Essity: Prispressen oroar

Hygienbolaget Essity rapporterar räkenskaperna för helåret 2019. Den stora saken i rapporten är oron kring prissänkningar som väntas pressa resultatet.
Essity: Prispressen oroar - essity3
Essity säljer hygienprodukter som toalett- och hushållspapper, servetter, handdesinfektion samt avtorkningsprodukter och sensorteknik. Några exempel på välkända varumärken är Tork, Tena, Libero och Edet.
Essity
Börskurs: 305,00 kr Antal aktier: 702,3 m
Börsvärde: 212 810 Mkr Nettoskuld: 50 940 Mkr
VD: Magnus Groth Styrelseordförande: Pär Boman

Essity (305 kr) en global hygienkoncern som utvecklar, tillverkar och säljer en rad olika hygienprodukter. Några exempel på produkter är toalett- och hushållspapper, servetter, handdesinfektion samt avtorkningsprodukter och sensorteknik. Produkterna säljs under en rad starka varumärken som Tork, Tena, Libero, Edet med flera.

Bolaget var tidigare en del av skogskoncernen SCA men bolagen delades upp i två separata bolag 2017. Verksamheten är indelad i tre affärsområden. Personal Care, Consumer Tissue och Professional Hygiene. Försäljning sker till över 150 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och koncernen har 47 000 medarbetare.

Idag presenterar Essity bokslutskommunikén för fjolåret. Aktien är i skrivande stund ned cirka 5 procent.

Börsplus huvudscenario 2019 2020E 2021E 2022E
Omsättning 128 975 131 000 134 930 137 629
 – Tillväxt +8,8% +1,6% +3,0% +2,0%
Rörelseresultat 14 349 17 030 17 878 18 580
 – Rörelsemarginal 11,1% 13,0% 13,3% 13,5%
Resultat efter skatt 9 216 10 775 11 656 12 295
Vinst per aktie 13,12 15,30 16,60 17,50
Utdelning per aktie 6,25 7,00 7,50 8,00
Direktavkastning 2,1% 2,3% 2,5% 2,6%
Avkastning på eget kapital 16% 16% 15% 15%
Operativt kapital/omsättning 45% 45% 45% 45%
Nettoskuld/EBIT 3,6 2,4 2,0 1,6
P/E 23,1 19,8 18,3 17,3
EV/EBIT 18,4 15,5 14,8 14,2
EV/Sales 2,0 2,0 2,0 1,9

2019 blev ett bra år för Essity. Nettoomsättningen steg med 8,8 procent varav 4,5 procent utgjordes av organisk tillväxt. Det är stabilt och bättre än under både 2017 och 2018 då den organiska ökningen var 1,2 respektive 2,6 procent. På lite längre sikt har Essity vuxit med cirka 3 procent årligen av egen kraft. Bolagets målsättning är att växa med minst 3 procent organiskt.

På tillväxtmarknaderna, som stod för 37 procent (35) av försäljningen, landande den organiska tillväxten på hela 9,1 procent. Det är bra. Även om marknadstillväxten generellt är högre på dessa marknader.

Det justerade Ebita-resultatet, som Essity själva lyfter fram, steg till 15,8 miljarder (12,9). Marginalen blev 12,3 procent mot 10,9 procent året innan. Det justerade Ebita-resultatet är exklusive jämförelsestörande poster samt immateriella förvärvsavskrivningar. Förbättringen berodde bland annat på gynnsammare produktmix, högre volymer samt kostnadsbesparingar. Ebit-marginalen var 11,1 procent (9,1) jämförelsevis.

Essity Q4 2019 Q4 2018
Omsättning 33 686 Mkr 31 112 Mkr
Tillväxt 8,3% 8,5%
Organisk tillväxt 3,6% 3,3%
Justerat Ebita 4742 Mkr 3451 Mkr
Ebita-marginal 14,1% 11,1%
Ebit 4538 Mkr 3216 Mkr
Ebit-marginal 13,5% 10,3%
Vinst per aktie 3,87 kr 4,85 kr

I tabellen här intill visas utvecklingen under det fjärde kvartalet 2019. Utfallet var något bättre än vad de analytiker som följer Essity hade räknat med. Anledningen till att vinst per aktie minskar är för att Q4 2018 påverkades positivt av en skatteeffekt.

Lägre massapriser har lett till prispress inom koncernens största affärsområde Consumer Tissue. Ledningen har slutfört vissa förhandlingar och avtalat om prissänkningar i Europa. Prisjusteringarna uppges vara ett lågt ensiffrigt tal men kommer alltså ha en påverkan på räkenskaperna under första kvartalet 2020.

VD Magnus Groth verkar dock inte särskilt orolig över prisjusteringarna. Men samtidigt finns risken att kunderna kommer tillbaka och vill ha större prisjusteringar om de lägre massapriserna blir bestående. Det är en osäkerhet som med andra ord är ganska svårbedömd.

 Kort om koncernens affärsområden

  • Personal Care. Inkluderar bland annat inkontinensprodukter, blöjor, våtservetter, bindor, tamponger, med mera. Växte 3,4 procent organiskt 2019.
  • Consumer Tissue. Inkluderar bland annat toalett- och hushållspapper, näsdukar och pappersservetter. Den organiska tillväxten var 6,1 procent 2019.
  • Professionel Hygiene. Kompletta hygienlösningar för företag vilket inkluderar toalettpapper, pappershanddukar, handtvål, handdesinfektion, behållare, med mera. 3,6 procent landande den organiska tillväxten på.

Essity har en stark marknadsposition och är störst eller näst störst inom minst en produktkategori i ett 90-tal av de cirka 150 länder som koncernen är verksamma på. Onlineförsäljningen står för ungefär 10 procent av koncernens intäkter.

Faktorer som driver på marknadstillväxten är exempelvis en växande åldrande befolkning och ökad disponibel inkomst. Även en ökad medvetenhet om hygienens betydelse för att undvika sjukdomar och förbättra hälsan driver på utvecklingen.

Under 2019 har ledningen arbetat med att effektivisera och förbättra resultatet på de marknader som har underpresterat. Essity har även genomfört ett kostnadsbesparingsprogram. Cirka 1,1 miljarder uppgick kostnadsbesparingarna till under 2019. Varav 637 Mkr var relaterade till koncernens övergripande besparingsprogram och resterande 456 Mkr till löpande besparingar. Programmet har nu avslutats och vid slutet av 2019 uppgick årstakten till drygt 900 Mkr.

Sedan senast vi skrev om Essity har bolaget även sänkt skuldsättningen. Nettoskulden i relation till justerad Ebitda uppgick till 2,25 gånger (2,96). Ledningen verkar dessutom titta en del på förvärv.

Framöver skissar vi på att Essity växer cirka 2-3 procent årligen. Det är i linje med vad analytikerkonsensus räknar med. Marginalmässigt räknar vi med att kostnadsbesparingsprogrammet får effekt och att rörelsemarginalen stärks till cirka 13 procent 2020. Lite längre ut räknar vi med en marginal på 13,5 procent. Använder vi en multipel 15 gånger rörelsevinsten finns en uppsida på cirka 20 procent ett par år ut.

I peer-tabellen nedan finns översikt hur några likartade bolag värderas. Jätten Procter & Gamble som bland annat äger varumärkena Pampers (blöjor) och Yes (diskmedel) värderas högst. Essity har lägst marginal av bolagen nedan. Fast frågan är hur mycket bättre rörelsemarginalerna kan bli? Essitys bruttomarginal är omkring 30 procent.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2021E EV / Ebit 2021E EV / Sales 2021E Ebit-marginal 2021E % Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 %
Essity 44,6 17,1 15,0 2,0 13,6 6,6
Kimberly-Clark 27,2 18,8 16,2 3,1 19,0 1,1
Procter & Gamle 40,4 24,0 21,4 4,9 22,7 4,0
Unilever 13,3 17,7 14,3 2,8 19,8 3,7
Genomsnitt 31,4 19,4 16,7 3,2 18,8 3,9
Källa: Börsplus / Factset
Definition Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2021E EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2021E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2021E Förväntad rörelsemarginal 2021E Förväntad årlig tillväxt 2019-2021

Börsplus slutsats

Essity har en stark position på en global marknad. Tillväxtutsikterna är ganska goda med en växande och åldrande befolkning. Aktien har gått starkt senaste året och är upp 37 procent. Uppsidan i vårt huvudscenario är inte superattraktiv och vi tycker aktien känns ganska rättvist värderad. Rådet blir således neutral.

Essity tio största ägare Kapital Röster
Industrivärden 9,51% 29,18%
MFS Investment Management 5,00% 2,74%
Norges Bank 3,62% 6,80%
AMF Försäkring & Fonder 3,39% 4,24%
Swedbank Robur Fonder 3,05% 1,68%
T. Rowe Price 2,98% 1,64%
BlackRock 2,62% 1,44%
Vanguard 2,53% 1,39%
SEB Fonder 2,02% 1,11%
Nordea Fonder 1,68% 0,93%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på www.borsplus.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till www.affarsvarlden.se. I sällsynta fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.