Analys G5 Entertainment
G5 Entertainment: Option på en spelsuccé
G5 Entertainment | |
Börskurs: 149,00 kr | Antal aktier: 8,6 m |
Börsvärde: 1 275 Mkr | Nettokassa: 184 Mkr |
VD: Vlad Suglobov | Ordförande: Petter Nylander |
G5 Entertainment (149 kr) har likt många andra mobilspelsbolag ett kämpigt år i ryggen. Under 2022 minskade den globala marknaden för mobilspel med runt 5-6%.
Stigande inflation och mindre pengar i plånboken för konsumenterna är en förklaring. Samtidigt uppvisade mobilspelsmarknaden stark tillväxt under pandemin och jämförelsesiffrorna var således tuffa. Under 2022 minskade G5 omsättningen med 10% organiskt.
Affärsvärldens huvudscenario | 2022 | 2023E | 2024E | 2025E |
Omsättning | 1 400 | 1 339 | 1 325 | 1 365 |
– Tillväxt | +6,4% | -4,4% | -1,0% | +3,0% |
Rörelseresultat | 79 | 134 | 146 | 164 |
– Rörelsemarginal | 5,7% | 10,0% | 11,0% | 12,0% |
Resultat efter skatt | 67 | 157 | 157 | 164 |
Vinst per aktie | 8,00 | 18,40 | 18,40 | 19,20 |
Utdelning per aktie | 8,00 | 8,00 | 9,00 | 10,00 |
Direktavkastning | 5,4% | 5,4% | 6,0% | 6,7% |
Avkastning på eget kapital | 13% | 30% | 26% | 24% |
Avkastning på operativt kapital | 100%+ | 100%+ | 100%+ | 100%+ |
Nettoskuld/Ebit | -2,3 | -1,6 | -1,9 | -2,3 |
P/E | 18,6 | 8,1 | 8,1 | 7,8 |
EV/Ebit | 13,7 | 8,2 | 7,5 | 6,7 |
EV/Sales | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 |
Kommentar: Organiskt föll omsättningen 10% 2022. |
Marknaden har varit utmanade även under 2023. Första halvåret 2023 fortsatte intäktstappet för G5. Omsättningen minskade 4% medan det organiska tappet var -10%. Idag (8/11) presenterar G5 räkenskaperna för årets tredje kvartal.
Den negativa trenden fortsätter. Omsättningen i det säsongsmässigt svaga tredje kvartalet föll 9% till 326,6 Mkr (359,9). Organiskt var utvecklingen -10% i kvartalet samt -9% första nio månaderna. G5 genomförde inte några nya spelsläpp i kvartalet. Även börskollegorna Stillfront och MTG har haft det motigt.
G5 Entertainment | Q3 2023 | Q2 2022 |
Omsättning | 326,6 Mkr | 359,9 Mkr |
Tillväxt Y/Y | -9% | 10% |
Organisk tillväxt | -10% | -10% |
Bruttomarginal | 68,1% | 67,6% |
Användarförvärv | 62,9 Mkr | 80,0 Mkr |
Användarförvärv/oms | 19,2% | 22,2% |
Ebit | 22,3 Mkr | -22,8 Mkr |
Ebit-marginal | 6,8% | -6,3% |
Vinst per aktie | 3,83 kr | -3,11 kr |
Andelen egna spel uppgick till 71% (73). Nya spel (släppta sedan 2019) minskade med 9% jämfört med föregående år och stod för 60% av koncernens intäkter. Det största egna spelet Sherlock stod för 23% av intäkterna. Medan de licensierade spelen uppgick till 29%, där Hidden City utgör den absoluta merparten. År 2019 stod andelen egna spel för runt 40% av intäkterna.
Rekordhög bruttomarginal
Glädjeämnet i rapporten var den rekordhöga bruttomarginalen som landade på 68,1% (67,6). Förbättringen drevs av att intäkterna från bolagets egen publiceringsplattform G5 Store ökade till 12,1% av omsättningen jämfört med 4,8% Q3 2022. Intäkterna från G5 Store ökade med 20% (i dollar) från Q2 2023 och 126% jämfört med Q3 2022. På andra plattformar som AppStore och GooglePlay kan avgifterna vara uppåt 30% av intäkterna.
