Elanders: Dags att trycka på köpknappen?

Logistik- och flödeshanteringsbolaget Elanders har genomgått en ganska spännande transformation under de senaste åren. I fjol växte bolaget 9 procent organiskt. Det imponerar. Men vad händer med marginalerna och är aktien köpvärd?
Elanders: Dags att trycka på köpknappen? - 830d950e-a944-4037-b8ec-b7c1384a6d2bfitcroph450q80upscaletruew800s19480e70857e18cc5eda469487534ae3c29d5535

Elanders (84 kr) är en global leverantör av integrerade lösningar inom supply chain management. I klartext kan man säga att Elanders tillhandahåller lösningar av delar eller hela kundens försörjningskedja. Det kan exempelvis omfatta allt från inköp till distribution.

Elanders är ett anrikt företag och startade redan 1908. I slutet på 1980-talet noterades bolaget på börsen. Det senaste åren har bolaget transformerats från att vara en tryckerikoncern till ett företag inom så kallad supply chain management.

Koncernen har verksamhet i ett 20-tal länder på fyra kontinenter och har ungefär 7000 anställda. Verksamheten är organiserad i de två affärsområdena Supply Chain Solutions och Print & Packaging Solutions.

Bolagets huvudägare är Carl Bennet med 50 procent av kapitalet och drygt 65 procent av rösterna.

Elanders
Börskurs: 84,00 kr
Antal aktier (miljoner): 35,4
Börsvärde: 2 974 Mkr
Nettoskuld: 4 358 Mkr
VD Magnus Nilsson
Styrelseordförande Carl Bennet
SvD Börsplus huvudscenario
2018 2019E 2020E 2021E
Omsättning 10 742 11 600 11 948 12 247
– Tillväxt 15,0% 8,0% 3,0% 2,5%
Rörelseresultat 459 522 568 612
– Rörelsemarginal 4,3% 4,5% 4,8% 5,0%
Resultat efter skatt 254 256 299 329
Vinst per aktie 7,18 7,20 8,40 9,30
Utdelning per aktie 2,90 2,90 2,90 2,90
Direktavkastning 3,5% 3,5% 3,5% 3,5%
Avkastning på eget kapital 10% 9% 10% 10%
Operativt kapital/omsättning 19% 20% 21% 22%
Nettoskuld/EBIT 5,5 4,9 4,4 4,0
P/E 11,7 11,7 10,0 9,0
EV/EBIT 16,0 14,0 12,9 12,0
EV/Sales 0,7 0,6 0,6 0,6

Försäljningen under 2018 steg till 10,7 miljarder kronor (9,3) motsvarande en försäljningstillväxt på 15 procent. Förbättringen drevs främst av bolagets största affärsområde Supply Chain Solutions som i dag står för ungefär 75 procent av omsättningen. Exklusive förvärv, avyttringar och valutakurseffekter var den organiska tillväxten 9 procent. Det är ganska imponerande.

På koncernnivå steg rörelseresultatet (Ebit) till 459 Mkr (308). Nedan följer en sammanställning över koncernens försäljningsutveckling de senaste åren. År 2016 förvärvade Elanders tyska LGI, Logistic Group International, vilket var ett tydligt avstamp mot förflyttningen från traditionellt tryckeri till supply chain management lösningar.

Koncernen var tidigare organiserad i tre affärsområden. Från och med 1 januari 2019 ingår affärsområde E-Commerce inom Print & Packaging Solutions. Vi har lagt samman siffrorna för 2018.

Affärsområden 2018 Supply Chain Solutions Print & Packaging Solutions
Omsättning 8124 Mkr 2709 Mkr
Tillväxt 16% 12%
Rörelseresultat 348 Mkr 132 Mkr
Rörelsemarginal 4,3% 4,9%

Den positiva trenden för Supply Chain Solutions fortsatte under 2018. Ledningen uppger att verksamheten har ett tydligt fokus på att utveckla affären med såväl nya som befintliga kunder. Elanders hade under inledningen av 2018 problem med uppstarten av vissa kundprojekt som påbörjades under 2017. Dessa verkar nu vara mer ”i balans” enligt ledningen. Affärsområdet ökade försäljningen med 17 procent i första kvartalet 2019.

Det är alltså inom detta område som tillväxtmöjligheterna ser bäst ut. Marknadstillväxten drivs bland annat av en ökad global e-handel där många små och medelstora aktörer väljer att lägga ut materialflödet till partners som Elanders. Både för att bolagen skall kunna fokusera mer på kärnverksamheten samt för att uppnå en ökad leveranssäkerhet, flexibilitet och minskad kapitalbindning.

Mer om affärsområdena

Supply Chain Solutions

Affärsområdet tillhandahåller tjänster i försörjningskedjan som kan anpassas efter kundens behov och önskemål. I tjänsteutbudet ingår bland annat ansvar för kundernas material- och informationsflöde. Elanders hanterar flöden av varor, pengar och information mellan tillverkare och slutkund.

Andra inslag i Elanders erbjudande är betalningsflöden, synkronisering av inköp och lager med efterfrågan och eftermarknadsservice liksom hantering av returnerade eller kasserade produkter.

Elanders uppdrag har inte sällan tuffa tidsramar, samtidigt som branschstandarder och regler ska uppfyllas. IT-inslaget är stort och ofta sitter Elanders som en spindel i nätet med kontakt med såväl kundens kunder, legotillverkare, distributörer och andra tjänsteleverantör.

Print & Packaging Solutions

Affärsområdet erbjuder grafiska tjänster som tryck av manualer, etiketter och förpackningar till kundernas produkter och komponenter. Det är här Elanders har sitt ursprung i form av tryckeriverksamhet.

Elanders har utvecklat beställningsplattformar som effektiviserar processen från order till leverans och möjliggör skräddarsydda så kallade ”just-in-time-leveranser” till kunderna.

Frågan är om affärsområdet lever på lånad tid?

Möjligen är det så. Senast när vi skrev om Elanders för cirka 2,5 år sedan gjorde affärsområdet ett rörelseresultat kring 146 Mkr på årsbasis (helåret 2016 inkluderat affärsområde E-Commerce för ett rättvis jämförelse). I fjol var motsvarande siffra 132 Mkr.

Marknaden för bolagets andra affärsområde Print & Packaging Solutions är desto mer utmanande. Här handlar det, som affärsområdets namn antyder, om tryckeri och förpackningslösningar.

Hård prispress, minskade totalvolymer och överkapacitet är inslag som är vardag på marknaden. De totala tryckvolymerna minskar på samtliga av Elanders marknader och det sker en förflyttning mot digitaltryck. Elanders avyttrade under 2018 deras verksamhet i Kina samtidigt som bolaget varslat personal och avvecklade den så kallade offsetverksamheten (traditionellt tryckeri) i Sverige.

En del inom affärsområdet som utvecklats starkt är däremot såkallade månadsboxar. Elanders hjälper en kund i USA som säljer månadsboxar som kunderna kan prenumerera på. Elanders kontrollerar inkommande komponenter och sköter en betydande del av flödet. Här ser tillväxtmöjligheterna relativt bra ut.

Diagrammet ovan visar fördelningen på respektive kundgrupp under 2018. Det man övergripande kan säga är att:

  • Elanders kunder säljer i hög utsträckning premiumvarumärken.
  • Många av kunderna är verksamma inom branscher som i relativt hög grad präglas av hur den allmänna konjunkturen går.
  • Stor del av försäljningen går på export och sker i Euro och dollar. Några av Elanders viktigaste marknader är Kina, Singapore, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA.
  • Elanders har en relativt hög kundkoncentration. Avtalen löper vanligtvis på 2–3 år. De tio största kunderna utgjorde 56 procent av omsättningen 2018. Varav den största stod för 16 procent. Elanders strategi är att vara en så kallad ”strategisk partner” till bolagets större kunder.

Sammanfattningsvis kan man säga att tillväxtmöjligheterna inom Elanders största affärsområde, Supply Chain Solutions, ser ganska intressanta ut. Marknader växer uppskattningsvis ett par procent underliggande. Medan Print & Packaging jobbar mer i motvind.

Elanders nuvarande finansiella mål lyder:

  • Omsättningstillväxt på 3–5 procent årligen.
  • Ebita-marginal om minst 7 procent.
  • Avkastning på sysselsatt kapital på minst 10 procent.
  • Nettoskuld/Ebitda om högst 3 gånger.

Elanders uppger att styrelsen sannolikt kommer att revidera rörelsemarginalmålet under 2019 med bakgrund mot införandet av IFRS 16.

Börsplus slutsats

Vi gillar Elanders transformation och satsning mot Supply Chain lösningar. Här verkar bolaget ha ett ganska konkurrenskraftigt erbjudande. Frågan är hur mycket bättre marginalerna kan bli för affärsområdet?

I den negativa vågskålen finns strukturell motvind för Print & Packaging även om Elanders kan motverka denna utveckling genom god tillväxt inom exempelvis prenumerationsboxar. Även skuldsättningen i bolaget är relativt hög och verksamheten ganska konjunkturberoende.

På det stora hela tycker vi inte uppsidan är tillräckligt attraktiv i relation till riskerna. Vi landar därmed i en neutral rekommendation.

Elanders tio största ägare Kapital Röster
Carl Bennet 50,2% 65,9%
Carnegie Fonder 9,16% 6,27%
Didner & Gerge Fonder 7,69% 5,26%
Lannebo Fonder 6,93% 4,74%
Fjärde AP-fonden 3,27% 2,23%
Protector Forsikring ASA 1,79% 1,23%
Tredje AP-fonden 1,30% 0,89%
Canaccord Genuity Wealth Management 0,87% 0,59%
Dan Olsson 0,84% 0,58%
Dimensional Fund Advisors 0,62% 0,42%
Källa: Holdings per den 31 mars 2019
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold