Analys IPO-guiden Implantica
Favorit i repris för Forsell?
Implantica (teckningskurs 65 kr) är ett medicinteknikbolag verksamma på marknaden för implanterbara medicinska instrument och ehälsa. Bolaget jobbar med att ta fram medicinska implantat som förs in i kroppen och förbättrar livskvaliteten för människor.
En av fokusprodukterna är RefluxStop som är ett passivt implantat som motverkar gastroesofageal refluxsjukdom, kallad GERD eller Reflux. Det är enkelt uttryck anledningen till att man får sura uppstötningar. Drygt 20% av befolkningen har problem med sura uppstötningar och halsbränna. Det är obehagligt men kan även leda till högre risk för cancer.
RefluxStop sägs vara bättre än nuvarande konventionella alternativ och Implantica bedömer att marknadspotential är stor och kommer växa snabbt kommande år. RefluxStop har godkänd CE-märkning och får säljas inom EU och i Schweiz. Bolaget är dock i ett tidigt stadium och har inte kommit igång med försäljningen än. Implantica omsätter cirka 1 Mkr räknat på rullande tolv månader.
Koncernen grundades 2015 av Peter Forsell, som även är VD och huvudägare. Implantica har idag 32 anställda med huvudkontor i Schweiz.
Implanticas teknik baserad på två teknologiplattformar som utvecklats under många år. Bolaget har över 1000 patent och 300 innovationer i pipeline. Utöver RefluxStop har bolaget även ytterligare fokusprodukter i form av UriControl som används vid urininkontinens samt AppetiteControl som används vid övervikt. Mer om detta senare.
Implantica genomför ny en emission inför litsning på Nasdaq First North. Erbjudandet i samband med noteringen uppgår till 1100 Mkr och avser i sin helhet nyemitterade aktier.
Bakgrunden till noteringen är bland annat att öka kännedomen om bolaget. Emissionslikviden skall främst användas för att finansiera bolagets fortsatta tillväxt- och produktsatsningar. Cirka 30% skall användas för att kommersialisera RefluxStop.
73% av emissionen är på förhand säkrad. Bland teckningsåtagarna finns bland annat Handelsbanken Fonder, TIN Fonder, Nordea Fonder och Swedbank Robur.
Läs mer om andra aktuella börsnoteringar här
IPO-GUIDE | Implantica |
Lista | First North |
Omsättning rullande tolv månader | 1 Mkr |
Antal anställda | 32 |
Teckningskurs | 65,00 kr |
Rådgivare | Pareto |
Storlek på erbjudande | 1 100 Mkr (varav 100% nyemission) |
Börsvärde vid IPO | Cirka 4 025 Mkr |
Emissionskostnad | Cirka 66 Mkr (6,0% av erbjudandet) |
Säkrad andel av IPO* | 73% |
Investerare som ska teckna i IPO | Swedbank Robur Ny Teknik, Handelsbanken Fonder, TIN Fonder, Nordea Fonder, Skandia (Fonder och Försäkring) (73% i åtagande) |
Garanter | – |
Flaggor** | En flagga |
Sista teckningsdag | 2020-09-16 |
Beräknad första handelsdag | 2020-09-21 |
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden). ** Särskild metodik. Se faktaruta nedan. Källa: Affärsvärlden / bolaget |
En flagga enligt Affärsvärldens IPO-guide
Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 240 granskade börsnoteringar är 1,5 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 4,1 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.
Affärsvärldens IPO-guide hittar en flagga i Implantica
# Komplext erbjudande
Breda kursintervall är den vanligaste formen av erbjudande som är komplext för investerare att bedöma. Andra exempel är väldigt stort inslag av övertilldelningsoption eller upplägg där det är svårt att beräkna antal aktier eller nettoskuld.
I Implanticas IPO ges depåbevis (SDR) ut som motsvarar A-aktier i bolaget. Sedan tidigare finns 33,75 miljoner A-aktier och 56,25 miljoner B-aktier. Det finns alltså totalt 90 miljoner aktier. Men B-aktiernas värde motsvarar bara en femtedel av A-aktierna. En B-aktie ger nämligen rätt till en femtedel av utdelningen och om de ska konverteras till A-aktier får den som konverterar en femtedel så många A-aktier som den hade B-aktier.
I syfte att visa en rättvis bild har alla värden i våra tabeller beräknats utifrån att B-aktieantalet är en femtedel av det faktiska. Vi har alltså utgått från 33,75 + en femtedel av 56,25 vilket totalt blir 45 miljoner aktier.
Då aktiestrukturen är onödigt krånglig blir det lätt förvirrande. Vi hissar en flagga.
