Analys Europris
Europris: Priset är skillnaden
Europris | |
Börskurs: 77,60 NOK | Antal aktier: 167,0 m |
Börsvärde: 12 959 miljoner | Nettoskuld: 2 824 miljoner (inklusive ÖoB) |
VD: Espen Eldal | Ordförande: Tom Vidar Rygh |
Europris (77,60 kr) är en norsk lågprishandlare. Det finns 282 Europris-butiker i Norge varav en liten del drivs av fristående franchise-tagare. Nyligen blev det klart att Europris köper svenska ÖoB.
Största ägare är norska statliga pensionsfonden Folketrygdfondet med 13,4% av aktierna.
Affärsvärldens huvudscenario | 2023 | 2024E | 2025E | 2026E |
Omsättning | 9 467 | 11 550 | 13 975 | 14 674 |
– Tillväxt | +5,0% | +22,0% | +21,0% | +5,0% |
Rörelseresultat (Justerad) | 1 200 | 1 039 | 1 328 | 1 541 |
– Rörelsemarginal (Justerad) | 12,7% | 9,0% | 9,5% | 10,5% |
Resultat efter skatt | 908 | 615 | 868 | 1 037 |
Vinst per aktie | 5,64 | 3,70 | 5,20 | 6,20 |
Utdelning per aktie | 3,25 | 3,25 | 3,25 | 3,25 |
Direktavkastning | 4,2% | 4,2% | 4,2% | 4,2% |
Avkastning på eget kapital | 26% | 15% | 18% | 20% |
Avkastning på operativt kapital | 38% | 26% | 31% | 36% |
Nettoskuld/Ebit | 2,3 | 2,3 | 1,6 | 1,2 |
P/E | 13,8 | 21,0 | 14,9 | 12,5 |
EV/Ebit | 13,2 | 15,2 | 11,9 | 10,2 |
EV/Sales | 1,7 | 1,4 | 1,1 | 1,1 |
Kommentar: I tabellen har vi räknat på ett scenario för hur Europris kan bli efter förvärvet av svenska ÖoB. Detta beskrivs närmare senare. Rörelseresultaten i den här analysen är exklusive leasingkostnader (IFRS 16). |
Europris koncept påminner ganska mycket om svenska ÖoBs. Förbrukningsvaror som livsmedel, husdjursfoder, tvätt- och städprodukter står för halva försäljningen. Andra halvan är sällanköpsvaror som exempelvis inredningsprodukter, husgeråd, sportartiklar och trädgårdsprodukter. Drygt 80% av försäljningen är av varor som kostar mindre än 200 NOK. Nästan halva försäljningen är av egna märkesvaror.
Europris jobbar med att skicka ut ett reklamblad med kampanjvaror varje vecka. Ungefär 30% av försäljningen utgörs av kampanjvaror. Bolaget har dock okej marginaler även på kampanjvarorna. En annan metod för att få trafik till butikerna är att sälja säsongsprodukter så som julpynt inför julen och trädgårdsprodukter under sommaren.
Europris har fyra finansiella mål:
- Organisk tillväxt över marknaden över tid. De senaste fem åren har Europris vuxit med 11% per år i snitt. Räknar man bort pandemiåret 2020 då tillväxten var 29% ligger tillväxten snarare runt 5% per år.
- Nettoöppna fem nya butiker per år. I fjol öppnade Europris sju nya butiker.
- Öka Ebitda-marginalen över tid. Europris Ebit-marginal har varit 14,2% i snitt de senaste fem åren.
- En utdelningsandel mellan 50 och 60%. Utdelningsandelen har de senaste åren legat runt 60%.
KÖPER ÖOB
EN AFFÄR KANTAD AV TVISTER
2018 avtalade Europris och svenska Runsvengruppen ABs (ÖoB) ägare om en affär som skulle innebära att ÖoB förvärvades av Europris. Initialt köpte Europris 20% av ÖoB för 115 MNOK vilket betalades i Europris-aktier. Europris hade därefter en option att förvärva resterande 80% till en prislapp som motsvarade 7,7x genomsnittet av ÖoBs Ebitda 2019 och 2020. När Europris väl skulle nyttja optionen uppstod en tvist mellan parterna om hur Ebitda för de berörda åren skulle beräknas. Frågan hamnade i skiljenämnd och när årsskiftet 2020/2021 hade passerats hävdade ÖoBs ägare att optionen nu hade löpt ut och inte längre kunde åberopas. En fråga som även den hamnade i skiljenämnd. I december 2023 fick Europris rätt av skiljenämnden att nyttja optionen. Europris fick även rätt om hur Ebitda skulle beräknas för 2019.
Europris har nu nyttjat optionen och den slutgiltiga prislappen väntas bli runt 211 MNOK för resterande 80% även om frågan om hur Ebitda för 2020 ska beräknas ännu inte är löst. Europris väntar sig dock inte att den frågan ska ha någon större påverkan på prislappen.
Sommaren 2023 sålde ÖoBs ägare de aktier de fått för de första 20 procenten av ÖoB. Det verkar sannolikt att de kommer att sälja av även de 2,6 miljoner aktier de får för resterande 80%. De aktier ÖoBs ägare snart får motsvarar 1,5% av Europris.
Förvärvet av Runsvengruppen (ÖoB) väntas bli klart i maj. ÖoB har 90 butiker i Sverige. Prislappen 211 MNOK ska betalas i egna aktier. Värderingen motsvarar 5,7x EV/Ebit på 2022 års siffror. Det framstår som mycket billigt. När finska Tokmanni i fjol köpte svenska Dollarstore betalade de 6,9x EV/Ebitda.
ÖoBs årsredovisning för 2023 är ännu inte klar. Vi har därför i den här analysen räknat med den nettoskuld som ÖoB hade vid utgången av 2022.
ÖoB har inte uppvisat någon vidare tillväxt de senaste åren. Omsättningen har i princip stått stilla kring 4 miljarder. Ebit-marginalen har varit 0,6% i snitt över fem år.
Att ÖoB:s rörelsemarginal är en bit lägre än konkurrenterna förklaras delvis av en låg bruttomarginal som varit 34% i snitt de senaste fem åren. Det är ett par procentenheter sämre än svenska konkurrenten Dollarstores bruttomarginal eller hela 11 procentenheter sämre än Europris vars bruttomarginal varit 45% i snitt de senaste fem åren.
Sedan 2018 deltar ÖoB i en Shanghai-baserad inköpsallians tillsammans med Europris och Tokmanni. Inköpspriserna är således inte problemet. Förmodligen är konkurrensen högre på den svenska marknaden än den norska. Vi misstänker även att andra viktiga orsaker till ÖoBs låga bruttomarginal är en låg andel egna märkesvaror och en ofördelaktig försäljningsmix. Intrycket är att ÖoB är sämre på att sälja lite dyrare varor med bättre marginaler och således har en högre andel lågmarginalprodukter så som tandkrämstuber och toapapper.
Det blir intressant att se framåt vad som händer med den nämnda inköpsalliansen. Europris genom ÖoB och Tokmanni genom Dollarstore blir nu direkta konkurrenter i Sverige. Det går nog inte utesluta att alliansen kommer att upplösas även om risken för detta nog inte är så stor.
Senaste rapporterade 12 månader | ÖoB (2022) | Europris (2023) | Proforma |
Omsättning | 4 116 | 9 467 | 13 583 |
Rörelseresultat | 36 | 1 200 | 1 274 |
Rörelsemarginal | 0,9% | 12,7% | 9,4% |
Europris har över tid uppvisat tvåsiffriga marginaler och med synergier och “gnetande” borde de kunna få upp ÖoBs lönsamhet en hel del framöver. Gissningsvis kommer det att göras en hel del förändringar i ÖoBs butiker framöver även om planen verkar vara att behålla varumärket.
I vårt huvudscenario har vi räknat med att ÖoB konsolideras från och med halvårsskiftet 2024. I vårt huvudscenario har vi räknat med att det sammanslagna bolaget når 10,5% i rörelsemarginal år 2026. För att det ska gå måste ÖoBs rörelsemarginal lyftas till runt 6% från 0,9% år 2022. Andra lågprisvaruhus som Biltema, Normal och Gekås har rörelsemarginal på 6-8% jämförelsevis.
ANDRA TILLVÄXTSPÅR
10% av Europris-koncernens omsättning kom 2023 från e-handel. Europris-koncernens e-handel består istället främst av webbutikerna Lekekassen som säljer leksaker i Norge, Danmark och Sverige samt Strikkemekka som säljer garn.
Lekekassen förvärvades 2021 och Strikkemekka 2022. Vi uppfattar det som att den stora poängen med dessa förvärv är att bredda Europris till nya produktkategorier. Sedan förvärvet av Lekekassen har Europris med hjälp av Lekekassens kunnande byggt upp leksaksavdelningar i sina fysiska butiker.
Med 282 butiker i Norge börjar det förmodligen bli svårt att växa genom nya butiksöppningar. I fjol öppnade koncernen sju nya butiker vilket är en butikstillväxt om 2,5%. Ett hetare tillväxtspår är att bryta in i nya produktkategorier. Europris har de senaste åren tagit stora marknadsandelar på husdjursprodukter. Även satsningen inom leksaker verkar bli en framgång. En viss butikstillväxt plus framgångsrika satsningar på nya produktkategorier plus viss inflation så borde Europris kunna växa runt 5% per år ett antal år framöver. En delförklaring till förvärvet av ÖoB är nog att Europris givet sin storlek inte ser så stora tillväxtmöjligheter i Norge.
SÅ VÄRDERAS LIKNANDE BOLAG
I tabellen nedan framgår hur de nordiska retailbolag som mest liknar Europris värderas.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2025E | EV/Ebit 2025E | EV/Sales 2025E | Ebit-marginal 2025E % | Årlig tillväxt 2024E-2025E % |
Europris (Afv) | 7 | 14,9 | 11,9 | 1,1 | 9,5 | 13,0 |
Rusta (Afv) | 82 | 21,5 | 15,9 | 1,0 | 6,3 | 9,5 |
Clas Ohlson | 92 | 13,0 | 10,8 | 0,9 | 8,5 | 6,3 |
Tokmanni | 19 | 10,8 | 11,8 | 0,9 | 7,6 | 13,7 |
Puuilo | 46 | 14,9 | 12,3 | 2,0 | 16,6 | 12,8 |
Genomsnitt | 49 | 15,0 | 12,5 | 1,2 | 9,7 | 11,1 |
Källa: Affärsvärlden / Factset | ||||||
Definition | Inkl. utdelningar | Börskurs delat med vinst per aktie 2024E | Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med rörelseresultat 2024E | Bolagsvärde (börsvärde + nettoskuld) delat med omsättning 2024E | Förväntad rörelsemarginal 2024E | Årlig tillväxt omsättning 2024–202 |
SLUTSATS
STORT INSYNSÄGANDE
Europris VD och styrelseordförande äger aktier för 49 MNOK var.
Europris är lönsammast av de större nordiska lågprishandlarna. Om Europris bara lyckas få upp lönsamheten i ÖoB till åtminstone 5-6% borde uppsidan i aktien vara ganska bra. Man kanske även skulle kunna hoppas på att inträdet i Sverige och de tillväxtmöjligheterna det ger gör att Europris värdering kommer upp något.
Vi tycker att Europris verkar köpvärd här. Att verksamheten är något kontracyklisk med ökat kundintresse i sämre tider ger aktien även en liten hedge mot ytterligare försämrad konjunktur.
Vi tycker Europris-aktien är betydligt mer intressant än Rusta på nuvarande kursnivå.
Tio största ägare i Europris | Värde (MNOK) | Andel |
Folketrygdfondet | 1 771,4 | 13,4% |
Fidelity Investments (FMR) | 1 145,2 | 8,7% |
Alfred Berg Kapitalforvaltning | 909,9 | 6,9% |
Storebrand Asset Management | 557,3 | 4,2% |
Europris ASA | 468,7 | 3,5% |
DNB Asset Management AS | 456,0 | 3,5% |
Vanguard | 454,9 | 3,4% |
Arctic Fund Management | 393,3 | 3,0% |
Holberg Fonder | 378,9 | 2,9% |
KLP Kapitalforvaltning AS | 351,4 | 2,7% |
Tre största insiders | Värde (MNOK) | Andel |
Tom Vidar Rygh | 49,1 | 0,4% |
Espen Eldal | 49,1 | 0,4% |
Stina Charlene Byre | 1,8 | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 1,3% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser