Analys Harvia
Harvia: Bastu med kvalitetstämpel
Harvia | |
Börskurs: 47,40 EUR | Antal aktier: 18,7 m |
Börsvärde: 886 miljoner | Nettoskuld: 52 miljoner |
VD: Matias Järnefelt | Ordförande: Olli Liitola |
Harvia (47,40 euro) är en världsledande finsk helhetsleverantör till bastulösningar. Bolaget grundades 1950 och drevs under många år som ett familjeföretag. Vid ett generationsskifte 2014 gick den finska PE-firman Capman in som storägare. Bolaget sattes sedan på finska börsen 2018. Capman sålde sina sista aktier 2019. Med en omsättning på drygt 160 miljoner euro och 675 anställda är Harvia idag världens största renodlade bastubolag och en aktiv deltagare i konsolidering av branschen.
Bolagets ägarlista domineras av fonder, med nederländska fondbolaget Van Lanschot Kempen i topp med 7,0% av kapitalet. Näst störst är SEB med 5,7%.
Styrelse och ledning äger relativt mycket aktier där flera innehar aktier för mer än 1 Meur. VD sedan 2023, Matias Järnefelt, äger dock inte några aktier. CFO Ari Vesterinen äger aktier för 6,7 Meur och styrelseordförande Olli Liitola innehar aktier till ett värde av 2,1 Meur.
Affärsvärldens huvudscenario | 2023 | 2024E | 2025E | 2026E |
Omsättning | 151 | 171 | 200 | 220 |
– Tillväxt | -12,7% | 13,5% | 17,0% | 10,0% |
Rörelseresultat | 33 | 39 | 48 | 55 |
– Rörelsemarginal | 21,9% | 23,0% | 24,0% | 25,0% |
Resultat efter skatt | 23 | 26 | 33 | 39 |
Vinst per aktie | 1,25 | 1,39 | 1,77 | 2,08 |
Utdelning per aktie | 0,68 | 0,70 | 0,80 | 0,90 |
Direktavkastning | 1,4% | 1,5% | 1,7% | 1,9% |
Avkastning på eget kapital | 22% | 23% | 25% | 25% |
Kapitalbindning | 43% | 40% | 38% | 35% |
Nettoskuld/Ebit | 1,1x | 1,3x | 0,8x | 0,3x |
P/E | 38,1x | 34,1x | 26,8x | 22,8x |
EV/Ebit | 28,4x | 23,9x | 19,5x | 17,1x |
EV/Sales | 6,2x | 5,5x | 4,7x | 4,3x |
Harvias viktigaste produktkategori är uppvärmningsaggregat följt av basturum (inklusive interiör) och badtunnor. Bolaget säljer produkter tillverkade i egna fabriker och jobbar inte själva med bygg eller service och underhåll. Försäljningen sker i huvudsak via partners och återförsäljare. Bolaget har en rad varumärken varav Harvia, Almost Heaven och EOS är de viktigaste. Bolagets märken sträcker sig från volym- till premiumsegmentet.
Zoomar man ut något så har Harvia växt 18% per år senaste fem åren varav ungefär 11% varit organisk tillväxt.
Senaste åren har dock varit lite utav en berg- och dalbana. Bastubyggandet boomade i hela världen under coronapandemin och hela Harvias verksamhet gick på högvarv. Sedan attackerade Ryssland Ukraina och energipriserna samt räntor skenade, främst i Europa. Då ville ingen längre bygga bastu. Dessutom sålde Harvia sin ryska verksamhet motsvarande ungefär 5% av försäljningen efter invasionen. Kombinerat med en mättad marknad, minskade försäljningen med cirka 15% mellan 2021-2023. Men under denna för Europa svåra tvåårsperiod växte Harvias försäljning i Nordamerika och APAC & MEA, totalt med 48% respektive 57%.
Ny geografisk fördelning
Från och med 2024 har det gjorts förändringar i geografisk redovisning. Dessa är inte helt överförbara från tidigare redovisning. Ny segmenten är:
- Northern Europe: Innefattar nu Finland, Danmark, Sverige, Norge, Island och Baltikum.
- Continental Europe: Resterande länder i Europa
- North America: Ingen förändring.
- APAC & MEA: Tidigare Other. Kina, Japan och Australien är viktigaste marknader.
Nedan redovisas både historisk utveckling enligt den gamla marknadsindelningen (till vänster), samt dagens intäktsfördelning enligt den nya indelningen (till höger).
I de mer mogna marknaderna som norra Europa är tillväxten låg. Här handlar mycket om att ersätta gamla produkter som nått slutet på sin livscykel. Ett uppvärmningsaggregat har ungefär sju års livstid och en utomhusbastu har 15 år. Det är Nordamerika som stått för merparten av tillväxten senaste åren. Även APAC & MEA växer snabbt men från låga nivåer. I dessa regioner är bastupenetrationen låg (<1%) och här handlar det mer om nyförsäljning.
Konkurrent köps upp
Amerikanska hemmafixarbolaget Masco förvärvade 2023 Harvias konkurrent Sauna360 för 130 Meur. Sauna360 äger bland annat svenska varumärket Tylö. Ett tecken på att större spelare är intresserade av den växande bastumarknaden.
Tillväxten drivs på av ökat fokus på hälsa och “wellness”. Historiskt har totala marknaden växt ungefär 5% per år och det är vad Harvia förväntar sig framöver. Bolaget har dock högre ställda långsiktiga mål som antogs i samband med kapitalmarknadsdagen i maj 2024. Bolaget ska framöver växa med mer än 10% per år genom förvärv. Tidigare var målet att växa 5%. Bolaget har gjort en del förvärv historiskt, men det nya målet indikerar att de vill bli ännu mer aktiva på förvärvsfronten.
Bolaget har lyft ett par närliggande produktkategorier som de är intresserade av kopplade till bastu. Där badrum verkar mest aktuell att expandera inom. I nuvarande erbjudande finns faktiskt redan en dusch kombinerat med en liten version av en ångbastu, som får plats i ett vanligt badrum.
Endast ett betydande förvärv har genomförts senaste åren. Thermasol är en amerikansk ångbastutillverkare som förvärvades i juni 2024 till 12,2x justerad Ebitda. Förvärvet bidrar med 9% försäljning på årsbasis.
Förvärv | Datum | Geografi | Köpeskilling | Omsättning | Adj. Ebitda | EV/Adj. Ebitda | EV/S |
Thermasol | 2024-07-31 | Nordamerika | 30,4 Musd | 14,4 Musd | 2,5 (17,4%) | 12,2 | 2,1 |
Nettoskulden vid utgången av Q3 låg på 52 Meur vilket motsvarar 1,2x Ebitda. Jämförelsevis är målet att skuldsättningen inte ska överstiga 2,5x Ebitda.
Analytikerna tror på en organisk tillväxt nära 10% närmsta åren. Detta låter rimligt med tanke på hur svag europeiska marknaden varit samtidigt som de snabbväxande regionerna ökar som andel.
Harvias grundande
Företagets grundare, Tapani Harvia, var stridspilot i finska flygvapnet. 1947 råkade han ut för en olycka där han kraschade med ett flygplan i en iskall sjö. Om man ska tro Harvia så lyckades han kravla sig upp oskadd och efteråt ska han ha vandrat tillbaks till flygbasen för att värma sig i en bastu. Det var där, i bastun, som han fick idén att börja tillverka bastuaggregat. Bolaget grundades 1950 och i år firar Harvia 75-års-jubileum.
Bra koll på lönsamhet
Rörelsemarginalen har pendlat mellan 15-25% på årsbasis sedan noteringen. En botten på 15% får anses var stabilt sett till omvärldsfaktorerna senaste åren. Tekniska produkter (exempelvis värmeaggregat) har högst bruttomarginal medan “träprodukter” som basturum och badtunnor har lägre. Höga marginaler har också Nordamerika och APAC. I takt med att dessa regioner blir en större del av omsättningen ökar också bruttomarginalen på koncernnivå. Detta är en delförklaring till varför bruttomarginalen i år nått 66%, jämfört med historiskt snitt kring 60%.
I samband med kapitalmarknadsdagen behöll bolaget sitt tidigare mål att rörelsemarginalen ska överstiga 20%, vilket är lägre än nuvarande lönsamhet. Bolaget menar att målet är bestämt med hänsyn till att förvärvsobjekt kan ha lägre marginal. De förväntar sig alltså inte att nuvarande verksamhet ska falla tillbaka till 20%. Målet omfattar en justerad Ebit-marginal som exkluderar engångskostnader som kan uppstå (vanligtvis) i samband med förvärv. Historiskt har justerad Ebit-marginal varit 0,5-2,0% högre vanlig, beroende på om förvärv genomförts och till vilken storlek.
Återhämtning i marknaden
Q3 2024 | Q3 2023 | |
Omsättning | 38,7 | 34 |
-tillväxt | 14,0% | -6,8% |
-varav organisk | 7,9% | -4,9% |
Rörelseresultat | 8,3 | 6,8 |
–marginal | 21,4% | 20,0% |
Vinst per aktie | 0,29 | 0,24 |
I senaste kvartalet växte Harvia 14,0% (-6,8). Det är fortsatt Nordamerika och APAC & MEA som står för stora delar av tillväxten med 39,2% respektive 24,7% tillväxt. Nordamerika fick skjuts av förvärvet av Thermasol. Kontinentaleuropa har börjat vakna till liv med 7,9% tillväxt medan norra Europa fortfarande är svagt, totalt -6,8%. Den finska verksamheten, som är majoriteten av försäljningen i Northern Europe, påverkades negativt av en politiskt relaterad, nationell strejk. Finska konsumenten har också fortsatt tunt i plånboken.
Rörelsemarginalen var bättre än föregående år på 21,4% (20,0%) trots engångskostnader i samband med förvärv som tyngde 1%. VD förklarade det som framförallt en konsekvens av ökad försäljning i Nordamerika och APAC & MEA där marginalerna är högre.
Prognos och värdering
I vårt huvudscenario antar vi följande:
- Tillväxt: Vi räknar med en organisk tillväxt på 10% närmsta åren för att återspegla en återhämtning i marknaden. Det innebär att tillväxten landar på 13,5% för 2024 och 17% för 2025 om vi inkluderar förvärvet av Thermasol. Vi tror fortsatt att Nordamerika och APAC kommer växa bra men också att hela Europa börjar bidra igen. Detta är ungefär i linje med övriga analytiker.
- Lönsamhet: En kombination av skalfördelar och ökad andel intäkter från regioner med högre bruttomarginaler gör att vi tror på fortsatt marginalexpansion. Förvärv kan sänka detta men då får man å andra sidan mer tillväxt. För 2026 tror vi marginalen kan leta sig upp mot 25%, vilket är en bit över snittet men fortfarande inom historiskt intervall.
- Värdering: Harvias värderas högt, kanske delvis på grund av den unika exponering som bolaget erbjuder. Det är också ett populärt bolag bland förvaltare – med rätta. Sedan börsnotering har värderingsintervallet legat mellan 10-24x framåtblickande EV/Ebit och snittet har varit 15-16x. Just nu är värderingen dock ovanligt högt på 20x, multiplar som inte setts sedan börsyran 2021. Med en tuff marknad bakom sig kombinerat med att bolaget bevisat sig under längre tid på börsen, ser vi ändå att motiverad värderingen kan få vara något högre än snittet. Vi skissar in 18x EV/Ebit och får en uppsida på 13%.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2025E | EV/Ebit 2025E | EV/Sales 2025E | Ebit-marginal 2025E % | Årlig tillväxt 2025E-2026E % |
Harvia | 71% | 26,8x | 19,5x | 4,7x | 24,0% | 13,4% |
Systemair | 14% | 17,9x | 13,6x | 1,4x | 10,5% | 5,4% |
NIBE | -26% | 29,6x | 23,3x | 2,6x | 11,1% | 8,4% |
Dometic | -32% | 13,0x | 13,3x | 1,2x | 9,4% | 3,2% |
Thule | 34% | 23,7x | 17,2x | 3,3x | 19,3% | 14,5% |
Pool Corp | -9% | 28,6x | 21,8x | 2,6x | 12,0% | 4,8% |
Masco | 16% | 18,1x | 14,2x | 2,5x | 17,9% | 2,3% |
Genomsnitt | 10% | 22,5x | 17,7x | 2,7x | 14,8% | 7,4% |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Slutsats
Så agerar insiders
Fem personer i styrelse och ledning har senaste året sålt för totalt 3 miljoner euro (kurs 32-44 Eur).
Inga köp har gjorts.
Harvias framtid hänger mycket på expansionen i underpenetrerade länder utanför Europa. Kan de fortsätta göra lyckade förvärv och hålla uppe tillväxten i dessa regioner blir aktien en vinnare på sikt. Att bolaget är välskött råder det inget tvivel om och aktien passar utmärkt i en Buy & Hold-portfölj.
På kortare sikt blir en återhämtning i Europa en viktig faktor. Men med en multipel kring 20x framåtblickande EV/Ebit är återhämtningen till stor del inprisad och vi ser ingen anledning att slänga oss på köpknappen. Harvia är en aktie värd att bevaka och fånga upp när tillfälle ges. Just nu blir rådet neutralt.
Den 13 februari presenterar Harvia bokslutet för 2024.
Tio största ägare i Harvia | Värde (MEUR) | Kapital | Röster |
Van Lanschot Kempen Investment Management | 58,0 | 7,0% | 7,0% |
SEB Investment Management | 47,9 | 5,7% | 5,7% |
Evli Fund Management | 41,8 | 5,0% | 5,0% |
Onvest Oy | 36,6 | 4,4% | 4,4% |
Nordea Funds | 31,5 | 3,8% | 3,8% |
Weststar Oy | 25,4 | 3,0% | 3,0% |
Lannebo Kapitalförvaltning | 24,5 | 2,9% | 2,9% |
Carnegie Fonder | 22,9 | 2,7% | 2,7% |
DNCA Finance S.A | 17,5 | 2,1% | 2,1% |
ODIN Fonder | 17,2 | 2,1% | 2,1% |
Sju största insiders utanför topp tio | Värde (MEUR) | Kapital | Röster |
Ari Vesterinen | 6,7 | 0,8% | 0,8% |
Markus Wörmanseder | 4,7 | 0,6% | 0,6% |
Timo Harvia | 4,6 | 0,5% | 0,5% |
David Ahonen | 4,4 | 0,5% | 0,5% |
Anssi Pelkonen | 2,8 | 0,3% | 0,3% |
Olli Liitola | 2,1 | 0,3% | 0,3% |
Mika Suoja | 1,6 | 0,2% | 0,2% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 3,3% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser