Electrolux Pro: Redan inbakade förväntningar

När väl den nuvarande kostnadsinflationen är hanterad är det upplagt för lönsamhetslyft i Electrolux Pro. Men sådana förväntningar är redan inbakade i aktiekursen.
Electrolux Pro: Redan inbakade förväntningar - Design-Cheeser-Homepage-Banner-Promo
Reklambild på Randell Cheeser Station från amerikanska bolaget Unified Brands som Electrolux Pro förvärvade 2021. Genom att ost som hamnar bredvid pizzan samlas i en kyld behållare i enheten, går den inte till spillo.
Electrolux Professional
Börskurs: 55,00 kr Antal aktier: 287,4 m
Börsvärde: 15 807 Mkr Nettoskuld: 1 750 Mkr
VD: Alberto Zanata Ordförande: Kai Wärn

Electrolux Professional (55 kr) tillverkar tvättmaskiner och köksutrustning åt hotell, restauranger, storkök och tvätterier. Verksamheten knoppades av som eget börsbolag från Electrolux mars 2020.

Huvudägare är Investor med 20% av aktierna. Posten står för mindre än 1% av investmentbolagets substans.

Affärsvärldens huvudscenario 2021 2022E 2023E 2024E
Omsättning 7 862 10 299 10 814 11 247
 – Tillväxt +8,2% +31,0% +5,0% +4,0%
Rörelseresultat 592 927 1 135 1 293
 – Rörelsemarginal 7,5% 9,0% 10,5% 11,5%
Resultat efter skatt 487 674 848 977
Vinst per aktie 1,69 2,34 2,95 3,40
Utdelning per aktie 0,50 0,75 0,90 1,00
Direktavkastning 0,9% 1,4% 1,6% 1,8%
Avkastning på eget kapital 15% 17% 19% 19%
Avkastning på operativt kapital 46% 65% 67% 71%
Nettoskuld/EBIT 3,0 1,6 0,9 0,3
P/E 32,5 23,5 18,6 16,2
EV/EBIT 29,7 18,9 15,5 13,6
EV/Sales 2,2 1,7 1,6 1,6

Idén med avknoppningen var att ge Electrolux Pro bättre tillväxtmöjligheter. Första tiden på börsen kom dock att helt handla om att hantera effekten av Covid-19-krisen. Företaget tappade 26% av omsättningen när viktiga kundgrupper som hotell och restauranger stängde. Rörelsevinsten föll från nivåer runt 1 miljard innan krisen till 387 Mkr. Knappt 100 Mkr kom från statliga bidrag. Under 2021 repade sig marknaden och vinstnivån återhämtades. Bolaget ligger ändå en bra bit under historiska marginalnivåer.

Företaget har två segment, Storkök och dryck samt Tvätt. De står för 60% respektive 40% av omsättningen och opererar under delvis olika förutsättningar.

Tvätt

Tvätt är en mycket stark affär som för övrigt har en stor del av verksamheten baserad i Ljungby. I övrigt finns Electrolux Pro mest utanför Sverige. Den globala marknadsandelen är 14% vilket gör Electrolux till näst största leverantör på marknaden för professionell tvätt. Lönsamheten är bra med marginaler på 15-17%.

Kruxet är att Electrolux Pro förefaller ha svårt att expandera inom tvätt. Nischen har en tillväxt på låga 2-3%. Bolaget är redan superstarka i sina primära kundgrupper – tvättomater och flerfamiljsbostäder som står för 53% av affärsområdets omsättning. Att vinna marknadsandelar i andra undersegment verkar svårt liksom att hitta förvärvstillväxt.

USA-fokus

Segmentet Storkök och dryck verkar på en större marknad, värd 23,5 miljarder dollar. Electrolux har ca 2,5% marknadsandel och är alltså en mindre aktör. Lönsamheten är klart lägre än inom tvätt. Det är här Electrolux har störst tillväxt- och förbättringspotential.

Målbilden är att nå 15% i rörelsemarginal för koncernen. Det viktigaste steget på den vägen är att skapa tillväxt inom högmarginalområden. Det rör sig om eftermarknaden, alltså reservdelar, förbrukning och service, som idag svarar för 15% av omsättningen. Men viktigare är expansion inom restaurangsektorn och då särskilt på de stora kedjorna.

Inför avknoppningen gjorde Electrolux Pro förvärv för att bygga upp verksamheten inom dryck. Kaffemaskiner, slush-blandare och liknande tillhör de mer snabbväxande kategorierna på marknaden. Planen är att nå en starkare ställning hos de stora snabbmatkedjorna. Analysen är att detta förutsätter en stark position i USA som är hemvist för många av dessa.

Idén är att komma in med enskilda produkter som bevisar Electrolux Pro som leverantör och sedan expandera vidare. Det finns ett par framgångsexempel. En anpassad diskmaskin för KFC i Kina är ett. En dryckesbehållare åt Subway genererade också stor omsättning 2019.

Förvärv

Hösten 2021 kom det hittills största draget i strategin då Electrolux Pro köpte loss USA-bolaget Unified Brands ur konglomeratet Dover. Det var en affär på 2,1 miljarder kr. Unified omsätter ca 1,1 miljarder kr inom proffskök, ungefär lika fördelat mellan restaurangkedjor och institutioner (skolor etc). Den underliggande rörelsemarginalen var 9% under 2021. Bolaget har två fabriker, 600 anställda och en historik som går tillbaka ända till 1907.

Här finns alltså produkter och upparbetade relationer med den typ av kunder Electrolux vill växa inom. Så förvärvet verkar vettigt. Däremot är lönsamheten inte slående bra vilket får prislappen att se väl tilltagen ut på 20 gånger rörelsevinsten.

Men förvärvet ger ledningen verktygen för att fullfölja sina planer vilket är viktigt.

Kortsiktig press

Kortsiktigt är utsikterna blandade. Viss återhämtning finns kvar efter covid-krisen och efterfrågan beskrivs som mycket stark. Samtidigt äter sig kostnadsinflation in i marginalerna. Ledningen har tydligt flaggat för att prishöjningar sker, och accepteras, men med eftersläpning. Rapporten för första kvartalet kommer redan nu på onsdag (27/4) och lär visa på det. Budskapet har varit att från Q2 och framåt ska prishöjningar kompensera, men vi får se om det upprepas.

Långsiktigt är frågan om Electrolux Pro kan hitta tillbaka till de lönsamhetsnivåer som verksamheten hade åren innan avknoppningen – i snitt 13,1% i marginal under 2017-19. Separationen från Electrolux medförde ökade koncernkostnader. Det kan ha sänkt vinstkapaciteten något, även om bolagets målbild inte tyder på det.

Bland andra aktörer finns både exempel på bolag som redan 2021 återställt sina marginaler till historiskt goda nivåer, som Welbilt. Men även exempel på motsatsen. Bilden är blandad. Det sker stora branschförändringar på kökssidan – där take-away växer liksom behoven av produktivitetshöjningar givet löneinflationen särskilt i USA. Men det borde inte vara direkt negativt för leverantörerna.

Slutsats

Räknar vi med att marginalerna succesivt återhämtar sig och når 11,5% inom några år så finns en uppsida på drygt 20% i aktien givet en värdering på 15 gånger rörelsevinsten eller p/e 20. Detta är vårt huvudscenario. Det är något klent för ett köpråd särskilt mot bakgrund av det osäkra nuläget och riskerna med ett så stort köp som Unified. Rådet nu blir neutral för aktien.

Tio största ägare i Electrolux Professional Värde (Mkr) Kapital Röster
Investor 3 066 20,5% 32,5%
Swedbank Robur Fonder 1 693 10,9% 8,7%
Alecta Pensionsförsäkring 1 203 7,8% 7,4%
Handelsbanken Fonder 1 096 7,1% 5,7%
ODIN Fonder 643 4,2% 3,3%
Andra AP-fonden 637 4,1% 3,3%
Första AP-fonden 555 3,6% 2,9%
Nordea Fonder 926 3,4% 2,7%
Vanguard 405 2,6% 2,1%
C WorldWide Asset Management 401 2,6% 2,1%
Källa: Holdings

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från Archelon