Global Gaming: Fånga det fallande Ninja-svärdet?

Global Gaming med varumärket Ninja Casino i spetsen avslutade 2018 svagt med negativ sekventiell tillväxt och försämrad lönsamhet. Aktien faller tungt på beskedet. Vi har synat rapporten och utsikterna framåt.
Global Gaming: Fånga det fallande Ninja-svärdet? - 4c7881e5-4db0-4642-91c5-cc45eae3834afitcroph450q80upscaletruew800s4ab87f528da6d01c74de4af8d018e4c63d68d3c2

Börsplus har skrivit några gånger om nätkasinobolaget Global Gaming (19 kr), mest känt för sitt Ninja Casino. Stundtals har vi lockats av snabb tillväxt och en låg värdering men i senaste uppdateringen slopades köprådet (länk intill). Kursen hade gått upp och ett osäkert 2019 då svensk spelmarknad regleras närmade sig.

Idag kommer bolaget med en rapport som var usel. Aktien slaktas och är ned 36 procent i skrivande stund. I grafiken nedan, på den kvartalsvisa utvecklingen, syns något av skälet till det. Trenderna vände tydligt till det sämre i Q4.

Detta kommer olägligt eftersom börsen nu ville se riktigt god lönsamhet – inför att spelregleringen och skatt på 18 procent av intäkterna slår till.

Några saker värda att lyfta fram ur bokslutet:

  • Sämre tillväxt – trots mycket höga marknadsinvesteringar

Tillväxten i Q4 låg på 35 procent men jämfört med föregående kvartal minskade intäkterna med 6 procent. Detta trots att bolaget trappade upp reklamköpen under kvartalet med 50 procent jämfört med föregående kvartal.

Detta beror enligt ledningen på att december månad var svag. Global Gaming har bland annat genomfört ett antal tekniska projekt. Dels har bolaget migrerat Ninja Casino i Sverige och Finland från Curacao till Estland. Dessutom har de bytt plattform och lanserat Ninja Casino i Estland.

Detta kan ha stört verksamheten. En annan tolkning är att Ninja Casino får allt svårare att locka kunder på en tuff marknad där många aktörer nu lockar med snabba insättningar och uttag.

  • Bruttomarginalen åt rätt håll

Justerat för kostnader för affiliates och spelskatt låg kostnaden för spel- och betalningsleverantörer på 29 procent i Q4. Det var ned från 31 procent i Q3. I linje med vad ledningen pratat om. Att detta fortsätter är kritiskt för att den ökade skattekostnaden ska kunna absorberas i Sverige i år.

Global Gaming Q4 2018 Q4 2017 Q3 2018
Omsättning 236 Mkr 175 Mkr 253 Mkr
Tillväxt 35% 451% 93%
Rörelseresultat 18 Mkr 42 Mkr 60 Mkr
Rörelsemarginal 7,6% 24% 24%
Vinst per aktie 0,39 kr 1,06 kr 1,33 kr
Global Gaming
Börskurs: 19,00
Antal aktier (miljoner): 40,9
Börsvärde: 777 Mkr
Nettokassa: 260 Mkr
VD Joacim Möller
Styrelseordförande Peter Eidensjö
SvD Börsplus huvudscenario
2019E 2020E 2021E
Omsättning 850 918 991
– Tillväxt -11% 8% 8%
Rörelseresultat 43 69 99
– Rörelsemarginal 5,0% 7,5% 10,0%
Resultat efter skatt 39 63 90
Vinst per aktie 0,95 1,53 2,21
Utdelning per aktie 3,00 1,53 1,53
Direktavkastning 15,8% 8,1% 8,1%
Operativt kapital/omsättning -4% -4% -4%
Nettoskuld/EBIT -5,0 -2,3 -1,9
P/E 20,1 12,4 8,6
EV/EBIT 13,2 9,0 5,9
EV/Sales 0,7 0,7 0,6

Å andra sidan finns en hel del i den negativa vågskålen:

  • För att återställa marginalerna behöver Global Gaming sänka reklamköpen som andel av intäkterna rejält utan att tappa alltför mycket volym. Det är inte säkert att det går på en konkurrensutsatt marknad.
  • Bolaget är mycket enbent och beroende av kasinoprodukten, Sverige och Ninjavarumärket. De satsningar för att bredda sig som gjorts har antingen blivit fiasko (Spellandet) eller obetydliga (Estland, vadslagning), åtminstone än så länge.
  • KO har stämt bolaget för icke måttfull marknadsföring.

Givet att den närmaste framtiden ser rätt mörk ut tror vi inte att någon snabb uppvärdering ligger i korten. Kanske inte på längre sikt heller.

Global Gaming tio största ägare Andel
Mika Leppänen 16,20%
Ahti Tianen 11,88%
Henrik Lind (Lind Invest) 7,21%
Avanza Pension 5,33%
Nordnet Pensionsförsäkring 3,19%
Sportmarket Ltd 2,37%
Hamberg Förvaltning AB 1,96%
Ola Höglund 1,59%
Katja Marika Leppänen 1,54%
eQ Asset Management Oy 0,95%
Källa: Holdings
Bolag Avkastning 1 år % P/E 2019E EV / Ebit 2019E EV / Sales 2019E Ebit-marginal 2019E % Årlig omsättningstillväxt 2018-2020 %
Global Gaming -50,9 20,1 13,2 0,7 5,0 nmf
LeoVegas -63,4 15,0 17,2 1,0 5,9 15,3
Betsson 16,6 11,1 10,8 1,9 17,9 7,0
Kindred -22,0 13,9 12,5 1,8 14,6 13,6
Genomsnitt -29,9 14,9 13,3 1,3 10,8 12,0
Källa: SvD Börsplus / Factset
Definition Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2019E EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2019E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2019E Förväntad rörelsemarginal 2019E Förväntad årlig tillväxt 2018-2020
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.