Analys Electronic Arts
Electronic Arts är en stabil målgörare
Electronic Arts (börskurs 113 dollar 3/11) är det näst största spelbolaget noterat på Nasdaq efter Activision Blizzard. Börsvärdet är i dag knappt 35 miljarder dollar och tabellen nedan beskriver några av de viktigaste sakerna att veta om bolaget.
ELECTRONIC ARTS | |
Viktiga dotterbolag | EA, EA Sports, EA Maxis, m.fl. |
Största spelfranschise idag | FIFA, NBA, NHL, Madden NFL, Battlefield, Star Wars, Need for Speed, Mass Effect, The Sims, Simcity |
Spelutvecklingsstrategi | Mestadels egen utveckling men på blandning av egna varumärken (Battlefield, Mass Effect, Need for Speed, The Sims) och licensierade (FIFA, NHL, Madden NFL, Star Wars) |
Intäktsfördelning per plattform | Ca 55% konsol, 25% PC & övrigt och 20% mobilt |
Distributionsmodell | 60-65% digitalt. Egen distribution genom egen programvara (Origin) |
Dominerande intäktsmodeller | Uppskattningsvis 50% återkommande intäkter, bl.a. från expansioner och extramaterial, mobilspel, prenumerationsintäkter, licensintäkter och reklamintäkter |
Lönsamhet | 70-75% bruttomarginal. 20-25 procents redovisad rörelsemarginal senaste tre åren men spås nå bortåt 35 procent framöver |
Branschtrenden med ökad digital distribution är något som verkligen gynnat EA. Det är en bidragande faktor till att bruttomarginalen lyfts med nära 20 (!) procentenheter sedan 2011. Samtidigt är rörelsekostnaderna nära på oförändrade så allt har sipprat igenom resultaträkningen och lönsamheten har gått från undermålig till klart godkänd senaste tre åren. Framöver spås rörelsemarginaler på imponerande 35 procent.
Electronic Arts | USD | |||
Börskurs: | 112,69 | |||
Antal aktier (miljoner): | 308,7 | |||
Börsvärde: | 34 787 miljoner | VD | Andrew Wilson | |
Nettokassa: | 3 364 miljoner | Styrelseordförande | Larry Probst | |
Konsensusprognos (Factset) | ||||
2017 | 2018E | 2019E | 2020E | |
Omsättning | 4 942 | 5 184 | 5 599 | 5 963 |
– Tillväxt | 12,4% | 4,9% | 8,0% | 6,5% |
Rörelseresultat | 1 224 | 1 685 | 1 976 | 2 236 |
– Rörelsemarginal | 24,8% | 32,5% | 35,3% | 37,5% |
Resultat efter skatt | 967 | 1 297 | 1 561 | 1 766 |
Vinst per aktie | 3,13 | 4,20 | 5,10 | 5,70 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Avkastning på eget kapital | 48% | 28% | 25% | 23% |
Nettoskuld/EBIT | -2,9 | -2,8 | -3,2 | -3,7 |
P/E | 36,0 | 26,8 | 22,1 | 19,8 |
EV/EBIT | 25,7 | 18,7 | 15,9 | 14,1 |
EV/Sales | 6,4 | 6,1 | 5,6 | 5,3 |
Andelen återkommande intäkter är också hög kring 50 procent – men det är nog snarast en underskattning. EA har nämligen en extremt stark ställning med de sportspel som bolaget utvecklar, just nu med namn som bland annat FIFA 18, NHL 18 och Madden NFL 18.
Det är alltså spel som återkommande uppdateras, finslipas och säljs på nytt i årliga upplagor. Intäkterna blir därmed stabila över tid (även om det finns viss risk förknippade med de varumärkeslicenser som EA behöver köpa in för spel som FIFA och Madden NFL).
Men bara för några år sedan blev EA framröstat till USA:s sämsta bolag. Det orsakade en hel del uppståndelse kring bolaget som bland annat beskylldes av många för att skapa trötta efterapningar till spel där huvudfokus var att extrahera så mycket pengar som möjligt snarare än att skapa bra produkter.
Kanske är det denna syn som fortfarande speglas i bolagets värdering. Trots imponerande siffror är EA nämligen den billigaste aktien mätt på intjäningsförmåga. Skillnaderna är dock små gentemot övriga bolag.
Bolag | Börsvärde (mn) | EV / EBIT 2017E | EV / EBIT 2019E | EV / Sales 2017E | EV / Sales 2019E | EBIT-marginal 2017-2019 % | Årlig omsättningstillväxt 2017-2019 % |
Activision Blizzard | 50,1 mdr dollar | 21,3 | 14,5 | 7,2 | 5,6 | 36,3 | 7,3 |
Electronic Arts | 34,8 mdr dollar | 18,0 | 12,2 | 5,8 | 4,6 | 35,1 | 7,3 |
Take-Two Interactive | 12,8 mdr dollar | 30,0 | 14,6 | 6,0 | 3,9 | 24,0 | 21,0 |
Ubisoft Entertainment | 7,5 mdr euro | 28,9 | 14,0 | 4,3 | 3,1 | 19,0 | 13,9 |
Paradox Interactive | 9,7 mdr kr | 24,5 | 16,5 | 11,6 | 7,3 | 45,9 | 23,6 |
THQ Nordic | 5,2 mdr kr | 27,1 | 13,8 | 9,2 | 4,4 | 33,3 | 34,7 |
Starbreeze | 2,4 mdr kr | 37,0 | 5,8 | 2,2 | 4,5 | 55,6 | |
Stillfront | 0,7 mdr kr | 23,5 | 6,9 | 4,7 | 2,2 | 26,7 | 39,0 |
Genomsnitt | 24,8 | 16,2 | 6,8 | 4,2 | 28,1 | 25,3 | |
Källa: SvD Börsplus/Factset | |||||||
Definition | EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2017E | EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2019E | EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2017E | EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2019E | Förväntad genomsnittlig rörelsemarginal 2017-2019 | Förväntad årlig tillväxt 2017-2019 |
Det verkar som att EA tagit till sig mycket av kritiken och har gjort en del jobb efter att bolagets kritiserade ex-vd John Riccitiello bytts mot nuvarande Andrew Wilson. Nu ska bolaget i större utsträckning sätta spelarna först och Andrew Wilson verkar generellt vara uppskattad.
Även om vi inte ser samma uppsida i varumärkesportföljen som i Activision Blizzard ser vi ett värde i EA:s betydligt mer stabila titlar. Kanske är det lite trögt på innovationsfronten men klart är att många spelare uppskattar bolagets olika spelfranschise och fortsätter betala för de produkter som släpps.
Det är också troligt att det fortfarande finns uppsida i marginalerna på sikt. Svenska Paradox sticker exempelvis ut med nästan helt digital distribution och 45-procentiga marginaler. Detta bör egentligen inte vara omöjligt för ett bolag som EA att nå. Rådet blir köp.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.