Electrolux: Inte rostfritt men billigt

USA:s tullar på stål och aluminium har slagit hårt mot vitvarutillverkarna och på vissa håll talas det nu om prishöjningar bortåt 20 procent på vissa vitvaror i USA. Det är alltså inte bara Electrolux som blöder utan hela branschen. Den amerikanska konsumenten får plocka upp notan. Kommande kvartal lär bli fortsatt stökiga men vd Jonas Samuelson tror på stabil lönsamhet – får han rätt i det ser aktien billig ut.
Electrolux: Inte rostfritt men billigt - eaf711c7-7eca-4885-a8ce-1a1b8b0d5f65fitcroph450q80upscaletruew800sbd1d60d7d1fc6422f282ad82234a59213623067a

Electrolux (207 kr) fortsätter brottas med stigande råmaterialkostnader som tynger lönsamheten i nästan samtliga affärsområden. Trots motåtgärder i form av sänkta kostnader och prishöjningar så väntades ett klart svagare resultat i andra kvartalet.

Electrolux Q2-rapport Q2 2018 Q2 2017
Omsättning 31 354 Mkr 30 948 Mkr
Tillväxt + 1,3% + 5,1%
     – varav organisk      + 0,4%      + 0,0%
     – varav förvärv      + 0,3%      + 1,2%
     – varav valuta      + 0,6%      + 3,9%
Bruttomarginal 18,9% 21,8%
Justerad rörelsemarginal * 5,2% 6,2%
Rörelsemarginal 2,6% 6,2%
* Justeringar avser konkurrensutredning i Frankrike (564 Mkr) och ett ofördelaktigt domstolsbeslut i Frankrike (254 Mkr).

När vi sist skrev om Electrolux oroade vi oss särskilt för bruttomarginalen. Jämfört med föregående år tappade bolaget hela tre procentenheter på bruttomarginalen i Q2 men tack vare sänkta rörelsekostnader föll rörelsemarginalen ändå bara med en procentenhet. Bruttomarginalen återhämtade sig faktiskt också något från bottennivån på 17,5 procent i förra kvartalet (Q1) vilket är lovande.

Så som bolaget ser saken är lönsamheten endast under tillfällig press då kostnadsåtgärder och prishöjningar tar tid att slå igenom. Vd Jonas Samuelson är tydlig med att man förväntar sig ”stabila marginaler” framöver. Vi tolkar det som rörelsemarginaler åtminstone över 5 procent under resten av året – i bästa fall kanske till och med i linje med föregående års 6,0-6,5 procent.

Lyckas Electrolux bara tjäna den mängden pengar uthålligt ser aktien billig ut och bör värderas högre än dagens 8 gånger nästa års rörelseresultat (EV/Ebit).

Electrolux B
Börskurs: 207,00
Antal aktier (miljoner): 289,7
Börsvärde: 59 968 Mkr
Nettoskuld: 393 Mkr
VD Jonas Samuelson
Styrelseordförande Staffan Bohman
SvD Börsplus huvudscenario
2018E 2019E 2020E
Omsättning 121 000 124 630 125 876
– Tillväxt 0% 3% 1%
Rörelseresultat 6 292 6 979 7 301
– Rörelsemarginal 5,2% 5,6% 5,8%
Resultat efter skatt 4 767 5 304 5 549
Vinst per aktie 16,46 18,31 19,15
Utdelning per aktie 8,50 9,00 9,50
Direktavkastning 4,1% 4,3% 4,6%
Operativt kapital/omsättning 11% 13% 14%
Nettoskuld/EBIT -0,5 -0,6 -0,7
P/E 12,6 11,3 10,8
EV/EBIT 9,0 8,0 7,6
EV/Sales 0,5 0,4 0,4

Problemet är just att Electrolux historiskt haft svårt att behålla den typen av lönsamhet annat än under korta perioder. Konkurrensen på vitvarumarknaden är stenhård och tillväxten finns sedan länge inte i västvärlden utan på andra håll som domineras av andra aktörer. I Asien är exempelvis bolag som kinesiska Midea och Haier och sydkoreanska Samsung och LG Electronics stora.

De två sistnämnda är förstås stora även i väst och amerikanska Whirlpool har länge klagat högljutt på konkurrens från importörer som Samsung och LG, som uppges ha dumpat priserna och på så sätt förstört marknaden. Whirlpool var därför en förespråkare för de tariffer och skydd mot utländsk konkurrens som sedan blev verklighet.

Så här i efterhand är det förstås tydligt att Trumps tullar tycks ha slagit helt fel här. I USA har priset för råmaterial som stål och aluminium stigit rejält och på vissa håll rapporteras det om 20-procentiga prisökningar på exempelvis tvättmaskiner och torktumlare i konsumentledet. Det är alltså amerikanska konsumenter som i slutändan blir straffade och försäljningsvolymerna lär falla även om marginalerna för tillverkarna kanske repar sig.

Alla tillverkare är förlorare på tullarna men Whirlpool och Electrolux (som har USA som största marknad) har relativt sett presterat sämre på börsen. Asiaterna väntas fortsätta växa och ta andelar på världsmarknaden.

Tittar man bara på nyckeltalen ser också de flesta av konkurrenternas aktier mer attraktiva ut än Electrolux, med antingen lägre värdering eller högre tillväxt.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2018E EV / Ebit 2018E EV / Sales 2018E Ebit-marginal 2018E % Årlig omsättningstillväxt 2018-2020 %
Electrolux -23,3 11,8 9,4 0,5 5,4 1,9
Whirlpool -25,8 8,8 8,8 0,6 6,8 0,3
SEB SA 7,4 19,0 14,5 1,5 10,1 5,6
LG Electronics 14,9 7,5 5,4 0,3 5,2 5,7
Midea 17,5 14,7 11,7 1,1 9,0 12,5
Haier 17,4 14,1 8,6 0,4 5,2 14,0
Genomsnitt 1,3 12,6 9,7 0,7 6,9 6,7
Källa: Factset

En nyckelfråga i Electrolux är om man tror att bolagets rationaliseringsåtgärder förändrat lönsamheten på ett varaktigt sätt – eller om senaste årens rörelsemarginaler kring 5-6 procent blir ännu ett tillfälligt avsnitt i en annars ganska så tråkig lönsamhetshistorik.

Lönsamheten hos andra tillverkare tyder på att högre marginaler åtminstone är möjliga. Whirlpool har under många år nått nära 12 procents rörelsemarginal i USA, exempelvis. Men för Electrolux lär det kräva fortsatt kostnadskontroll och allt mer investeringar i bolagets tillverkningsanläggningar.

Det är positivt att de flesta konkurrenterna höjer priserna kraftigt i USA. Då finns det åtminstone en chans att bibehålla marginalerna framöver. Samtidigt återstår det att se hur konsumenterna tar emot prisökningarna. Man ska nog räkna med färre sålda enheter framöver men frågan är vad nettot av högre pris och lägre volym blir i slutändan. Det håller vi koll på i nästa rapport.

Här och nu landar vi trots allt att man kan överväga köpa en post i Electrolux. Aktien är historiskt billig (även om detta även gäller konkurrenterna). Direktavkastningen halvhyfsad kring dryga 4 procent. Om lönsamheten stabiliseras under resten av året så som vd tror kan det ge lite lättnad för aktien.

Electrolux 10 största ägare Kapital Röster
Investor 15,49% 29,97%
Aktiebolaget Electrolux 6,97% 5,63%
BlackRock 5,70% 4,60%
Alecta Pensionsförsäkring 3,75% 4,21%
Swedbank Robur Fonder 2,74% 2,21%
Norges Bank 2,58% 2,08%
Vanguard 2,00% 1,61%
Fiduciary Management, Inc. of Milwaukee 1,85% 1,50%
AMF Försäkring & Fonder 1,54% 1,24%
Invesco 1,44% 1,16%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från AMF
Annons från AMF