ESEN eSports behöver växa rejält för att ha en sportslig chans

E-sport är ett fenomen på frammarsch. Aktietorgsnoterade ESEN eSports tänker rida på vågen och bli ett av de större sändningsbolagen. Det blir en utmaning särskilt då bolagets finanser inte är så starka och just nu ligger hela bevisbördan på bolaget. Vi avstår aktien tills vidare.
ESEN eSports behöver växa rejält för att ha en sportslig chans - ad232149-6d19-47fa-bb24-a87ddb825e5dfitcroph450q80upscaletruew800s3c72ab6b93cd75855c4afee6f1bfc913b067c2bd

E-sport, tävlingar i dataspel, ses av många som en av de mest spännande tillväxtmöjligheterna inom medieindustrin. Vi i Sverige är bekanta med att MTG investerat massor på området och omsatte 1,4 miljarder på sponsor-, reklam- och sändningspengar inom e-sport i fjol. Globalt lär det finnas en publik på 323 miljoner personer som följer de stora turneringarna – en siffra som väntas fördubblas till 2020.

Det lilla Stockholmsbolaget ESEN eSports (börskurs 6,90 kronor 1/2) är också med på ett hörn av marknaden. Startat 2015 av personer med bakgrund som spelare består verksamheten i att göra livesändningar från tävlingar och annan rörlig bild kring e-sport. Två viktiga tillgångar i bolaget är:

  • En studio i Stockholm där livesändningar produceras med egna kommentatorer, grafik med mera. Därtill har bolaget två mobila enheter för att producera rörlig bild i anslutning till turneringar som sker i form av större event, till exempel Dreamhack.
  • Ett eget turneringsformat vid namn King of Nordic (KoN). Detta är en webbsänd turnering som ESEN anordnar med prispengar och äger all rätt till själva. Bolaget har kört KoN-turneringar i 8 säsonger. Avsikten är att starta upp flera nya KoN-turneringar för de mest populära spelen.

Primärt är ESEN ett sändningsbolag eller ”webb-tv-kanal” för e-sport. Sändningar sker från olika liveevent och kan visas på olika plattformar via livestreaming. Främst distribueras sändningarna via Twitch och Youtube. ESEN har genomfört fler än 100 livesändningar vilket ger bolaget god trovärdighet som producent.

Rätten att sända från de stora turneringarna kan köpas men extra intressant är de rättigheter ESEN skapar själva. Bolaget äger då all media-, sändnings- och försäljningsrättigheter. I dagsläget kommer cirka 80 procent av intäkterna från egna format genom sponsring och reklam. 20 procent av intäkterna kommer från produktionsuppdrag.

Aktien noterades på Aktietorget i höstas och inför detta gjordes en nyemission på kursen 16 kronor. Trots hypen för e-sport har aktien inte varit något kul historia. Emissionen tecknades bara till 70 procent och redan första handelsdagen föll ESEN-aktien tungt. Till nuvarande kurs runt 7 kronor ligger börsvärdet bara kring drygt 20 Mkr. Är det ett kap eller inte?

Rent finansiellt är bolaget omoget med intäkter på 3,2 Mkr (1,0) under 2017 års tre första kvartal. Rörelseresultatet uppgick till minus 2,5 Mkr. Vid utgången av september hade ESEN rörelsekapital på cirka 5 Mkr där kassa och bank utgör 3,2 Mkr.

ESEN eSports Februari 2018
VD: Joakim Stenberg
Styrelseordförande: Christer Körnbäck
Antal anställda: 7
Nyckelpersoners ägande: Cirka 38 %
Lista: Aktietorget
Aktiekurs: 6,00 kr
Antal aktier ink. utspädn: 3,2 miljoner
Börsvärde: 22 Mkr
Nettokassa: 3 Mkr
Resultatnivå, årstakt: Cirka -4 Mkr
Källa: SvD Börsplus /Bolaget Räknat på max antal aktier.

Börsplus syn på ESEN eSports

Det här är en förhoppningsaktie, alltså ett entreprenörsdrivet utvecklingsbolag med minimala intäkter och högtflygande planer. Analys av förhoppningsbolag kräver andra metoder än vanliga börsaktier (se faktaruta längst ner). Plus insikten att det vanligaste utfallet är att investerarna förlorar nästan hela insatsen.

———

1. Incitament nyckelpersoner

Vd Joakim Stenberg och styrelsens ordförande Christer Körnbäck äger 600 000 aktier var i ESEN. Det motsvarar tillsammans cirka 38 procent av aktierna. Båda två har lock-up-avtal som säger att de får avyttra som mest 10 procent av sina innehav 12 månader från den första handelsdagen som var den 26 oktober 2017. I övrigt äger ledning och styrelse inga aktier att tala om. Ledamot Per Hägerö äger 4000 aktier. Det är ovanligt och skickar inga bra signaler.

2. Track record nyckelpersoner

Vd Joakim Stenberg har främst en bakgrund inom IT och marknadsföring. Styrelseordförande Christer Körnbäck är en av ESENs grundare. Han grundade också QPAD Pro Gaming Gear som då främst tillverkade tillbehörsprodukter för gamers. Joakim Stenberg och bolagets CFO Thomas Edselius återfinns i styrelsen för Aktietorgsnoterade FastOut. Edselius återfinns också i Aktietorgsnoterade VideoBurst.

Det är överlag ganska tunt med erfarenhet av att driva ett noterat bolag i ESEN.

3. Trovärdighet för produkt och strategi

Några bärande inslag i bolagets strategi är följande:

  • Öka antalet King of Nordic-turneringar genom att starta nya turneringar för de mest populära dataspelen.
  • Locka fler annonsörer och då särskilt mer traditionella mediaköpare.
  • Investera i en teknikplattform som möjliggör ligastrukturer och playtjänst. I praktiken blir det en hemsida som nav för anordnande av turneringar och webbsändningar. Det leder till fler intäktsmöjligheter som till exempel banners. Ambitionen är att få den på plats under 2018.

Med över 100 genomförda livesändningar har ESEN som sagt god trovärdighet som producent. Bolaget har dock jobbat med KoN-konceptet sedan 2015 utan att det riktigt lyft. Konkurrenter som Fragbite och Dreamhack är mångfalt större. Varför skulle det lyfta nu?

KoN marknadsförs som steget mellan amatör och proffs för en gamer. Esportsvärlden beskrivs som polariserad. Antingen är man som gamer amatör eller proffs. I traditionella sporter finns det många steg mellan de båda ytterligheterna. KoN vill vara vägen där emellan.

Med tanke på att många amatörer säkert har ambitionen att bli proffs och vill prova sina vingar är det ett smart koncept och borde kunna dra till sig mycket uppmärksamhet i takt med att eSport växer. Mer uppmärksamhet, deltagare och framför allt tittare innebär mer intäkter till ESEN i form av sponsorer och reklam.

ESEN kommer att etablera turneringskonceptet KoN i spelet League of Legends. Eftersom spelet inte fokuserar lika mycket på våld som andra spel är förhoppningen att det ska öppna upp för fler sponsorer. Målsättningen för 2018 är att arrangera KoN också för spelen CS:Go och Dota 2. 2017 arrangerades KoN bara i CS:GO.

För att det ska bli framgångsrika affärer för ESEN krävs att turneringarna växer och blir stora. Det är däri skalfördelarna ligger. Men för det krävs kapital. Dels kapital för att marknadsföra event och dels kapital för att motparter ska våga lita på att ESEN kan leverera bra event så att t ex sponsorer kan räkna med att få valuta för pengarna.

Nyligen meddelade ESEN att bolaget kommer att arrangera KoN även i spelet Rainbow Siege tillsammans med Ubisoft och HyperX. Turneringen spelas i två omgångar under totalt tio veckor och väntas engagera 500 deltagare och 200 000 tittare.

I sammanhanget handlar det om en liten turnering med en prispott på 50 000 kronor varav 30 000 kronor utgör hårdvara men det visar hur konceptet KoN kan attrahera partners och finansiärer. Ambitionen är att spelet ska etableras regionalt för att stötta proffsligorna så tillväxtpotential finns.

En fördel som vi kan tänka oss att ESEN har jämfört med större aktörer som MTG är känslan av gemenskap med spelare och anhängare eftersom personerna som driver ESEN själva kommer från e-sportvärlden. Med det kommer kontakter och kompetens som kan liknas vid en inträdesbarriär.

Sammantaget finns det lovande inslag i bolagets utveckling men konkurrensen om uppmärksamheten blir allt tuffare i branschen. Samtidigt saknar ESEN eSports finanserna för att kunna satsa rejält på marknadsföring, stora prispotter med mera.

4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario

  • Framgångsrika egna turneringar som ökar intäkterna avsevärt
  • Få den egna teknikplattformen på plats

ESENs ambition att framgångsrikt skapa flera egna turneringar under varumärket King of Nordic 2018 och framåt är avgörande i ett optimistiskt scenario. Ambitionen att genomföra KoN i spelet League of Legends är viktigt eftersom det spelet har störst publik av alla spel på Twitch. Med en egen teknikplattform på plats kan intäkterna öka.

Här följer Börsplus syn på potentialen i ett optimistiskt scenario.

Nanexa Idag Tänkbart 2018
Värdedrivare (i) Sponsorskap kring nya event Arrangerar fler event
Uppnådd nivå Värdedrivare Arrangerat flera event Omsättning 10 Mkr
Värderingsmodell (ii) e.m P/S 6
Resultatnivå, årstakt Cirka -4 Mkr neg
Börsvärde, Mkr (iii) 19 Mkr 60 Mkr
Optimistisk vinstchans (iv) 200%

Tabellförklaring

Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Börsplus huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det som regel slutar med en stor förlust för investerarna.

(i) Värdedrivare är de enligt Börsplus enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för att förstå bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i ”förhoppningsbolag” är genombrottsorder, kundintag, nya marknader, licensavtal, regulatoriska godkännanden eller nya produktlanseringar.

(ii) Värderingsmodell avser börsvärde i förhållande till värdedrivaren. Idag är värderingen implicit, alltså vad börsvärdet ger för värdering jämfört med den uppnådda nivån av värdedrivaren. I en tänkbar framtid bedömer Börsplus vad som kan vara en rimlig värdering givet att värdedrivaren utvecklats till en högre uppnådd nivå.

(iii) Börsvärde idag respektive ett tänkbart framtida börsvärde givet optimistiska antaganden om utvecklingen för värdedrivaren samt en rimlig värdering av bolaget i en sådan framtid.

(iv) Optimistisk vinstchans är är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finanseringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.

Optimistiskt scenario

Det är svårt att utläsa vad ESEN kommer att behöva omsätta för att nå breakeven. Omsättningen 2017 ser ut att hamna på cirka 5 Mkr och resultatet på cirka minus 3,5 Mkr. Om ESEN framgångsrikt genomför flera KoN-evenemang 2018 och får teknikplattformen på plats kanske omsättningen kan dubblas men kassaflödet blir knappast positivt. Informationen från ESEN är knapphändig och inga finansiella målsättningar är kommunicerade.

Det finns inga noterade jämförelseobjekt i Sverige. Brittiska Gfinity är ett större bolag men påminner i sin affärsmodell om ESEN. Gfinity går med betydande förlust men omsätter gissningsvis 6-7 miljoner GBP år 2017 och värderas till ett p/s-tal på 6. Motsvarande p/s-tal skulle värdera ESEN till 30 Mkr idag. Dubblas omsättningen i år skulle värderingen hamna på 60 Mkr.

Pessimistiskt scenario

Risken är hög i ESEN. ESEN har arrangerat KoN sedan 2015 och det är svårt att se hur det ska kunna ta fart nu utan ytterligare resurser. Vi ser ett tydligt kapitalbehov för bolaget. Det understryks av att den emissionen som genomfördes 2016 bara gav ESEN 70 procent av vad som ansågs vara nödvändigt. Skulle ett par turneringar eller externa produktionsuppdrag utebli kan den skrala kassan snart vara slut. Det mest sannolika scenariot är en nyemission.

Konkurrensen om attraktiva event kommer att öka i takt med att e-sport växer. Utan betydande resurser kommer ESEN har svårt att hävda sig.

Börsplus slutsats

Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det över tid slutar med en stor förlust för investerarna.

Att eSport kommer att växa och det finns mycket att tjäna för de aktörer som tidigt positionerar sig på rätt sätt betvivlar vi inte. MTG har historiskt visat en fin näsa för trender och de är med på tåget med rejäla satsningar.

Men en positiv utsikt för industrin räcker inte för att vi ska kunna vara positiva till ESEN. Den knapphändiga informationen från bolaget hjälper inte aktiemarknaden att förstå potentialen i aktien. ESEN behöver troligen kapital för att förverkliga sina planer.

Med kapital på plats och tydliga och trovärdiga finansiella målsättningar kan bedömningen bli annorlunda.

Så ser Börsplus på förhoppningsbolag

Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Börsplus åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.

1. Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.

2. Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.

3. Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.

4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario

Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.

En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:

  • Kundtillväxten ökar
  • Positiva forskningsresultat (Life Science)
  • Framgångsrik lansering utomlands
  • Lyckad prospektering (råvarubolag)
  • Inget priskrig från stark konkurrent
  • Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin

Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.

Börsplus slutsats

Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Börsplus sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:

1 eller 2 = Sälj

3 eller 4 = Neutral

5 eller 6 = Köp

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från AMF
Annons från AMF