Electronic Arts är en stabil målgörare

Electronic Arts sticker ut med stabila titlar som verkar leverera år efter år. Omsättningen har ökat stadigt över tid och vi tror det finns ännu mer uppsida i bolagets marginaler. Detta allteftersom andelen digital distribution via bolagets egen plattform ökar. Värderingen är dessutom förhållandevis låg relativt andra spelbolag. Rådet blir att köpa aktien.
Electronic Arts är en stabil målgörare - 5b2d5891-40b7-4367-a6a7-3eb8472ffdfafitcroph450q80upscaletruew800s9285000f838b4e1662c7e8117db3a9bbbd7b719b

Electronic Arts (börskurs 113 dollar 3/11) är det näst största spelbolaget noterat på Nasdaq efter Activision Blizzard. Börsvärdet är i dag knappt 35 miljarder dollar och tabellen nedan beskriver några av de viktigaste sakerna att veta om bolaget.

ELECTRONIC ARTS
Viktiga dotterbolag EA, EA Sports, EA Maxis, m.fl.
Största spelfranschise idag FIFA, NBA, NHL, Madden NFL, Battlefield, Star Wars, Need for Speed, Mass Effect, The Sims, Simcity
Spelutvecklingsstrategi Mestadels egen utveckling men på blandning av egna varumärken (Battlefield, Mass Effect, Need for Speed, The Sims) och licensierade (FIFA, NHL, Madden NFL, Star Wars)
Intäktsfördelning per plattform Ca 55% konsol, 25% PC & övrigt och 20% mobilt
Distributionsmodell 60-65% digitalt. Egen distribution genom egen programvara (Origin)
Dominerande intäktsmodeller Uppskattningsvis 50% återkommande intäkter, bl.a. från expansioner och extramaterial, mobilspel, prenumerationsintäkter, licensintäkter och reklamintäkter
Lönsamhet 70-75% bruttomarginal. 20-25 procents redovisad rörelsemarginal senaste tre åren men spås nå bortåt 35 procent framöver

Branschtrenden med ökad digital distribution är något som verkligen gynnat EA. Det är en bidragande faktor till att bruttomarginalen lyfts med nära 20 (!) procentenheter sedan 2011. Samtidigt är rörelsekostnaderna nära på oförändrade så allt har sipprat igenom resultaträkningen och lönsamheten har gått från undermålig till klart godkänd senaste tre åren. Framöver spås rörelsemarginaler på imponerande 35 procent.

Electronic Arts USD
Börskurs: 112,69
Antal aktier (miljoner): 308,7
Börsvärde: 34 787 miljoner VD Andrew Wilson
Nettokassa: 3 364 miljoner Styrelseordförande Larry Probst
Konsensusprognos (Factset)
2017 2018E 2019E 2020E
Omsättning 4 942 5 184 5 599 5 963
– Tillväxt 12,4% 4,9% 8,0% 6,5%
Rörelseresultat 1 224 1 685 1 976 2 236
– Rörelsemarginal 24,8% 32,5% 35,3% 37,5%
Resultat efter skatt 967 1 297 1 561 1 766
Vinst per aktie 3,13 4,20 5,10 5,70
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
Avkastning på eget kapital 48% 28% 25% 23%
Nettoskuld/EBIT -2,9 -2,8 -3,2 -3,7
P/E 36,0 26,8 22,1 19,8
EV/EBIT 25,7 18,7 15,9 14,1
EV/Sales 6,4 6,1 5,6 5,3

Andelen återkommande intäkter är också hög kring 50 procent – men det är nog snarast en underskattning. EA har nämligen en extremt stark ställning med de sportspel som bolaget utvecklar, just nu med namn som bland annat FIFA 18, NHL 18 och Madden NFL 18.

Det är alltså spel som återkommande uppdateras, finslipas och säljs på nytt i årliga upplagor. Intäkterna blir därmed stabila över tid (även om det finns viss risk förknippade med de varumärkeslicenser som EA behöver köpa in för spel som FIFA och Madden NFL).

Men bara för några år sedan blev EA framröstat till USA:s sämsta bolag. Det orsakade en hel del uppståndelse kring bolaget som bland annat beskylldes av många för att skapa trötta efterapningar till spel där huvudfokus var att extrahera så mycket pengar som möjligt snarare än att skapa bra produkter.

Kanske är det denna syn som fortfarande speglas i bolagets värdering. Trots imponerande siffror är EA nämligen den billigaste aktien mätt på intjäningsförmåga. Skillnaderna är dock små gentemot övriga bolag.

Bolag Börsvärde (mn) EV / EBIT 2017E EV / EBIT 2019E EV / Sales 2017E EV / Sales 2019E EBIT-marginal 2017-2019 % Årlig omsättningstillväxt 2017-2019 %
Activision Blizzard 50,1 mdr dollar 21,3 14,5 7,2 5,6 36,3 7,3
Electronic Arts 34,8 mdr dollar 18,0 12,2 5,8 4,6 35,1 7,3
Take-Two Interactive 12,8 mdr dollar 30,0 14,6 6,0 3,9 24,0 21,0
Ubisoft Entertainment 7,5 mdr euro 28,9 14,0 4,3 3,1 19,0 13,9
Paradox Interactive 9,7 mdr kr 24,5 16,5 11,6 7,3 45,9 23,6
THQ Nordic 5,2 mdr kr 27,1 13,8 9,2 4,4 33,3 34,7
Starbreeze 2,4 mdr kr 37,0 5,8 2,2 4,5 55,6
Stillfront 0,7 mdr kr 23,5 6,9 4,7 2,2 26,7 39,0
Genomsnitt 24,8 16,2 6,8 4,2 28,1 25,3
Källa: SvD Börsplus/Factset
Definition EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2017E EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2019E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2017E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2019E Förväntad genomsnittlig rörelsemarginal 2017-2019 Förväntad årlig tillväxt 2017-2019

Det verkar som att EA tagit till sig mycket av kritiken och har gjort en del jobb efter att bolagets kritiserade ex-vd John Riccitiello bytts mot nuvarande Andrew Wilson. Nu ska bolaget i större utsträckning sätta spelarna först och Andrew Wilson verkar generellt vara uppskattad.

Även om vi inte ser samma uppsida i varumärkesportföljen som i Activision Blizzard ser vi ett värde i EA:s betydligt mer stabila titlar. Kanske är det lite trögt på innovationsfronten men klart är att många spelare uppskattar bolagets olika spelfranschise och fortsätter betala för de produkter som släpps.

Det är också troligt att det fortfarande finns uppsida i marginalerna på sikt. Svenska Paradox sticker exempelvis ut med nästan helt digital distribution och 45-procentiga marginaler. Detta bör egentligen inte vara omöjligt för ett bolag som EA att nå. Rådet blir köp.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.