En ESG-vinnare

Organoclicks teknologi kan ersätta giftiga kemikalier som används för tryckimpregnering av virke. Bolaget har även en satsning på bindemedel som kan ersätta plaster. Organoclick har potential att bli en favoritaktie hos förvaltare med hållbarhetsfokus.
En ESG-vinnare - Organoclick
På bilden syns världens största havsbad i trä. Nämligen Århus havsbad i Danmark som är byggt av nästan 40 000 meter av Organoclicks trall OrganoWood. Trallen är behandlad med bolagets miljövänliga impregnering som skyddar mot både röta och eld.
Organoclick
Börskurs: 6,30 kr Antal aktier: 92,1 m
Börsvärde: 580 Mkr Nettoskuld: 2 Mkr
VD: Mårten Hellberg Ordförande: Jan Johansson

Organoclick (6,30 kr) är ett kemi- och materialteknikbolag som utvecklar, tillverkar och säljer lösningar baserat på funktionell fiberkemi. Konkret kan teknologin användas exempelvis för vattenavvisande tyg och till träbehandling för att skydda virket mot svampangrepp och brand. Tekniken kan därmed ersätta giftiga kemikalier som används för tryckimpregnering av virke idag.

Det kanske mest spännande är Organoclicks satsning på bindemedel som kan ersätta plaster. Extra aktuellt i dessa tider med fokus på hållbarhet och miljö.

Bolaget har sitt ursprung från forskning vid Stockholms Universitet och Sveriges lantbruksuniversitet. Organoclick grundades 2006 medan försäljningen startade 2012. Bolaget har huvudkontor och produktionsanläggning i Täby, norr om Stockholm. Bolaget har produktionskapacitet på 10 000 ton per år av bolagets kemiformuleringar. Ifjol tillverkade bolaget 2000 ton, bolaget kan alltså växa mycket i befintlig produktionskostym.

Aktien noterades på First North 2015 och bolaget har idag drygt 40 anställda. VD och en av bolagets medgrundare är Mårten Hellberg, som även är en av de största ägarna med 8% av aktierna i Organoclick. Ordförande är Jan Johansson, förmodligen mest känd som tidigare VD för SCA (2007-2015).

Affärsvärldens huvudscenario 2019 2020E 2021E 2022E
Omsättning 85 92 120 150
 – Tillväxt +9,0% +8,0% +30,0% +25,0%
Rörelseresultat -15 -14 -2 12
 – Rörelsemarginal -17,7% -15,0% -2,0% 8,0%
Resultat efter skatt -20 -11 -2 9
Vinst per aktie -0,26 -0,12 -0,02 0,10
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
Avkastning på eget kapital -30% -12% -2% 9%
Avkastning på operativt kapital Neg. Neg. Neg. 19%
Nettoskuld/EBIT 0,9 e.m. e.m. 0,3
P/E -24,7 e.m. e.m. 63,0
EV/EBIT -38,5 e.m. e.m. 48,5
EV/Sales 6,8 6,3 4,9 3,9

Organoclicks grundteknik är baserad på forskning inom så kallad biomimetik. Enkelt utryckt kan man säga att detta är ett sätt att framställa teknik där inspiration hämtats från olika strukturer och funktioner i naturen. Genom att ”klicka” på organiska molekyler till ytan på cellulosafibrer skapas nya egenskaper som flamskydd, rötskydd, vattenavvisning och förändrade mekaniska egenskaper (därav bolagsnamnet Organoclick). Bolagets teknik möjliggör förnyelsebara material som kan ersätta bland annat oljebaserade plaster och traditionellt giftiga träskyddsmetoder.

Organoclick har ökat försäljningen med i snitt 33% årligen de senaste fem åren. Rörelsemarginalen är alltjämt negativ. Organoclick tar dock en del kostnader för nya tillväxtsatsningar och produkter. På sikt är bolagets målsättning att nå en rörelsemarginal på över 20%.

Koncernen är organiserad i fyra affärsområden. Funktionellt trä samt Gröna ytbehandlingar & underhållsprodukter är lönsamma (Organoclick redovisar dock än så länge ingen marginal på segmentsnivå). Den svenska hemmamarknaden är klart störst.

Organoclick affärsområden

  • Funktionellt trä, säljer och marknadsför miljöklassat virke och miljömärkta träskyddsprodukter under varumärket Organowood.
  • Gröna ytbehandlingar & underhållsprodukter. Säljer underhållsprodukter för fastigheter och bilvård under varumärkena Biokleen och Organotex. Affärsområdet levererar även produkter till kunder som säljs under deras varumärke (private label).
  • Biokompositer. Säljer formgjutna kistor som säljs vidare till tillverkare av begravningskistor. Levererar även material som används som ljudabsorbenter. Dessutom finns flera utvecklingsprojekt inom möbeltillverkning och andra byggrelaterade material.
  • Nonwoven & teknisk textil. Nonwoven är en blandning mellan traditionell textil samt papper, och kan används i olika typer av produkter. Exempelvis hygienprodukter, bordsdukar, våtservetter och ljudisolering.

Inom bolagets största affärsområde, Funktionellt Trä, säljer Organoclick virket Organowood. Enkelt uttryck kan man säga att det är ett nytt sätt att skydda trä från röta och eld. Alltså en ny form av impregnering. Se en film om Organowood via denna länk.

Den traditionella impregneringen går ut på att man använder olika former av tungmetaller. I Sverige används ungefär 5 000 ton tungmetaller årligen för att impregnera virke. Cirka 700 000 kubikmeter impregnerat virke säljs årligen i Sverige. Ungefär lika mycket går på export.

Marknaden för hållbart trä utgör cirka 20% av den totala marknaden och är en ständigt växande andel. Organowood sålde 10 000 kubikmeter virke under 2019 och har ungefär 10% marknadsandel i Norden inom segmentet hållbart trä. Organowood säljs via en rad återförsäljare i Norden. Några exempel är Beijer byggmaterial, K-Rauta, XL-Bygg och Woody. I våras lanserades Organowood i Tyskland, där har bolaget avtal med en av de ledande trädistributörerna i Tyskland nämligen bolaget Carl Götz.

Mer om Organowood

Organowood lanserades år 2012 i samarbete med Bergs Timber. Tekniken som används i Organowood är små kiselmolekyler som binds in i träfibern. Kiselmolekylerna skapar ett fysiskt skydd mot eld och röta till skillnad från traditionell impregnering som enkelt uttryck är ett gift som dödar mikroorganismerna. Bergs Timber tillverkar alltså trallen och Organoclick tillhandahåller impregneringslösningen som är baserad på kisel. Organoclick äger 60% av Organowood AB, resterande del ägs av en partner.

Organoclick har ett brett återförsäljarnätverk som säljer Organowood. I Sverige har bolaget 280 återförsäljare, 50 i Finland via Sarokas som för övrigt är Finlands största privata byggvaruhus. Utöver detta har Organowood 30 återförsäljare i Norge och 30 i Danmark via Fröslev. Organowood säljs även i Tyskland sedan våren 2020.

Största kundgruppen för Organowood är främst den professionella byggsektorn (75% av intäkterna) och i form av bolag som Skanska, NCC och JM. Slutbeställaren är ofta kommuner, då Organowood används på skolor och andra offentliga byggnader.

Konkurrerande virke är bland annat Sibirisk lärk, som namnet antyder växer i Sibirien. Detta träslag växer mycket långsamt vilket ger ett högt innehåll av kåda och garvsyra, som i sin tur fungerar som en slags naturlig impregnering.

Det finns även en konkurrent till Organowood. Nämligen företaget Lunawood med produkten Thermowood. Produkten Thermowood är värmebehandlad och är likt Organowood miljövänlig. En av Organowood konkurrensfördelar mot Thermowood är prisbilden. Virke från Organowood kostar cirka 30 kronor löpmetern och är nämligen cirka 30% billigare. De hållbara alternativen (dit Organowood tillhör) är i sin tur dyrare än vanligt tryckimpregnerat trä. På lågprisvaruhus kostar tryckimpregnerat trä allt från 10 – 20 kronor löpmetern.

Affärsområdet Gröna ytbehandlingar & underhållsprodukter säljer dels underhållsprodukter för fastigheter. Samt en impregneringsprodukt (Organotex) till konsument som bland annat säljs hos Naturkompaniet, Skistar och Sportamore. Konsumentmarknaden för detta segment som Organoclick adresserar är värd ungefär cirka 500 miljoner kronor årligen.

Tredje affärsområdet säljer produkter av biokompositer. Organoclick har tillsammans med Fredahl Rydéns som är en leverantör av begravningskistor utvecklat en ny kista. Den innehåller bara hälften så mycket träråvara som traditionella kistor då den formgjuts av biokompositen OrganoComp och är helt biologisk nedbrytbar. Fredahl Rydéns är för övrigt Nordens ledande tillverkare av begravningskistor. Lanseringen av kistan ”Saga” skedde under maj 2019 och säljs via en rad begravningsbyråer.

Organoclicks ambition är att sluta avtal med någon aktör på den amerikanska marknaden. Den marknaden är ungefär 30 gånger så stor som den svenska. Den amerikanska marknaden är mycket konsoliderad. Fyra aktörer har ungefär 80% av marknaden för begravningskistor. Om Organoclick skulle sluta avtal med någon av dessa så skulle bolaget potentiellt snabbt kunna nå en stor del av marknaden.

Det mest intressanta affärsområdet där den stora långsiktiga potentialen verkar finnas är dock inom Nonwoven & teknisk textil.

Som bekant har debatten om att förbjuda engångsprodukter av plast inom EU varit på tapeten mycket det senaste året. Organoclicks VD Mårten Hellberg framhäver i samtal med Affärsvärlden att bolaget sett ett ökat intresse för bolagets biobaserade bindemedel för så kallad nonwoven.

Nonwoven är en blandning mellan traditionell textil och papper, som kan användas i olika typer av produkter. Exempelvis hygienprodukter, bordsdukar och våtservetter. Denna marknad är värd 3-4 miljarder kronor årligen. För att binda material till färdiga produkter används plastpolymerer som binds ihop med cellulosafiber. Intressant kuriosa är att servetter som används på restauranger består ungefär av 10% plastpolymerer. Potentiellt kan dessa plastpolymerer ersättas med Organoclicks teknologi.

Plastdirektivet från EU går i korthet ut på att fasa ut engångsartiklar som innehåller plaster. Bolagen som tillverkar dessa produkter försöker alltså hitta ersättning till de plastbindemedel som traditionellt använts.

Organoclick har pågående utvecklingsprojekt tillsammans med mer än hälften av de 20 största nonvoven-bolagen i världen. De flesta utvecklingsprojekten startade under våren 2019. De tar ofta 2-3 år från utveckling till färdig produkt i dessa sammanhang. Vissa av EU:s plastdirektiv kommer implementeras redan 2021. Organoclick har 8 projekt i så kallad produktionsutvecklingsfas, vilket konkret innebär att Organoclick levererar testleveranser till nonwoven-bolagen som utför tester i sina produktionsanläggningar.

Organoclicks målsättning är att komma i mål med något eller flera av dessa projekt under de kommande månaderna. En normalstor nonwovenfabrik köper vanligtvis bindemedel för mellan 20-50 Mkr årligen. VD Mårten Hellberg ser potential att affärsområdet Nonwoven kan bli bolagets största segment inom 3-5 år.

Bruttomarginalen på koncernnivå var 25,7% första halvåret 2020 (inkluderat fasta produktionskostnader). Bolaget siktar på att nå 40% på sikt. Organoclick redovisar även bruttomarginalen efter rörliga kostnader. Denna var 42,5% jämförelsevis, första halvåret i år. Mätt på detta vis är målsättningen att nå 50%. Bruttomarginalen är lägre på Organowood (träprodukterna) medan den är betydligt högre inom exempelvis nonwoven-segmentet.

Organoclicks målsättning var även att dubbla försäljningen från 2018 fram till 2021. Konkret innebär det att bolaget siktar på att nå en försäljning på 157 Mkr 2021. Det känns väldigt utmanande för tillfället. Organoclick har uppvisat tillväxt i samtliga kvartal utom ett sedan noteringen 2015.

Nedan följer hur bolagets kassaflöde utvecklats de senaste åren. Som synes är Organoclick ännu inte kassaflödespositivt. Bolaget gjorde en emission på 90 Mkr förra hösten. Vi ser inget nytt finansieringsbehov i närtid.

Första halvåret 2020 steg omsättningen med drygt 6%. Bolaget har dock som i princip alla andra bolag påverkats av viruskrisen. Vi räknar med att försäljningen stiger med 8% 2020. Kommande år räknar vi med att tillväxten accelererar till cirka 25-30% per år. Dels drivet av Organowood i Tyskland, samt att både affärsområde Gröna ytbehandlingar & underhållsprodukter samt Biokompositer fortsätter växa. Men framförallt att Organoclick får någon större order inom nonwoven. I takt med fortsatt tillväxt räknar vi med en marginal på 8% år 2022.

Använder vi en multipel på 5 gånger omsättningen finns en uppsida på 30% på radarn. Det är inte otänkbart att Organoclick kommer värderas högre än så (se optimistiskt scenario).

Organoclick gynnas av miljö och hållbarhetstrenden i samhället. Vill man vara exponerad mot denna trend så ser vi Organoclick som ett intressant alternativ. Bolaget är relativt litet och omsätter under 100 Mkr. Riskerna är bland annat beroendet av byggsektorn (Organowood) och att de nuvarande produktsatsningarna inte faller väl ut. Likviditeten i aktien är också ganska klen. Vi noterar att bolagets storägare Bertil Hagman, med största sannolikhet, sålt sitt innehav under september.

Organoclick har hela fyra affärsområden. Å ena sidan finns det många projekt och potentiella framtida intäktsmöjligheter. Å andra sidan känns satsningen lite spretig. VD Mårten Hellberg menar dock att bolagets två lönsamma affärsområden kan växa med tvåsiffriga tal lång tid framöver. Ledningens fokus är framför allt på Nonwoven.

Om man ser aktien som köpvärd eller ej beror i hög grad på om man tror att Organoclick lyckas få betydelsefulla orders inom just Nonwoven. Vilket kan ge avtryck i högre tillväxt under kommande år. Då kan aktien bli en vinnare och kanske även en favorit hos förvaltare med hållbarhetsfokus (ESG).

Aktien är definitivt värd att ha under bevakning. Här och nu avvaktar vi med ett neutralt råd och inväntar framsteg inom nonvoven.

Organoclick tio största ägare Andel
Bertil Hagman (har sannolikt sålt) 8,34%
Mårten Hellberg 8,01%
Anders Wall 7,72%
Armando Cordova Ivanov 5,74%
Anders Wall Stiftelser 5,53%
Handelsbanken Fonder 5,09%
Jonas Hafrén 4,48%
Länsförsäkringar Fonder 4,13%
eQ Asset Management Oy 3,58%
Fjärde AP-fonden 3,03%
Källa: Holdings

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från AMF
Annons från AMF