Frisq: Hälsosamma tillväxtmöjligheter

Frisq utvecklar digitala verktyg för att förenkla administrationen och processerna kring vårdkedjan. Efterfrågan är stor och potentialen kittlande. Bolaget är nu på väg in i kommersialiseringsfas. Har bolaget vad som krävs för att lyckas?
Frisq: Hälsosamma tillväxtmöjligheter - 160cd626-20b6-48ba-a9ef-1826fd0ca0c5fitcroph450q80upscaletruew800se0cafd4d4a8cfb554129b0050762f7d9e0943a54

Frisq (18 kr) utvecklar digitala verktyg anpassade för kommunikation mellan de olika aktörerna i vårdkedjan. Syftet är att lösningarna skall fungera som stöd för vårdpersonal samtidigt som patienterna själva ges möjlighet att bli mer engagerade i sin egen vård. Tjänsten är således ett verktyg för vårdpersonal att planera, koordinera och följa upp behandlingen.

Via tjänster anpassade för mobiltelefon och läsplatta får patienten samlad information om pågående behandling, läkemedel samt vårdhistorik.

Frisq grundades år 2009 och är noterat på First North sedan hösten 2016. Börsvärdet uppgår till cirka 450 Mkr. Frisq har idag 19 anställda.

Affärsidén är kort och gott att hjälpa vårdgivare och vårdtagare genom vårdplaneringstjänsten Frisq Care. Tjänsten riktar sig alltså till läkare, sjuksköterskor och administratörer. Enkelt uttryck alla personer som på något sätt i involverade i patientens behandling. Samordningen sparar både tid, resurser och pengar för samhället. Via denna länk finns en kort film som förklarar tjänsten.

Frisq menar själva att dagens lösningar och system:

  • Fokuserar på dokumentation av vårdhändelser.
  • Har begränsat stöd för att planera patientprocesser.
  • Samt har begränsat stöd för patientinvolvering.

Bolagets egna vårdplaneringssystem, Frisq Care, erbjuder istället:

  • Fokus på att planera och administrera framtida aktiviteter med tillgång till historik och data.
  • Processerna kan individanpassas efter varje patient.
  • Patienten bjuds in att delta i sin vårdplan.

Frisq är på väg från utvecklingsfas till kommersialiseringsfas och har i dagsläget alltså inga större intäkter. I första kvartalet 2019 var nettoomsättningen knappt 0,6 Mkr medan rörelseresultatet landade på −16 Mkr.

Tanken är att de framtida intäkterna skall genereras i form av att kunderna (vårdgivare både privata och landsting, apotek etc) tecknar abonnemang på månadsbasis, så kallade SaaS-intäkter (Software as a Service). Tjänsten är således gratis för patienterna.

FRISQ
VD: Martin Irding
Styrelseordförande: Mats Lindstrand
Antal anställda: 19
Nyckelpersoners ägande: Cirka 10 %
Lista: First North
Aktiekurs: 18,00 kr
Antal aktier ink. utspädn: 25,8 miljoner (inklusive optioner)
Börsvärde: 464 Mkr
Nettokassa: 80 Mkr
Resultatnivå, årstakt: -53 Mkr räknat på de senaste 12 månaderna
Källa: SvD Börsplus /Bolaget

Börsplus syn på Frisq

Det här är en förhoppningsaktie, alltså ett entreprenörsdrivet utvecklingsbolag med minimala intäkter och högtflygande planer. Analys av förhoppningsbolag kräver andra metoder än vanliga börsaktier (se faktaruta längst ner). Plus insikten att det vanligaste utfallet är att investerarna förlorar nästan hela insatsen.

———

1. Incitament nyckelpersoner

Bolagets grundare tillika styrelseordförande Mats Lindstrand är tredje största ägare i bolaget med knappt 8 procent av aktierna. Styrelseledamöterna Lars Björk och Åke Hallman äger 1,6 respektive 0,6 procent av bolaget. VD Martin Irding innehar 3000 aktier till en värde om 60 000 kronor. Därutöver har Irding 220 000 teckningsoptioner.

2. Track record nyckelpersoner

Mats Lindstrand som grundade Frisq för cirka tio år sedan har bakgrund som managementkonsult och 10 år som direktör på McKinsey & Company. Martin Irding som varit VD på Frisq sedan februari 2017 har även han erfarenhet från McKinsey.

Finanschef Magdalena Stenbeck har tidigare bland annat arbetat på vårdbolaget Aleris. I styrelsen utmärker sig den tidigare partiledaren för Kristdemokraterna och socialministern Göran Hägglund. Styrelseledamoten Åke Hallman har tidigare varit VD för Apoteksbolaget.

3. Trovärdighet för produkt och strategi

Bolagets strategi baseras enkelt uttryck på tre ben. Nämligen:

  • Byggandet av ”showcase” i Sverige.
  • Utveckla en globala närvaro.
  • Vidareutveckla Frisq:s produkt.

Oavsett hur bra eller innovativ en produkt är så gäller det att kunna påvisa kundnyttan för användare och kunder. Frisq har under de senaste åren arbetat med pilotprojekt och så kallade ”Proof of concept”, alltså att bevisa nyttan med tjänsten/produkten.

Syftet har varit att visa att Frisq Care fungerar inom ett antal olika diagnosområden som exempelvis cancer, diabetes, ortopedi och psykologi. Detta känns som en sund och trovärdig strategi. Bolaget har även fått goda vitsord från Socialtjänsten i en rapport som publicerades relativt nyligen. Vem vill köpa produkten om bolaget inte kan påvisa att den fungerar på hemmamarknaden?

I början av januari 2018 fick Frisq en CE-märkning för produkten. Under fjolåret arbetade bolaget även med att integrera Frisq Care mot stora globala journalsystem. Detta är en viktig konkurrensfördel. Frisq har bland annat inlett ett samarbetet med CGM, CompuGroup Medical (detta bolag beskriver sig själva som marknadsledande inom IT-lösningar och kommunikationstjänster för hälso- och sjukvården i Sverige). Samarbetet gör det möjligt att i enbart Sverige nå över 70 000 licensierade vårdanvändare.

Punkt nummer två, global närvaro. Frisq håller på att etablera en organisation i USA som är världens största vård- och omsorgsmarknad. Detta är förstås intressant då det är en marknad med stor potential. Men återigen gäller det att kunna visa att konceptet fungerar i Sverige. Den adresserbara marknaden i Norden uppgår enligt Frisq:s uppgifter till cirka 3 miljarder kronor.

Arbetet med att utveckla produkten ytterligare pågår ständigt. I takt med att produkten rullas ut på fler marknader kan bolaget säkerligen utveckla nya funktionaliteter som skapar mervärde för kunderna.

Frisq tecknade under första kvartalet 2019 ett avtal med Ryggkirurgiskt Centrum (RKC). RKC är för övrigt en av Sveriges ledande kliniker inom ryggkirurgi.

4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario

  • Försäljningsframgångar internationellt

Frisq har en målsättning om att ha en omsättning överstigande 225 Mkr år 2022. Däröver är bolagets långsiktiga mål att uppnå en rörelsemarginal före av- och nedskrivning (Ebitda) på mellan 35–40 procent.

När försäljningen tar fart på riktigt är svårbedömt. Kanske redan nästa år? För att nå stora försäljningsframgångar så är vi övertygade om att en viktig ingrediens är att vara stark på den svenska hemmamarknaden och visa att konceptet fungerar.

Frisq i ett optimistiskt scenario

FRISQ Idag Tänkbart 2022
Värdedrivare (i) Partneravtal, Framgång på den svenska marknaden Lansering på nya marknader, nya avtal
Uppnådd nivå Värdedrivare CE-märkning Försäljningsframgångar i USA
Värderingsmodell (ii) e.m P/S 10x
Resultatnivå, årstakt Cirka -60 Mkr positiv
Börsvärde, Mkr (iii) 440 Mkr 2000
Optimistisk vinstchans (iv) 340%

Tabellförklaring

Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Börsplus huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det som regel slutar med en stor förlust för investerarna.

(i) Värdedrivare är de enligt Börsplus enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i förhoppningsbolag är: licensavtal, regulatoriska godkännanden, genombrottsorder, kundintag, nya marknader, nya råvarufyndigheter, nya forskningsdata, produktlanseringar etc.

(ii) Värderingsmodell: Vad är viktigast för hur aktien prissätts på börsen? Enklast är det om man har vinster eller omsättning att utgå ifrån som kan ge en värderingsmultipel som P/e-tal, EV/EBIT eller EV/Sales. Annars är man hänvisad till en grov skattning av vad som vore ett rimligt börsvärde i en tänkt framtid efter att bolaget klarat av flera värdedrivande milstolpar längs vägen.

(iii) Börsvärde idag avser aktuell börskurs och full utspädning efter eventuell pågående nyemission. Börsvärdet i en tänkbar framtid avser Börsplus (ofta svåra) bedömning av vad som kan vara ett rimligt framtida börsvärde i ett läge där Börsplus optimistiska antaganden om utvecklingen slagit in.

(iv) Optimistisk vinstchans är är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finanseringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.

Optimistiskt scenario

Om Frisq skulle vara i närheten av sin finansiella målsättning om en försäljning på 225 Mkr år 2022 så är uppsidan i aktien sannolikt betydande. Skulle det ske kommer vi se ett bolag inom E-hälsa med hög andel återkommande intäkter och höga brutto- och rörelsemarginaler. Det är inte ovanligt att renodlade mjukvarubolag har bruttomarginaler kring 90 procent eller mer.

En multipel på 10 gånger omsättningen som flera andra av börsens snabbväxande medicinteknikbolag värderas till idag vore inte anmärkningsvärt högt.

Pessimistiskt scenario

Riskerna i denna typ av bolag är av uppenbara fall många. Den största risken är att bolagets produkt inte når tillräcklig marknadsacceptans eller för den delen försäljningsframgång, hur bra produkten är må vara. Nedsidan i ett sådant scenario är enkelt uttryck stor.

I första kvartalet var det fria kassaflödet (löpande verksamheten minus investeringsverksamheten) negativ om cirka 20 Mkr. Förlusttakten är med andra ord hög. Frisq genomförde under första kvartalet en riktad emission på 67 Mkr före emissionskostnader som inbetaldes i början på Q2. Nettokassan uppgår till omkring 80 Mkr.

Aktieägarna får nog vara beredda på fler kapitalanskaffningar med risk för utspädning även framöver. Frågan är om nästa emission är av offensiv- eller defensiv karaktär?

Börsplus slutsats

Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det över tid slutar med en stor förlust för investerarna.

Det är svårt att bedöma om Frisq kommer att lyckas globalt eller ej. Förutsättningarna med en unik produkt och driven ledning verkar finnas på plats. Potentialen är spännande så gillar man högriskaktier så kan möjligen Frisq passa bra som en krydda i portföljen. Men då får man även vara beredd på nya kapitalanskaffningar med utspädning som följd. Värderingen är inte heller superlåg.

Vi tror dock att man inte gör fel om man står vid sidlinjen ett tag till och inväntar tecken på att försäljningen börjar ta fart på riktigt.

Så ser Börsplus på förhoppningsbolag

Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Börsplus åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.

1. Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.

2. Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.

3. Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.

4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario

Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.

En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:

  • Kundtillväxten ökar
  • Positiva forskningsresultat (Life Science)
  • Framgångsrik lansering utomlands
  • Lyckad prospektering (råvarubolag)
  • Inget priskrig från stark konkurrent
  • Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin

Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.

Börsplus slutsats

Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Börsplus sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:

1 eller 2 = Sälj

3 eller 4 = Neutral

5 eller 6 = Köp

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från Santander