AFFÄRSVÄRLDENS SYN PÅ IMPLANTICA
Det här är ett forskningsdrivet utvecklingsbolag utan betydande intäkter och med högtflygande planer, alltså en förhoppningsaktie. Analys av förhoppningsbolag kräver andra metoder än vanliga börsaktier. Se även faktaruta längst ner.
1. INCITAMENT NYCKELPERSONER
Efter genomförd emission äger nyckelpersoner cirka 73% av Implantica. Största ägare är Peter Forsell som är grundare och VD av bolaget. Forsell äger 8,7 miljoner A-aktier och 22,5 miljoner B-aktier motsvarande drygt 74% av aktierna och 86% av rösterna i holdingbolaget Implantica MediSwiss AG som är största ägare i Implantica.
Styrelseordförande Liselott Kilaas äger inga aktier men innehar däremot optioner. Styrelseledamot tillika försäljningschef Stephan Siegenthaler äger 360 000 A-aktier i holdingbolaget Implantica MediSwiss AG.
2. TRACK RECORD NYCKELPERSONER
VD Peter Forsell har bakgrund som kirurgi från Karolinska Institutet. Forsell har över 25 års erfarenhet från att utveckla och lansera medicintekniska produkter och implantat. Peter Forsell och styrelseledamoten Stephan Siegenthaler grundade bolaget Obtech Medical som tog fram innovationen magbandet, ofta kallad Swedish Gastric Band, SAGB till marknaden. Magbandet opererades in i kroppen och användes mot övervikt.
2002 förvärvade den amerikanska hälsovårdsgiganten Johnson & Johnson, Obtech för 175 miljoner CHF motsvarande cirka 2 miljarder kronor. 1998 hade SABG en marknadsandel på 5%. 2002 var marknadsandelen 24% och 2008 var andelen 42%. Imponerande. Efter försäljningen av Obtech har Peter Forsell tillfört mer än 850 Mkr till Implantica.
Styrelseordförande Liselott Kilaas har lång erfarenhet från chefsbefattningar på en rad olika bolag. Bland annat som tidigare VD på sjukvårdskoncernen Aleris Group. Kilaas sitter för närvarande i styrelsen för Ambea och norska Orkla.
I styrelsen återfinns även Tomas Puusepp, tidigare VD på strålterapibolaget Elekta. Puusepp sitter med i styrelsen för medicinteknikbolaget Sectra samt Investorägda Permobil.
En annan styrelseledamot är Robert Frigg som var CTO på Synthes som senare såldes för mångmiljardbelopp till Johnson & Johnson 2012.
Styrelsen verkar vara välbalanserad och täcker in relevanta kompetensområden.
3. TROVÄRDIGHET PRODUKT OCH STRATEGI
Marknaden för medicinska implantat är en mångmiljardindustri. Marknaden väntas uppgå till 154 miljarder dollar 2026. Tillväxten väntas vara drygt 7% per år mellan 2019 och 2026. Marknaden för RefluxStop som Implantica adresserar spås enligt bolaget att växa med hela 26% per år i snitt fram till 2026 och uppgå till cirka 10 miljarder kronor.
Implantica har en bred patentportfölj med över 1000 patent. 300 innovationer och uppfinningar har skapats och bolaget har därefter valt ut 40 implantat som särskilt intressanta och som bolaget gått vidare med.
De tre produkterna som Implantica fokuserar på är:
- RefluxStop. I Europa har cirka 20% av befolkning problem relaterat till GERD och sura uppstötningar. Globalt har 400 miljoner människor dessa problem på daglig basis. Implantica menar att RefluxStop kan skapa betydligt högre livskvalitet jämfört med dagens konventionella läkemedelsbehandlingar som till exempel protonpumpshämmare, förkortat PPI som tidvis leder till biverkningar. Läkemedelsbolaget Astra Zeneca har produkten Nexium. RefluxStop implanteras genom minimal invasiv kirurgi (titthål) i den övre delen av magsäcken och förhindrar uppstötningar. Produkten har som sagt CE-märkning i Europa och kommersialisering pågår. Huvudkonkurrenten är magnetbandet LINX som Johnson & Johnson säljer. Implantica har gjort kliniska studier där resultaten verkar vara väsentligt bättre än huvudkonkurrenten Linx. Mer information om RefluxStop finns att läsa här.
- UriControl. Används mot urininkontinens. Kort och kort skall produkten hjälpa individen som lider av detta problem att öppna och stänga sin urinblåsa med hjälp av en fjärrkontroll. Produkten förväntas enligt Implantica att vara lättare att använda än konkurrerande lösningar samt mer hygienisk.
- AppetiteContol. Implantica har även utvecklat en teknologi för viktkontroll kallad AppetiteControl. I dagsläget så är den vanligaste kirurgiska metoden ett ingrepp i form av gastrisk bypass. Det vill säga att den största delen av magsäcken samt en del av tunntarmen kopplas bort. Istället kopplas den nedkortade tunntarmen direkt till en liten ficka av den kvarvarande magsäcken och personen blir således mätt fortare och går ned i vikt. Det finns dock en del bieffekter bland annat i form av kräkningar. Implanticas metod AppetiteControl hjälper kroppen att kontrollera aptiten. Kort och gott fungerar tekniken så att medicinteknisk enhet opereras in och aptiten kan således styras.
Att Implantica valt ut ett färre antal produkter som de fokuserar på är naturligtvis bra. Det går inte att göra allt på en gång. Fokus är som sagt viktigt. Även om Implantica för tillfället fokuserar på ett mindre antal produkter för kommersialisering så verkar bolaget ha många idéer och andra skott i bössan på sikt.
Kort om säljstrategin. Fortsatta framgångsrika kliniska studier är som alltid väsentligt. Implantica kommer arbeta nära Key Opinion Leaders (KOL) vilket ofta är viktigt för att bygga referenser mot sjukhus.
RexluxStop marknad | Förväntat godkännande |
Europa + Schweiz | Klart H2 2018 |
Australien | H2 2020 |
Kanada | H2 2020 |
Mexiko | H2 2020 |
Brasilien | H1 2021 |
USA | Senast H2 2021 |
Regulatoriska godkännande på marknader som USA, Kanada, Mexiko, Brasilien och Australien kommer ske inom en relativt snar framtida om allt går enligt plan.
Att Implantica kommer erhålla kostnadsersättningssystem, så kallad reimbursement är centralt för att kunna nå stora försäljningsframgångar.
Implantica kommer satsa på att bygga en egen försäljningsorganisation. Tanken är att den egna säljorganisationen skall utgöra 75% av omsättningen på sikt. Den resterande fjärdedelen utgörs av distributörer. Implantica avser att starta kommersialisering av UriControl 2021 och AppetiteControl 2022.
Att bolaget använder egen försäljningsorganisation tror vi är centralt för att uppnå framgång. Visst finns det många bolag som lyckats även med distributörer. Mycket beror på vilken typ av produkt bolaget säljer. Implantica kommer således komma närmare slutkunderna med den egna säljorganisationen. Det är viktigt. Å andra sidan är det även kostsamt och produkterna säljer inte sig själva, hur bra de än må vara.
Implantica har många patentfamiljer som skyddar teknologin.
Produkt | Indikation | Europa | USA | Övriga världen | Löper ut |
RefluxStop | Sura uppstötningar | 30 | 8 | 12 | 2029-2038 |
Uricontrol | Inkontinens | 18+34 | 6+32 | 3+34 | 2021-2034 |
Appetitecontrol | Övervikt | 32+32 | 8+32 | 7+34 | 2029-2034 |
Tillverkning av implantaten kommer att ske via kontraktstillverkare. Implantica har kort och gott spännande produkter som verkar kunna skapa förbättrad livskvalitet för många människor.
4. NÖDVÄNDIGA ANTAGANDEN I OPTIMISTISKT SCENARIO
Här är de saker som mer eller mindre måste inträffa för att Affärsvärldens optimistiska scenario för bolaget ska kunna inträffa.
- Försäljningsframgångar för RefluxStop i Europa
- FDA-godkännande för RefluxStop i USA
- Kostnadsersättningssystem (reimbursement) för RefluxStop
- Lansering av ytterligare implantat och produkter
Viktiga värdedrivare kommande år är att försäljningen för RefluxStop tar fart i Europa och fungerar som referensmarknad inför lansering och FDA-godkännande i USA. Implantica avser att erhålla FDA-godkännande senast 2022.
På sikt är det även viktigt att Implantica kan visa att även bolagets andra produkter och innovationer fungerar. Exempelvis att Uricontrol och Appetitecontrol når marknaden.
OPTIMISTISKT SCENARIO
Implantica | Idag | Tänkbart 2023 | |
Avklarad milstolpe | Marknadsgodkännande RexfluxStop i EU | Försäljning i EU och i USA, 1000 Mkr | |
Kommande värdedrivare (i) | Nya regulatoriska godkännande, reimbursebent | Lansering av ytterligare produkter | |
Värderingsmodell (ii) | e.m | EV/Sales 15x | |
Resultatnivå, årstakt | Cirka -80 Mkr | Positivt | |
Börsvärde, Mkr (iii) | 4024 Mkr | 15 000 Mkr | |
Optimistisk vinstchans (iv) | 270% |
TABELLFÖRKLARING OPTIMISTISKT SCENARIO
Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Affärsvärldens huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det oftast slutar med en stor förlust för investerarna.
(i) Värdedrivare är de enligt Affärsvärlden enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i förhoppningsbolag är: licensavtal, regulatoriska godkännanden, genombrottsorder, kundintag, nya marknader, nya råvarufyndigheter, nya forskningsdata, produktlanseringar etc.
(ii) Värderingsmodell: Vad är viktigast för hur aktien prissätts på börsen? Enklast är det om man har vinster eller omsättning att utgå ifrån som kan ge en värderingsmultipel som P/e-tal, EV/EBIT eller EV/Sales. Annars är man hänvisad till en grov skattning av vad som vore ett rimligt börsvärde i en tänkt framtid efter att bolaget klarat av flera värdedrivande milstolpar längs vägen.
(iii) Börsvärde idag avser aktuell börskurs och full utspädning efter eventuell pågående nyemission. Börsvärdet i en tänkbar framtid avser Affärsvärlden (ofta svåra) bedömning av vad som kan vara ett rimligt framtida börsvärde i ett läge där Affärsvärldens optimistiska antaganden om utvecklingen slagit in.
(iv) Optimistisk vinstchans är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finansieringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.
Skulle Implantica vara i närheten vårt optimistiska scenario så är uppsidan i aktien sannolikt betydande. Förutom att Implantica erhåller regulatoriska godkännanden och fortsätter att vidareutveckla och bredda produktportföljen så är försäljningen en viktig värdedrivare.
Om Implantica skulle omsätta 1000 Mkr år 2023 skulle rörelsemarginalen potentiellt kunna vara mycket hög. Bruttomarginalerna är superhöga (>90%). Rörelsemarginal kring 50% är inte osannolikt enligt ledningen. Å andra sidan kommer Implantica troligtvis fortsätta att göra andra investeringar i organisation och tillväxt.
Några av de nordiska snabbväxande medicinteknikbolagen värderas till 10-20x omsättningen. Skulle Implantica nå en miljardomsättning inom några år så är de inte otänkbart med en multipel på låt säga 15 gånger omsättningen (EV/Sales). Då är uppsidan enkelt uttryckt stor.
PESSIMISTISKT SCENARIO
I utvecklingsbolag inom medicinteknik är risken alltid hög. Studier som inte faller ut som förväntat kan leda till rejäla kursfall. Förseningar och därmed ökat kapitalbehov hör också till vanligheterna.
Efter emissionen kommer Implantica ha en nettokassa på uppskattningsvis 1,1 miljarder kronor. Frågan är om det räcker för att bolaget eventuellt kan bli kassaflödespositivt? Kanske. Men så länge bolaget följer sin plan så kommer de sannolikt inte vara problem att plocka in mer pengar.
Den stora frågan är om Implanticas produkter får tillräcklig marknadsacceptans. Produkterna verkar för en lekman i sammanhanget skapa stor nytta. Som bekant kan många medicinteknikprodukter vara superbra men det gäller även att de når tillräckliga volymer.
AFFÄRSVÄRLDENS SLUTSATS
Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det över tid slutar med en stor förlust för investerarna.
Implanticas grundare Peter Forsell har en gedigen bakgrund inom implantatområdet och försäljningen av Obtech till Johnson & Johnson imponerar.
Implanticas produkter har potential att skapa stor nytta för såväl patienter som samhället. GERD och sura uppstötningar är ett stort problem för många människor. Implantica har även fler skott i bössan inom urologi och övervikt.
Intresset för emissionen verkar stort och Implantica meddelade igår att bolaget förkortar teckningstiden med bakgrund mot hög efterfrågan från investerare.
Vårt råd blir att teckna Implantica.
SÅ SER AFFÄRSVÄRLDEN PÅ FÖRHOPPNINGSBOLAG
Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Affärsvärldens åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.
- Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.
- Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.
- Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.
- Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario. Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.
En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:
- Kundtillväxten ökar
- Positiva forskningsresultat (Life Science)
- Framgångsrik lansering utomlands
- Lyckad prospektering (råvarubolag)
- Inget priskrig från stark konkurrent
- Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin
Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.
Affärsvärldens slutsats
Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Affärsvärlden sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:
- 1 eller 2 = Sälj
- 3 eller 4 = Neutral
- 5 eller 6 = Köp
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser