Generic: Kommunikation är A och O

Generic erbjuder en plattform för digitala kommunikationstjänster och har uppvisat fin tillväxt över tid. Under 2024 har kostnaderna ökat men verkar nu plana ut. Det borgar för god vinsttillväxt kommande år. Betyder det köpläge?
Generic: Kommunikation är A och O - Generic Rydell
Generic tillhandahåller en plattform för kommunikationstjänster. Det handlar t.ex om att skicka ut SMS-påminnelser, e-post för kallelse till tandläkaren eller två-stegs-verifiering vid inloggning till en hemsida.
Generic Sweden
Börskurs: 49,00 kr Antal aktier: 12,3 m
Börsvärde: 602 Mkr Nettokassa: 34 Mkr
VD: Jonas Jegerborn Ordförande: Hans Krantz

Generic Sweden (49 kr) erbjuder en plattform för digitala kommunikationstjänster som kan integreras i kundernas interna eller externa kommunikationsflöden. Konkret handlar det om att kunderna (företagen) kan skicka ut SMS-påminnelser, e-post eller röstbaserade meddelande.

Bolaget grundades 1993 och är sedan 2018 enbart inriktade på nuvarande erbjudande med kommunikationstjänster. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Koncernen har ett tjugotal anställa.

Största ägare med 24,5% av aktierna är Martin Gren. Näst störst (21,8%) är Hans Krantz som varit ordförande i Generic sedan 2009. Jonas Jegerborn är VD sedan våren 2018 och äger aktier för 8,9 Mkr (1,5% av aktierna). Jegerborn har tidigare varit VD för Bredbandsbolaget och även arbetat på Telenor.

Affärsvärldens huvudscenario 2023 2024E 2025E 2026E
Omsättning 143 177 204 234
 – Tillväxt 11,6% 24,1% 15,0% 15,0%
Rörelseresultat 29 31 39 47
 – Rörelsemarginal 20,1% 17,5% 19,0% 20,0%
Resultat efter skatt 23 25 31 37
Vinst per aktie 1,90 2,06 2,51 3,00
Utdelning per aktie 1,50 1,60 2,00 2,40
Direktavkastning 3,1% 3,3% 4,1% 4,9%
Avkastning på eget kapital 55% 51% 53% 53%
Kapitalbindning 3% 3% 1% -2%
Nettoskuld/Ebit -1,3x -1,3x -1,5x -1,6x
P/E 25,8x 23,8x 19,5x 16,3x
EV/Ebit 19,9x 18,4x 14,7x 12,1x
EV/Sales 4,0x 3,2x 2,8x 2,4x

 

Marknaden brukar på branschspråk kallas för A2P-meddelanden (applikation till person) och avser automatisk kommunikation som en applikation skickar till en individ. Till skillnad från P2P-meddelande (person till person) som innebär att människor har direktkontakt med varandra. A2P-meddelanden används främst för kommunikation mellan företag och konsumenter. A2P-marknaden marknaden spås växa med drygt 4% per år framöver enligt branschbedömare.

Egenutvecklad plattform

Generics egenutvecklade plattform tillhandahålls genom en så kallad CPaaS-modell (Communication Platform as a Service). Kunden kan ansluta sig med ett eller flera system och applikationer via ett API. Därigenom får kunden tillgång till en mängd olika kanaler för kommunikation som till exempel e-post, SMS eller röstbaserade meddelanden. Men även stöd för kanaler som exempelvis WhatsApp finns tillgängligt. Allteftersom efterfrågan från slutanvändare förändras så kan Generic addera nya kanaler till plattformen.

Idag har Generic över 5000 kunder inom både privat och offentlig sektor. Kunderna återfinns inom olika områden. Exempelvis inom larm och säkerhet, vård och e-hälsa samt e-handel och logistik. Några välkända kunder är ICA, Ambea, Bilprovningen, Early Bird, Careium, Gordon Delivery och Arlanda Express. Men även myndigheter som Försäkringskassan, och 1177 och deras e-tjänster. Alla tjänster och all data hanteras i Generics egna serverhallar i Sverige.

Hög andel återkommande intäkter

Kunderna betalar vanligtvis en fast månadsavgift för plattformen samt en rörlig beroende på volymen av meddelande som ska skickas. Intäkterna är i hög grad återkommande (redovisas ej explicit).

Merparten av Generics kunder använder bolagets plattform för kommunikationshantering helt generiskt via till exempel API. En konkurrensfördel som Generic lyfter fram är att större kunder ofta väljer bolaget då de har en unik förmåga att kundanpassa funktionalitet och API:er. Det minimerar kundernas egen utveckling och förbättrar samtidigt slutkundens upplevelse.

Generic har lång erfarenhet av kritisk kommunikation som teleoperatör för det rikstäckande nätet Minicall. Det är ett dedikerat nät för larm och kritiska meddelande med tiotusentals aktiva användare inom sjukvård, räddningstjänst, polis, försvar samt jour- och larmverksamheter.

19% tillväxt per år

Från 2020 till och med Q3 2024 har Generic ökat intäkterna med drygt 19% per år i snitt. Tillväxten var särskilt stark år 2021 då Generic växte 41%. Senaste tre åren har tillväxten varit runt 15,5% årligen i snitt. Sedan renodlingen av verksamheten 2018 har rörelsemarginalen varit 18% i snitt.

Generic Q1-Q3 2024 Q1-Q3 2023
Omsättning 129 Mkr 104 Mkr
Tillväxt Y/Y 24% 11%
Bruttomarginal 40,2% 45,0%
OPEX 29,2 Mkr 24,7 Mkr
Tillväxt Y/Y 18% 0%
Ebit 22,5 Mkr 22,1 Mkr
Ebit-marginal 17,5% 21,3%
Vinst per aktie 1,47 kr 1,44 kr

Första nio månaderna 2024 ökade Generic försäljningen med 24% till 129 Mkr. Bruttomarginalen uppgick till 40% (45). Försämringen beror på ökade kostnader för nät och licenser. Generic har justerat priserna och bruttomarginalen har nu förbättrats sekventiellt två kvartal i rad.

Rörelsekostnaderna steg 18% första nio månaderna, till följd av ökade investeringar i plattform och personal. VD Jonas Jegerborn uppger att kostnadsnivån nu stabiliserats. Kostnadsökningarna kommer nu troligen plana ut bedömer Afv. Ebit-marginalen landade på 17,5% (21,3).

Ny SaaS-produkt

Generic har nyligen lanserat en ny SaaS-produkt kallad DOCS. Produkten används för att skicka digitala dokument och är specifikt utvecklad för att uppfylla de krav på säkerhet, sekretess och integritet som ställs. Lanseringen verkar varit lyckad och intäkterna växer starkt med god efterfrågan från stat, region och kommun.

Ledningen bedömer att efterfrågan på tjänsterna är fortsatt god. Särskilt inom e-handel, logistik, vård och e-hälsa samt samhällssäkerhet.

I oktober meddelade Generic att de anställer Daniel Shnira som ny kommersiell chef (COO). Shnira har bakgrund från telekom- och teknikbranschen och har exempelvis arbetat som produktchef på Link Mobility.

I viss mån kan svenska Sinch och norska Link Mobility sägas vara någon slags konkurrent. Storleksmässigt skiljer det dock mycket och bolagen är också inriktade på olika nischer av marknaden.

Potential inom RCS

Tidigare under 2024 meddelade Apple att deras operativsystem iOS från och med version 18 kommer stödja RCS (Rich Communication Services). RCS är en vidareutveckling av SMS och innebär bland annat att det blir möjligt att skicka interaktivt och grafiskt innehåll som bilder och video. Detta skapar nya tillväxtmöjligheter inom flera områden.

Generic har väntat på detta besked i många år och menar på att det markerar startpunkten för en ny era inom Business Messaging. Utöver att RCS behöver stödas av operativsystemen iOS och Androiod krävs stöd hos respektive mobiloperatör. Alla svenska mobiloperatörer stöder inte RCS ännu. Intresset för RCS är stort från kunderna. Generics arbetar med anpassningar.

Prognoser och värdering

Vi skissar på 23% tillväxt i fjärde kvartalet och 24% på helårsbasis 2024. Kommande år räknar vi med 15% årlig tillväxt vilket är ungefär i linje med Generics historiska tillväxt.

Marginalmässigt räknar vi med 17,5% i år och 20% i slutet av prognoshorisonten. Senaste fem åren har Generic värderats till drygt 21x den framåtblickande rörelsevinsten i snitt. Sett över de senaste två åren är snittet 15x. Använder vi en multipel på 14x finns cirka 30% uppsida.

Sinch och Link Mobility tjänar runt 9-10% på Ebita-nivå och värderas kring 8-13x rörelsevinsten (EV/Ebita) på 2025E. Den amerikanska giganten Twilio värderas till drygt 20x rörelsevinsten jämförelsevis.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2025E EV/Ebit 2025E EV/Sales 2025E Ebit-marginal 2025E % Årlig tillväxt 2025E-2026E %
Generic -6% 19,5x 14,7x 2,8x 19,0% 15,0%
Sinch -46% 7,3x 7,7x* 0,8x 10,3%* 4,1%
Link Mobility 29% 16,2x 12,7x* 1,1x 9,1%* 9,3%
Twilio 36% 24,7x 20,5x 3,5x 17,2% 8,0%
Genomsnitt 3% 16,9x 13,9x 2,1x 13,9% 9,1%
Källa: Affärsvärlden / Factset * Ebita

Generic har uppvisat stark tillväxt de senaste åren. Marginalerna har varit stabilt höga över tid (17-20% sedan år 2020) och kassagenerering är god. Balansräkningen är i bra skick med en nettokassa på 34 Mkr. Vidare har Generic två starka tydliga huvudägare i Martin Gren och ordförande Hans Krantz. Likviditeten i aktien är helt okej (0,9 Mkr i snitt per dag) för att vara ett mindre bolag.

Så agerar insiders

Senaste året har insynspersoner köpt aktier för drygt 0,4 Mkr. Merparten (knappt 0,3 Mkr) avser köpt från styrelseledamot Erik Ivarsson som representerar storägarna Grenspecialisten. Inga insynsförsäljningar finns registrerade senaste året.

Tillväxten under 2024 har varit god men marginalerna något lägre än historiskt. Kostnadsökningarna verkar nu plana ut vilket borgar för högre marginaler och god vinsttillväxt kommande kvartal. Aktien värderas lägre än på länge.

Uppsidan i huvudscenariot är helt okej. Ökad vinsttillväxt brukar vara en bra katalysator. Vi sätter ett köpråd för investerare som gillar lönsamma småbolag.

Tio största ägare i Generic Värde (Mkr) Andel
Martin Gren (Grenspecialisten) 147,5 24,5%
Hans Krantz 131,4 21,8%
John Löfström 45,7 7,6%
JCE Group 37,0 6,1%
Enter Fonder 26,6 4,4%
Avanza Pension 24,0 4,0%
Berenberg Funds 15,1 2,5%
Jonas Jonsson 14,1 2,3%
Nordnet Pensionsförsäkring 12,6 2,1%
Kjell Arvidsson (P&CS Invest AB) 11,5 1,9%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Andel
Jonas Jegerborn 8,9 1,5%
Erik Ivarsson 1,0 0,2%
Gustav Molander 0,7 0,1%
Bengt-Arne Molin 0,3 0,1%
Magnus Rasmusson 0,2 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande:  48,2%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser