Hisnande värdering för Torslanda Property

I fastighetssektorn ”single property” sticker Torslanda Property ut med den högsta värderingen. 61 procent substanspremie och en utdelning på ”bara” 5,4 procent. För att det ska vara försvarbart krävs något slags dolda värden. Visserligen har man Sagax-ägda Söderport som storägare men räcker det?
Hisnande värdering för Torslanda Property - ddbec1b7-8335-494c-a0ee-a8e3b7721f25fitcroph450q80upscaletruew800s6f9e091426d6cb7c304454343c7c9bec87e2b6d1

I krönikan ”Bingo för rådgivare att singla fram nya fastighetsaktier” går vi igenom vad det innebär att investera i så kallade ”enfastighetsbolag” eller ”single property” som de också kallas. Mot bakgrund av vad vi skriver där kommer här Börsplus syn på Torslanda Property (börskurs 149 kronor 26/1).

TORSLANDA PROPERTY
Börskurs: 149.00 kr
Antal stamaktier (miljoner): 2.1
Börsvärde, stamaktier 319 Mkr
Börsvärde / EK (EPRA NAV) 161%
P/E-tal 10.6
BALANSRÄKNING
Förvaltningsfastigheter 496 Mkr
(Direktavkastningskrav) 8.7%
Övriga tillgångar 22 Mkr
Nettoskuld 266 Mkr
Belåningsgrad förvaltningsfastigheter 54%
Eget kapital stamaktier 198 Mkr
Avkastning på eget kapital, stamaktier 15%
Soliditet (stamkapital) 38%
INTJÄNINGSFÖRMÅGA
Hyresvärde 50 Mkr
Vakansgrad (ekonomisk) 0.0%
Driftsöverskott 43 Mkr
Långsiktig tillväxt driftsöverskott i.u.
Central administration -1 Mkr
Finansnetto -8 Mkr
FÖRVALTNINGSRESULTAT 34 Mkr
Värdeförändringar derivat och fastigheter e.m.
RESULTAT FÖRE SKATT 34 Mkr
Resultat per stamaktie 12.27 kr
Resultat per stamaktie (EPRA & 10% skatt) 14.01 kr
Utdelning per aktie 8.00 kr
Direktavkastning / stamaktie 5.4%
Källa: SvD Börsplus / Bolaget

Verksamheten: Volvo Cars FoU-anläggning på Hisingen

Jämfört med andra enfastighetsbolag är det här en rimligt bra hyresgäst. Men inte unikt bra. Visserligen lär man vara ganska ”fastskruvad” i fastigheten via diverse tekniska installationer men i fordonssektorn ska man inte ta något för givet. Och Geely/Volvo Cars lär ju inte slarva i hyresförhandlingarna.

Vakansrisken: Relativt låg

Hyreskontraktet med Volvo Cars löper ut i december 2024. Men kontraktet lär förlängas om inget dramatiskt sker. Läget 10 kilometer från centrala Göteborg kan väl anses bra i högkonjunktur men i dåliga tider kommer det inte kännas hett.

Risknivån

Stresstestet i tabellen nedan visar att Torslanda har rätt låg belåning och övriga karaktäristika som gör att aktien kommer ge god vinst även med högre räntor och avkastningskrav. Frågan är dock vad som händer med premievärderingen i sett sådant klimat? Skulle den försvinna så kommer aktien mer än halveras även om själva bolaget fortsätter må ganska bra.

STRESSTEST TORSLANDA PROPERTY IDAG * AVK.KRAV UPP 1 % **
Driftsöverskott 43 Mkr 43 Mkr
– Central admin & övrigt -1 Mkr -1 Mkr
– Finansnetto -8 Mkr -14 Mkr
= Förvaltningsresultat 34 Mkr 28 Mkr
Resultat per stamaktie före skatt (EPRA) 14.01 kr 11.16 kr
P/E-tal (EPRA) 10.6 13.3
Direktavkastningskrav fastigheter 8.7% 9.7%
Värde fastigheter (= driftsöverskott delat med direktavkastningskrav) 496 Mkr 445 Mkr
Belåningsgrad 54% 61%
Substansvärde per stamaktie 92.50 kr 69.49 kr
Källa: SvD Börsplus *avser aktuell intjäningsförmåga enligt Börsplus baserat på senaste kvartalsrapport. **avser hypotetiskt scenario där räntor stiger 2 % och direktavkastningskrav stiger 1 % vilket slår mot finansnetto och fastighetsvärden.

Ägare och nyckelpersoner: Största pluset

Största ägare med 29 procent är Västerport Holding som i sin tur ägs av Söderport Holdings som i sin tur styrs av börsnoterade Sagax. Bättre kvalitetsstämpel är svår att få. Å andra sidan lär Sagax inte lägga bud på resten om det inte är i ett för Sagax gynnsamt läge. Så bra industriella ägare av Sagax sort är en medalj med två sidor i små bolag som Torslanda.

Värderingen: Hög

Av de single property-aktier som Börsplus granskat är Torslanda klart dyrast. Både till substanspremie och aktieutdelning. Bolagets sits verkar vara något bättre än snittet i sektorn och storägaren Sagax är som sagt ett plus. Men är det ett så stort plus? Börsplus ser det inte som tillräckliga skäl för att vilja äga aktien. I sämre tider kan aktien halveras och i goda tider som nu ser vi för liten uppsida.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från Carnegie Fonder