Fin lyster i Oriflames framtidsutsikter

Ledningen i kosmetikabolaget Oriflame andas en optimism som inte funnits på länge i bolaget. Vändning i Ryssland hägrar samtidigt som andra marknader växer med bra fart. Aktien har gått 200 procent det senaste året. Tar börsen höjd för att Oriflames kompetens inom konsulentförsäljning kanske inte alls passar för en värld av växande e-handel?
Fin lyster i Oriflames framtidsutsikter - dbe1e7b5-d4f8-46a7-a062-2639917c0721fitcroph450q80upscaletruew800seb4f1a67703b798d7ab81490ef15afe7a13dec26

Oriflame (börskurs 343 kr 17/2 2017) har varit en av de allra bästa aktierna att äga på Stockholmsbörsen under det senaste året med ett trefaldigande av aktiekursen. I torsdags hade bolaget kapitalmarknadsdag där Oriflame dessutom firade 50 år som företag, och där presenterades en optimism som fått aktien att lyfta ytterligare 15–20 procent. Det finns med andra ord anledning att syna aktien lite extra.

Oriflame är verksamt inom tillverkning av kosmetika men det som framför allt kännetecknar affärsmodellen i bolaget är användandet av direktförsäljning. Affärsmodellen innebär att vanliga människor registrerar sig som försäljningsagenter för bolaget, så kallade ”konsulenter”. Dessa köper in produkter till rabatterade priser och säljer med ett påslag till vänner och bekanta (och konsumerar ofta en del själva). Försäljning kan till exempel bedrivas inom umgängeskretsen, via ”homeparties” eller genom egen privat hemsida.

Faktarutan nedan beskriver den modell med nätverksförsäljning som används i Oriflame, för den särskilt intresserade.

Oriflame och nätverksförsäljning

En central del i Oriflames affärsmodell är att säljarna även kan tjäna pengar på att värva andra säljare i en struktur som ibland brukar kallas för nätverksförsäljning eller ”Multi-Level Marketing”. Det är ett vanligt upplägg inom direktförsäljning men inte helt okontroversiellt.

Generellt medför konceptet att vinsterna koncentreras uppåt i strukturen, där de absolut viktigaste toppsäljarna indirekt kan ha tusentals eller tiotusentals rekryterade säljare knutna till sig. Ibland förknippas modellen också med olika pyramidspelsliknande avarter där syftet ofta är att med oskäliga villkor och höga avgifter tjäna pengar på säljarna snarare än att faktiskt sälja varor och tjänster.

Idén bakom direktförsäljning bygger mycket på att säljarna faktiskt kan tjäna pengar och eventuellt leva på att sälja bolagets produkter. På så sätt är Oriflame inte bara ett kosmetikabolag utan erbjuder också en affärsmöjlighet till människor. Det är alltså en helt central del i verksamheten att affärserbjudandet gentemot konsulenterna är konkurrenskraftigt, både i jämförelse med andra direktförsäljningsbolag och andra sätt att tjäna pengar på överlag.

Just Oriflame är särskilt stora i Ryssland med omnejd samt i Asien och Latinamerika. 2016 sålde bolaget för motsvarande knappa 12 miljarder kronor. Efter direkta produktionskostnader, utbetalningar till säljstyrkan och andra kostnader återstod drygt 1,1 miljard i rörelseresultat motsvarande en marginal på 9,5 procent. Börsvärdet är i dag ungefär 19 miljarder kronor.

Aktien har bjudit på en rejäl åktur under senare år som visas i den lite längre tillbakablicken över kursutvecklingen. Backar man tillbaka till 2010 så dominerades Oriflame av en verksamhet i Ryssland som agerade tillväxtmotor i koncernen. Det tog dock tvärstopp och förbyttes mot en flerårig svacka där svag konsumentmarknad slog hårt mot verksamheten och antalet säljare började minska kraftigt. Kraftiga minskningar i värdet av rubeln minskade omsättningen ytterligare, vilket parerades med prishöjningar gentemot säljarkåren som givetvis medförde att ännu fler övergav Oriflame.

Den här utvecklingen har först nu börjat visa tecken på vändning – därav kursuppgången. I Ryssland låter det på ledningen som att det värsta ligger bakom oss och att erbjudandet och prissättningen gentemot konsulenterna nu börjar falla på plats. Dessutom är den ryska verksamheten en betydligt mindre andel av hela koncernen i dag, och i stället är det nya tillväxthopp på marknader som Latinamerika och Asien som drar tåget.

Men som så ofta har kursuppgången i aktien föregått vinstutvecklingen. Aktien är inte så dyr som man hade kunnat tänka sig efter den kraftiga kursuppgången, men är ändå märkbart högre värderad än liknande bolag inom direktförsäljning.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2017 EV/EBIT 2017 EV/Sales 2017 EBIT-marginal 2017 % Årlig omsättningstillväxt 2016-2018 %
Oriflame 198,1 23,6 15,0 1,6 10,5 8,8
Avon 41,5 14,7 8,3 0,6 7,4 1,9
Nu Skin 95,2 18,2 11,1 1,4 12,2 3,0
Natura 2,8 21,3 11,5 1,6 14,2 8,9
Herbalife 34,6 14,6 9,6 1,3 13,6 2,8
Tupperware 26,7 13,1 10,2 1,6 15,9 1,9
Genomsnitt 66,5 17,6 10,9 1,3 12,3 4,5
Källa: SvD Börsplus/Factset
Definition Aktiens totalavkastning 12 månader, inklusive utdelning Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2017 EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2017 EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2017 Förväntad rörelsemarginal 2017 Förväntad årlig tillväxt 2016-2018

Som vi ser det finns tre helt avgörande frågor man bör fundera kring när det gäller Oriflame.