En del av G5:s branschkollegor har upp emot 25% av deras intäkter från kanaler som vänder sig direkt till konsument. VD tillika grundare Vlad Suglobov bedömer att G5 Store har potential att fortsätta växa under lång tid framöver. År 2018 var bruttomarginalen drygt 50% för G5. Ökningen beror både på högre andel egna spel men även ökade andel direkt publicering från G5 Store. Kostnader för användarförvärv låg i bolagets guidade intervall (19-22% av omsättningen).
Rörelseresultatet landade på 22,3 Mkr (-22,8) med en marginal uppgående till 6,8% (-6,3). Ebit påverkades negativt av en nedskrivning på 10,7 Mkr i kvartalet relaterat till det licensierade spelet Hidden Epee som inte nått bolagets krav. Justerat för nedskrivningen var rörelsemarginalen 10,1% i kvartalet. Rörelseresultatet under Q3 ifjol påverkades negativt av nedskrivningar i spelportföljen då G5 ändrat sin utvecklingsmodell.
Numera kapitaliserar G5 enbart utvecklingskostnader när spelen lanseras globalt. Tidigare skedde kapitalisering för spel i tidig lanseringsfas. Den nya mer strikta och konservativa synen innebär att kassaflöde och rörelseresultat bättre kommer överensstämma med varandra vilket är positivt. Det är också i linje med hur andra noterade och även onoterade mobilsspelsbolag arbetar. Avskrivningarna uppgick till 39,6 Mkr i Q3 (39,7). Investeringar i immateriella tillgångar uppgick till 24,9 Mkr (45,2) Nettoeffekten av aktiveringar och avskrivningar i spelportföljen uppgick till -13,1 Mkr (7,7)
Framöver planerar G5 att mjuklansera 5-6 spel per år varav 1-2 kommer lanseras globalt (tidigare 2-4 spel). I korthet färre spel i portföljen men som förhoppningsvis är av högre kvalitet. Samtidigt ökar risknivån något med strategiförändringen då G5 i högre grad är beroende av att spelen blir lyckade.
G5 kommer att lansera ett nytt spel globalt före årsskiftet. Vad spelet heter och när lansering exakt kommer ske är oklart. G5 väntar sig inte att spelet kommer bidra materiellt under fjärde kvartalet. Däremot lyfte ledningen fram att årets avslutande kvartal typiskt sett är ett starkare kvartal rent säsongsmässigt. Bolagets ambition är att lansera spel som minst kan leverera intäkter på 10 miljoner dollar under spelets livslängd.
Spel i storleksordning 2022 (år 2021) | Lanserat |
Hidden City (licensierat) – (1) | februari 2014 |
Sherlock (3) | augusti 2020 |
Jewels of Rome (2) | maj 2019 |
Jewels of Rome Wild West (4) | april 2020 |
Jewels of Egypt (7) | juni 2020 |
The Secret Society (6) | november 2012 |
I och med att G5 är fåordiga avseendet det nya spelet så är det svårt att bedöma potentialen. I tabellen intill visas G5:s största spel år 2022. Störst är fortsatt det licensierade spelet Hidden City, som lanserades i februari 2014 och snart har tio år på nacken.
Resterande nio av de tio största är egna spel. The Secret Society som lanserades i slutet av 2012 är fortsatt sjätte största spel. Imponerande. Livslängden på framgångsrika spel är ofta lång när väl de byggt upp en trogen bas av spelare.
Prognoser och värdering
Nu väntar fjärde kvartalet som brukar vara säsongsmässigt starkt. Vi skissar på att omsättningen stiger 3% jämfört med Q3 vilket skulle innebära 8% tapp mot Q4 2022. Samt -4% på helårsbasis för 2023. Tillväxten kommande år hänger dels på hur den underliggande marknaden utvecklas samt om G5 kan få en ny spelsuccé. Vi skissar på -1% tillväxt 2024 samt 3% år 2025. Då räknar vi inte med att något av de nya spelen blir en initial supersuccé. En del branschbedömare spår att mobilsspelsmarknaden kan växa 7% årligen kommande år.
Marginalmässigt räknar vi med 10% i år samt 12% på sikt. Under pandemin (2020-2021) tjänade G5 14-16% på Ebit-nivå jämförelsevis. De senaste tio åren har G5 värderats till drygt 9 gånger den framåtblickande rörelsevinsten. Använder vi en multipel på 8 gånger finns 40% uppsida på radarn.
Flera av börsens andra mobilsspelsbolag värderas också lågt (5-8x rörelsevinsten). Kan G5 få en ny spelsuccé så är uppsidan stor (optimistiskt scenario). Risken är att den negativa omsättningsutvecklingen fortsätter och att marginalerna pressas (pessimistiskt scenario).
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2024E | EV/Ebit 2024E | EV/Sales 2024E | Ebit-marginal 2024E % | Årlig tillväxt 2024E-2025E % |
G5 (Afv) | -23,1 | 8,1 | 7,5 | 0,8 | 11,0 | 1,0 |
G5 (Factset) | -23,1 | 7,9 | 5,9 | 0,7 | 12,1 | -0,7 |
Stillfront | -39,1 | 5,3 | 5,1 | 1,4 | 27,5 | 3,5 |
MTG | 1,1 | 11,9 | 8,3 | 1,1 | 13,8 | 7,4 |
Rovio (under uppköp) | 55,1 | 19,4 | 13,3 | 1,7 | 13,0 | 0,9 |
Playtika | 0,8 | 10,0 | 8,5 | 1,8 | 21,4 | 3,3 |
Genomsnitt | -4,7 | 10,4 | 8,1 | 1,3 | 16,5 | 2,6 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Det är generellt motvind på mobilsspelsmarknaden. G5 verkar ha tappat marknadsandelar senaste året. Däremot har bolaget gjort en flyttning mot högre andel egen distribution vilket borgar för att marginalerna kan förbättras framöver.
Så agerar insiders
Det senaste året har insiders köpt aktier för 3 Mkr. Det var i november ifjol då VD Vlad Suglobov handlade 15 000 aktier för 205 kronor. Därefter finns inga insynstransaktioner registrerade, varken köp eller sälj.
G5 har en stark balansräkning som möjliggör utrymme för fortsatta återköp och/eller utdelningar. Det är positivt.
Bakåtblickande värderas aktien till 7,3x rörelsevinsten. Värderingen är med andra ord låg och det verkar inte finnas några större förväntningar på en ny spelsuccé på kort sikt. Risken är att omsättningen fortsätter falla och att aktien är en värdefälla.
På de premisserna kan aktien vara spelbar. Därutöver finns ytterligare uppsida om G5 lyckas med en ny spelsuccé.
Tio största ägare i G5 Entertainment | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Wide Development Ltd | 97,0 | 7,5% | 7,6% |
Avanza Pension | 96,6 | 7,4% | 7,6% |
G5 Entertainment AB (Publ) | 91,0 | 7,0% | 5,3% |
Purple Wolf Ltd | 72,0 | 5,6% | 5,7% |
Swedbank Robur Fonder | 65,9 | 5,1% | 5,2% |
Tommy Svensk | 61,2 | 4,7% | 4,8% |
Proxima Ltd | 44,5 | 3,3% | 3,3% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 41,9 | 3,2% | 3,3% |
Argenta Asset Management SA | 38,2 | 2,9% | 3,0% |
Handelsbanken Liv Försäkring AB | 25,2 | 1,9% | 2,0% |
Fem största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Petter Nylander | 3,7 | 0,3% | 0,3% |
Stefan Wikstrand | 2,5 | 0,2% | 0,2% |
Jeffrey W. Rose | 0,3 | 0,0% | 0,0% |
Johanna Fagrell Köhler | 0,1 | 0,0% | 0,0% |
Alexander Tabunov | 0,1 | 0,0% | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 13,5% | 13,8% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser