Analys Greater Than
Greater Than: Ska bli större med smart fordonsförsäkring
Greater Than |
|
Börskurs: 72,00 kr | Antal aktier: 10,5 m |
Börsvärde: 757 Mkr | Nettokassa: 30 Mkr |
VD: Liselott Johansson | Styrelseordförande: Lars Berg |
Än så länge har digitala försäkringslösningar med riskmätning på individnivå inte slagit i Europa. Men det finns studier som denna från Deloitte som visar att digitala fordonsförsäkringar skulle kunna ta en sjättedel av hela fordonsförsäkringsmarknaden vilket skulle motsvara en marknad klart norr om 100 miljarder kronor för de största länderna i Europa.
Det hela bygger förstås på att försäkringsbolagen satsar på och utvecklar den här typen av tjänster. Greater Than (72 kr) har en white label-lösning för försäkringsbolag som vill erbjuda sina kunder ”smart” bilförsäkring där man med hjälp av ett biltillbehör kan mäta förarens risknivå i realtid. Filmen nedan är ett 30 sekunder långt reklamklipp som förklarar hur det fungerar.
Fördelarna är uppenbara. Om försäkringsbolaget kan segmentera ut de förare som kör mer säkert än andra kan dessa få bättre villkor och priser. Mer riskbenägna förare som står för fler skador prisas istället ut och hamnar hos andra försäkringsaktörer.
Greater Than växer idag kraftigt men är än så länge ett mycket litet bolag med stora förluster. Tabellen nedan är mer att betrakta som grova gissningar än exakta prognoser.
Börsplus huvudscenario | 2018 | 2019E | 2020E | 2021E |
Omsättning | 14 | 18 | 27 | 41 |
– Tillväxt | +71,9% | +30,0% | +50,0% | +50,0% |
Rörelseresultat | -19 | -16 | -16 | -18 |
– Rörelsemarginal | -135,6% | -90,0% | -60,0% | -45,0% |
Resultat efter skatt | -19 | -17 | -16 | -18 |
Vinst per aktie | -2,03 | -1,57 | -1,55 | -1,74 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Nettokassa | 3 | 22 | 5 | -17 |
EV/Sales | 52,3 | 40,2 | 26,8 | 17,9 |
Sedan 2004 har Greater Than försökt slå mynt av sin teknik på lite olika sätt. Ursprungligen handlade idén mer om Eco Driving där fokus låg på att minska bränsleförbrukningen för åkerier och speditörer. Detta var den huvudsakliga strategin fram till 2010.
Inför noteringen 2014 var affärsmodellen i stället centrerad kring en social plattform där bolagets teknik skulle göra det möjligt för förare att se hur smart och bränsleeffektivt de kör jämfört med andra bilister.
2015 lanseras i stället planen att använda bolagets teknik för att skapa en smartare bilförsäkring som gör det möjligt att erbjuda bättre priser till de som mest säkert. Med hjälp av bolagets enorma databas med över en halv miljard unika körsituationer som insamlats sedan grundandet menar bolaget att man kan bedöma förarens risknivå i realtid och sätta ett pris per kilometer baserat på hur användaren kör.
På den nordiska marknaden har Greater Than ett exklusivt samarbetsavtal med den danska försäkringsjätten Tryg Forsikring som erbjuder sina kunder fordonsförsäkring baserat på Greater Thans lösning för att mäta risk. Greater Than har också det egna varumärket Enerfy som erbjuder försäkringar i samarbete med Moderna Försäkringar som är ett dotterbolag till Tryg.
Greater Thans svenska konkurrenter
I Sverige finns ett par aktörer med liknande lösningar. Ett välkänt alternativ som påminner om Greater Than är PayDrive som har norska Gjensidige som försäkringspartner. Både Greater Than och PayDrive använder en mätenhet som kopplas in i bilens diagnosuttag (OBD) och mäter hur mycket och hur säkert man kör.
Två andra konkurrenter är Länsförsäkringar (Ride Safe) och Folksam (Köra Säkert) som erbjuder likartade försäkringar. Värt att notera är att dessa lösningar mäter trafiksäkerhet utan att kopplas in diagnosuttaget. I stället används en lös sensor som fästes någonstans på instrumentbrädan. Det verkar alltså gå att bedöma risk utan att avancerad teknik och utan tillgång till en databas på miljontals körexempel. De enklare varianterna registrerar saker som hur ofta man bromsar och hur hårt man bromsar.
I dagsläget bränner Greater Than omkring 25 Mkr på årsbasis och bolaget har plockat in nya pengar vid ett flertal tillfällen senaste åren. I slutet av andra kvartalet var nettokassan 3 Mkr så förra veckans besked om riktad nyemission om 27 Mkr till priset 66 kronor per aktie välkomnades.
Vi noterar bland annat att hedgefonden Keel Capital som deltog i förra rundan i december även tecknade aktier den här gången. Det är positivt. Andra investerare var Carn Capital och Lan Invest som vi inte känner till i närmre detalj.
Att bolaget nu har finansiering på plats i något år brukar vara en förutsättning för att aktiemarknadens blickar ska hållas riktade mot förhoppningar om framtiden istället för risker om sinande kassa.
Greater Than ger ett seriöst intryck. Grundare och storägare Sten Forseke har blivit utspädd längs vägen men äger fortfarande mer än en tredjedel av bolaget. Nyckelpersoner som Liselott Johansson (VD sedan 2008) och Anders Lindelöf (medgrundare och utvecklingschef sedan 2011) har jobbat länge i bolaget.
Bolaget verkar nu ha hittat rätt affärsmodell. Vi noterar att antalet betalande försäkringstagare som använder teknologin nästan dubblerats sedan årsskiftet vilket borde innebära bra tillväxt framöver.
Vi tror den typ av försäkring som Greater Than erbjuder kommer växa i framtiden. Däremot ställer vi oss mer frågande till teknikhöjden.
Här och nu är det inte uppenbart att tekniken behöver vara så avancerad. Andra konkurrenter erbjuder liknande försäkringar med betydligt mer simpel teknik och utan artificiell intelligens och enorma databaser.
I framtiden är kanske det motsatta möjligt – det vill säga att Greater Thans data inte räcker till. Nya bilar får allt fler sensorer och kameror som mycket väl kan mångfaldiga möjligheten att bedöma vad som är säker körning. Kanske är det då säkerhetsbolag som Veoneer som blir vinnare eller kanske biltillverkarna. Många menar ju att fordonsindustrins framtida värde till stor del sitter i den enorma mängd data som kan användas på annat håll.
En sista invändning mot aktien är värderingen. Med ett börsvärde på 750 Mkr ställs ganska höga krav på framtida framgång. Sannolikt krävs både att intäkterna här i Norden tillsammans med Tryg växer kraftigt samtidigt som bolaget lanserar fler samarbetspartners på nya marknader – men utan att kostnaderna skenar.
Greater Than är intressant att följa men vi förblir neutrala till aktien.
Tio största ägare i Greater Than | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Sten Forseke | 271 | 37,2% | 37,2% |
Keel Capital | 82 | 11,2% | 11,2% |
Handelsbanken Fonder | 52 | 7,2% | 7,2% |
Karin Forseke | 35 | 4,9% | 4,9% |
Roger Karlsson | 27 | 3,7% | 3,7% |
Henrik Ekelund | 23 | 3,2% | 3,2% |
Norges Bank | 22 | 3,0% | 3,0% |
Håkan Roos | 17 | 2,4% | 2,4% |
Hans Leif Johansson | 12 | 1,6% | 1,6% |
Maurizio Bonelli | 11 | 1,5% | 1,5% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser