Fenix Outdoor: Stiger ur askan

Fenix Outdoor rider på friluftstrenden och får ytterligare medvind från minskade pandemirestriktioner. Marginalpressen i det viktiga segmentet Brands oroar. Är aktien köpvärd?
Fenix Analys
Fenix Outdoor (EUR)
Börskurs: 1 056,00 kr Antal aktier: 13,3 m
Börsvärde: 14 087 Mkr Nettokassa (exkl. leasing): 1 518 Mkr
VD: Alexander Koska Ordförande: Martin Nordin

Fenix Outdoor (1 056 kr) säljer produkter för friluftsliv. Bolaget är mest känt för ryggsäcken Kånken. Under 2021 landade omsättningen på nära 6,8 miljarder kr.

Största ägare är styrelseordförande Martin Nordin som kontrollerar strax över hälften av rösterna. Nordin, som tidigare varit VD, är son till bolagets grundare Åke Nordin. Huvudägaren verkar som arbetande styrelseordförande och fokuserar på strategi, förvärv, IT och logistik. De fyra största ägarna tillhör alla familjen Nordin.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 6 765 7 104 7 459 7 832
 – Tillväxt +15,4% +5,0% +5,0% +5,0%
Rörelseresultat 873 959 1 082 1 175
 – Rörelsemarginal 12,9% 13,5% 14,5% 15,0%
Resultat efter skatt 585 677 821 891
Vinst per aktie 43,61 50,70 61,60 66,80
Utdelning per aktie 20,00 25,00 28,00 30,00
Direktavkastning 1,9% 2,4% 2,7% 2,8%
Avkastning på eget kapital 15% 16% 17% 17%
Avkastning på operativt kapital 26% 35% 46% 48%
Nettoskuld/EBIT -0,2 -1,9 -2,1 -2,2
P/E 24,2 20,8 17,1 15,8
EV/EBIT 14,4 13,1 11,6 10,7
EV/Sales 1,9 1,8 1,7 1,6

Friluftslivet i fokus

Fenix säljer friluftsprodukter. Bolaget har en rad egna varumärken. Det mest kända är Fjällräven. Andra namn är Tierra, Royal Robbins, Hanwag och Primus. Dessa organiseras under segmentet Brands och Global Sales. Bolaget har även integrerat detaljister i sin verksamhet, genom att kontrollera Naturkompaniet och deras diton i Tyskland, Finland och Danmark samt nyförvärvade Trekitt. Segmentet går under namnet Frilufts.

Det viktigaste segmentet är Brands som står för nära 60% av rörelseresultatet. Här ingår bolagets egna varumärken samt e-handel, butiker och distributionsbolag som enbart säljer ett av Fenixs varumärken. Sannolikt är det Fjällräven i allmänhet och Kånken i synnerhet som är den stora kassakon.

Global Sales omfattar de distributionsbolag som säljer flera av Fenix varumärken. Sedan 2016 har omsättningen växt med 7% i genomsnitt och rörelseresultatet med 9%. Marginalen ligger kring 15-16%.

Friluftssegmentet, som består av Fenixs butiksnät, hade det av naturliga skäl kämpigt under pandemin och gick med förlust. Exklusive pandemiåret 2020 har rörelsemarginalen varierat mellan 1-5%. Omsättningsmässigt är segmentet klart störst, men de låga marginalerna gör att Frilufts bara står för drygt 14% av koncernens rörelseresultat. Att äga detajlisterna gör att bolaget kommer närmre kunderna och diversifierar även försäljningen något mot andra varumärken. Å andra sidan är det ett segment som präglas av låga marginaler, hög konkurrens och begränsade konkurrensfördelar.

Marginaltapp i nyckelsegmentet

Brands tjänar bra med pengar. Något oroväckande är däremot marginaltrenden inom segmentet som sjunkit från 43% år 2016 till 31% för 2021. Rörelseresultatet har ökat med 3% per år i genomsnitt sedan 2016 tack vare en genomsnittlig tillväxt på 10%. Marginalpressen gör alltså att utvecklingen blir något av en besvikelse.

Det är svårt att säga vad marginaltappet beror på. Tydligt är i alla fall att bolaget inte har lyckats återhämta lönsamheten från 2019. Detta trots att volymen har kommit tillbaka. Kanske beror det på högre insatspriser, så som frakt. Alternativt har Kånkens stjärnglans börjat falna.

Kikar vi på Björn Borg levererar bolaget toppmarginaler under 2021. Även Under Armour går starkt. Det skvallrar om att det inte är ett branschproblem utan snarare ett problem som Fenix tampas med.

Starkt fjolår men kostnadsökningar i korten?

Fjolåret bjöd på en välbehövlig återhämtning. Efter att ha tappat drygt 11,4% under 2020 landade tillväxten under 2021 på hela 19%. I Q4 ökade försäljningen i samtliga segment med runt 30%. Det drevs bland annat av att det tredje kvartalets försenade leveranser omsattes. Även Frilufts gick stark och växte med 35%.

Analytikerkonsensus spår ett marginallyft i Fenix. Stalltipset är att bolaget tjänar 14,9% 2022 och 16,2% 2023. Det förutsätter att omsättningen växer med 4 respektive 5% medan kostnaderna ökar med 2 respektive 3%. Styrelseordförande Nordin flaggar dock för ökade kostnader i den senaste rapporten. Det handlar om IT-investeringar och ett allmänt tryck på löneökningar i koncernen. Afv räknar lite mindre optimistisk än konsensus med en rörelsemarginal på 13,5% för 2022 och 14,5% för 2023. I slutet på prognosperioden räknar vi på en rörelsemarginal kring 15%.

Trekitt in, Brunton ut

Fenix förvärvade under fjolåret den brittiska detaljisten Trekitt som nu har fått den Naturkompaniet-förknippade loggan bredvid sitt namn. Trekitt redovisar en årlig försäljning kring 12 MEUR. Köpeskillingen landade på 10,2 MEUR, vilket motsvarar EV/Sales 0,85x.

Under 2021 passade Fenix även på att avyttra den nischade kompasstillverkaren Brunton. Försäljningen gjordes till anställda som köpte bolaget till runt det bokförda värdet. Därmed ger det ingen väsentlig påverkan på resultatet.

Generellt håller Nordin hårt i plånboken vad gäller förvärv. Det mesta verkar förpassas som för dyrt. Kanske har värderingarna för onoterat kommit ned i och med börsraset. Vi tror dock inte att investerare ska förvänta sig några stordåd på förvärvsfronten. Balansräkningen tillåter i varje fall förvärv.

Konkurrenter

Peers 2021 Fenix (EUR) Björn Borg Revolution Race
Nettoomsättning 649,9 768,2 897
Bruttomarginal 58,3% 54,2% 72%
OPEX/Sales 47% 44% 48%
Rörelsemarginal 12,9% 13,5% 26%
EV/Ebit 15,8 11,8 39,9
CAGR 2017-2021 4,7% 2,5% 58,4%

Det finns en rad bolag som sysslar med frilufts- och sportkläder. Björn Borg och nynoterade RevolutionRace är två exempel. RevolutionRace sticker ut med sina höga bruttomarginaler. Det beror till stor del på bolagets direktförsäljningsmodell (D2C) via webben samt på låg produktionskostnad i förhållande till försäljningspris. Det leder till den höga lönsamheten. För Fenix och Björn Borg är lönsamheten i paritet. Bruttomarginalen är något högre för Fenix medan Björn Borg har något lägre rörelsekostnader i förhållande till omsättning.

Värdering

Ser vi till peers är värderingarna nedslagna. Bortsett från snabbväxande Nike och Lululemon ligger snittvärderingen för 2022 på EV/Ebit 14x. Aktierna har straffats hårt under det senaste året och Fenix sticker ut som en av de som klarat sig bäst. Aktien toppade dock på 1 500 kr och handlas nu till nivåer innan pandemin. Samtidigt har pandemin sannolikt spätt på trenden avseende friluftsliv vilket bör gynna bolaget.

Vi anser dock inte att Fenix bör handlas till en premie mot exempelvis H&M, Inditiex, Under Armour eller Canada Goose. Vi sätter multipeln till EV/Ebit 14x i huvudscenariot.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2022E EV/Ebit 2022E EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2021-2023E %
Fenix -7,4 17,3 13,8 2,1 14,9 4,3
H&M -33,5 17,3 15,0 1,2 8,2 7,5
Inditex -23,8 18,4 13,3 2,2 16,4 4,6
Gap -46,9 8,2 11,2 0,7 5,8 2,4
Nike -2,9 28,8 24,8 4,1 16,4 11,3
Under Armour -23,8 21,7 15,6 1,3 8,3 6,3
Canada Goose -35,0 22,1 17,0 3,1 18,4 13,6
Lululemon 0,3 34,7 25,6 5,7 22,1 14,9
Björn Borg 152,2 13,1 11,1 1,6 14,6 7,0
Genomsnitt -2,3 20,2 16,4 2,4 13,9 8,0
Källa: Affärsvärlden / Factset

Slutsats

Uppsidan på strax över 40% i huvudscenariot kombinerat med exponeringen mot friluftstrenden lockar. Det som skaver är marginalutvecklingen inom det kritiska segmentet Brands. Lyckas ledningen bryta den negativa trenden kan aktien bli bra. Vi landar i ett köpråd för den som tror på Kånken.

Tio största ägare i Fenix Outdoor Värde (Mkr) Kapital Röster
Martin Nordin 2 193 15,4% 52,9%
HAK Holding Ltd. 2 263 15,9% 11,0%
Stina von der Esch 2 173 15,3% 10,7%
Charlotte & Philippa Nordin 1 924 13,5% 10,1%
Nordea Fonder 1 171 8,2% 3,2%
Bestseller United A/S 862 6,1% 2,3%
ODIN Fonder 820 5,8% 2,2%
Anna Nordin 158 1,1% 0,4%
Fenix Outdoor International AG 127 0,9% 0,3%
Nordea Funds (Lux) 114 0,8% 0,3%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold