Analys Mr Green
Gröna skott hos Mr Green
Mr Green startades 2006 av personer med bakgrund i Betsson som ett renodlat kasinobolag och blev snabbt en tillväxtsuccé. Inte minst tack vare ihärdig TV-reklam. På börsen har emellertid aktien, noterad på Aktietorget, inte blivit samma hit.
Bakgrunden till det är att det under resans gång visat sig att en stor del av Mr Greens tillväxt kommit från Österrike – en marknad med ofördelaktiga villkor för nätspelbolag i form av 40 procents beskattning av spelintäkterna. Branschen brukar stå ut med en nivå på 15 procent och börja knorra när skattesatser över 20 procent diskuteras. Vid 40 procent finns mycket begränsad lönsamhet.
Mr Green har aldrig ansett att man är förpliktigad att betala den höga skatten eftersom bolaget opererar från Malta under en mer fördelaktig licens. För ett drygt år sedan beslutade styrelsen att det ändå var bäst att inleda en process med de lokala myndigheterna i Österrike och betala en del skatt retroaktivt. Sedan tre kvartal tillbaka redovisas även den löpande skattekostnaden i resultaträkningen. Detta har haft en stor negativ effekt på de redovisade vinsterna och intresset för aktien.
Parallellt med att osäkerheten kring exponeringen mot Österrike ökat har dessutom Mr Greens fina tillväxt mattats alltmer – från nivåer på 40 procent för två år sedan ned mot 10-15 procent på senare tid. Det har varit tydligt att bolaget varit underinvesterat i sitt mobila erbjudande och att modellen att ösa på med pengar på marknadsföring, särskilt i TV, ger mindre effekt än tidigare. Sedan ett drygt år är ledningen till stora delar förnyad med folk som jobbar med att vända de negativa tendenserna.
Under fredagen kom bolaget med sin rapport för det första kvartalet och nu börjar bitarna att falla på plats. Ett stort jobb med att uppgradera sajterna har slutförts, appar för mobilt spelande är lanserade och Mr Green har styrt om sin marknadsföring mot digitala kanaler. Ett beslut är också taget om att komplettera med odds (från Kambi) vilket sker under hösten. Frågan är nu om detta räcker för att åstadkomma bra intäktstillväxt som inte äts upp av dryga marknadsföringskostnader.
Tittar vi på första kvartalets utveckling så var tillväxten bara 12 procent vilket är en låg nivå för Mr Green. I Norden är intäkterna oförändrade. I övriga Europa har bolaget bra fart och växer 21 procent. Lite oroande är intrycket att Mr Green växer en del i Österrike (jämfört med Q4). Det känns riskabelt givet osäkerheten där.
Marknadsföringskostnaderna ligger på 35 procent av intäkterna i kvartalet. En hög siffra men inte för att vara Mr Green. Trots de höga skatterna tjänar bolaget okej med pengar och har en marginal på 8 procent i kvartalet. Vi har laborerat med antagandet att ett bolag som Mr Green kan ha långsiktiga marginaler på 7-9 procent. Att bolaget klarar 8 procent trots att gissningsvis en fjärdedel av intäkterna kommer från Österrike, och beskattas med 40 procent, är lovande.
Ledningen flaggar för att marknadsföringen kan öka en del kommande kvartalet eftersom bolaget har uppfräschade produkter att slå på trumman för. Det blir väldigt avgörande för synen på aktien hur detta utfaller. Kan Mr Green vända sin svaga tillväxttrend så finns möjligheter att aktien kan få en fin revansch. I ett positivt scenario finns bra potential i Mr Green eftersom bolaget bara investerar i ett enda varumärke och i en produkt. Det är i alla fall i teorin en skalbar modell.
Vi har filat en smula på våra antaganden för 2016-18 och landar då i att aktien bör kunna står i 43 kr inom några år med normala antaganden. Efter ett litet rapportlyft noteras Mr Green till 36 kronor på Aktietorget. Potentialen är 24 procent, vilket inkluderar utdelningar. Prognoserna är dock mycket osäkra och utfallet kan bli väsentligt bättre och sämre.
När vi senast tipsade om Mr Green så var det delvis med hänvisning till att aktien var ett bättre alternativ än det dyra nynoterade Leovegas. I relativa termer har Mr Green blivit lite dyrare sedan dess inte bara mot Leovegas utan särskilt mot Betsson. Relativvärderingen talar inte lika entydigt för Mr Green som förr, anser vi.
Vi behåller köprådet på Mr Green till stor del eftersom vi tror att kurspotentialen har möjlighet att realiseras på kort tid om de kommande rapporterna visar på ett positivt trendbrott på tillväxtsidan.
SvD:s förväntningar | ||||
2015 | 2016E | 2017E | 2018E | |
Omsättning | 793 | 911 | 1 003 | 1 103 |
– Tillväxt | 20,2% | 15,0% | 10,0% | 10,0% |
Rörelseresultat | -36 | 59 | 75 | 88 |
– Rörelsemarginal | -4,5% | 6,5% | 7,5% | 8,0% |
Resultat efter skatt | -34 | 56 | 71 | 83 |
Vinst per aktie | -0,96 | 1,60 | 2,00 | 2,30 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,20 | 0,75 | 1,00 |
P/E | -37,7 | 22,6 | 18,1 | 15,7 |
EV/EBIT | -30,7 | 18,7 | 14,7 | 12,6 |
EV/Sales | 1,4 | 1,2 | 1,1 | 1,0 |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.