Analys FlexQube
Flexqube: Hack i kurvan
Flexqube | |
Börskurs: 33,20 kr | Antal aktier: 8,2 m |
Börsvärde: 273 Mkr | Nettoskuld: 24 Mkr |
VD: Mårten Frostne | Ordförande: Christian Thiel |
I slutet av förra sommaren analyserade Affärsvärlden logistikautomationsbolaget Flexqube (33,20 kr) och landade i en neutral hållning (länk nedan).
Bolagets tillväxt har bromsat in kraftigt de två senaste kvartalen och aktien är nästan halverad sedan analysen. Det har blivit dags för en ny överflygning.
FÖRSTA VD-SKIFTET SEDAN START
Flexqube är ett Göteborgsbaserat tillverkningsbolag som erbjuder mekaniska och robotbaserade vagnslösningar för intern materialhantering. Bolaget startade 2010 och har idag en fin kundlista med namn som Tesla, Amazon, Volvo Cars och Scania.
Efter elva år som VD lämnade Flexqubes medgrundare Anders Fogelberg i juni över stafettpinnen till Mårten Frostne. Fogelberg blir kvar i bolaget med ansvar för stora kunder och affärsutveckling. Frostne har tidigare varit VD på bolagen Aptus Elektronik och senast MM Eson Pac. Han äger inga Flexqube-aktier ännu men har förvärvat 110 000 teckningsoptioner som ger honom rätt att om tre år köpa lika många aktier för ca 54 kr/aktie. Alltså motsvarande ett köp på ca 6 Mkr.
Ägarlistan domineras till stor del av grundartrion Anders Fogelberg, Christian Thiel (ordförande) och Per Augustsson (teknikchef, ledamot) med sammanlagt 53% av aktierna. Även Roosgruppen är större aktieägare med 17%.
Affärsvärldens huvudscenario | 2022 | 2023E | 2024E | 2025E |
Omsättning | 205 | 168 | 210 | 252 |
– Tillväxt | +81,7% | -18,0% | +25,0% | +20,0% |
Rörelseresultat | -6 | -44 | -31 | -20 |
– Rörelsemarginal | -3,1% | -26,0% | -15,0% | -8,0% |
Resultat efter skatt | -7 | -45 | -34 | -20 |
Vinst per aktie | -0,86 | -5,50 | -4,10 | -2,45 |
Nettoskuld/Ebit | e.m. | e.m. | e.m. | e.m. |
P/E | e.m. | e.m. | e.m. | e.m. |
EV/Ebit | e.m. | e.m. | e.m. | e.m. |
EV/Sales | 1,5 | 1,8 | 1,9 | 1,6 |
Flexqube-aktien är nu nästan tillbaka på ruta ett i relation till dess IPO på First North 2017 då erbjudandepriset var 30 kr. Då omsatte bolaget 29 Mkr mot dagens 190 på rullande tolv månader.
TRÖGARE MARKNAD
Redan förra sommaren vittnade Flexqube om mer avvaktande kunder, med längre ledtider för att stänga affärer. Den utvecklingen har sedan dess tilltagit. Orderingången började dala från rekordhöga 55 Mkr i Q2 2022 och uppgick i Q1 2023 till 36 Mkr (48).
FLEXQUBES ERBJUDANDE
Flexqube-konceptet utgår från standardiserade modulära byggblock som enkelt kan monteras till kundanpassade materialhanteringsvagnar.
Hela poängen är att kunden ska kunna förbättra sin interna logistik med effektivare materialtransport och ergonomisk “materialpresentation” för exempelvis montörer.
Sedan några år har vagnarna även utrustats med motorer, sensorer och kamera under produktkategorin eQart Line (som är en så kallad AGV-robot). Framöver ska Flexqube lansera sitt andra robotsystem – Flexqube Navigator AMR. Flexqube är dessutom distributör för tågvagnslösningen Liftrunner, som ägs av tyska logistikbolaget Still.
Flexqube tar överlag betalt per såld enhet men har även vissa intäkter för service och mjukvaruuppdateringar inom robotbenet. Bolaget säger sig framöver vilja satsa mer på eftermarknadsintäkter, i takt med att allt fler materialvagnar och robotar finns utplacerade hos kunder.
Flexqubes huvudsakliga marknader är USA & Kanada (60% av orderingången 2022), Europa (21%) samt Mexiko (19%). Produktion sker i egen regi i Mölndal och South Carolina, USA.
