jämförs med varandra.

H&M:s största marknader = ca 50% av försäljningen Inditex största marknader = ca 50% av antal butiker
Tyskland Spanien
USA Kina
Storbritannien Ryssland
Frankrike Mexiko
Kina Italien
Sverige Portugal
E-handelns andel av detaljhandeln i länderna ovan: ca 15% E-handelns andel av detaljhandeln i länderna ovan: ca 6%

Siffrorna i tabellen ovan håller ingen vetenskaplig klass men storleksordningen är nog ungefär rätt, och budskapet är tydligt. E-handeln har kommit betydligt längre på H&M:s största marknader där omkring 15 procent av detaljhandeln nu sker online.

Samma siffra för Inditex ligger snarare under 6 procent. Det är viktigt eftersom det är vid en e-handelspenetration kring 10-15 procent som den fysiska handeln brukar sägas få problem.

Är detta positivt för H&M? Nja, snarare är det väl en förklaring varför utvecklingen sett ut som den gjort senaste åren.

För Inditex är tolkningen däremot klart negativ. Det skulle ju nämligen innebära att Inditex potentiellt har samma smärtsamma utveckling framför sig som den H&M genomlidit.

Följdfrågan är då – hur skulle värderingen av H&M:s aktie påverkas om bolagets högst värderade och mest jämförbara peer plötsligt skulle få likartade problem? Ja, då kommer garanterat ingen av aktierna handlas till omkring 20 gånger rörelseresultatet som ju är läget idag.

Dagens rapport var ett fall framåt för H&M. Om det fortsätter i samma stil så säger traditionell börslogik att aktien kan fortsätta gå bra.

Den som stannar upp och funderar lite ser dock att aktiemarknaden verkar tro på en rejäl lönsamhetsförbättring, som åtminstone inte vi ser särskilt mycket av i dagens siffror. Aktien är fortsatt för dyr och markant bättre resultat krävs om det inte ska bli bakslag framöver.

 

Tio största ägare i Hennes & Mauritz Värde (Mkr) Kapital Röster
Stefan Persson & Familj 153 755 47,9% 74,7%
Lottie Tham 11 423 3,6% 1,7%
Harris Associates 11 407 3,6% 1,7%
Swedbank Robur Fonder 6 566 2,0% 1,0%
BlackRock 5 011 1,6% 0,8%
Nordea Fonder 4 931 1,5% 0,7%
Vanguard 4 797 1,5% 0,7%
Fjärde AP-fonden 4 073 1,3% 0,6%
IH Capital HC1 AB 3 894 1,2% 0,6%
AMF Försäkring & Fonder 3 431 1,1% 0,5%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på www.borsplus.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till www.affarsvarlden.se. I sällsynta fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.