Är vändningen i Ryssland och övriga forna Sovjetstater hållbar?

Nja. Även under det färska fjärde kvartal som just redovisats var minskningen i antalet säljare nästan 30 procent jämfört med samma kvartal förra året. Att så många gett upp Oriflame känns inte som någon bra grogrund att växa på framöver.

Oriflame räknar dessutom med fortsatt valutapress på dessa marknader. Något som uppenbarligen varit svårt att kompensera för med tanke på att för stora prishöjningar direkt innebär att ett sämre erbjudande till de lokala säljare som försöker tjäna pengar genom att sälja bolagets produkter.

Är affärsmodellen med direktförsäljning livskraftig offline?

Troligen. För ett år sedan hade många kunnat prata sig varma över att affärsmodellen är dödsdömd på lång sikt. Fördomen är att direktförsäljning som fenomen fungerar bäst på marknader med outvecklade säljkanaler och på marknader där kvinnor inte förvärvsarbetar (Oriflames säljkår består primärt av kvinnor).

Som andel av den totala globala försäljningen har dock direktförsäljning inte minskat över tid utan ligger en bit över tio procent. Dessutom innebär växande inkomster på tillväxtmarknaderna att man generellt spenderar mer pengar på semi-lyx produkter som kosmetika och liknande.

Är utvecklingen med allt mer e-handel positiv för Oriflame?

Tveksamt. På kapitalmarknadsdagen argumenterade vd Magnus Brännström livligt för att Oriflame kommer gynnas av en utveckling där vi handlar allt mer online, och där vi påverkas mer av rekommendationer från andra människor via sociala medier.

Vi har dock svårt att se kopplingen mellan att söka rekommendationer av andra människor online och att bli medlem i en främmande människas privata Oriflame-nätverk när inköpet ska göras. Möjligtvis är det något som större bloggare eller liknande lokala kändisar kan lyckas med. Men den stora mängd människor som i dag tjänar lite extra pengar på att sälja Oriflame-produkter till bekanta i sin omedelbara närhet kommer knappast få det lättare om handeln flyttar online. Speciellt inte när elementet av socialt grupptryck, som troligen inte är helt oviktigt, då försvinner.

Snarare tror vi vikten av ett riktigt starkt varumärke blir ännu viktigare online. När konsumenten ska distanshandla kosmetika, är det då inte namn på återförsäljare som Kicks eller Åhléns eller något starkt produktvarumärke som i första hand dyker upp i huvudet?

Med det sagt finns ett antal fördelar med utvecklingen också. Oriflame kan till exempel spara mycket pengar genom att hantera saker som orderläggning och utbildning online, och kommunikationen till säljkåren kan effektiviseras.

Om Oriflame ska komma i närheten av att nå de finansiella målen på 10 procents tillväxt och 15 procents rörelsemarginal så måste svaret på samtliga frågor ovan bli ett rungande ”ja”. Men vi är alltså inte så säkra på det.

Bilden nedan visar det tänkbara scenario som ledningen ser framför sig för att nå dit:

Det är högt ställda mål där man genom pris och mix, något som alla bolag alltid jobbar hårt med, ska lyfta rörelsemarginalen så mycket som 7 procentenheter.

Det lär bli särskilt svårt med tanke på att Oriflame är i ständig konkurrens med både direktförsäljare som amerikanska Avon och andra säljare som pressar priser. Avon ligger just nu ovanligt långt under Oriflame i prissättning vilket borde tynga Oriflames möjlighet att locka nya säljare och kunder.

Vi räknar därför ”bara” med tillväxt kring 7 procent. Det är siffror man inte kunnat drömma om på många år men fortfarande lägre än analytikernas 10 procent. Rörelsemarginalen tror vi kan nå 11 procent eller kanske lite mer om det vill sig väl.

Oriflame SEK
Börskurs: 343,40
Antal aktier (miljoner): 56,5
Börsvärde: 19 118 Mkr VD Magnus Brännström
Nettoskuld: 766 Mkr Styrelseordförande Alexander af Jochnick
SvD Börsplus förväntningar
2016 2017E 2018E 2019E
Omsättning 11 807 12 633 13 517 14 464
– Tillväxt 4,9% 7,0% 7,0% 7,0%
Rörelseresultat 1 126 1 326 1 487 1 591
– Rörelsemarginal 9,5% 10,5% 11,0% 11,0%
Resultat efter skatt 630 844 981 1 053
Vinst per aktie 11,32 14,90 17,40 18,60
Utdelning per aktie 14,18 10,00 11,00 12,00
Avkastning på eget kapital 37% 42% 43% 39%
Operativt kapital/omsättning 22% 24% 25% 26%
Nettoskuld/EBIT 0,7 0,8 0,7 0,6
P/E 30,3 23,0 19,7 18,5
EV/EBIT 17,7 15,0 13,4 12,5
EV/Sales 1,7 1,6 1,5 1,4

Med det synsättet och en värderingsmultipel på 12 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit) motsvarande 17 gånger vinsten (p/e) finns inte mycket till uppsida i aktien. Marknadens värdering prisar in att det mesta ska gå Oriflames väg. Kanske blir det så, men vi tycker det finns anledning att inte blir för positiv kring en modell som drabbats av sådana problem som Oriflame tidigare haft. Vi stannar med en neutral inställning till aktien.

Oriflames 10 största ägare Andel
Af Jochnick Bv 11,35%
Robert & Alexander af Jochnick med familj 9,90%
Fjärde AP-Fonden 8,65%
Jonas af Jochnick med familj 7,83%
M&G Investment Management 3,66%
Första AP-Fonden 3,65%
Acadian Asset Management LLC 3,64%
Investment AB Öresund 3,41%
JP Morgan Asset Management 2,55%
Handelsbanken Fonder 2,49%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.