Eftersläpningen mellan order och försäljning är ungefär 1-2 kvartal och i Q1-rapporten i maj kom “smällen”, med 29,4 Mkr (43,5) i omsättning motsvarande -32,5% tillväxt. Aktien är ned 28% sedan dagen innan rapport.
Flexqube uppger att de trögare kundprocesserna beror på turbulens gällande ränta och inflation, samt på ett ökat fokus på att sälja robotar snarare än mekaniska vagnar. Ledtiderna från kundbearbetning till order är längre för robotar.
Afv menar att Flexqubes produkter befinner sig någonstans i spannet mellan “nice to have” och “must have”. De ger en märkbar produktivitetsökning men går att avstå medan det grubblas över framtiden. Vi resonerar samtidigt att det ostadiga geopolitiska läget kan innebära att många aktörer nu ser över sin geografiska tillverkningsstrategi, vilket kan ge en avvaktande effekt.
FRAMFLYTTADE LEVERANSER
I höstas genomförde Flexqube en större systemuppdatering av eQart Line-roboten, vilket tillsammans med fortsatta utmaningar i leverantörskedjor har hämmat leveranserna de senaste två kvartalen. Bolaget kvantifierar detta till ca 5 Mkr av framflyttade leveranser och således försäljning.
AGV- OCH AMR-ROBOTAR
AGV står för Automated Guided Vehicle och AMR för Automated Mobile Robot. Bägge är robotar som används för att transportera material och gods i lagerlokaler, produktions- och distributionsanläggningar.
Flexqubes eQart Line är en AGV-robot som är utrustad med en kamera som enligt förutbestämda rutter följer en streckad linje i golvet. Bred lansering skedde 2020 och hittills har omkring 100 eQart Line-robotar sålts. Försäljningspriset har i snitt legat på drygt 0,4 Mkr det senaste året, baserat på de pressmeddelanden där Flexqube angivit såväl robotantal som ordervärde. Marknaden för AGV-robotar var 2021 värd 2,2 mdr USD och väntas växa 7,7% (CAGR) per år mellan 2021 och 2026.
Inom AMR står Flexqube i kast med att marknadsintroducera roboten Flexqube Navigator AMR, som nu testkörs hos en biltillverkare i USA. Roboten inväntar certifiering och är tänkt att lanseras i höst, med tillverkningsindustri som fokusmarknad. Flexqube har lämnat in fyra patentfamiljer och hoppas på att få robotlösningens första patent godkänt i närtid.
Vad som enligt bolaget gör Navigator unik är att den kan flytta många olika slags vagnar, medan de flesta AMR:er på marknaden bara flyttar en typ av last. Marknaden för AMR-robotar var 2022 värd 2,0 mdr USD och väntas mellan 2022 och 2032 se en årlig tillväxt på 17,9% (CAGR).
Det är såklart synd att Flexqube har tappat sitt tillväxtmomentum. Samtidigt är fluktuationer normalt för ett snabbväxande företag och att bolaget satsar på sin “robotomställning” är en bra prioritering. Dessa har högre bruttomarginaler och robotförsäljning drar ofta med sig försäljning av mekaniska vagnar på köpet, vilket ger en slags hävstång.
Styrkan i Flexqubes roboterbjudande är att det bygger vidare på det modulära tänk som bolaget grundades utifrån. Robotarna har ett flertal användningsområden och är möjliga att skräddarsy på ett annat sätt än konkurrenternas mer rigida system.
Flexqubes mål är att orderingången för robotar nästa år ska överstiga 50% av total orderingång. Det kan noteras att bolagets tidigare mål var att detta skulle nås redan 2023. Tyvärr berättar inte Flexqube regelbundet hur orderingången fördelar sig bland produkterna. Den senast kända datapunkten var att robotar stod för 25% i Q2 2022.
Flexqube har de senaste åren mäktat med en stark tillväxt från låga nivåer. Snittillväxten 2016-2022 låg på 44% (CAGR) och ett betydande bidrag kom ifjol med 81% tillväxt. I år ser det tuffare och Afv räknar i ett huvudscenario (se mer nedan) med att Flexqube minskar omsättningen 18%. Det baserar vi på orderingång och ett antagande om att den nya roboten Navigator börjar bidra till försäljningen först nästa år.
Flexqube hade drygt 31 Mkr i kassan vid utgången av Q1. I början av året tecknade bolaget avtal med Danske Bank och Almi om en kreditfacilitet på totalt 45 Mkr, varav 9 Mkr var outnyttjad per sista mars. Afv räknar med Flexqube behöver ta in mer eget kapital för att stärka balansräkningen.
HUVUDSCENARIO
Vi ser den långsiktiga positiva trenden för Flexqube som intakt. Även om många nuvarande och presumtiva kunder just nu tvekar kring nya investeringar finns ett underliggande behov av att effektivisera interna logistikprocesser. Flexqube har bevisat sig med sitt modulära vagnkoncept och de senaste åren även inom robotar där ett flertal prominenta kunder öppnat plånboken. Nästa år tror vi att detta betalar sig och räknar med 25% tillväxt. Då bör försäljning av Navigator dessutom ha kommit igång. 2025 penslar vi in 20% tillväxt.
Flexqubes mål är att bli marknadsledande inom både vagnar och robotar för materialhantering och bolaget prioriterar alltjämt tillväxt över lönsamhet. Afv räknar med en rörelsemarginal på -26% i år, -15% nästa år och -8% 2025. Efter prognosperioden tror vi att Flexqube kommer att närma sig break even 2026 för att sedan vara lönsamt 2027. Afv har modellerat in en nyemission på 100 Mkr brutto nästa år, vilket motsvarar att investerarna behöver stoppa in motsvarande 12,20 kr i nya pengar per befintlig aktie.
ALTERNATIVA SCENARIER
I ett optimistiskt scenario räknar vi med att årets omsättningstapp stannar på 10% tack vare en stark avslutning på året. Därefter är det tänkbart att robotförsäljningen (inte minst av nya Navigator) tar fart och agerar draglok. Vi skissar på en tillväxt på 30% både 2024 och 2025.
Här når Flexqube en omsättning på drygt 300 Mkr 2025, vilket vi väntar oss ska räcka för ett positivt resultat. Rörelsemarginalen i detta scenario blir 6% 2025 (-5% 2024). Med en EV/Sales-multipel på 3 är uppsidan 167%.
I ett pessimistiskt scenario väntar vi oss att det nya försiktigare investeringsklimatet bland kunderna biter sig fast de kommande åren. I år ser vi här ett omsättningstapp på hela 33%, men återhämtning till 10% tillväxt 2024 och 12% 2025.
Vi räknar samtidigt med att rörelsemarginalen blir svaga -41% i år och -36 respektive -32% 2024 och 2025. Det kan tyckas kasst, men Flexqube har numera en högre kostnadsbas än tidigare och vi tror inte att bolaget skulle svara på den lägre efterfrågan vi skissat på genom att banta verksamheten. Med en EV/Sales-multipel på 1,5 är nedsidan 54%.
Vi värderar Flexqube-aktien på EV/Sales-basis. Vi ser 2 gånger omsättningen som en rimlig värdering 2025, sett i ljuset att bolaget åter får igång bra tillväxt och minskar förlusten. Idag är värderingen 1,6x EV/Sales bakåtblickande vilket är markant lägre än vad som ofta varit fallet sedan noteringen.
Det här ger en uppsida på 32% i vårt huvudscenario.
SLUTSATS
Flexqube-aktien har kommit ned till en nivå där man kan argumentera för att risken för misslyckanden reflekteras mer än väl. Frågetecken kring finansiering är dock ett minus i en småbolagsmarknad mätt på emissioner. Det är en rätt stor nyemission vi räknar med att bolaget behöver göra, vilket kan att bli en svettig affär då det exempelvis är oklart hur mycket grundarna har möjlighet att skjuta till.
Vi gillar dock Flexqube och vill inte direkt avråda från aktien för den som har hög risktolerans och är beredd att försvara sin andel i en eventuell emission. Afv:s råd här och nu stannar emellertid vid neutral.
Tio största ägare i Flexqube | Värde (Mkr) | Andel av kapital & röster |
Christian Thiel | 62,8 | 23,6% |
Per Augustsson | 47,1 | 17,7% |
Håkan Roos (RoosGruppen) | 46,2 | 17,4% |
Anders Fogelberg | 30,6 | 11,5% |
Nils-Robert Persson | 17,5 | 6,6% |
Johan Karlsson | 5,7 | 2,1% |
Avanza Pension | 5,6 | 2,1% |
FE Fonder | 3,2 | 1,2% |
Anders Ströby | 2,3 | 0,9% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 1,9 | 0,7% |
Största insider utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel av kapital & röster |
Mikael Bluhme | 1,0 | 0,4% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 54,2% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser