Freetrailer: Höglönsamma släpvagnar

Släpsvagnsbolaget Freetrailer möjliggör gratis användning av släpvagnar i Norden och norra Europa. Med största delen av intäkterna från boknings- och försäkringsavgifter tjänar bolaget bra med pengar och tillväxtutsikterna ser fortsatt goda ut. Är det läge att åka med?
Freetrailer: Höglönsamma släpvagnar - Freetrailer jan 2025
Genom Freetrailers erbjudande tillsammans med partners finns möjlighet att nyttjande släpvagnar gratis under 3-4 timmar. Foto: Freetrailer.
Freetrailer (DKK)
Börskurs: 63,00 DKK Antal aktier: 9,9 m
Börsvärde: 624 miljoner Nettokassa: 48 miljoner
VD: Nicolai Frisch Erichsen Ordförande: Thomas Zeihlund

Danska Freetrailer (63 DKK) tillhandahåller en plattform för uthyrning av släpvagnar. Genom partnerskap med bland annat IKEA, Elgiganten och Beijer Byggmaterial kan konsumenter nyttja släp. Antingen helt gratis eller mot en kostnad för vissa tilläggstjänster som förbokning och försäkring.

Bolaget grundades 2004 och har varit noterat på Spotlight sedan 2018. Idag har Freetrailer runt 60 anställda och har sedan start expanderat verksamheten till Sverige, Norge, Tyskland och senast Nederländerna.

Grundarna Allan Darré och Aksel Blomgren Ambjørner är andra respektive femte största ägare med 12,9% respektive 9,5% ägare. Största ägare är investeraren Mikael Konnerup som deltog i IPO:n 2018 och har sedan dess ökat sitt ägande till 17,1% av aktierna.

VD sedan januari 2023 är Nicolai Frisch Erichsen som innan rollen som VD var styrelseledamot sedan 2021. Innan Freetrailer har han en bakgrund som entreprenör och varit delaktig i ett antal startups. Idag äger Frisch Erichsen (via Acasma Aps) aktier för 7,5 MDKK, motsvarande 1,3% av bolaget.

Affärsvärldens huvudscenario 2023/2024 2024/2025E 2025/2026E 2026/2027E
Omsättning 106 133 160 189
 – Tillväxt 41,0% 26,0% 20,0% 18,0%
Rörelseresultat 15 20 27 36
 – Rörelsemarginal 14,6% 15,0% 17,0% 19,0%
Resultat efter skatt 12 15 21 27
Vinst per aktie 1,25 1,54 2,09 2,75
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital 33% 31% 31% 30%
Kapitalbindning 6% 6% 6% 6%
Nettoskuld/Ebit -2,2x -2,2x -2,3x -2,5x
P/E 50,4x 40,9x 30,1x 22,9x
EV/Ebit 37,4x 28,8x 21,2x 16,0x
EV/Sales 5,4x 4,3x 3,6x 3,0x

 

Affärsmodellen

Freetrailers affärsmodell utgår från samarbeten med större butikskedjor där IKEA är den äldsta och viktigaste partnern. Genom att partners betalar en fast summa till Freetrailer får dels deras kunder tillgång till fraktmöjligheter via bolagets släp. Dels får även respektive partner reklam via synlighet på vagnarna.

Freetrailer priser

Prissättning skiljer sig något mellan bolagets olika geografiska marknader. Omräknat till samma valuta ser prisbilden relativt snarlik ut. Nedan visas priser för ett antal tjänster/tillägg i DKK där största delen av intäkterna kommer ifrån.

  • Hyra släp upp till fyra timmar: 0 DKK (gratis)
  • Hyra släp längre än fyra timmar: 19 DKK per timme, dock högst 199 DKK per dygn.
  • Reservation av släp: 35 DKK
  • Försäkring: 49 DKK

Hyres- och reservationavgifterna går enbart till Freetrailer. Försäkringsavgiften som går till Freetrailer är en andel av premien som försäkringsbolaget tar, hur stor den är kommuniceras ej. Nyligen tecknades ett nytt avtal med danska försäkringsjätten Trygg.

Majoriteten av bolagets partners är just företag som säljer varor där frakt behövs. Därtill har Freetrailer även samarbeten med exempelvis mataffären ICA och hamburgerkedjan MAX. Där är reklamplatsen den stora vinningen, men även merförsäljning till butiken i fråga. När kunder hämtar släp på parkeringen utanför en butik eller restaurang resulterar det ofta även i köp hos partnern. Enligt bolaget köper 37% av användarna något i partnerns butik där den genomsnittliga köpesumman uppgår till cirka 290 euro (baserat på samtliga partners).

Freetrailer sköter sedan underhåll och hanterar processen med kunden där exempelvis upplåsning av släpen sker via bolagets egenutvecklade app. Freetrailer har även ett litet utbud av Cargo-cyklar (cyklar med möjlighet att transportera varor). Cyklar står för betydligt mindre del av omsättningen och erbjuds enbart för vissa viktiga partners.

Freetrailers partners betalar en fast summa under avtalsperioden. Freetrailer leasar i sin tur släpen, där den fasta intäkten från respektive partner överstiger leasingkostnaden. Största delen av intjäningen kommer dock från boknings- och försäkringsavgifter. Som bolagsnamnet antyder finns möjligheten för kunder att nyttja släp helt gratis. För att förhandsboka, försäkra eller nyttja släpet i mer än tre till fyra timmar (beroende på land) tillkommer avgifter. Bolaget anger ingen fördelning mellan intäktstyperna.

Geografisk expansion

Under det senaste räkenskapsåret (1 juli 2023 till 30 juni 2024) nyttjades bolagets drygt 4 800 släpp knappt 1,3 miljoner gånger. Freetrailers hemmamarknad Danmark är viktigast och stod för 49% av totala antalet uthyrningar senaste räkenskapsåret. I fallande ordning utgör sedan Sverige (36%), Norge (13%) och Tyskland (2%) resterande del av totala antalet uthyrningar.

Totalt finns bolagets släp placerade på cirka 1300 platser med över 160 olika partners.

En viktig del i bolagets tillväxtstrategi är geografisk expansion. Strategin att gå till marknaden via partners ser likadan ut i alla marknader. Det medför att bolaget inte behöver göra några stora initiala investeringar i nya marknader. Istället anställs/flyttas ett par säljare till den nya marknaden för att sluta nya samarbetsavtal, där nya släpvagnar beställs först när leasingavtal med partnern är på plats. Samtliga släpvagnar kommer från danska tillverkaren Variant.

Expansionen utanför Norden

Freetrailers första marknad utanför Norden var Tyskland där expansionen startade 2021. Utrullningen har dock gått långsammare än bolagets förhoppningar.

Enligt Freetrailer finns ett antal faktorer bakom det. Dels medger bolaget att fel säljare anställdes som inte lyckades knyta till sig tillräckligt många partners. Sedan förra året är säljkåren utbytt mot ett nytt team i Tyskland. Dels var de kulturella skillnaderna större gällande digital användning jämfört med Norden än bolaget initialt trodde. Ett ytterligare problem Freetrailer har sett var att lanseringen påbörjades för brett istället för att fokusera på ett mindre geografiskt område i taget.

Bolaget framhäver att i den kommande expansionen i Nederländerna har dels en säljare med stor erfarenhet och nätverk i branschen anställts, till skillnad mot Tyskland. Redan innan lansering har bolaget fler partners i Nederländerna än i Tyskland. Sedan beskrivs adoptionen av mobila applikationer som mer lik Norden.

För Freetrailer blir det viktigt med en lyckad lansering och expansion i Nederländerna. En till misslyckad expansion utanför Norden skulle sätta frågetecken kring den långsiktiga tillväxtpotentialen.

Senaste nya marknaden är Nederländerna. I dagsläget har sex partnerskap ingåtts som omfattar totalt över 100 släpvagnar. Planen är att lansera ett erbjudande i mars 2025.

Konkurrenslandskapet ser liknande ut på samtliga marknader och kan delas in i fyra kategorier:

  • Bensinstationer som tillhandahåller uthyrning av släp.
  • Privatpersoner som själva äger släp.
  • Företag som erbjuder släp i egen regi.
  • Nischade aktörer likt Freetrailer själva.

Sett till de två översta kategorierna kan vi se tydliga konkurrensfördelar för Freetrailer. Bensinstationer har generellt betydligt högre pris för uthyrning (250-600 kr beroende på modell) oavsett hyrestid. För privatpersoner som inte använder ett släp frekvent tar det både plats att förvara samt kapital att köpa och underhålla.

Släpvagnstillverkaren Brenderup, som ägs av Storskogen, tillhandahåller egen uthyrning och har över 11 000 släp runt om i Norden. Bolaget har senaste åren startat en satsning med egen app för självhantering av släp.

På längre sikt kan även andra fraktalternativ (direkt hemleverans etc.) bli ett större hot snarare än rena konkurrenter. I takt med att nyproducerade bilar i högre grad saknar dragkrok kan nyttjandet av släp eventuellt minska över tid.

Marknadsandelar

Enligt Freetrailer själva har bolaget 85-90% marknadsandel av antalet uthyrningar av släp per år i Danmark. Utöver släp som hyrs ut finns cirka 800 000 släp i huvudsak ägda av privatpersoner. Ett släp används i genomsnitt omkring 3-4 gånger per år. Det gör att Freetrailer har cirka 20-25% marknadsandel av den totala släpanvändning i Danmark.

I Sverige hävdar bolaget att deras marknadsandel uppgår till omkring 30-35% av totala antalet uthyrningar. På den svenska marknaden har bensinstationer fortfarande en starkare ställning. Målsättningen är att fortsätta ta marknadsandel för att uppnå en liknande marknadsandel som i Danmark.

Stark tillväxt

Sedan bolagets notering 2018 har omsättningen ökat från 30 MDKK till 106 MDKK, motsvarande 19,6% per år. Under samma period har rörelseresultatet gått från -3,7 MDKK till 15,4 MDKK (-12,4% till 14,6%).

Säsongsmässigt så är bolagets Q4 (april till juni) och Q1 (juli till september) starkast.

Freetrailer (MDKK) Q1 24/25 Q1 23/24
Antal släp 5 007 st 4 147 st
 -Tillväxt 20,7% 37,5%
Totala uthyrningar 422 683 st 318 397 st
 -Tillväxt 32,8% 33,3%
Omsättning 33,2 26,5
 -Tillväxt 25,3% 34,5%
Bruttoresultat 18,2 14,8
 -Bruttomarginal 54,8% 55,8%
Rörelseresultat 9,7 7,2
 -Rörelsemarginal 29,2% 27,2%

I Q1-rapporten (avseende juli-september 2024) som släpptes i november översteg antalet släp för första gången 5000 stycken. Dessutom finns över 200 släp på väg till partners.

Totala antalet uthyrningar växte med 32,8% till drygt 420 000 i kvartalet medan omsättningen steg 25,3% till 33,2 MDKK.

Framförallt var den danska och norska marknaden stark i kvartalet där totala antalet uthyrningar steg med 36,2% respektive 44,0%.

Rörelseresultatet steg till 9,7 MDKK motsvarande en marginal om 29,2%. Det är den högsta marginalen på kvartalsbasis någonsin från Freetrailer.

Redovisningen i Freetrailer kan liknas med svenska K3-standarden. Som följd bokförs släpvagnarna som en tillgång på balansräkningen och skrivs av över 4-6 år medan leasingskulden ej finns med på balansräkningen. Leasingskulden uppgår till 25-30 MDKK men möts av avtal från partners som täcker kostnaden för leasing. Vid utgången av leasingavtalet säljs släpet vidare av Freetrailer, historiskt med en liten vinst.

Utstående incitamentsprogram

För tillfället finns cirka 340 000 warranter emitterade av bolaget till personer i styrelse och ledning. En warrant ger möjlighet att köpa en aktie för 24 DKK. Vi har i räknat in utspädningseffekten (3,5%) samt tillskottet till bolagets kassa för samtliga utstående warranter i våra scenarion.

Vid utgången av Q1 hade bolaget 40,0 MDKK i kassan och ingen räntebärande skuld. Med andra ord är den finansiella positionen stark. Historiskt har även vinstkvalitén varit relativt god. Under de fem senaste åren har det fria kassaflödet i snitt varit 85% av det redovisade resultatet.

Vad driver tillväxt?

Intäkterna i Freetrailer kan brytas ned i tre komponenter:

  • Antal släpvagnar
  • Pris per uthyrning
  • Nyttjandegrad (antal användningar per dag där 100% nyttjandegrad motsvarar en användning per dag och släp)

Senaste åren har den genomsnittliga intäkten per uthyrning legat mellan 80-85 DKK. Sedan ett antal år tillbaka redovisar bolaget även nyttjandegraden. Senaste räkenskapsåret var denna 82,2%. Under säsongsmässigt starka Q1 var siffran 93,1% för bolaget som helhet och 101,0% i Danmark.

Enligt bolaget ligger den optimala nyttjandegraden runt 85-90%. Vid för hög nyttjandegrad upplever kunder att släp inte finns tillgängligt vid behov, vid för låg blir intjäningen för dålig.

Det finns mycket att gilla med affärsmodellen och förutsättningarna för skalbar tillväxt. En ökning av nyttjandegraden eller den genomsnittliga intäkten driver inga direkta kostnadsökningar. Med andra ord bör varje inkrementell tillväxtkrona från dessa två komponenter ha mycket höga marginaler.

Att öka antalet släpvagnar tar längre tid och kräver mer investeringar. Samtidigt reduceras både risk och kostnader genom partnermodellen.

Nedanstående illustreras olika scenarion för Freetrailers intäkter givet olika antaganden om antal släpvagnar, genomsnittlig intäkt samt nyttjandegrad.

Prognoser framåt

Freetrailer ger guidning för innevarande räkenskapsår. För nuvarande år som slutar 30 juni guidar bolaget för 118-128 MDKK i omsättning och 20-24 MDKK i Ebitda. Det motsvarar cirka 18% Ebitda-marginal.

Freetrailer (MDKK) Guidning 2024/2025 2023/2024
Omsättning 118-128 106
 -Tillväxt 16.0%* 41,0%
Ebitda 20-24 19,2
 -Ebitda-marginal 17,9% 18,1%
*Givet mitten av intervallet

Senaste åren har det skiljt cirka 3,5 procentenheter mellan Ebitda och Ebit, vilket gör att guidningen implicerar en rörelsemarginal runt 14-15%.

Ytterligare tillväxtmöjligheter

Utöver att öka marknadsandelen och expandera till nya marknader ser Freetrailer företagskunder som en tillväxtmöjlighet. Idag använder främst privatpersoner tjänsten, men det finns enligt bolaget behov hos företag för likande lösningar. Freetrailer arbetar för att förbättra erbjudnadet mot företag och utöka penetrationen mot det kundsegmentet.

Freetrailer har även startat satsningar på vad som benämns “Outdoor Media”. För bolaget innebär det rent konkret att erbjuda släp till företag som inte har någon parkeringsplats utanför exempelvis en butik. Istället blir släpet en ren reklamplats, likt reklam på en buss eller ett skyltfönster. Hittills är satsningen i sin uppstart olika erbjudanden provas i liten skala.

Det är i linje med senaste räkenskapsåret (14,6%) men lägre än senaste tolv månaderna (15,9%). Historiskt har Freetrailer varit konservativa i sin guidning och ofta justerat upp prognoserna under året. Vi tror inte det är otroligt i år heller sett till årets första kvartal. Samtidigt utrycker VD Frisch Erichsen att bolaget kommer investera för framtida tillväxt, både i säljorganisationen och den digitala plattformen. Det kan påverka marginalen negativt på kort sikt.

Vi gör följande antaganden i vårt huvudscenario:

  • Tillväxt. Vi tror bolaget slår sin guidning för innevarande år och antar 133 MDDK i omsättning, motsvarande 26% tillväxt. Det bygger på antagande om 5100 stycken släp i genomsnitt med 85 DKK i snittpris och 84% nyttjandegrad. I slutet av prognosperioden (juni 2027) skissar vi på 189 MDDK i omsättning baserat på 6400 släp, 95 DKK i snittintäkt och 85% nyttjandegrad.
  • Lönsamhet. I år räknar vi med 15% i rörelsemarginal. Kommande år lär rörelsekostnaderna öka i samband med tillväxtsatsningar. Givet tillväxten borde Freetrailers marginaler ändå stiga med omsättningen. Vi skissar på 19% i slutet av prognosperioden.
  • Värdering. På våra prognoser värderas Freetrailer till drygt 21x rörelseresultatet på 2025/2026E. Det finns få jämförbara bolag. I tabellen nedan finns några andra snabbväxande bolag med goda marginaler. Bolag med god omsättningstillväxt och stigande marginaler brukar värderas högst. Fortsätter bolagets momentum kan värderingen nog förbli hög. Använder vi en multipel på 18x rörelseresultatet finns knappt 20% uppsida i vårt huvudscenario.

Risken är att tillväxtsatsningarna kostar mer än de smakar samtidigt som konkurrens ökar (pessimistiskt scenario). Samtidigt finns möjligheten att tillväxten blir än högre med lyckade satsningar tillsammans med en rörelsemarginal som når över 20% (optimistiskt scenario).

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2025E EV/Ebit 2025E EV/Sales 2025E Ebit-marginal 2025E % Årlig tillväxt 2025E-2026E %
Freetrailer* (Afv) 109,0% 30,1 21,2 3,6 17,0% 18,0%
Plejd 125,0% 30,3 21,8 5 23,1% 23,9%
Vertiset 104,0% 25,7 15,9 1,9 12,2% 7,4%
Swedencare -27,0% 26,5 19,3 2,9 15,2% 13,2%
Snitt 77,8% 28,2 19,6 3,4 17,4% 16,4%
*Räkenskapsår 2025/2026. Källa: Afv / Factset

 

Slutsats

Med en attraktiv och skalbar affärsmodell finns stora möjligheter för Freetrailer att fortsätta sin lönsamma tillväxtresa.

Hur agerar insiders?

Senaste året har ledamot Mikael Bartroff sålt aktier för 9,9 MDKK, motsvarande 21% av innehavet. Köpare var danska fonden Symmerty Invest och svenska Exelity. 

Risken finns att framgångarna drar till sig högre konkurrens eller att expansioner till nya marknader misslyckas. Samtidigt har Freetrailer redan nu ett stort partnernätverk och byggt upp en stark marknadsposition under lång tid. Det finns fortfarande stora marknadsandelar att vinna i Norden och ökad kännedom om bolaget driver tillväxt.

Kursen har gått urstarkt senaste året och mer än dubblerats. Om man vågar lyfta blicken än lägre kan Freetrailer vara köpvärt även på nuvarande nivåer. Vi tycker värderingen har sprungit iväg något senaste tiden men håller bevakning på bolaget för eventuella köplägen.

Tio största ägare i Freetrailer (DKK) Värde (MDKK) Kapital Röster
Mikael Konnerup 104,2 17,1% 17,1%
Allan Sønderskov Darré 78,3 12,9% 12,9%
Henrik Johansen 64,6 10,6% 10,6%
Mikael Bartroff 59,7 9,8% 9,8%
Aksel Blomgren Ambjørner 55,8 9,5% 9,5%
Wealth Invest (Symmetry) 39,0 6,4% 6,4%
Discover Capital GmbH 31,9 5,2% 5,2%
Origo Fonder 23,5 3,9% 3,9%
Mikkel Pitzner 14,2 2,4% 2,4%
Stefan Lundgren 11,1 1,9% 1,9%
Två största insiders utanför topp tio Värde (MDKK) Kapital Röster
Acasma Aps 7,7 1,3% 1,3%
Thomas Zeihlund 2,6 0,4% 0,4%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 11,9%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser