Firefly svävar på högre nivå

Det lilla teknikbolaget Firefly hade ett rekordår under 2015 och nådde helt nya höjder vinstmässigt. Var det en tillfällig vinsttopp? Börsen verkar tro det om man går efter hur aktien värderas. Vi är inte lika säkra.
Firefly svävar på högre nivå - 12c6cb7a-6759-4260-ac98-4a7ba5a70bc6fitcroph450q80upscaletruew800s08122b98333aef7a0d90e5b36214efcb4230c3ce

En av förra årets stora vinnare på First North-listan var det lilla teknikbolaget Firefly som säljer brandskyddslösningar för industriprocesser. Kursen steg 182 procent under intryck av en imponerande tillväxt på 34 procent och en rörelsevinst som steg från 8 till 25 Mkr.

Det som är intressant är att trots det här enorma kursrallyt så framstår inte Firefly som någon särskilt dyr aktie. På förra årets vinst är p/e-talet 11 till exempel. Det här är en värdering som är rimlig bara om det visar sig att fjolåret var ett enstaka toppår – och inte en ny hållbar försäljningsnivå för Firefly.

Nu finns det en del som talar för att den lite negativa hållningen kan vara rimlig i det är fallet. Dels för att Firefly är ett litet och därmed sårbart bolag med mindre än 200 Mkr i årsintäkter, färre än 70 anställda och ett börsvärde på 220 Mkr. Dels för att bolaget har en svängig historik rent intäkts- och vinstmässigt och så sent som 2012 gick rörelsen med förlust. Dels, slutligen, för att vinsten faktiskt minskade under inledningen av 2016 – den färska rapporten för första kvartalet visade på en rörelsevinst om 2,2 Mkr vilket kan jämföras med 3,2 Mkr i fjol.

Allt detta talar tillsammans för att en aktie som Firefly mycket väl kan värderas med rabatt.

När vi talar med vd Lennart Jansson och läser på om firman får vi trots allt detta ändå en känsla av att det kan vara värt att ge aktien en chans. Firefly är visserligen ett litet bolag men de verkar också i en liten nisch där de faktiskt är en av de större leverantörerna. De har varit på marknaden i mer än 40 år. Kundlistan innehåller en rad multinationella jättar som P&G, Stora Enso och Statoil. Så även om Firefly är litet så är det ingen dagslända vi har att göra med. Allt tyder på att bolaget har tekniskt ledande produkter, en stark ställning i sin nisch och nöjda kunder.

Visst är det möjligt att 2015 var en vinsttopp som drevs på av att pappersindustrin i Ryssland investerade igen efter att varit lugn i flera år och tack vare en stark dollar. Men den höga försäljningen speglar även att Firefly skördar frukterna av många års arbete med att bredda kundbas, produktsortiment och geografisk intäktsmix. Ett exempel är att Firefly lagt ned mycket resurser på att få bra referensinstallationer hos sina kunder. Det betyder kostsamt försäljningsarbete på kort sikt. Men belöningen kommer när nöjda kunder efter 2-3 år börjar rulla ut Fireflys brandskyddslösningar på flera maskiner och processer i sina fabriker – och på sikt i fabriker i andra länder. Det som från början var order på 2-3 system har efter 3-4 år växt till 10-30 stycken.

Ett annat exempel på hur Firefly breddat sin försäljningsplattform är att bolaget modifierat sin produktportfölj så att man kan sälja till nya branscher. Exempel är att lösningar för livsmedelsindustrin anpassas så att Firefly kan erbjuda produkter också för kunder inom djurfoder.

Man kommer ändå inte runt att en stor del av kundbasen är cyklisk processindustri vars investeringsvilja påverkas mycket av konjunkturen. Firefly har en relativt låg andel av intäkterna från eftermarknad (service, reservdelar), vilket ihop med kundexponeringen innebär att intäkterna är konjunkturkänsliga. Tittar vi på innevarande år så har amerikanska energibolag minskat sina beställningar hos Firefly kraftigt, vilket troligen har med det låga oljepriset att göra. Men samtidigt rapporterar bolaget om bra efterfrågan i Asien, Latinamerika och Ryssland vilket kompenserar USA-nedgången i första kvartalet 2016. Intäkterna steg 21 procent och orderingången med 7 procent.

Att rörelseresultatet föll under årets första tre månader hänger ihop med att Firefly ökat sin kostnadsbas i form av ett antal nya säljare. Det är ändå en typ av investering som bör ge avkastning relativt fort.

Vågar vi tro att Firefly byggt en hållbar försäljningsplattform och förmår öka intäkterna 8-10 procent årligen de närmaste åren så ser det mycket bra ut för aktien. Vi skissar på detta i vårt normalscenario och landar då i att rörelsevinsten når 32 Mkr år 2018. Vi räknar då med en rörelsemarginal på 14 procent – i linje med fjolåret och under den nivå på ”överstigande 15 procent” som Firefly själva satt upp som mål.

Med en ev/ebit-multipel på 10 skulle det ge en avkastningspotential på knappt 80 procent inklusive utdelningar. Även om ett litet bolag som Firefly inte ska värderas till de höga multiplarna på börsen så ser vi det som en intressant uppsida för den som kan tänka sig att investera i småbolag.

Ett extra plus i Firefly är att bolaget har en tydlig och engagerad huvudägare i form av finansmannen Erik Mitteregger.

Läs fördjupad analys ↓

Fördjupad analys Firefly

SvD:s förväntningar
2015 2016E 2017E 2018E
Omsättning 179 197 213 230
– Tillväxt 33,9% 10,0% 8,0% 8,0%
Rörelseresultat 25 25 28 32
– Rörelsemarginal 14,0% 12,5% 13,0% 14,0%
Resultat efter skatt 16 19 22 25
Vinst per aktie 2,65 3,20 3,60 4,20
Utdelning per aktie 1,20 2,00 2,50 3,00
P/E 13,8 11,4 10,1 8,7
EV/EBIT 7,9 8,1 7,2 6,2
EV/Sales 1,1 1,0 0,9 0,9

Om Firefly

Stockholmsföretaget Firefly utvecklar och säljer produkter och system för förebyggande brandsäkerhet inom industrimiljöer. Det rör sig om sensorer/detektorer som upptäcker gnistor, heta partiklar, flammor och annat eldsvådligt i själva produktionsprocessen samt släckningsanordningar som ultrasnabbt bekämpar orsaken. Bolaget startades 1969 och är ett av de ledande i sin nisch.

Fireflys kärnkunder är industrier som hanterar torra material, till exempel inom träbearbetning. Bioenergi, pappersburk och återvinningsföretag är viktiga kundgrupper. För kunderna är det en bra affär att investera i brandskydd för att minska riskerna för skador på personal och utrustning liksom för att undvika längre driftstopp om olyckan är framme.

Bolagets intäkter var 186 Mkr de senaste 12 månaderna. Rörelseresultatet uppgick till 24 Mkr (13 procents rörelsemarginal) och vinsten per aktie till 2,53 kronor.

Firefly har två affärsområden. Industriapplikationer svarade under 2015 för 96 procent av intäkterna och riktar in sig på att skydda industriella tillverkningsprocesser. Affärsområdet Infrasystem genererade resterade 4 procent av intäkterna. Här erbjuder Firefly specialiserade system för att detektera brand och bränsleläckage i olika typer av tunnlar, som tåg-, bil- och kabeltunnlar.

Företaget har 66 anställda och vd är Lennart Jansson.

Fireflys affärsmodell

Firefly säljer vanligen systemlösningar för att brandskydda en produktionsprocess där både deras detektor och släckningsutrustning ingår. En hörnsten i Fireflys verksamhet är deras egenutvecklade sensorteknik. Lösningarna är vanligen mer eller mindre kundanpassade så det handlar inte om att Firefly tillverkar och säljer standardprodukter i höga volymer. Bolaget ser sin flexibla produktplattform och förmåga att kundanpassa som starka konkurrensfördelar. Prismässigt är därför Fireflys lösningar dyrare än mer standardiserade alternativ på marknaden. Produktutveckling, slutmontering och funktionstestning sköter bolaget i egen regi medan själva tillverkningen vanligen läggs ut på underleverantörer. Även installationsarbete upphandlas av externa bolag, när kunden vill att Firefly levererar ett färdigt system. Bolaget har kunder över hela världen och säljer både direkt med egen personal och via distributörer och agenter. Tendensen är dock att alltmer av försäljningen sker direkt med egen personal. Vanligen är det fabriksägaren som är beställare, ofta i samband med renoveringar och större underhållsarbeten. Efterfrågan beror till stor del på hur angeläget brandskydd upplevs och det är inte ovanligt att beställningar kommer efter det att en anläggning råkat ut för olyckor. Eftermarknaden i form av reservdelar, service och utbildning svarar för en dryg femtedel av försäljningen.

Med cyklisk processindustrin som största kundgrupp och relativt låg andel återkommande intäkter, så är Firefly ett bolag vars intäkter kan vara svängiga.

Fireflys marknad

Det finns inga offentliga siffror på hur stor Fireflys marknad är i värde eller kring hur mycket den växer. Brandskydd för industriprocesser rör sig ändå om en i kronor räknat relativt liten nisch i och med att Firefly, med knappt 200 Mkr i intäkter, tillhör en av de större leverantörerna. Större konkurrenter är enheter inom de stora tyska bolagen Grecon och Minimax. Crecon är privatägt, jobbar på ett liknade vis som Firefly och deras verksamhet inom brandskydd för industri är ungefär jämnstor med svenskarna. Minimax säljer mycket till tyska maskintillverkare som erbjuder sina maskiner med integrerat brandskydd.

En stor del av marknadstillväxten består i att anläggningar som tidigare saknat brandskydd i sin produktionsprocess inför detta. Efterfrågan styrs av en rad olika faktorer som Firefly har svårt att påverka. Den allmänna investeringsviljan är en faktor som just nu är låg inom bland annat energisektorn i Nordamerika vilket minskat efterfrågan på den marknaden kraftigt under första kvartalet 2016. Den här typen av situationer gör att det finns ett starkt cykliskt inslag i Fireflys intäktsutveckling även om det hela tiden minskar tack vare bolagets arbete med att bredda sin intäktsbas i nya branscher och sälja mer till befintliga kunder.

Bolaget har 9000 installationer globalt och bland kunderna märks en rad multinationella storbolag som P&G, SCA, Statoil, Nestle och Stora Enso.

Fireflys strategi och mål

Firefly formulerade i februari 2016 nya finansiella mål. År 2020 är målen att bolaget:

  • Ska ha en organisation som möjliggör en försäljning om 400 Mkr för bolaget som helhet.
  • Ha minst 10 kunder inom affärsområdet Infrasystem.
  • Uppvisa en rörelsemarginal överstigande 15 procent.

Som jämförelse kan nämnas att 2015 hade bolaget en försäljning på 179 Mkr, tre stycken kunder inom affärsområdet Infrasystem och en rörelsemarginal på 14,0 procent. Det är värt att notera att 2015 var ett rekordår för Firefly och innan dess har försäljningen varit på en klart lägre nivå liksom rörelsemarginalen. Under perioden 2011-2015 var marginalen i medeltal 4,9 procent.

För att nå sina långsiktiga mål jobbar Firefly på flera fronter. Produktutbudet breddas ständigt så att bolaget kan erbjuda sina lösningar i nya nischer. Exempel är att göra anpassningar för att bredda lösningen från livsmedelsprocesser till djurfoderindustrin. Stor potential finns också att växa genom att sälja mer till den befintliga kundbasen. Ofta väljs Firefly för att skydda de allra mest utsatta punkterna i produktionen, men är erfarenheterna av detta goda så kan Fireflys lösningar användas i andra delar och på andra maskiner. Strategin är att erbjuda bästa kundvärden genom att ha tekniskt framstående och högkvalitativa produkter och göra kundanpassningar så att dessa ger optimalt skydd för den unika anläggningen.

Fireflys aktie

Firefly har en tydlig huvudägare i form av finansmannen Erik Mitteregger som äger 34 procent av aktierna i bolaget. Han är även ordförande i styrelsen.

Aktien är noterad på First North-listan och var en av 2015 års större kursvinnare med en uppgång på 182 procent. Bolaget har som policy att dela ut två tredjedelar av vinsten och har lämnat utdelning fyra av de fem senaste åren. Senaste utdelningen var 1,20 kronor per aktie (0,60) vilket motsvarande en utdelningsandel på 37,5 procent. På den aktuella utdelningen av 1,20 kronor per aktie är direktavkastningen 3,3 procent.

Nyhetsflödet är begränsat i Firefly. Inom affärsområdet Infrasystem deltar bolaget i större upphandlingar av brandskydd till tunnelprojekt. Tar bolaget hem en sådan order kan det påverka intäkterna kraftigt. Försäljningsprocesserna har dock visat sig mycket långa i den här nischen och det är svårt att sia om oddsen för en stororder i närtid. Firefly har en god finansiell ställning och kan finansiera mindre förvärv. Sedan 2013 har två mindre verksamheter förvärvats. Det har inte varit kraftigt kurspåverkande.

Det som är rimligt att hoppas på är att bolagets arbete med att bredda kundbasen och marknaden för sina system fortsätter att bära frukt i form av tillväxt i intäkter och resultat och att aktien uppvärderas i takt med att det är tydligt att Firefly är på en uthållig tillväxttrend – snarare än att 2015 var ett då alla stjärnor stod rätt och vinsten toppade.

Tidigare aktieanalyser:

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från ProRealAlgos