Elektrifierande renodling i Cavotec

Med en historik som lämnar mycket att önska är Cavotec ingenting för den nitiska räknenissen. För en visionär som kan föreställa en kommande tillväxtresa ter sig bolaget som mer intressant.
Elektrifierande renodling i Cavotec - Moormaster NxG
Moormaster NxG är Cavotecs uppdaterade version av den tidigare storsäljaren för bolaget. Det engelska ordet "moor" i "Moormaster" betyder förtöja.
Cavotec
Börskurs: 21,90 kr Antal aktier: 94,2 m
Börsvärde: 2 064 Mkr Nettoskuld: 146 Mkr
VD: Mikael Norin Ordförande: Patrik Tigerschiöld

Cavotec (21,90 kr) tillverkar, säljer och servar utrustning som elektrifierar och automatiserar hamnar, flygplatser och industrin. Bolaget har nästan 800 anställda och installerade system i fler än 80 länder runt om i världen.

Verksamheten bedrivs i segmenten Airports & Industry som står för 56% av intäkterna och Ports & Maritime med 44%. Nyligen annonserade bolaget att de avser att sälja segmentet Airports och att försäljningen bör kunna vara slutförd redan under 2021. Airport-verksamheten omsätter cirka 425 Mkr.

VD är Mikael Norin som tidigare varit verksam inom bland annat Rolls-Royce maritima del. Största ägare är Bure Equity som äger 36% av utestående aktier. De ökade sitt innehav under det turbulenta 2020.

Affärsvärldens huvudscenario 2020 2021E 2022E 2023E
Omsättning 1 700 1 955 2 102 2 259
 – Tillväxt -4,4% +15,0% +7,5% +7,5%
Rörelseresultat 37 78 126 169
 – Rörelsemarginal 2,2% 4,0% 6,0% 7,5%
Resultat efter skatt -42 52 88 121
Vinst per aktie -0,45 0,55 0,94 1,28
Utdelning per aktie 0,00 0,30 0,60 0,70
Direktavkastning 0,0% 1,4% 2,7% 3,2%
Avkastning på eget kapital -4% 5% 7% 10%
Avkastning på operativt kapital 5% 10% 15% 18%
Nettoskuld/EBIT 4,0 2,7 1,8 1,4
P/E -49,2 39,8 23,3 17,1
EV/EBIT 60,0 28,3 17,5 13,0
EV/Sales 1,3 1,1 1,1 1,0

Cavotec var tidigare listat i Nya Zeeland men kom till den svenska börsen 2011. Med en svajig lönsamhet och en omsättning som i princip har gått sidledes sedan omlistningen har aktiekursen inte rosat marknaden. 2020 påverkades bolaget av pandemin när kunder sköt upp sina investeringar. En viss del av den effekten lär följa med även in i 2021.

Nu ser bolaget stora tillväxtmöjligheter inom Ports & Maritime med bland annat signaturprodukten Moormaster samt andra laddning- och elektrifieringsslösningar. Moormaster är en nischprodukt som gör det enklare och effektivare för större båtar och fartyg att lägga till vid kaj. Med vad som kan liknas vid en sugproppmetod fästs sugproppar an vid sidan av fartyget som sedan dras in mot kajen. För en mer levande bild av lösningen kan man se på den här filmen.

I jämförelse med mer traditionella metoder förkortar Moormaster ledtiderna väsentligt när fartyg lägger till. Det behövs mindre personal för att utföra arbetet och det är miljövänligare eftersom det går åt mindre drivmedel. Produkten är dyrare i inköp i jämförelse med traditionella metoder, men kostnaden ska enligt bolaget sparas in genom ökad produktivitet.

Autonoma fartyg som drivs på el är någonting vi lär få se mer av i framtiden och här går Norge i bräschen för utvecklingen. Till exempel har livsmedelsdistributören ASKO gjort stora investeringar i bland annat två autonoma fartyg som ska spara in 2 miljoner körda kilometer med lastbil varje år. Här är Cavotec en del av projektet och ska leverera sin uppdaterade version av Moormaster, som går under namnet NxG. För fartyg likt dessa säljer Cavotec även produkter som möjliggör att på enkelt och smidigt sätt ladda dem när de lägger till vid hamn, samt andra elektrifieringslösningar.

Segmentet Airports & Industry tillhandahåller bland annat elektriska system som kyler ner flygplanet när det anländer vid gaten. Det gör att planet kan slås av tidigare och att färre fordon behöver användas. Det minskar användandet av bränsle vilket är både billigare och mer miljövänligt. Bolaget tillhandahåller även lösningar som gör att en stor del av arbetet som sker kan fjärrstyras.

Bolaget redovisar inte rörelsemarginalen för sina olika segment vilket gör det svårt att estimera vad en eventuell försäljning av Airports skulle kunna tänkas inbringa. Historiskt ska Cavotec ha haft en del problem med segmentet, så lönsamheten lär vara lägre i jämförelse med bolaget i övrigt.

Cavotecs historik är ingenting att hänga i julgranen, men försäljningen av Airports och ett renare spel på tillväxtmöjligheterna i Ports & Maritime ger möjligen bättre framtidsutsikter. Airports är ett segment som inte har varit vidare lönsamt för koncernen historiskt och där en försäljning skulle kunna tänkas bättra på marginalerna för koncernen. Det är dock en mindre del av bolaget, så frågan är hur stor effekten kommer att bli. I våra olika scenarion räknar vi inte med en försäljning av Airports-segmentet.

I Affärsvärldens huvudscenario väger vi den skrala historiken för koncernen mot vad som verkar vara intressanta tillväxtmöjligheter framåt. Här låter vi oss influeras av vad vi anser är ledningens befogade optimism gällande Ports & Maritime. För 2021 förväntar vi oss en återhämtning och en omsättningstillväxt om 15%. För både 2022 och 2023 räknar vi med 7,5% tillväxt per år. Rörelsemarginalen rör sig i scenariot från 5% 2021 till 7,5% 2023. Vi estimerar alltså högre omsättningstillväxt och rörelsemarginal än vad bolaget historiskt har presterat. Men exklusive kostnader för omstruktureringar låg marginalen på 8% så sent som 2019. Det visar allt potential finns i bolaget även om förutsättningarna för Airportverksamheten är mycket sämre idag.

I scenariot räknar vi med en EV/EBIT-multipel om 14. Detta räcker inte för att ge en okej uppsida i aktien.

  • I det pessimistiska scenariot fortsätter bolaget i gamla hjulspår med svajig lönsamhet och en vision om framtida tillväxt som går i kras. Här går det att föreställa sig att aktieägares förhoppningar slutligen har grusats och att EV/EBIT-multipeln går ner till 12x. I scenariot räknar vi med en svagare återhämtning 2021 i jämförelse med huvudscenariot och sedan en tillväxt om 7,5% per år både 2022 och 2023. Rörelsemarginalen rör sig i scenariot mot 5% 2023 och här finns betydande nedsida.
  • I ett optimistiskt scenario infrias visionen om tillväxt vilket också innebär högre marginaler. Framtidstro och bra hållbarhetsprofil tar sig uttryck i en högre EV/EBIT-värdering som i scenariot uppgår till 18x. Här skissar vi på tillväxt om 20% 2021 och 10% både för 2022 och 2023. Rörelsemarginalen slutar på 8,5% 2023. Då finns en betydande uppsida.

Sett till historisk prestation ser Cavotec ointressant ut, men samtidigt verkar det vara mycket som bubblar under ytan för bolaget. Ports & Maritime har höga marginaler och ett produkterbjudande som ligger helt rätt i tiden. Det är vettigt att driva renodlingen i den riktningen. Men, med de kort som finns på bordet idag anser Affärsvärlden att historiken väger tyngre än framtida förhoppningar. Rådet blir därför neutralt för aktien.

Tio största ägare i cavotec Värde (Mkr) Kapital Röster
Bure Equity 746 36,2% 36,2%
Fjärde AP-fonden 202 9,8% 9,8%
Lannebo Fonder 178 8,6% 8,6%
Fabio Cannavale 173 8,4% 8,4%
Nordea Fonder 68 3,3% 3,3%
Lancelot Asset Management AB 55 2,7% 2,7%
Fondita Fonder 55 2,6% 2,6%
Emma Jeppson 46 2,3% 2,3%
Brevetti Stendalto 38 1,8% 1,8%
PRI Pensionsgaranti 33 1,6% 1,6%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser