G5 Entertainment: Option på en spelsuccé

Mobilspelsbolaget G5 Entertainment har likt andra bolag i sektorn det kämpigt med negativ tillväxt. Omsättningen i tredje kvartalet föll 10% organiskt. Glädjeämnet var ökad andel intäkter från G5 Store. Aktien är långt ifrån dyr men skall det riktiga lyftet komma behövs nog en ny spelsuccé.
G5 Entertainment: Option på en spelsuccé - G5
G5 Entertainment utvecklar spel till mobiltelefonen som riktar sig särskilt mot kvinnor över 35.
G5 Entertainment
Börskurs: 149,00 kr Antal aktier: 8,6 m
Börsvärde: 1 275 Mkr Nettokassa: 184 Mkr
VD: Vlad Suglobov Ordförande: Petter Nylander

G5 Entertainment (149 kr) har likt många andra mobilspelsbolag ett kämpigt år i ryggen. Under 2022 minskade den globala marknaden för mobilspel med runt 5-6%.

Stigande inflation och mindre pengar i plånboken för konsumenterna är en förklaring. Samtidigt uppvisade mobilspelsmarknaden stark tillväxt under pandemin och jämförelsesiffrorna var således tuffa. Under 2022 minskade G5 omsättningen med 10% organiskt.

Affärsvärldens huvudscenario 2022 2023E 2024E 2025E
Omsättning 1 400 1 339 1 325 1 365
 – Tillväxt +6,4% -4,4% -1,0% +3,0%
Rörelseresultat 79 134 146 164
 – Rörelsemarginal 5,7% 10,0% 11,0% 12,0%
Resultat efter skatt 67 157 157 164
Vinst per aktie 8,00 18,40 18,40 19,20
Utdelning per aktie 8,00 8,00 9,00 10,00
Direktavkastning 5,4% 5,4% 6,0% 6,7%
Avkastning på eget kapital 13% 30% 26% 24%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/Ebit -2,3 -1,6 -1,9 -2,3
P/E 18,6 8,1 8,1 7,8
EV/Ebit 13,7 8,2 7,5 6,7
EV/Sales 0,8 0,8 0,8 0,8
Kommentar: Organiskt föll omsättningen 10% 2022.

Marknaden har varit utmanade även under 2023. Första halvåret 2023 fortsatte intäktstappet för G5. Omsättningen minskade 4% medan det organiska tappet var -10%. Idag (8/11) presenterar G5 räkenskaperna för årets tredje kvartal.

Den negativa trenden fortsätter. Omsättningen i det säsongsmässigt svaga tredje kvartalet föll 9% till 326,6 Mkr (359,9). Organiskt var utvecklingen -10% i kvartalet samt -9% första nio månaderna. G5 genomförde inte några nya spelsläpp i kvartalet. Även börskollegorna Stillfront och MTG har haft det motigt.

G5 Entertainment Q3 2023 Q2 2022
Omsättning 326,6 Mkr 359,9 Mkr
Tillväxt Y/Y -9% 10%
Organisk tillväxt -10% -10%
Bruttomarginal 68,1% 67,6%
Användarförvärv 62,9 Mkr 80,0 Mkr
Användarförvärv/oms 19,2% 22,2%
Ebit 22,3 Mkr -22,8 Mkr
Ebit-marginal 6,8% -6,3%
Vinst per aktie 3,83 kr -3,11 kr

Andelen egna spel uppgick till 71% (73). Nya spel (släppta sedan 2019) minskade med 9% jämfört med föregående år och stod för 60% av koncernens intäkter. Det största egna spelet Sherlock stod för 23% av intäkterna. Medan de licensierade spelen uppgick till 29%, där Hidden City utgör den absoluta merparten. År 2019 stod andelen egna spel för runt 40% av intäkterna.

Rekordhög bruttomarginal

Glädjeämnet i rapporten var den rekordhöga bruttomarginalen som landade på 68,1% (67,6). Förbättringen drevs av att intäkterna från bolagets egen publiceringsplattform G5 Store ökade till 12,1% av omsättningen jämfört med 4,8% Q3 2022. Intäkterna från G5 Store ökade med 20% (i dollar) från Q2 2023 och 126% jämfört med Q3 2022. På andra plattformar som AppStore och GooglePlay kan avgifterna vara uppåt 30% av intäkterna.

En del av G5:s branschkollegor har upp emot 25% av deras intäkter från kanaler som vänder sig direkt till konsument. VD tillika grundare Vlad Suglobov bedömer att G5 Store har potential att fortsätta växa under lång tid framöver. År 2018 var bruttomarginalen drygt 50% för G5. Ökningen beror både på högre andel egna spel men även ökade andel direkt publicering från G5 Store. Kostnader för användarförvärv låg i bolagets guidade intervall (19-22% av omsättningen).

Rörelseresultatet landade på 22,3 Mkr (-22,8) med en marginal uppgående till 6,8% (-6,3). Ebit påverkades negativt av en nedskrivning på 10,7 Mkr i kvartalet relaterat till det licensierade spelet Hidden Epee som inte nått bolagets krav. Justerat för nedskrivningen var rörelsemarginalen 10,1% i kvartalet. Rörelseresultatet under Q3 ifjol påverkades negativt av nedskrivningar i spelportföljen då G5 ändrat sin utvecklingsmodell.

Numera kapitaliserar G5 enbart utvecklingskostnader när spelen lanseras globalt. Tidigare skedde kapitalisering för spel i tidig lanseringsfas. Den nya mer strikta och konservativa synen innebär att kassaflöde och rörelseresultat bättre kommer överensstämma med varandra vilket är positivt. Det är också i linje med hur andra noterade och även onoterade mobilsspelsbolag arbetar. Avskrivningarna uppgick till 39,6 Mkr i Q3 (39,7). Investeringar i immateriella tillgångar uppgick till 24,9 Mkr (45,2) Nettoeffekten av aktiveringar och avskrivningar i spelportföljen uppgick till -13,1 Mkr (7,7)

Framöver planerar G5 att mjuklansera 5-6 spel per år varav 1-2 kommer lanseras globalt (tidigare 2-4 spel). I korthet färre spel i portföljen men som förhoppningsvis är av högre kvalitet. Samtidigt ökar risknivån något med strategiförändringen då G5 i högre grad är beroende av att spelen blir lyckade.

G5 kommer att lansera ett nytt spel globalt före årsskiftet. Vad spelet heter och när lansering exakt kommer ske är oklart. G5 väntar sig inte att spelet kommer bidra materiellt under fjärde kvartalet. Däremot lyfte ledningen fram att årets avslutande kvartal typiskt sett är ett starkare kvartal rent säsongsmässigt. Bolagets ambition är att lansera spel som minst kan leverera intäkter på 10 miljoner dollar under spelets livslängd.

Spel i storleksordning 2022 (år 2021) Lanserat
Hidden City (licensierat) – (1) februari 2014
Sherlock (3) augusti 2020
Jewels of Rome (2) maj 2019
Jewels of Rome Wild West (4) april 2020
Jewels of Egypt (7) juni 2020
The Secret Society (6) november 2012

I och med att G5 är fåordiga avseendet det nya spelet så är det svårt att bedöma potentialen. I tabellen intill visas G5:s största spel år 2022. Störst är fortsatt det licensierade spelet Hidden City, som lanserades i februari 2014 och snart har tio år på nacken.

Resterande nio av de tio största är egna spel. The Secret Society som lanserades i slutet av 2012 är fortsatt sjätte största spel. Imponerande. Livslängden på framgångsrika spel är ofta lång när väl de byggt upp en trogen bas av spelare.

Prognoser och värdering

Nu väntar fjärde kvartalet som brukar vara säsongsmässigt starkt. Vi skissar på att omsättningen stiger 3% jämfört med Q3 vilket skulle innebära 8% tapp mot Q4 2022. Samt -4% på helårsbasis för 2023. Tillväxten kommande år hänger dels på hur den underliggande marknaden utvecklas samt om G5 kan få en ny spelsuccé. Vi skissar på -1% tillväxt 2024 samt 3% år 2025. Då räknar vi inte med att något av de nya spelen blir en initial supersuccé. En del branschbedömare spår att mobilsspelsmarknaden kan växa 7% årligen kommande år.

Marginalmässigt räknar vi med 10% i år samt 12% på sikt. Under pandemin (2020-2021) tjänade G5 14-16% på Ebit-nivå jämförelsevis. De senaste tio åren har G5 värderats till drygt 9 gånger den framåtblickande rörelsevinsten. Använder vi en multipel på 8 gånger finns 40% uppsida på radarn.

Flera av börsens andra mobilsspelsbolag värderas också lågt (5-8x rörelsevinsten). Kan G5 få en ny spelsuccé så är uppsidan stor (optimistiskt scenario). Risken är att den negativa omsättningsutvecklingen fortsätter och att marginalerna pressas (pessimistiskt scenario).

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2024E EV/Ebit 2024E EV/Sales 2024E Ebit-marginal 2024E % Årlig tillväxt 2024E-2025E %
G5 (Afv) -23,1 8,1 7,5 0,8 11,0 1,0
G5 (Factset) -23,1 7,9 5,9 0,7 12,1 -0,7
Stillfront -39,1 5,3 5,1 1,4 27,5 3,5
MTG 1,1 11,9 8,3 1,1 13,8 7,4
Rovio (under uppköp) 55,1 19,4 13,3 1,7 13,0 0,9
Playtika 0,8 10,0 8,5 1,8 21,4 3,3
Genomsnitt -4,7 10,4 8,1 1,3 16,5 2,6
Källa: Affärsvärlden / Factset

Det är generellt motvind på mobilsspelsmarknaden. G5 verkar ha tappat marknadsandelar senaste året. Däremot har bolaget gjort en flyttning mot högre andel egen distribution vilket borgar för att marginalerna kan förbättras framöver.

Så agerar insiders

Det senaste året har insiders köpt aktier för 3 Mkr. Det var i november ifjol då VD Vlad Suglobov handlade 15 000 aktier för 205 kronor. Därefter finns inga insynstransaktioner registrerade, varken köp eller sälj.

G5 har en stark balansräkning som möjliggör utrymme för fortsatta återköp och/eller utdelningar. Det är positivt.

Bakåtblickande värderas aktien till 7,3x rörelsevinsten. Värderingen är med andra ord låg och det verkar inte finnas några större förväntningar på en ny spelsuccé på kort sikt. Risken är att omsättningen fortsätter falla och att aktien är en värdefälla.

På de premisserna kan aktien vara spelbar. Därutöver finns ytterligare uppsida om G5 lyckas med en ny spelsuccé.

Tio största ägare i G5 Entertainment Värde (Mkr) Kapital Röster
Wide Development Ltd 97,0 7,5% 7,6%
Avanza Pension 96,6 7,4% 7,6%
G5 Entertainment AB (Publ) 91,0 7,0% 5,3%
Purple Wolf Ltd 72,0 5,6% 5,7%
Swedbank Robur Fonder 65,9 5,1% 5,2%
Tommy Svensk 61,2 4,7% 4,8%
Proxima Ltd 44,5 3,3% 3,3%
Nordnet Pensionsförsäkring 41,9 3,2% 3,3%
Argenta Asset Management SA 38,2 2,9% 3,0%
Handelsbanken Liv Försäkring AB 25,2 1,9% 2,0%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital Röster
Petter Nylander 3,7 0,3% 0,3%
Stefan Wikstrand 2,5 0,2% 0,2%
Jeffrey W. Rose 0,3 0,0% 0,0%
Johanna Fagrell Köhler 0,1 0,0% 0,0%
Alexander Tabunov 0,1 0,0% 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 13,5% 13,8%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET