Analys Everysport
Everysport Media Group: På rätt spår
Everysport Media Group eller ESMG (0,58 kr) är en mediekoncern som bland annat driver sportsajter inom fotboll, ishockey och trav. Bolaget är organiserat i två segment Content respektive Media, som vi omsättningsmässigt bedömer är ungefär lika stora.
Inom Content levererar bolaget resultatdata, speltips och sportnyheter. Kunderna inom detta segment utgörs av mediehus, idrottsförbund och slutkonsumenter. Inom Media drivs sajter som exempelvis SvenskaFans, Elite Prospects, FotbollDirekt, HockeySverige och Travtjänsten. Dessa sajter har över 2 miljoner unika besökare varje vecka.
Bolaget är noterat på Spotlight Stock Market och har ungefär 90 anställda, motsvarande cirka 65 heltidsanställda.
Everysport Media Group | ||||
Börskurs: | 0,58 kr | |||
Antal aktier (miljoner): | 113,6 | |||
Börsvärde: | 66 Mkr | |||
Nettoskuld: | 5 Mkr | |||
VD | Hannes Andersson | |||
Styrelseordförande | Paul Fischbein | |||
Börsplus huvudscenario | ||||
2018 | 2019E | 2020E | 2021E | |
Omsättning | 92 | 95 | 100 | 104 |
– Tillväxt | -1,8% | 4,0% | 5,0% | 4,0% |
Rörelseresultat (Ebita) | 8 | 6 | 8 | 9 |
– Rörelsemarginal (Ebita) | 8,9% | 6,5% | 7,8% | 9,0% |
Resultat efter skatt | -5 | 5 | 6 | 7 |
Vinst per aktie | -0,04 | 0,04 | 0,05 | 0,06 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | -27% | 30% | 32% | 28% |
Operativt kapital/omsättning | -18% | -15% | -15% | -15% |
Nettoskuld/EBIT | 0,2 | -0,3 | -1,1 | -1,8 |
P/E | -13,7 | 14,5 | 11,6 | 9,7 |
EV/EBIT | 8,7 | 11,5 | 9,2 | 7,6 |
EV/Sales | 0,8 | 0,7 | 0,7 | 0,7 |
Vi på Börsplus har skrivit om bolaget några gånger tidigare. Dessa analyser finns som vanligt länkade i högerspalten. I slutet på 2015 gick Traveas och Everysport samman till det som idag är Everysport Media Group. Historiskt sett har lönsamheten för koncernen varit svag. För cirka två år sedan tillträdde nuvarande VD Hannes Andersson. Sedan dess har bolaget fokuserat på att förbättra lönsamheten och stärka produktportföljen.
Nedan följer utvecklingen på kvartalsbasis de senaste kvartalen. Bolaget redovisar enligt K3-regelverket och gör således avskrivningar på goodwill. Med bakgrund mot detta tycker vi att Ebita-resultatet är mest relevant eftersom det exkluderar de immateriella förvärvsavskrivningarna.
2018 var ett år som till stor del präglades av omställningsarbete för koncernen. Bolaget arbetade bland annat med att förbättra produktpaketering och avslutade samtidigt icke lönsamma projekt och produkter. Det var en förklaring till att försäljningen minskade något. Samtidigt förbättrades såväl rörelseresultat som kassaflöde kraftigt jämfört med 2017. Rörelseresultatet exklusive goodwillavskrivningar (Ebita) landade på cirka 9 Mkr jämfört med en förlust året innan.
Everysport har även ökat satsningen på rörliga prismodeller och nya format vilket har gjort att bolagets mediaaffär numera är lönsam. Everysport har bland annat avtal med olika affiliatebolag. Ett exempel är Game Lounge som för övrigt ägs av Cherry och köptes ut från börsen i slutet på 2018.
Under första halvåret 2019 ökade försäljningen med drygt 3 procent jämfört med fjolåret. I det första kvartalet, som i regel är säsongsmässigt svagaste, var den organiska tillväxten 18,5 procent. Det är bra. I andra kvartalet sjönk försäljningen till 23 Mkr jämfört med 25 Mkr motsvarande period året innan. En förklaring uppges vara avsaknaden av ett större sportevenemang (Fotbolls VM inföll Q2 2018).
Dessutom har den svenska spelregleringen påverkat annonsmarknaden. Intäkterna från spelbolag har således minskat något. Men istället ersatts av intäkter för innehållsproduktion och annan relationsbyggande marknadsföring som inte fullt lyckas kompensera bortfallet. Trots en annonsmarknad i förändring i Sverige ser Everysport positivt på andra halvåret 2019. Bolaget upprepar bedömningen om att koncernen på helårsbasis 2019 kommer att öka försäljningen jämfört med 2018 och att EBITDA-resultatet väntas bli högre än 2018.
Via denna länk följer statistik från Sveriges Mediebyråer över hur mycket reklampengar som investeras i respektive annonskategori. Totalt sett är medieinvesteringarna ned 2 procent mellan januari – juli jämfört med föregående år, även om vissa kategorier där Everysport är verksamma har uppvisat positiv tillväxt.
En intressant tillväxtdrivare för bolaget är sajten Elite Prospects som enkelt uttryck kan ses som en stor statistikdatabas över hockeyspelare. Alltså vilka klubbar spelaren har varit i, hur många matcher, mål och poäng spelaren gjort. Sajten har över 1 miljon unika besökare i veckan. Under andra kvartalet 2019 slog sajten nytt besöksrekord med över 1,2 miljoner unika besökare på en vecka.
Everysport har sedan något år tillbaka även etablerat ett kontor i USA. Trafiktillväxten från USA och Kanada har varit stark de senaste åren och vi tror det är helt rätt strategi att Everysport har etablerat lokal närvaro i USA. Det blir även intressant att se om Everysport kan dra nytta och kapitalisera på den omreglering av sportspel som sker i USA och dess olika delstater.
Elite Prospects har även lanserat ett premium-medlemskap som kostar cirka 90 kronor i månaden. Det blir intressant att se om Everysport väljer att redovisa nyckeltal så som antalet prenumeranter för bolagets olika prenumerationstjänster.
Everysport framhäver att de fortsatt kommer investera i såväl nya som befintliga produkter, både i Sverige och internationellt för att accelerera tillväxten i koncernen. På kort sikt innebär det ökade kostnader och det kan ta några kvartal innan intäkterna matchar kostnaderna.
På sikt så tror vi att Everysport borde kunna mäkta med en rörelsemarginal kring 12 procent. I slutet på vår prognoshorisont räknar vi med 9 procent. En multipel på 8 gånger rörelsevinsten ger en uppsida på cirka 40 procent ett par år ut.
Börsplus slutsats
Everysport har genomgått en hel del förändringar under de senaste åren. Under 2018 handlade mycket att få ordning och strukturera om produktportföljen. Detta har varit lyckosamt med stärkt lönsamhet som följd. Investeringarna i organisationen har fortsatt 2019. Använder vi en multipel på 8 gånger rörelsevinsten så är uppsidan 40 procent ett par år ut. Likviditeten i aktien är dock tunn och risknivån relativt hög. Vi tror att oddsen på att 2020 kan bli skördeåret är ganska goda, men vi vill avvakta ett par rapporter innan vi eventuell slår över till ett köpråd.
Everysport Media Group tio största ägare | Andel |
Johan Ejermark & Magnus Wide | 28,9% |
Nordic Growth Capital AB | 21,1% |
Avanza Pension | 3,50% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 3,02% |
Paul Fischbein | 2,10% |
Christer Brandberg | 2,03% |
Bayfield Capital AB | 1,96% |
Danica Pension | 1,85% |
JRS Asset Management AB | 1,68% |
Henrik Wallin | 1,38% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser