Analys Essity
Essity: Svacka bjuder på köpläge
Essity | |
Börskurs: 263,00 kr | Antal aktier: 702,3 m |
Börsvärde: 184 716 Mkr | Nettoskuld: 55 433 Mkr |
VD: Magnus Groth | Ordförande: Pär Boman |
Essity (260 kr) tillverkar och säljer hygien- och hälsoprodukter. Under fjolåret uppgick nettoomsättningen till 122 miljarder kr.
Största ägare är Industrivärden med nära 30% av rösterna. VD Magnus Groth äger aktier värda nära 20 Mkr. Groth var tidigare VD på SCA och blev VD för Essity efter avknoppningen 2017. Tidigare har Groth även varit VD på Studsvik.
Affärsvärldens huvudscenario | 2021 | 2022E | 2023E | 2024E |
Omsättning | 121 867 | 131 616 | 136 881 | 140 987 |
– Tillväxt | +0,1% | +8,0% | +4,0% | +3,0% |
Rörelseresultat | 13 199 | 15 136 | 17 110 | 18 328 |
– Rörelsemarginal | 10,8% | 11,5% | 12,5% | 13,0% |
Resultat efter skatt | 8 620 | 9 327 | 10 796 | 11 828 |
Vinst per aktie | 12,27 | 13,30 | 15,40 | 16,80 |
Utdelning per aktie | 7,00 | 7,00 | 7,50 | 8,00 |
Direktavkastning | 2,7% | 2,7% | 2,9% | 3,0% |
Avkastning på eget kapital | 13% | 13% | 15% | 15% |
Avkastning på operativt kapital | 22% | 23% | 26% | 28% |
Nettoskuld/EBIT | 4,2 | 3,6 | 2,8 | 2,3 |
P/E | 21,4 | 19,8 | 17,1 | 15,7 |
EV/EBIT | 18,2 | 15,9 | 14,0 | 13,1 |
EV/Sales | 2,0 | 1,8 | 1,8 | 1,7 |
Nya affärsområden och finansiella mål
Bolaget har historiskt rapporterat tre rörelsesegment. Dessa har varit Personal Care (inkontinensprodukter, sårvård, blöjor och bindor), Consumer Tissue (toalett- och hushållspapper, näsdukar och olika servetter) samt Professional Hygiene (B2B hygienprodukter under varumärket Tork). Från och med 2022 ändras rapporteringen till tre nya rörelsesegment; Health and Medical, Consumer Goods och Professional Hygiene. Ändringen ska spegla ett mer kundorienterat arbetssätt.
Inom Health and Medical sorteras de produkter som sälj via apotek, sjukhus samt e-handel. Det handlar om inkontinensprodukter, sårvård, kompressionsbehandling, ortopedi, hudvård och digitala lösningar. Segmentet representerar drygt 18% av omsättningen. Ebita-marginalen ligger på 17,6% och avkastningen på det sysselsatta kapitalet (ROCE) ligger kring 13%.
Inom Consumer Goods landar de produkter som säljs inom detaljhandel och e-handel mot konsument. Det handlar om inkontinensprodukter för retail, blöjor, bindor och produkterna inom Consumer Tissue. Detta blir det klart största segmentet som kommer att motsvarar drygt 61% av omsättningen. Ebita-marginalen landade på nära 11% medan ROCE uppgår till drygt 13%.
Slutligen förblir det B2B-inriktade segmentet Professional Hygiene detsamma. Segmentets andel av omsättningen ligger på 21%. Här ligger rörelsemarginalen på 10,4% och ROCE på 12%.
Essity uppdaterade även de finansiella målen i samband med annonseringen av de nya affärsområdena. Bolaget ska växa med över 5% per år inklusive förvärv. Avkastningen på det sysselsatta kapitalet ska nå 17% år 2025. Tidigare ville ledningen växa bolaget med mer än 3% och nå en avkastning på 15%.
Health and Medical samt Professional Hygiene pekas ut som de segment som ska driva tillväxten. Inom Consumer Goods handlar det om att vårda lönsamheten.
Höga insatspriser pressar lönsamheten
Under fjolåret växte omsättningen endast marginellt jämfört med 2020. Det innebär att nettoomsättningen på 121 miljarder fortfarande understiger 2019 års nivå med drygt 5,5%. Ser vi till lönsamheten förvärras bilden. Det justerade rörelseresultatet minskade med nära 24% och rörelsemarginalen landade på 10,5%.
Lönsamhetskontraktionen beror på att Essity har problem med att kompensera för stigande insatspriser. Det tar sig i olika uttryck för affärsområdena. Värst var det i det gamla affärsområdet Consumer Tissue där rörelseresultatet rasade med hela 42%. Runt 22 procentenheter av tappet förklaras av ökade priser på råmaterial. Ytterligare 11 procentenheter beror på stigande energipriser. En annan förklaring är att segmentet gick extremt bra under 2020 som bland annat kännetecknades av hamstrande av toalettpapper. Professional Hygiene tappade 18% av rörelseresultatet medan Personal Hygiene visade på bättre motståndskraft, med ett tapp på bara 2%.
Ledningen har under 2021 arbetat med prishöjningar som ska börja ge full effekt under Q2 2022. Ytterligare prishöjningar ska genomföras under Q1 2022. Därtill borde energipriserna minska under det andra kvartalet i år. Beroende på kontraktslängd och förhandlingsposition tar de olika lång tid innan dessa prishöjningar syns i lönsamheten. Det senare bygger sannolikt på hårda förhandlingar med bolagets kunder. Därtill genomför bolaget ett kostnadsbesparingsprogram som ska spara drygt 100-500 miljoner kronor per år fram till 2025.
Förvärv ska öka tillväxten
Under fjolåret har ett par förvärv skett. I början på 2021 köpte Essity de återstående aktierna (63%) i det australienska hygienbolaget Asaleo Care. Bolaget omsatte 2,7 miljarder under 2020 och tjänade drygt 21% i Ebitda-marginal. Värderingen landade på EV/Ebitda 10x. Ledningen ökade även ägande i brasilianska majoritetsinnehavet Famila och utförde fyra förvärv inom segmentet Health and Medical.
Det största hälsorelaterade förvärvet var av det amerikanska sårvårdsbolaget Hydrofera. Prislappen landade på 1,1 miljarder kr. Hydrofera tjänade 27% i Ebita-marginal under de första nio månaderna 2021. Omsättningen uppgick till 235 Mkr i årstakt, vilket motsvarar en tillväxt på 22% (13%). Ledningen fick betala drygt EV/Ebita 17x exklusive tilläggsköpeskilling.
Värdering
Essity värderas inte till någon premie. Ser vi till liknande globala jättar värderas dessa i snitt till EV/Ebit 19x. Det kan jämföras med Essitys värdering på EV/Ebit 15,8x.
Den stora frågan är huruvida Essity kan leverera stabil lönsamhet framöver. Lyckas bolaget med sina kostnadsbesparingsplaner bör detta kunna underbygga en högre lönsamhet. Samtidigt är det nog inte sista gången Essity tampas med prishöjningar för att hålla jämna steg med marknadsutvecklingen för insatsvaror. Liknande utveckling karaktäriserade bland annat helåret 2018.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2022E | EV/Ebit 2022E | EV/Sales 2022E | Ebit-marginal 2022E % | Årlig tillväxt 2021-2023 % |
Essity | -4,3 | 19,6 | 15,8 | 1,8 | 11,5 | 6,0 |
Unilever | -13,0 | 16,9 | 14,7 | 2,6 | 18,1 | 3,6 |
Kimberly-Clark | 1,7 | 22,3 | 19,5 | 2,8 | 14,2 | 2,5 |
Procter & Gamble | 22,1 | 26,9 | 23,7 | 5,5 | 23,0 | 4,2 |
Unicharm | -7,0 | 32,1 | 20,0 | 3,1 | 15,6 | 5,6 |
Genomsnitt | -0,1 | 23,6 | 18,7 | 3,2 | 16,5 | 4,4 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Ökad lönsamhet
Tillväxten för 2022 kommer sannolikt drivas av ökad volym i kombination med de prishöjningar som rullas ut. Konsensus bland de 20 analytiker som bevakar Essity är att bolaget växer hela 11% under 2022. Afv räknar lite mer konservativt på att omsättningen växer med drygt 8% under 2022. Då landar omsättningen för innevarande år strax över 2019 års nivåer.
Ledningen har vidare realiserat en rad kostnadsbesparingar fram till idag. Ytterligare besparingar ska realiseras framöver. Det viktigaste är dock de prisökningar som ska kompensera för de stigande insatspriserna. Allt detta bör påverka lönsamheten positivt. Analytikerkonsensus räknar med att Essity tjänar drygt 13,5% i rörelsemarginal runt 2024, en bit över det historiska snittet kring 12%. Vi tror att initiativen kan leda till en rörelsemarginal kring 13% år 2024.
Vad gäller de nya segmenten tror vi främst att ändringen görs för att Essity vill belysa de två mindre segmenten som ska driva tillväxten framöver. Med tanke på lönsamheten ser det vettigt ut. Men det är minst lika viktigt att Consumer Goods står pall. Kanske kan ändringen även mynna ut i en mer effektiv säljstyrka som fokuserar på kanaler snarare än produkter. Det återstår dock att se.
Slutsats
Essity-aktien är ett defensivt spel som till dags dato inte har lönat sig särskilt. Lyckas ledningen nå målen kring kostnadsbesparingar samt genomföra prishöjningar bör det finnas goda möjligheter för ett växande rörelseresultat. Vi landar i ett köpråd för den som kan tänka sig ett defensivt tillskott till portföljen.
Tio största ägare i Essity | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Industrivärden | 18 565 | 10,1% | 29,5% |
MFS Investment Management | 9 180 | 5,0% | 2,8% |
AMF Pension & Fonder | 8 892 | 4,8% | 7,9% |
Norges Bank | 6 855 | 3,7% | 6,4% |
Swedbank Robur Fonder | 6 448 | 3,5% | 2,0% |
BlackRock | 5 989 | 3,3% | 1,8% |
Vanguard | 4 858 | 2,6% | 1,5% |
Handelsbanken Fonder | 4 488 | 2,4% | 1,4% |
SEB Fonder | 4 470 | 2,4% | 1,4% |
Nordea Fonder | 3 564 | 1,9% | 1,1% |
Källa: Holdings |
- Skribent äger aktier i bolaget
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser