Godsinlösen satsar på e-handelsreturer

Godsinlösen hanterar returer och reklamationer åt e-handelsbolag. Bolaget har vuxit snabbt de senaste åren och skall nu noteras på First North. Är aktien värd att teckna?
Godsinlösen
Godsinlösen eller GIAB Nordic som bolaget heter levererar helhetslösningar för att hantera returer och reklamationer åt e-handlare, producenter och distributörer. GIAB tillhandahåller dessutom en komplett cirkulär skaderegleringsprocess till försäkringsbranschen. På kundlistan finns namn som Länsförsäkringar och Folksam.
Godsinlösen
Teckningskurs: 18,60 kr Antal aktier: 15,8 m
Börsvärde: 293 Mkr Nettokassa: 84 Mkr
VD: Christian Jansson Ordförande: Kenneth Andrén

Godsinlösens (teckningskurs 18,60 kr) affärsidé är att optimera produktflöden enligt cirkulärekonomiska principer. Godsinlösen även kallat GIAB levererar en helhetslösning för hantering av returer och reklamationer åt e-handelsbolag, producenter och distributörer. Bolaget erbjuder dessutom en cirkulär skaderegleringsprocess åt försäkringsbranschen.

Konkret handlar det om att GIAB samarbetar med försäkrings-, logistik och e-handelsbolag och tillhandahåller en helhetslösning för logistik, inventering och skadeverifiering, reparation och återförsäljning till konsument. Kunderna är primärt försäkringsbolag och e-handelsbolag. På kundlistan finns namn som CDON, Folksam och Länsförsäkringar. Dessa tre kunder utgjorde tillsammans 45% av omsättningen 2020.

GIAB grundades 2009. Christian Jansson är medgrundare och VD sedan 2013. Bolaget har idag 90 anställda och huvudkontor i Staffanstorp utanför Malmö.

Affärsvärldens huvudscenario 2021E 2022E 2023E
Omsättning 230 276 331
 – Tillväxt +14% +20% +20%
Rörelseresultat 1 8 17
 – Rörelsemarginal 0,5% 2,8% 5,0%
Resultat efter skatt 1 6 13
Vinst per aktie 0,06 0,37 0,80
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0%
Operativt kapital/omsättning 5% 5% 5%
Nettoskuld/EBIT -72,5 -11,5 -5,9
P/E 335,2 50,8 23,3
EV/EBIT 182,3 27,1 11,8
EV/Sales 0,9 0,7 0,6

GIAB genomför nu en emission. Erbjudandet uppgår till 109 Mkr, varav 93 Mkr avser nyemission och 16 Mkr försäljning från befintliga ägare. De som säljer aktier är Jens Thulin, tidigare affärsområdeschef på bolaget (6 Mkr), styrelseledamot tillika medgrundare Patrik Zalewski (5 Mkr) samt Henrik Fors-Ellnér (5 Mkr), som tidigare arbetat som konsult åt bolaget gällande redovisning.

Bolaget väntas tillföras 83 Mkr efter emissionskostnader (9,9 Mkr). 80% av erbjudandet är på förhand säkrat av teckningsåtagare. Drygt hälften av emissionslikviden (55%) skall användas till försäljningsinsatser och marknadsföring. 20% skall gå till vidareutveckling av bolagets egen plattform kallad, GIAB Circular Platform. Ytterligare 15% avser rörelsekapital. Resterande del av pengarna (10%) skall användas till utveckling av bolagets rekonditionerings-anläggning.

Lär mer om aktuella börsnoteringar på IPO-guiden

IPO-GUIDE Godsinlösen
Lista First North
Omsättning rullande tolv månader 195 Mkr
Antal anställda 90
Teckningskurs 18,60 kr
Rådgivare Västra Hamnen
Storlek på erbjudande 109 Mkr (varav 85% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 293 Mkr
Emissionskostnad Cirka 10 Mkr (9,1% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 80%
Investerare som ska teckna i IPO Midroc Invest, Proethos fond, Jimmy Jönsson, Henrenco Holding, Joel Malmborg, m.fl. (80% i åtagande)
Garanter
Flaggor** En flagga
Sista teckningsdag 2021-06-28
Beräknad första handelsdag 2021-07-07 (9 dagars väntetid)
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

En flagga enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 343 granskade börsnoteringar är 1,4 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar en flagga i Godsinlösen

# Bristfällig information

Det är en flagga om man anar eller vet att det saknas viktig information i prospektet. Exempel på detta är att det saknas information om emissionskostnader, intressekonflikter, teckningsåtagare etc. Hit räknar vi också rejält vilseledande information.

“Godsinlösens prospekt saknar information om styrelse och ledning har konkurser i bagaget. Vidare anges ej en dryg tredjedel av teckningsåtagarna och det saknas kassaflödesanalys i det finansiella avsnittet. Affärsvärldens IPO-guide hissar en flagga.

Godsinlösens VD Christian Jansson kommenterar:

– Vi har utgått från och följt de krav som ställs på EU:s tillväxtprospekt, men vill såklart vara så transparenta som möjligt. Ordförande Kenneth Andrén var fram till oktober 2017 ledamot i ett bolag som inom ett år efter att han lämnat styrelsen inledde ett konkursförfarande. Ledamoten Elna Lembrér Åström har i sin tidigare roll som auktoriserad revisor och partner på Deloitte haft revisorsuppdrag i bolag som gått i konkurs eller likviderats. I övrigt har ingen lednings- eller styrelseperson varit inblandad i konkurs de senaste fem åren.”

Verksamheten är organiserad i fyra affärsområden.

  • Circular Insurance (Cirkulär skadeservice) tjänster riktade mot försäkringsbranschen (70% av omsättningen 2020). Affärsidén är att försäkringstagaren skall kunna skicka in sin skadade produkt till GIAB och få skadan verifierad för att vara berättigad kontantersättning. Försäkringsbolag har tidigare betalt ut ersättning utan bevis på produktens faktiska skada. GIAB bedömer alltså produktens skick vilket styr produktens fortsatta hantering. Vissa produkter som skickas till GIAB återbrukas genom reparation, rekonditionering och skickas tillbaka till försäkringstagaren. Andra produkter återgår inte till försäkringstagaren utan säljs via Godsinlösens försäljningskanaler (exempelvis Returhuset.se) till en ny användare. Nyttan är att försäkringsbolagen sparar pengar samtidigt som produkterna lagas. 3 av 10 försäkringstagare väljer att inte använda sin försäkring när denna motprestation krävs.
  • Re:Commerce, vilket innefattar bolagets tjänster för reklamation och returhantering åt e-handelsbolag, distributörer och producenter. Konkret hjälper GIAB till med att verifiera att returnerade varor uppfyller kraven enligt rådande villkor (exempelvis obruten förpackning), innan konsumenten ersätts. Affärsområdet utgjorde 25% av intäkterna 2020.
  • Circular Office erbjuder återbruk av elektronik, telefoni och möbler för företag och organisationer. Bolaget förlänger livslängden på produkterna med hjälp av dataradering, rekonditionering, och sedan vidare försäljning till företag, organisationer och privatpersoner (3,5% av omsättningen).
  • GIAB Consulting, konsulttjänster inom hållbarhet till företagskunder. GIAB erbjuder helt enkelt kunder kompetens och rådgivning inom områdena cirkulär affärsutveckling, hållbara investeringar, hållbar produkt- och designutveckling samt hållbarhetsredovisning (1,5% av omsättningen).

GIAB erbjuder en helhetslösning till externa kunder med tjänsteerbjudande som innefattar hela produktflödet från logistik, inventering och hantering av produkter. Men även reparation, rekonditionering, försäljning och eftermarknad.

Tillväxtstrategin går ut på att växa i Sverige och Norge primärt. Därefter väntar vidare expansion till Skandinavien och på sikt har GIAB också europeiska ambitioner. Fokus är på att växa organiskt men bolaget ser även möjligheter till förvärv på sikt.

De senaste åren har Godsinlösen uppvisat en stark tillväxt. Omsättningen har ökat från 20 Mkr 2015 till 200 Mkr ifjol. Bolagets målsättning är att öka omsättningen med 25% per år i snitt de kommande åren. Det avser organisk tillväxt.

Bruttomarginalen är omkring 30% på koncernnivå. Marginalmässigt är målsättningen att nå en rörelsemarginal före avskrivningar (Ebitda) på 10% på medellång sikt, vilket verkar vara ungefär 3-5 år. Med tanke på bolagets hållbarhetsfokus har GIAB även ambitionen att det skall ske genom en positiv miljöpåverkan.

GIAB har utvecklat en vinstdelningsmodell där den ekonomiska ersättningen beräknas och betalas ut efter att produkten är såld till slutkonsument. På så vis erhåller både kunden och GIAB en del vardera av försäljningspriset. Vinstdelningsmodellen ger kunden incitament att leverera produkter som är säljbara. Samtidigt som det ger Godsinlösen incitament att reparera, rekonditionera och återbruka produkter till ett så högt försäljningsvärde som möjligt. Denna affärsmodell innebär dessutom att GIAB kan ta in produkter till försäljning utan att binda kapital, vilket är en stor fördel för bolaget. I faktarutan nedan finns en bild som förklarar mer i detalj hur det fungerar.

Vinstdelningsmodell

 

Godsinlösen har två omnikanal-butiker som går under namnet Returhuset. Den ena finns i Stockholm och den andra i Skåne. Butikerna ligger i anslutning till bolagets e-handelslager. Den huvudsakliga försäljningen sker via returhuset.se samt den norska motsvarigheten. E-handelslager finns i Stockholm, Staffanstorp och Oslo. Produkterna exponeras på bolagets sida och order läggs direkt av slutkonsument.

Godsinlösen säljer även produkter via utvalda marknadsplatser som exempelvis CDON Marketplace. Vissa produkter som bolaget får in är sådana som inte lämpar sig för försäljning i butik eller e-handel, men innehar fortfarande ett ekonomiskt värde. Dessa produkter säljs då genom Tradera och ett auktionsförfarande, det vill säga marknaden sätter ett värde. Även Blocket.se används.

Sedan starten 2012 har Godsinlösen hanterat fler än 300 000 försäkringsärenden och haft fler än 170 000 betalande kunder i returhuset. Bolaget har också sålt fler än 350 000 produkter åt kunder och partners genom olika försäljningskanaler.

GIAB Circular Platform

 

Återbruk är i teorin relativt enkelt. Men i kommersiella sammanhang ställs det höga krav på effektivitet, styrning och uppföljning. Bolagets egenutvecklade digitala plattform GIAB Circular Platform möjliggör full spårbarhet av produkterna, datainsamling för analys och statistik tillbaka till kund samt effektivisering av interna processer.

Inom bolagets cirkulära skadeservice hanteras en mängd olika produkter. Det största inflödet består av elektronik och merparten av det avser mobiltelefoner. GIAB samlar in defekta mobiltelefoner från försäkringstagare som ersätts med en reparerad enhet i stället för kontanter. Utgångspunkten är ett standardiserat förfarande för skadade, stulna och förlorade telefoner. Tjänsten kallas för mobilcirkeln och innefattar också ersättning av företagstelefoner. Mer info finns i detta Youtube-klipp.

Affärsområde Re:Commerce kommer sannolikt vara en tillväxtdrivare framöver. VD Christian Jansson framhäver att bolaget har god kapacitet för att hantera en ökad volym av produkter utan att de fasta kostnader ökar i samma uträckning. Detta eftersom GIAB under 2020 gjorde investeringar i lagerlokaler, digitalisering av Returhuset samt personalförstärkning.

GIAB menar att de inte har någon direkt konkurrent på den nordiska marknaden gällande Re:Commerce. Internationellt finns amerikanska logistikjätten Optoto samt nederländska BuyBay. Med GIAB som partner får bolag en helhetslösning för eftermarknadshantering för att effektivisera returhanteringsprocessen. Det leder till högre effektivitet, lägre kostnader samt ökat ekonomiskt värde tillbaka på produkterna som hanteras och återbrukas.

Bolaget har däremot konkurrenter inom de olika vertikalerna. Exempelvis Swappie som sysslar med rekonditionering och försäljning av mobiltelefoner. Även Bluecity har en liknande affärsmodell inom hemelektronik. Bolag som är verksamma inom återtag/rekonditionering samt försäljning av elektronik och återtag av IT är Inrego (fokus på Norden) samt  3Step IT med fokus på EU.

Handeln på nätet växer som bekant fort och har accelererat till följd av pandemin. Enligt Postnords e-handelsbarometer ökade näthandeln i Sverige med 40% 2020. I Q1 2021 var tillväxten hela 53% jämfört med motsvarande kvartal 2020. I Sverige uppgår antalet returer till cirka tre miljoner varje år. Underliggande marknadstillväxten för Godsinlösen är därmed stark.

I Q1 2021 uppgick Godsinlösens omsättning till 39,8 Mkr (45,8) motsvarande en minskning på 13%. Ledningen menar att tappet beror på negativa effekter från covid. Affärsområde Re:Commerce växte starkt (cirka 25% av intäkterna ifjol) och affärsområdet spås växa 40% under andra kvartalet 2021. Rörelsemarginalen i Q1 var -16,1% jämfört med -6,0% Q1 2020. Det första kvartalet är vanligtvis det säsongsmässigt svagaste.

På helårsbasis 2021 räknar vi med 14% tillväxt. Kommande år skissar vi med att bolaget växer 20% per år. Det är under bolagets finansiella mål om 25% årlig tillväxt i snitt samt den historiska tillväxttakten.

Rörelsemarginalmålet är 10% på Ebitda-nivå, vilket i termer av Ebit sannolikt är något procentenhet lägre. Vi räknar med 5% i slutet på prognoshorisonten på Ebit-nivå. Här ligger bevisbördan helt klart på bolaget. För ett par år sedan mäktade GIAB med 3-4% i marginal.

Vad skall då Godsinlösen värderas till. Att bolaget har en grön och hållbar profil talar för att bolaget skulle kunna få en ganska hög värdering. Samtidigt är affärsmodellen lite likartad bolag med distributörsmodell som DistIT, ElectraGruppen och Komplett. Sådana bolag värderas generellt lågt men Godsinlösen växer å andra sidan betydligt snabbare. Trots att vi använder en multipel på generösa 12 gånger rörelsevinsten finns ingen större uppsida.

Skulle Godsinlösen närma sig sitt finansiella mål (25% tillväxt och 10% Ebitda-marginal) är uppsidan stor (optimistiskt scenario). Risken är tillväxten saktar in och att marginalerna ligger kring 2-3% (pessimistiskt scenario).

Godsinlösen har en solid tillväxthistorik. Affärsmodellen ligger i tiden med fokus på hållbarhet och miljö och skapar nytta för både konsumenter och kunder. Skaderegleringen tillsammans med försäkringsbolagen är ett sådant exempel.

Pandemin har accelererat intresset för näthandel. En del e-handelsbolag har börjat ta betalt för frakten för att minska antalet returer. Godsinlösen är beroende av tre kunder som utgör nästan halva koncernens omsättning. Det är en risk.

Uppsidan i vårt huvudscenario är ganska blygsam trots generösa antaganden. Optimisten hoppas att aktien får en “ESG-stämpel” och därmed en hyfsat hög värdering. Att några tidigare ägare säljer aktier i erbjudandet är ett minus. Sammantaget landar vi i en neutral hållning till Godsinlösen.

Ägare Innehav Andel
Christian Jansson via il Porto Group 48.2 Mkr 16.4%
Patrik Zalewski via bolag 31.1 Mkr 10.6%
Rotorbulk 25 Mkr 8.5%
The Store International 20 Mkr 6.8%
Torehall Strategic Management 15.4 Mkr 5.2%

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET