Analys Garo
Garo: Laddad med förväntningar
Garo | |
Börskurs: 182,00 kr | Antal aktier: 50,0 m |
Börsvärde: 9 100 Mkr | Nettokassa: 2 Mkr |
VD: Patrik Andersson | Ordförande: Rickard Blomqvist |
Garo (182 kr) grundades 1939 har idag cirka 500 anställda med huvudkontor i Gnosjö. Garo erbjuder ett brett utbud av elektriska produkter, däribland elcentraler, strömställare, mätarskåp, strömbrytare och helhetslösningar för strömförsörjning. Sverige står för 69% av omsättningen, följt av Norge, Irland, Storbritannien och Finland. Koncernens mest intressanta och snabbväxande verksamhet är inom elbilsladdning.
VD och koncernchef för bolaget är Patrik Andersson. Han har arbetat inom bolaget sedan 2007 och äger idag aktier för cirka 30,5 Mkr, nära nio gånger årslönen. Huvudägare med över 35% av kapitalet är Lars Svensson, son till Garos grundare.
Affärsvärldens huvudscenario | 2021 | 2022E | 2023E | 2024E |
Omsättning | 1 296 | 1 542 | 1 928 | 2 313 |
– Tillväxt | +24,6% | +19,0% | +25,0% | +20,0% |
Rörelseresultat | 207 | 254 | 328 | 405 |
– Rörelsemarginal | 16,0% | 16,5% | 17,0% | 17,5% |
Resultat efter skatt | 167 | 191 | 249 | 307 |
Vinst per aktie | 3,33 | 3,80 | 5,00 | 6,10 |
Utdelning per aktie | 1,40 | 1,80 | 2,40 | 3,00 |
Direktavkastning | 0,8% | 1,0% | 1,3% | 1,6% |
Avkastning på eget kapital | 34% | 29% | 30% | 31% |
Avkastning på operativt kapital | 53% | 54% | 57% | 58% |
Nettoskuld/Ebit | 0,0 | -0,5 | -0,5 | -0,5 |
P/E | 54,6 | 47,9 | 36,4 | 29,8 |
EV/Ebit | 43,9 | 35,8 | 27,8 | 22,5 |
EV/Sales | 7,0 | 5,9 | 4,7 | 3,9 |
Från Q1 2022 har Garo en ny segmentsindelning som enligt bolaget ska bidra till ökat fokus på elbilsladdning. De nya segmenten består av Garo Electrification och Garo E-Mobility. I och med den nya indelningen bolagiseras också segmentet E-Mobility. Från 1 januari 2022 verkar Niklas Rönnäng som affärsområdeschef för E-Mobility. Affärsområdet har nu fått större möjlighet att operera självständigt.
Segment R12M | E-Mobility | Electrification | Garo-koncern |
Omsättning | 490,6 Mkr | 896,1 Mkr | 1386,7 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 51% | 18% | 28% |
Rörelsevinst | 99,0 Mkr | 129,2 Mkr | 228,2 Mkr |
Rörelsemarginal | 20,2% | 14,4% | 16,5% |
- Garo E-Mobility (38% av omsättningen): Omfattar försäljning av alla typer av laddare till fordon. Erbjudandet består främst av laddboxar, publika laddstolpar, snabbladdare, mjukvara samt service och support. Någon specifik intäktsfördelning över produkter anges inte.
- Garo Electrification (62% av omsättningen): I den nya indelningen samlas de tidigare affärsområdena Installation, Projekt och Tillfällig el, nu under Garo Electrification. Erbjudandet består främst av installationsprodukter till proffsmarknaden, tillfällig elförsörjning vid byggarbetsplatser och helhetslösningar av strömförsörjning till lägenhetsområden och bostäder.
Bygger ut produktionen
Garo har egna fabriker och äger hela produktionsprocessen. Detta ger god kontroll över hela produktionsledet och möjliggör ökad flexibilitet och snabbhet att anpassa produkterna efter unika kundbehov. Garo har idag tre svenska fabriker och en polsk. I januari 2022 togs beslut att investera i ännu en produktionsanläggning i Polen. för att utöka kapaciteten inom E-Mobility. Anläggningen planeras omfatta runt 15 000 kvm och förväntas stå färdig sommaren 2023.
Garos finansiella mål är att växa med över 10% per år samt uppvisa en rörelsemarginal över 10% över en konjunkturcykeln. Historiskt sett har Garo överträffat dessa mål rejält. De senaste sju åren har genomsnittstillväxten uppgått till 14% per år och rörelsemarginalen varit 13,3% i snitt. Garo borde uppdatera och höja målen.
Under Q1 2022 visade båda segmenten stark tillväxt. Koncernen växte 31% på ett år och omsatte 382 Mkr i kvartalet. Electrification växte 20% medan laddboxar (E-Mobility) växte med 56%. E-mobility står nu för 38%, en dryg dubbling från 2018. Marginalen senaste tolv månaderna var cirka 20% för laddverksamheten.
Garo framhäver att det fortsatt finns svårigheter avseende komponent- och materialförsörjning, speciellt inom E-Mobility. Dessa problem försvårades under senare delen av kvartalet. Garo ser kortsiktiga utmaningar i att möta efterfrågan inom segmentet. Omsättningen lär alltså inte växa i Q2 jämfört med i fjol.
Stark marknadsposition inom elbilsladdning
Erbjudandet inom laddinfrastruktur är brett. Garo har som strategi att erbjuda helhetslösningar och säljer laddare till flera olika kundgrupper. Bolaget själva menar att när städer vill bygga ut sin laddinfrastruktur så behövs alla olika typer av laddare. Gärna från samma leverantör, enligt Garo.
Exempelvis säljer E-mobility laddboxar till privatpersoner, publika laddstolpar, snabbladdare längs vägarna, laddlösningar för bussar och vid campingplatser, tillfälliga laddstationer vid event eller byggarbetsplatser, samt mjukvarutjänster och eftermarknadsservice.
Marknadsandel Sverige | 2020 | 2021 | Utveckling i procentenheter |
Garo | ~35% | ~33% | -2% |
Charge Amps | ~17% | ~25% | +8% |
CTEK | ~14% | ~16% | +2% |
Garo är idag en av marknadsledarna i Norden. I Sverige har Garo en marknadsandel på 33%. Det är visserligen ett tapp på två procentenheter jämfört med 2020 men samtidigt växer marknaden fort.
I takt med att det blir fler och fler elbilar i samhället kommer det behöva byggas mer laddinfrastruktur. Och redan idag är det brist på laddstolpar. Konsumentorganisationen M Sverige gjorde under våren en granskning som visade att det saknas omkring 18 000 publika laddstolpar i Sverige.
Konkurrensen är dock hög. Garos VD Patrik Andersson förklarade under en intervju ifjol att det råder hög konkurrens inom laddboxar till privata hem. Men att det är färre konkurrenter bland publika stolpar, och ännu lite mindre konkurrens bland snabbladdarna.
I Sverige, som är Garos största marknad inom E-Mobility, finns det cirka 350 000 laddbara fordon och 19 500 laddpunkter. Det motsvarar 18 fordon per laddpunkt. Framåt pekar en prognos från Power Circle att det år 2030 kan finnas upp till 2,5 miljoner elbilar i Sverige. På sikt lär dock batterierna som används i elbilar att bli bättre och hålla längre.
Teknisk höjd
Prisjämförelse | Produkt avsedd för villa | Effekt | Pris ink installation efter avdrag |
Zaptec | Zaptec Go | 22kW | 7 308 kr |
Easee | Easee Home | 22kW | 6 994 kr |
Charge Amps | Charge Amps Halo | 11kW | 8 436 kr |
Garo | Garo GLB | 22kW | 10 032 kr |
Garos produkter är relativt dyra jämfört med andra aktörer på marknaden. Garo hävdar att de producerar premiumprodukter som är av hög kvalitet.
ABB meddelade nyligen att man pausar planerna på att särnotera verksamheten inom laddning för elfordon på grund av börsklimatet. Svenska Charge Amps har tidigare aviserat planer på en börsnotering under 2022.
Produktutveckling
Kontinuerligt produktutveckling är viktigt för att Garo skall kunna befästa sin position som en framgångsrik aktör inom ladd-infrastruktur. Jämfört med konkurrerande bolag allokerar Garo en relativt liten andel kapital på forskning och utveckling (2% under 2021). Norska Zaptec och finska Kempower spenderade 9% respektive 13% av deras omsättning på produktutveckling ifjol.
Omsättning 2021 | Kapital allokerat till forskning & utveckling | % av omsättning | |
Garo | 1296 MSEK | 26,5 MSEK | 2% |
CTEK | 922 MSEK | 52 MSEK | 6% |
Zaptec | 498 MNOK | 43,4 MNOK | 9% |
Kempower | 27,4 MEURO | 3,6 MEURO | 13% |
Huruvida detta påverkar Garos förmåga och konkurrenskraft på sikt är svårt att sia om. För ett bolag i en bransch med så snabba teknikskiften tycker vi det skulle vara eftersträvansvärt att lägga mer kapital på FoU än vad Garo gör i dagsläget.
Sammantaget finns det befogat höga tillväxtförväntningar på laddverksamheten.
ELECTRIFICATION DÅ?
I dagsläget genereras dock över 60% av Garos intäkter från Electrification. Det är en betydligt mer konjunkturkänslig verksamhet. Inte minst eftersom Garo är stora inom installationsprojekt vid bostadsbyggen. El-aggregat till byggarbetsplatser är en annan klassisk paradprodukt för Garo. Garo Electrification är med andra ord väldigt känsligt för byggkonjunkturen. Statistik från SCB pekar på att nybyggnationstakten minskar.
För tillfället prissätter aktiemarknaden Garo som en snabbväxande aktör inom laddning för elfordon. Pessimisten ser istället Garo som en underleverantör till byggindustrin. Andra börsbolag med exponering mot renovering och bygg som t.ex Nobia, Inwido, Lindab värderas kring 10 gånger rörelsevinsten eller lägre än så.
Prognoser och värdering
Vi skissar att Garo ökar omsättningen med 19% på koncernnivå under 2022. Därefter skissar vi på 20-25% årlig tillväxt drivet av E-Mobility. De senaste tre åren har E-mobility vuxit med 39% per år och vi tror att 30-35% per år är görbart framöver. Det är också vad som krävs för att aktien ska kunna bli en vettig investering härifrån.
Med större volymer finns möjlighet till skalfördelar. Norska Eaase som är störst i Norge på laddboxar omsatte under 2021 cirka 1,4 miljarder kronor med en rörelsemarginal på knappt 37%. Eaase och Garo har liknade bruttomarginaler.
Bolag | Omsättning | Bruttomarginal | Rörelsemarginal | Anställda |
Garo E-Mobility | 438 Mkr | 50% | 20% | 500 |
Charge Amps | 254 Mkr | 42% | -21,7% | 120 |
CTEK | 163 Mkr | 53% | Redovisas ej | 176 |
Eaase | 1395 Mkr (NOK) | 53% | 36,7% | 250 |
Zaptec | 489 Mkr | 46% | 4,70% | 94 |
I takt med att E-Mobility (cirka 20% rörelsemarginal idag) utgör en allt större andel av Garos totala omsättning så borde rörelsemarginalen på koncernnivå kunna stärkas ytterligare. Risken är att marginaler kring 14% inom den betydligt mer konjunkturkänsliga verksamheten inom Electrification inte är uthållig och skall ned under 10%. Vi räknar generöst med 17,5% för koncernen år 2024. Garo har de senaste åren värderats till höga multiplar. Trots att vi använder en tilltagen multipel på 20 gånger rörelsevinsten på sikt finns ingen uppsida att tala om.
SOTP-värdering
I tabellen nedan finns en grov summan-av-delarna-värdering.
AFV prognos 2023 | Omsättning | Rörelsevinst | Rörelsemarginal | Multipel | Värde | Värde per aktie |
Garo E-Mobility | 820 Mkr | 172 Mkr | 21,0% | 30x | 5160 Mkr | 103 kr |
Garo Electrification | 1108 Mkr | 156 Mkr | 14,1% | 15x | 2340 Mkr | 47 kr |
Koncern | 1928 Mkr | 328 Mkr | 17,0% | 22,9x | 7500 Mkr | 150 kr |
Om vi värderar E-Mobility verksamheten till 30 gånger rörelsevinsten skulle det ge ett värde på knappt 5,2 miljarder eller 103 kronor per aktie givet våra antaganden. Värderar vi Electrification-delen till tilltagna 15x rörelsevinsten ger det ett värde på drygt 2,3 miljarder eller 47 kronor per aktie, totalt 150 kronor. Några kronor tillkommer i värde från den kassa som genereras under perioden. I skrivande stund handlas aktien till drygt 180 kronor per aktie. Räkneexemplet visar alltså att den implicita värderingen av ladd-verksamheten är riktigt hög. Även segment Electrification värderas högt.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2023E | EV/Ebit 2023E | EV/Sales 2023E | Ebit-marginal 2023E % | Årlig tillväxt 2022-2024E % |
Garo | 53,2 | 36,4 | 27,8 | 4,7 | 17,0 | 24,5 |
CTEK | – | 27,8 | 26,7 | 3,6 | 13,5 | 27,5 |
Zaptec | 10,9 | 19,9 | 14,1 | 2,3 | 16,1 | 43,9 |
Kempower | – | Neg | Neg | 6,0 | -5,0 | 45,5 |
Nibe | -5,3 | 43,3 | 33,6 | 4,8 | 14,3 | 10,2 |
Systemair | -31,4 | 15,9 | 12,8 | 1,2 | 9,6 | 4,9 |
Lindab | -33,3 | 13,5 | 12,3 | 1,4 | 11,0 | -1,1 |
Inwido | -27,1 | 9,2 | 8,1 | 0,9 | 10,8 | 1,0 |
Nobia | -59,6 | 7,5 | 7,3 | 0,5 | 6,7 | 1,3 |
Genomsnitt | -13,2 | 21,7 | 17,8 | 2,8 | 10,5 | 17,5 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Garo har väldigt fin historik och en ljus framtid på många sätt. Men det finns risker. Högre konkurrens bör på sikt leda till marginalpress, oaktat tidigare resonemang. En annan risk är konjunkturen. I synnerhet för Electrification. Samtidigt är Garos aktie upp 50% på ett år. Aktien passar inte investerare som vill ha säkerhetsmarginal och trots offensiva prognoser är uppsidan klen. Rådet blir sälj. Q2-rapporten presenteras tisdag 16 augusti.
Garo tio största ägare | Andel |
Lars Svensson | 35,68% |
Swedbank Robur Fonder | 9,35% |
Svolder | 8,17% |
Nordea Fonder | 4,86% |
SEB Fonder | 4,47% |
Stefan Jonsson | 3,48% |
Spiltan Fonder | 3,48% |
Tredje AP-fonden | 2,60% |
Rickard Blomqvist | 1,25% |
Lannebo Fonder | 0,89% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser