Analys Adlibris
Qliro lockar – men oklarheter skrämmer
Det finns en grupp börsbolag som år efter år kämpar med undermålig lönsamhet utan att få ordning på torpet. Som aktier är de ofta lockande – om man ser till värderingen av deras tillgångar eller intäktsbas. Kruxet är att tillgångarna inte generera några vinster att tala om. Ett exempel är Qliro Group, som tidigare var känt under namnet Cdon.
Trots att Qliro verkar på en marknad som växer strukturellt, e-handel, så har koncernen haft svårt att skapa såväl lönsamhet som tillväxt ur sina tillgångar. En förklaring är att bolagets ursprung till stor del ligger i mediaprodukter som CD- och DVD-skivor vars distribution digitaliserats och den resan har Qliro missat. Men man måste nog även sätta ett frågetecken för hur bolaget sköts också.
Det som särskilt sticker ut är återkommande problem med logistiken. Qliro består av ett tiotal bolag inom (numera) fyra segment: Gymgrossisten, Nelly, Cdon samt Lekmer. Alla har tvingats ta betydande kostnader i samband att lager flyttats eller likande. Effektiv logiskt är en kärnkompetens för ett e-handelsbolag och att Qliro misslyckats på den punkten är förstås ett rejält underbetyg.
Sedan ett par år pågår ett omvandlingsarbete inom Qliro och ledningen ska förnyas i och med att en ny vd tillträder i augusti. Vi får se om det innebär några nya grepp men hittills har planen för att vända bolaget haft bland annat följande som viktiga punkter:
- Avveckling av satsningar på att etablera Nelly och Gymgrossisten utanför Norden. Under andra kvartalet varslades 35 medarbetare inom Nelly som ett led i det arbetet och tidigare har även personalstyrkan inom Gymgrossisten bantats.
- Ställa om den trafikmässigt stora sajten Cdon.se till en marknadsplats med externa leverantörer som ger Qliro en andel i sina intäkter. I år har CDON avvecklat sin försäljning av böcker och istället träffat avtal med Adlibris som erbjuder sitt sortiment på bolagets sajter. Delvis är även försäljningen av Tretti till Whiteaway i linje med det arbetet – produkterna ska säljas via Cdon. Men kapitaltillskottet nog också var en central sak i motivbilden till den affären.
- Starta en säljfinansrörelse i syfte att tjäna pengar på de affärsvolymer som bolagets egna sajter genererar. Detta är styrelsens huvudspår i vändningen av Qliro. Tjänster som delbetalning är lönsamma och växande vilket inte minst Klarnas framgångar visar. Qliro siktar på att nå en vinstnivå på 100 Mkr inom sin finansdel år 2018. Som jämförelse har handelsrörelsen som bäst tjänat 135 Mkr, år 2010.
Som plan betraktat får man lov att säga att detta är hög risk. Lyckade turn-around-situationer ofta har byggt på att bolag renodlat sig tillbaka till en lönsam kärna, exempelvis Cision. Men i Qliro är det bara Gymgrossisten som har en riktig stabil lönsamhet och det räcker inte för att bära hela koncernen varför ledningen måste förlita sig på större ingrepp i affärsmodellen – som att ställa om från egen försäljning till marknadsplats och från handelsbolag till finansbolag.
Som Qliro står och går är intäkterna på årsbasis (rullande 12 månader) knappt 4,5 miljarder kronor efter försäljningen av Tretti. Rörelseförlusten ligger på hissnande 134 Mkr. En stor del av förlusten är orsakad av att Lekmers logistik totalhavererade mitt under julhandeln men även borträknat den typen av ”engångskostnader” så ligger förlusten kring 50 Mkr.
Halvårsrapporten som kom under torsdagen visar att isolerat under andra kvartalet så var rörelseförlusten 11,5 Mkr (-15) medan intäkterna steg med 5 procent till drygt 1 miljard kronor. Även om det är röda siffror så fanns en del positiva besked också.
De handelsaffärer som åtminstone stundtals haft okej lönsamhet presterar dock ett bra kvartal. Gymgrossisten har en marginal på 6,5 procent och Nelly på 3,2 procent. Inom Nelly, som säljer mode till yngre målgrupper, är det positivt att andelen egna märkesvaror nu är 40 procent av intäkterna. Framöver kan kostnaderna falla som följd av att organisationen bantats till nordisk nivå – vilket är en kudde mot den lönsamhetspress som väder, valutor och modesvängningar med jämna mellanrum utsätter modebolagen för.
Utvecklingen inom Qliro Financial Services följer plan, enligt företagsledningen. Utlåningen var 569 Mkr per sista juni, kvartalsintäkterna var 48 Mkr (upp 111 procent) och förlusten var kontrollerad, 4 Mkr. Verksamheten har en hög kostnadsbas och 130 anställda men ligger också i startgropparna för att starta flera nya initiativ – som en inlåningsprodukt och en breddning av erbjudandet till den norska marknaden. Först krävs ett tillstånd från Finansinspektionen som bolaget väntar sig få under andra delen av detta år.
Det är för tidigt att säga om finansdelen är fågel eller fisk. Det kommer till stor del att avgöra aktiens öde på längre sikt. Till dagskursen (14 juli 2016) på 9,80 kronor uppgår börsvärdet till 1,45 miljarder kronor. Det ger en värdering på 0,3 gånger intäktsbasen – vilket ser lågt ut. Det är inga stora problem att skissa på ett scenario där aktien ser bra ut, om man vågar tro på prognosen om 100 Mkr i resultatbidrag från Financial Services 2018 (se vårt optimistiska scenario).
Det är nog ändå lite väl vågat. Dels för att kalkylen bygger på att Nellyverksamheten levererar hyggliga vinster och det finns det noll historik av. Dels för att finansbolagets intjäningsförmåga är obevisad. Allt hänger på att resten av Qliro kan leverera goda handelsvolymer.
Sammantaget är intrycket att planen för att vända Qliro kräver betydande insatser för att lyckas – som att bolaget måste bli framgångsrikt inom en helt nytt segment. Det är ett minus. Värderingen inte är direkt låg ställt mot konservativa vinstprognoser.
Rådet blir att avvakta med den här aktien.
SvD Börsplus förväntningar | ||||
2015 | 2016E | 2017E | 2018E | |
Omsättning | 5 174 | 4 553 | 4 690 | 4 830 |
– Tillväxt | 3,2% | -12,0% | 3,0% | 3,0% |
Rörelseresultat | -123 | -182 | 70 | 121 |
– Rörelsemarginal | -2,4% | -4,0% | 1,5% | 2,5% |
Resultat efter skatt | -102 | -147 | 53 | 92 |
Vinst per aktie | -0,68 | -1,00 | 0,40 | 0,60 |
Utdelning per aktie | 0,00 | -1,00 | -1,00 | -1,00 |
P/E | -14,4 | -9,8 | 24,5 | 16,3 |
EV/EBIT | -14,1 | -9,5 | 24,5 | 14,3 |
EV/Sales | 0,3 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.