Analys Enorama Pharma
Enorama Pharma: Tuggar på
Enorama Pharma (64 kr) har som mål är att bli en ledande global leverantör av medicinska tuggummin. Den egna teknologin, ChewMed, möjliggör administration av läkemedelssubstanser via tuggummi. Tillverkningsmetoden gör att aktiva substanser behåller sina läkemedelsegenskaper.
ChewMed-teknologin möjliggör produktion av tuggummi under högt tryck från ett torrt gummipulver. Det innebär att tillverkningen kan ske vid låg temperatur vilket ger fördelar jämfört mot traditionell tillverkning som kräver värme. Värme påverkar till exempel aktiva farmakologiska substanser negativt.
Det är inte så enkelt som man kan tro att tillverka medicinska tuggummin enligt Enorama och branschfolk vi varit i kontakt med. Flera parametrar ska stämma. Den aktiva substansen ska tillföras under rätt tryck och temperatur. Hur substansen levereras i munhålan i samband med tuggandet är en viktig faktor.
Det finns få aktörer som behärskar processen och därmed får inträdesbarriärerna betraktas som höga.
Den första produkten från bolaget ska lanseras i år 2019 och är ett nikotintuggummi. Enoramas tuggummi har testats mot Nicorette och uppvisar samma medicinska egenskaper. En sensorisk profilering har gjorts vid Teknologiska institutet i Danmark som visar att Enoramas produkt är mer uppskattad än konkurrerande produkter. Faktorer som tagits hänsyn till är till exempel smak, sötma, konsistens och friskhet.
Enorama Pharma | Januari 2019 |
VD: | Mats Rönngard |
Styrelseordförande: | Anders Ermén |
Antal anställda: | 6 |
Nyckelpersoners ägande: | Cirka 51 % |
Lista: | First North |
Aktiekurs: | 62,00 kr |
Antal aktier ink. utspädn: | 5,3 miljoner |
Börsvärde: | 329 Mkr |
Nettokassa: | 20 Mkr |
Resultatnivå, årstakt: | Cirka -20 Mkr |
Källa: SvD Börsplus /Bolaget | Räknat på max antal aktier. |
Börsplus syn på Enorama Pharma
Det här är en förhoppningsaktie, alltså ett entreprenörsdrivet utvecklingsbolag med minimala intäkter och högtflygande planer. Analys av förhoppningsbolag kräver andra metoder än vanliga börsaktier (se faktaruta längst ner). Plus insikten att det vanligaste utfallet är att investerarna förlorar nästan hela insatsen.
———
1. Incitament nyckelpersoner
Vd, vice vd, styrelseordförande och en styrelseledamot äger tillsammans Swede Unipharma som är Enormas största aktieägare med cirka hälften av bolaget. Näst största ägare är Baulos Capital med strax över 10 procent av ägandet. Baulos återfinns som storägare i noterade bolag som A1M Pharma, Xintela och NeuroVive. Insiderägandet är högt vilket är ett plus.
2. Track record nyckelpersoner
Vd Mats Rönngard har främst erfarenheter från marknadsföring och försäljning. Styrelseordförande Anders Emrén har en bakgrund som ekonom. Vi känner igen honom från First North-bolagen A1M Pharma och Xintela. Ledamot Mats Persson är till vardags vd i Hamlet Pharma. Han har lång erfarenhet från läkemedelsindustrin. Vice vd Annette Agerskov är den med betydande erfarenheter från branschen för nikotinsubstitut med ledande befattningar inom bland annat Fertin Pharma. Hon framstår som den viktigaste spelaren i laget.
3. Trovärdighet för produkt och strategi
Marknaden för nikotintuggummi är stor. 2016 var den värd cirka 1,7 miljarder USD. Marknaden domineras av ett fåtal aktörer. Nicorette har cirka hälften av världsmarknaden och ägs av McNeil/Johnson & Johnson. Nicotinell är GSK:s varumärke och har en hög marknadsandel i Norden. NiQuitin ägs av Perrigo. De två sistnämnda tillverkas av Feritin Pharma. Private Label segmentet är stort och det Enorama siktar på. I USA utgör segmentet cirka hälften av marknaden. Perrigo och TEVA är stora leverantörer av Private Label-tuggummi.
Enoramas nikotintuggummi, Nicobright, är klart. Registreringsansökan är inlämnad för fyra olika tuggummin och under 2019 väntas de första myndighetstillstånden. Enoramas affärsmodell bygger på att erbjuda tuggummi som Private Label. Den första produktlinjen utgörs av nikotintuggummi för premiumsegmentet. Lansering ska ske i år.
Enorama har två avtal avseende framtida försäljning. Det ena avtalet är med ett icke-namngivet europeiskt läkemedelsföretag. Det andra är med indiska Dr. Reddy´s Laboratories och avser framställning för den Nordamerikanska marknaden. Några finansiella detaljer kring avtalen har Enorama inte släppt förutom att Dr. Reddy´s bidrar till kostnaderna för pågående utvecklingsarbete.
Dr. Reddy´s är en global koncern med cirka 20 000 anställda. Att ha landat ett samarbete med en så stor aktör är en fjäder i hatten och förtroendeingivande. Nyheten om samarbetet med Dr. Reddy´s fick fart på aktien hösten 2017. På bara ett par månader tiodubblades börsvärdet. Enorama siktar på fler samarbetsavtal i Europa och även Asien.
Enorama vill in i cannabissegmentet. Världsmarknaden för medicinsk cannabis är enorm och växer i takt med legaliseringsvågen som går över världen. Enorama har erhållit tillstånd av Läkemedelsverket att hantera cannabis och har börjat utvärdera de tekniska förutsättningarna för att tillverka tuggummi. Tanken är att utvecklingsarbetet ska ske tillsammans med en partner som är verksam inom medicinsk cannabis.
Det finns flera cannabistuggummin på marknaden idag som inte är läkemedel. Medicinska cannabistuggummin verkar dock bara finnas i en konkurrerande produkt från AXIM Biotechnologies. AXIM använder sig av traditionell, varm teknologi för tillverkning. Enorma bedömer att ChewMed-teknologin är bättre lämpad för att tillverka ett medicinskt cannabistuggummi. AXIM Biotechnologies utvecklar flera läkemedel som levereras via tuggummi. Cannabistuggummit är det som kommit längst och befinner sig i fas II.
Enorama har också genomfört förstudier för allergisk rinit och söker efter en strategisk partner för fortsatt utveckling. Den globala marknaden för behandling av allergisk rinit uppskattas vara värd 12 miljarder USD år 2020. Tanken är att leverera ett generiskt läkemedel som tuggummi.
4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario
- Myndighetsgodkännande och lansering
- Ett partneravtal inom medicinsk cannabis
- Ett partneravtal inom allergisk rinit
Lansering i år via de två partneravtal som finns på plats blir den viktigaste milstolpen i Enoramas historia. En viktig värderdrivare framåt kommer att vara ett avtal inom medicinsk cannabis. Ju kändare motpart desto större genomslag på aktiekursen. Även samarbetsavtal på nya marknader och/eller avseende allergisk rinit kommer att uppskattas högt av aktiemarknaden.
Enorama Pharma i ett optimistiskt scenario
Enorama Pharma | Idag | Tänkbart 2023 |
Avklarad milstolpe | Produktutveckling o registreringsansökan | Omsättning 50 Mkr och nya partners |
Kommande värdedrivare (i) | Lansering och cannabis | Nya produkter |
Värderingsmodell (ii) | e.m | p/s 10 |
Resultatnivå, årstakt | Cirka -20 Mkr | neg |
Börsvärde, Mkr (iii) | 329 Mkr | 500 Mkr |
Optimistisk vinstchans (iv) | 40% |
Tabellförklaring
Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Börsplus huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det som regel slutar med en stor förlust för investerarna.
(i) Värdedrivare är de enligt Börsplus enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i förhoppningsbolag är: licensavtal, regulatoriska godkännanden, genombrottsorder, kundintag, nya marknader, nya råvarufyndigheter, nya forskningsdata, produktlanseringar etc.
(ii) Värderingsmodell: Vad är viktigast för hur aktien prissätts på börsen? Enklast är det om man har vinster eller omsättning att utgå ifrån som kan ge en värderingsmultipel som P/e-tal, EV/EBIT eller EV/Sales. Annars är man hänvisad till en grov skattning av vad som vore ett rimligt börsvärde i en tänkt framtid efter att bolaget klarat av flera värdedrivande milstolpar längs vägen.
(iii) Börsvärde idag avser aktuell börskurs och full utspädning efter eventuell pågående nyemission. Börsvärdet i en tänkbar framtid avser Börsplus (ofta svåra) bedömning av vad som kan vara ett rimligt framtida börsvärde i ett läge där Börsplus optimistiska antaganden om utvecklingen slagit in.
(iv) Optimistisk vinstchans är är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finanseringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.
Optimistiskt scenario
Enorama har inte kommunicerat några finansiella mål. Därmed har aktiemarknaden fått fantisera fritt. Enorama värderades till en bra bit över en halv miljard kronor för ungefär ett år sedan. Idag är börsvärdet strax över 300 Mkr.
Att tillverka medicinska tuggummin är svårt. Med höga inträdesbarriärer är Enorma en möjlig uppköpskandidat. 2009 förvärvade Reynolds American svenska Niconovum för cirka 310 Mkr. Niconovum hade en egenutvecklad teknologi och tillverkade tuggummi, munspray, sugtablett och en snusliknande produkt med försäljning på den svenska och danska marknaden. Niconovum omsatte vid tidpunkten cirka 16 Mkr och hade 7 anställda.
Ett viktigt motiv för förvärvet verkar ha varit Niconovums tillverkningsmetod. Vi gissar att det politiskt korrekta i att äga nikotinersättningsprodukter för ett tobaksbolag också var en faktor.
2016 förvärvade EQT danska Fertin Pharma. Fertin Pharma är en av världens största tillverkare av medicinska tuggummin med fokus på nikotintuggummi. Fertin Pharma hade vid förvärvet cirka 700 anställda och omsatte cirka 850 miljoner danska kronor med ett resultat på cirka 250 miljoner. Hur mycket EQT betalade har inte avslöjats.
Det bolag som kanske påminner mest om Enorama är danska Alkalon som utvecklar medicinska tuggummin och har en portfölj med nikotintuggummin. Affärsmodellen påminner om Enoramas.
Alkalon omsatte cirka 4 miljoner euro 2016. Det var fyra år efter att de första produkterna lanserats av partnern Orifarm i flera europeiska länder. Om Enorama skulle utvecklas på samma sätt kan vi skissa på en omsättning i storleksordningen 50 Mkr år 2023. Ett p/s-tal på 10 skulle värdera bolaget till cirka 500 Mkr då.
Pessimistiskt scenario
Förseningar är alltid en faktor att ta hänsyn till i läkemedelutvecklande bolag. Problemet är främst att förseningar leder till ett ökat kapitalbehov. Utöver den risken kommer Enorama att behöva ta in mer kapital för produktutveckling och lansering. Gissningsvis blir det aktuellt om ungefär ett år. Hur stort behovet är kommer att vara beroende av vilka avtal bolaget lyckas ingå och hur de är strukturerade. Enorama har en kassa en bit norr om 20 Mkr idag.
Enorama har ansökt om formuleringspatent nationellt och internationellt. Det är en faktor som vi bedömer behöver vara på plats för att en eventuell strukturaffär ska kunna bli aktuell.
Börsplus slutsats
Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det över tid slutar med en stor förlust för investerarna.
Enorma har målmedvetet under flera år utvecklat ChewMed-teknologin och de första produkterna når förhoppningsvis marknaden i år. Inträdesbarriärer, få aktörer och förvärv som genomförts de senaste åren pekar på att det finns betydande värden i teknologin. Vad Enorama ska värderas till är dock oerhört svårt att säga.
Om vi värderar Enorama på framtida försäljning och använder Alkalon som måttstock erbjuder inte aktien den typ av uppsida man vill se i ett förhoppningsbolag. Så behöver inte vara fallet om teknologin uppfattas som överlägsen och intressant för andra aktörer i branschen. Att spekulera i uppköp är dock alltid behäftat med betydande osäkerhet.
Sammantaget landar vi i en svag neutral rekommendation för Enorama.
Så ser Börsplus på förhoppningsbolag
Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Börsplus åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.
1. Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.
2. Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.
3. Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.
4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario
Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.
En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:
- Kundtillväxten ökar
- Positiva forskningsresultat (Life Science)
- Framgångsrik lansering utomlands
- Lyckad prospektering (råvarubolag)
- Inget priskrig från stark konkurrent
- Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin
Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.
Börsplus slutsats
Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Börsplus sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:
1 eller 2 = Sälj
3 eller 4 = Neutral
5 eller 6 = Köp
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.