Footway – somliga går med trasiga skor

Integrationen av Sportamore har tyngt siffrorna och covid-19 innebär att många nog gått hemma och slitit på sina gamla trasiga skor. Kanske blir återöppningen av samhället ett lyft för e-handlaren?
Footway – somliga går med trasiga skor - boots-gc71230840_1920
Footway
Börskurs: 19,20 kr Antal aktier: 88,8 m
Börsvärde: 1 705 Mkr Nettoskuld: 315 Mkr
VD: Daniel Mühlbach Ordförande: Helene Willberg

Footway (19,20 kr) säljer skor och sportkläder på nätet. Strategin är att driva flera olika butiker med olika profil men byggda på gemensam IT-plattform. I dagsläget har bolaget åtta sådana butiker där Footway och Sportamore är de två största varumärkena.

Vi gillar Footway och har periodvis haft köpråd på aktien. Bolaget är dock inne i en operationell svacka och i vår senaste analys (se länk bredvid) ställde vi oss neutrala till aktien – sedan dess är den ned drygt 20%.

Affärsvärldens huvudscenario 2020 2021E 2022E 2023E
Omsättning 1 750 1 540 1 848 2 125
 – Tillväxt +76,6% -12,0% +20,0% +15,0%
Rörelseresultat (Ebita) -35 0 18 43
 – Rörelsemarginal (Ebita) -2,0% 0,0% 1,0% 2,0%
Resultat efter skatt -17 -12 5 20
Vinst per aktie -0,27 -0,18 0,01 0,18
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -4% -2% 1% 3%
Avkastning på operativt kapital Neg. Neg. 3% 6%
Nettoskuld/EBITA -11,0 e.m. 23,6 12,4
P/E neg. e.m. e.m. 106,7
EV/EBITA neg. e.m. 109,3 47,5
EV/Sales 1,2 1,3 1,1 1,0
Kommentar: 2020 avser Footway inklusive förvärvade Sportamore. Siffrorna är beräknade av Affärsvärlden och ungefärliga. Vinst per stamaktie är räknat efter avdrag för årliga preferensutdelningar på 4,4 Mkr.

I går avrapporterade bolaget årets tredje kvartal. Den redovisade omsättningen steg 43% – men jämfört med proformasiffror för det sammanslagna Footway och Sportamore (som förvärvades i fjol) så tappade bolaget i stället 30%.

Det var i linje med vad vi hade räknat med och beror på två huvudsakliga faktorer som vi tidigare skrivit om:

  1. Efterfrågan på skor är rekordlåg i spåren av covid-19. Det handlar bland annat om kontorsskor och festskor som inte sålt särskilt bra när många jobbat hemifrån och festiviteterna varit få.
  2. Svår integration av Sportamore som efter flytt till Footwayplattformen tappat mycket försäljning och trafik. VD Daniel Mühlbach menar dock att jämförelsen mellan gamla och nya Sportamore haltar eftersom man också lagt ned vissa produktkategorier och kapat kostnader.
Q3 2021 Q3 2020
Bruttovinst Sportamore 48 Mkr 86 Mkr
Bruttovinst övriga Footway 82 Mkr 89 Mkr

I Q3 släpptes ny info som finns i tabellen bredvid. Den visar att bruttovinsten varit relativt stabil i övriga Footwaykoncernen medan Sportamore tappat kraftigt sedan verksamheten i november 2020 migrerade över till Footwayplattformen.

Enligt oss tyder det på att integrationen av Sportamore slagit hårdare mot bolaget än den tröga skomarknaden. Det vore i så fall dåliga nyheter eftersom det förstås är lättare att tänka sig en återhämtning på skomarknaden än att spola tillbaka tiden i Sportamore.

Bolaget vänder sig dock mot den här tolkningen och menar att kunder och produktsegment medvetet har flyttats mellan koncernens olika butiker för att göra varumärkena mer nischade och jämnstora. Jämförelsen skulle därför vara irrelevant över tid. Här får var och en göra sin egen bedömning.

Som grafiken ovan visar har tillväxten dalat och sedan toppen har bolaget tappat 27% av omsättningen. Från och med Q4 blir jämförelsetalen dock något lättare vilket innebär att utvecklingen nu bör stabiliseras något.

Våra estimat för årets sista kvartal är ett skott i mörkret men vi skissar på att man når nästan samma nivå som i fjol. Då skulle omsättningen plana ut kring 1,5-1,6 miljarder kronor. En nivå som man förhoppningsvis kan börja växa från tids nog.

Det ska sägas att statistik från sökningar på Google ännu inte tyder på någon vändning att tala om. Grafiken nedan visar drygt ett decennium av svensk sökhistorik för de två stora varumärkena i koncernen. Intresset tycks ha planat ut på en klart lägre nivå än tidigare – framför allt för Sportamore.

Organisk trafik och webbsökningar på Google är förstås inte allt. Men ska nog ses som en indikation på att marknaden är fortsatt sval och klart mycket tuffare än tidigare.

Bolaget säger sig dock se tecken på att kategorier som kontorsskor och festskor nu återigen börjar öka från extremt låga nivåer. En sådan effekt vore inte orimlig när samhället öppnar upp allt mer.

Något som inte syns i bilden ovan är det faktum att koncernens strategi till stor del bygger på tillväxt i nya länder och genom nya nätbutiker. Man har tidigare talat om att öppna 5-10 nya butiker under 2021.

I senaste rapporten tonades den målsättningen ned något och hittills i år har man bara hunnit med två lanseringar, Caliroots och Belapadel. I kontakt med Affärsvärlden uppger dock VD Daniel Mühlbach att ambitionen kvarstår men att man troligen landar närmre 5 nya butiker än 10.

En fråga är vad expansionen innebär för det redan stora varulagret i koncernen. Vid utgången av tredje kvartalet uppgick lagret alltjämt till en stabil men hög nivå på drygt 800 Mkr. Det vill säga omkring 50% av nuvarande försäljning på årsbasis.

Som jämförelse kan nämnas att Boozt ligger kring 30% och Zalando under 20% – även om det ska påpekas produkternas hållbarhet och bolagens affärsmodeller inte är helt jämförbara.

Men att nivån är för hög tycker även Footway. Bolaget jobbar med att minska lagerbindningen och hoppas frigöra 150 Mkr till slutet av 2022.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2022E EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2021-2023 %
Footway 14,0 e.m. 0,9 0,5 34,1
Boozt -11,9 31,5 1,3 6,0 17,9
Lyko -41,2 38,2 1,6 5,4 22,6
Zalando -12,7 64,6 1,6 3,9 18,7
Genomsnitt -12,9 44,7 1,3 4,0 23,3
Källa: Factset

Footways ambition är att växa med 30-40% årligen. Det verkar betalanalys från SEB tagit fasta på som räknar med omkring 35% tillväxt kommande år. Då faller också värderingen till 0,9 gånger nästa års försäljning (EV/Sales).

Vi är inte fullt så optimistiska givet de problem som ändå finns. Under 2022 tänker vi oss likväl en återhämtning på skomarknaden och att försäljningen ökar med 20%. Därefter räknar vi med 15% årlig tillväxt.

När det gäller lönsamheten är budskapet från bolaget tydligt – man räknar med att återinvestera eventuella överskott i framtida tillväxt. De närmsta åren räknar vi därför med rörelsemarginaler på någon procent eller två. På sikt finns dock inget som hindrar Footway att nå ungefär samma nivå på 4-6% som övriga bolag i branschen.

Med detta som utgångspunkt ser vi en uppsida på 20% på några års sikt. Då tänker vi oss att aktien ska ha viss rabatt mot övriga jämförbara e-handlare som redan idag tjänar 4-6% i rörelsemarginal.

Fjärde kvartalet är svårbedömt men vi lutar åt att det värsta ligger bakom oss. Det skulle också kunna få det tröga sentimentet i aktien att vända till det bättre. Vi har trots det svårt att räkna hem Footway och stannar fortsatt med en neutral hållning.

Tio största ägare i Footway Värde (Mkr) Kapital Röster
Rutger Arnhult 461 25,1% 22,2%
eEquity 238 13,4% 12,2%
Stiftelsen Industrifonden 191 10,8% 4,7%
Northzone Ventures 176 9,9% 11,0%
Daniel Mühlbach 162 9,3% 26,7%
Axel Johnson Gruppen 126 7,1% 3,1%
Sune Svedberg 41 2,0% 0,9%
Avanza Pension 28 1,5% 0,7%
Jan Lombach 19 1,1% 1,3%
Louise Liljedahl 16 0,9% 2,8%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser