G5 Entertainment: Ett spel på tillväxt

Många mobilspelsbolag gynnades av mer hemmasittande ifjol. G5 Entertainment var inget undantag. Under 2021 har tillväxten bromsat in.
G5 Entertainment: Ett spel på tillväxt - G5
G5 Entertainment utvecklar spel till mobiltelefonen som riktar sig särskilt mot kvinnor över 35.
G5 Entertainment
Börskurs: 388,00 kr Antal aktier: 8,6 m
Börsvärde: 3 340 Mkr Nettokassa: 165 Mkr
VD: Vlad Suglobov Ordförande: Petter Nylander

G5 Entertainment (388 kr) är en utvecklare och förläggare av mobilspel. Fokus är på så kallade free to play-spel som är gratis att spela, men där användaren kan betala för att köpa extra förmåner i spelet. Målgruppen är kvinnor över 35 år.

Sett över tid har G5 uppvisat stark tillväxt. För några år sedan började bolagets största spel Hidden City tappa intäkter. Hidden City är ett licensierat spel. De senaste åren har G5 satsat allt mer på egenutvecklade spel. Då slipper bolaget dela intäkterna med en partner vilket innebär högre marginaler.

2018 uppgick andelen egna spel till cirka 30% av den totala spelportföljen. Räknat på rullande tolv månader var motsvarande andel 63%.

Affärsvärldens huvudscenario 2020 2021E 2022E 2023E
Omsättning 1 356 1 397 1 508 1 629
 – Tillväxt +10,0% +3,0% +8,0% +8,0%
Rörelseresultat 190 230 264 293
 – Rörelsemarginal 14,0% 16,5% 17,5% 18,0%
Resultat efter skatt 167 203 232 258
Vinst per aktie 19,11 23,50 27,00 29,90
Utdelning per aktie 6,25 6,50 7,00 7,50
Direktavkastning 1,6% 1,7% 1,8% 1,9%
Avkastning på eget kapital 41% 43% 39% 33%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/EBIT -1,0 -1,0 -1,6 -2,1
P/E 20,3 16,5 14,4 13,0
EV/EBIT 16,7 13,8 12,0 10,8
EV/Sales 2,3 2,3 2,1 1,9

2020 gynnades många mobilsspelsbolag av allt fler människor spenderade mer tid i hemmet. Under fjolåret var G5:s organiska tillväxt 15%. Börskollegan Stillfront som till stor del också sysslar med mobilspel växte 16% organiskt 2020. Kort och gott så påverkades hela industrin positivt.

G5 rapporterar räkenskaperna för årets första halvår. Under de inledande sex månaderna sjönk omsättningen med 4%. Stor del av G5:s intäkter genereras i dollar. Justerat för negativa valutakurseffekter var ökningen 11% jämfört med första halvåret 2020.

I det andra kvartalet minskade intäkterna med 10%. I dollar räknat var tillväxten +3%. Försäljningen var cirka 5% lägre än analytikerkonsensus-prognoser. Det skall sägas att jämförelsetalen mot Q2 2020 var tuffa. Fjolårets andra kvartal var nämligen rejält coronadopat med 27% tillväxt. För Stillfronts del sjönk omsättningen 17% organiskt i Q2 jämförelsevis.

Rörelsemarginalen för G5 landade på 12,8% (11,9) i Q2.

G5:s egenutvecklade spel ökade med 23% i Q2 i dollar räknat mot fjolåret. De egenutvecklade spelen stod för 64% av intäkterna jämfört med 53% förra året.

Nya generationen spel, vilket är spel som släppts under de senaste två åren, ökade med 74% i dollar och 13% jämfört med årets första kvartal.

I bilden här intill visas utvecklingen sedan första kvartalet 2019. De nya spelen stod för 47% av intäkterna i Q2.

G5 har under 2021 släppt två nya spel. Innan årsskiftet väntas ytterligare fyra nya spel lanseras. Det är ungefär den lanseringstakten bolaget haft de senaste åren. Att G5 breddat spelportföljen och inte längre är lika beroende av Hidden City är positivt.

Både andra och tredje kvartalet innehåller sommarmånader och brukar vara säsongsmässigt svagare.

Kostnaderna för användarförvärv (marknadsföring) uppgick till 23% som andel av omsättningen i Q2. Det är i högre delen av intervallet (17-22%) som G5 tidigare flaggat för.

Anledningen till de ökade satsningarna är dels att G5 vill få “extra fart” till Q3 samt att bolaget ville öka spelartillströmningen till Windows-plattformen. I slutet av april meddelade Microsoft att de sänker sina butiksavgifter i Windows-Store från nuvarande 30% till 12%. Sänkningen införs från och med 1 augusti.

G5 väntar sig en betydande effekt eftersom bolaget har en stor del av intäkterna från just Windows Store. Marginalerna kommer från och med Q3 således att vara högre givet denna justering. Under fjärde kvartalet kommer effekten synas under hela kvartalet.

Apple har förändrat hanteringen av hur datainsamling kopplat till mobilannonsering fungerar, kallat IDFA (Advertising Identifier Declarations). I korthet går det ut på att utvecklare av appar måste be om användarens tillåtelse att använda IDFA. Om inte användaren av appen accepterar det så blir det svårare för annonsörer att rikta budskap till en specifik målgrupp och förutsättningar gällande marknadsföring ändras således. Detta har påverkat hela industrin negativt.

G5 delade ut knappt 55 Mkr under andra kvartalet motsvarande 6,25 kronor per aktie. Vid halvårsskiftet hade G5 drygt 169 Mkr i kassan. Bolaget lyfter fram att de aktivt söker efter förvärvsmöjligheter som kan skapa synergier och strategiska fördelar. Börskollegan Stillfront har varit väldigt aktiva på förvärvsfronten senaste åren. G5 har däremot fokuserat på organisk tillväxt. Att G5 är oprövade på förvärvsfronten är en risk.

På helårsbasis skissar vi att försäljningen landar på cirka 1,4 miljarder kronor. Det motsvarar 3% tillväxt mot fjolåret och inkluderar valutamotvinden. Organiskt sett är ökningen bättre än så. Kommande år räknar vi med 8% tillväxt per år. Det är konservativt i relation till mobilspelsmarknaden som väntas växa cirka 10-12% årligen.

De senaste fem åren har rörelsemarginalen varit cirka 9% i snitt. Under fjolåret ökade marginalen till 14%. Första halvåret 2021 var marginalen 15,5% jämförelsevis. Vi räknar med 16,5% på helårsbasis till följd av minskade avgifter från Windows som får genomslag under andra halvåret.

Långsiktigt räknar vi med 18%. Det är högt ur ett historiskt perspektiv. Analytikerkonsensus räknar med nästan 24% 2023. Det känns aggressivt. Sentimentet bland både mobilsspelsbolag och spelbolag som Embracer (-9%) och Paradox (-41%) har varit svagt sedan årsskiftet.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2022E EV/Ebit 2022E EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2021-2023 %
G5 Entertainment 33,7 14,4 12,0 2,1 17,5 8,0
Mag Interactive 93,0 90,4 4,7 13,7
Stillfront -46,2 10,3 9,1 2,8 31,1 13,3
Rovio 14,9 17,6 9,8 1,2 12,6 4,4
Zynga -10,4 19,1 12,6 2,8 21,8 9,1
Genomsnitt 17,0 30,3 10,9 2,2 17,5 9,7
Källa: Affärsvärlden / Factset

Använder vi en multipel på 11 gånger rörelsevinsten (Ev/Ebit) så finns en uppsida på 20% på radarn. Men då vill det till att de nuvarande höga marginalerna är uthålliga. Ändrade marknadsföringsförutsättningar med IDFA på Apples plattform är en risk. Vi noterar att cirka 3% av kapitalet i G5 är blankat.

Sett över tid har G5 uppvisat en solid tillväxt. Drar vi tillbaka klockan ett antal år så parerade bolaget förflyttningen mot free-to-play spel på ett bra vis. Likaså förflyttningen mot högre andel egenutvecklade spel har utvecklats bra. Sentimentet i sektorn är svagt för tillfället. Å andra sidan värderas många bolag också relativt lågt. G5 kan vara värt att hålla ögonen på men just nu landar vi i en neutral hållning.

G5 Entertainment tio största ägare Kapital Röster
Wide Development Ltd 6,42% 6,53%
Purple Wolf Ltd 5,49% 5,59%
Lupus alpha 5,08% 5,18%
G5 Entertainment AB (publ) 5,00% 3,36%
Swedbank Robur Fonder 4,56% 4,64%
Tommy Svensk 4,43% 4,51%
Proxima Ltd 3,55% 3,62%
Avanza Pension 3,49% 3,55%
SPSW Capital 3,29% 3,35%
Victory Capital Management Inc. 2,65% 2,70%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Spotlight Group