Dyra Inditex utökar försprånget mot H&M

I den ständigt pågående klädkampen Sverige–Spanien så plockade ärkerivalen Inditex ytterligare poäng från H&M med onsdagens rapporter. Spanjoren växer snabbare och med klart högre lönsamhet. Värderingsgapet är dock provocerande stort och vi väntar hellre på en revansch för H&M än chansar på att Zara-kedjan fortsätter leva sitt eget liv.
Dyra Inditex utökar försprånget mot H&M - 30a653e2-f48d-4765-9238-c2c333c6a36afitcroph450q80upscaletruew800s3b37abf5c4943ac31abbe1b1d6f41cefe20a8cae

Med 7 000 butiker är Inditex ohotad kung bland de noterade klädkedjejättarna. Inditex sticker också ut genom att man kommit längre än de flesta med e-handeln. Analytiker bedömer att runt 6 procent av omsättningen nu går via nätet. I slutet av 2016 säger Inditex att man ska ha fullt utbyggd internetnärvaro på alla marknader i Europa och i Turkiet och över samtliga butikskoncept, där Zara är störst med 2 000 butiker. Om Inditex har 6 procents e-handel så bedöms H&M bara ha en bråkdel av detta.

En annan intressant datapunkt är att Inditex trots den våldsamma expansionen har hållit fast vid “fast fashion” som huvudstrategi. Analytiker menar att runt 65 procent av Inditex sortiment är av den snabbcirkulerande sort där ledtiden mellan idé och färdigt plagg ute i butik kan vara så låg som några veckor. Den modellen ger en extrem flexibilitet och även lägre ekonomisk risk jämfört med att beställa en säsong i taget kanske ett år i förväg, vilket är den tradtionella modellen för klädindustrin. Återigen bedömer man att H&M kanske bara har en tredjedel så stor andel av försäljningen från “fast fashion”.

Under onsdagen presenterade Inditex sin Q1-rapport och H&M en försäljningsrapport för maj månad. Dessvärre för de blågula så var det återigen klart och tydligt att spanjorerna rör sig i en högre liga.

Trots väldigt svaga försäljningssiffror för mar och april kom H&M in med blott 9 procents tillväxt för maj. Inditex landade på 15 procent samma period och med en kvartalstillväxt på 12 procent, eller 17 procent i lokala valutor.

Inditex spöar också H&M i lönsamhet. Rörelsemarginalen ligger runt 18 procent mot 13 procent för H&M och det är också så analytikerkåren förväntar sig att det kommer fortsätta.

När Börsplus värderar Inditex så antar vi att analytikerkåren har bra koll på läget vad gäller tillväxtförväntningarna men av försiktighetsskäl så kapar vi bort en tiondel av den förväntade rörelsemarginalen. Då handlas Inditex till 16,2 gånger 2018 års förväntade rörelseresultat (EV/Ebit). Hanterar vi H&M på exakt samma sätt så värderas den svenska klädjätten till 11,4 gånger 2018 års rörelseresultat.

Tabellen nendan visar också båda bolagen tillsammans med några andra klädbolag men då med analytikerkårens estismat utan avdrag för ovan nämnda “tionde”.

Bolag EV/Sales 2016 P/E 2017 EV/EBIT 2016 Avkastning 1 år %
Inditex 3,5 24,2 20,0 -3,3
H&M 2,0 17,4 14,9 -23,6
Gap 0,5 9,5 6,2 -47,9
MQ Holding 0,8 8,3 8,4 -1,5
Kappahl 0,5 9,9 8,1 -14,5
Zalando 1,5 39,2 39,8 -18,5
Genomsnitt 1,5 18,1 16,2 -18,2
EV= Börsvärde + Nettoskuld. Sales= Förväntad omsättning. Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2017 EV= Börsvärde + Nettoskuld. EBIT= förväntat rörelseresultat. Aktiens totalavkastning 12 månader, inklusive utdelning.
Källa: SvD Börsplus/Factset

Tabellen belyser ganska väl vad läget är. Zalando har en superduper tillväxtvärdering vilket motiveras av just tillväxten och förväntningar på e-handel i allmänhet. De icke-växande traditionella bolagen värderas runt p/e 10 vare sig det är jättebolag som Gap eller små svenska kedjor som Kappahl och MQ. Sen har vi Zara och H&M som svävar högt över klungan men en bit under Zalando. Fakta i målet är dock att Zara är mer likt H&M än Zalando och att båda bolagen faktiskt har fler beröringspunkter med säg Kappahl än med Zalando. De långsiktiga utsikterna för både H&M och Inditex beror på svaret på följande två frågor.

1. Hur kommer traditionella klädkedjor klara övergången till e-handel? Finns det en risk att hela eller delar av deras butiksnät blir obsoleta eller en black om foten?

2. Hur länge kan respektive bolag behålla sin “hemliga sås” som gör att lönsamhet och tillväxt ligger ovanför branschsnittet? Inditex verkar ha ett bättre recept än H&M men sånt kan ändras över tid.

Är man orolig för punkten ett så ska man inte äga klädbolag i allmänhet och i synnerhet inte det glamourvärderade Inditex.

Tror man stenhårt på att Inditex har ett ointagligt försprång inom fast fashion eller andra aspekter av affärsmodellen så kanske den spanska aktien lockar. Men vi tycker värderingen är allldeles för hög för oss som är lite mer agnostiska.

Vi vågar inte sätta sälj på ett kvalitetsbolag i medvind men något köpläge ser vi defintivt inte. Oddsen är bättre i det utbombade H&M.

Läs fördjupad analys

Inditex affärsmodell

Inditex affärsmodell karaktäriseras av:

  • Fast fashion. Istället för att förutspå kommande säsongens klädmode förlitar sig Inditex på ultrasnabb design, produktion och distribution som gör det möjligt att haka på trender medan de fortfarande är heta. På så lite som två veckor kan ett plagg gå hela vägen från design till att ligga ute på hyllorna. Priserna är låga och kläderna omsätts i rasande tempo.
  • Inditex använder en blandning av egenägda fabriker och underleverantörer för att hantera produktionen. Majoriteten av produktionen sker nära hemmamarknaden Spanien. Med egna fabriker blir balansräkningen något tyngre jämfört med exempelvis H&M.
  • Inditex har cirka 7 100 butiker varav fler än 6 100 är egenägda. Resterande drivs av franchisetagare, främst på mer svårnavigerade marknader.
  • Råvaruinköp görs ofta i dollar medan försäljning i större utsträckning sker i euro. Det innebär att när dollarn blir starkare relativt euron så blir inköpen dyrare med sämre bruttomarginal som följd.

Inditex marknad

Några trender på marknaden är:

  • Alla pratar om e-handeln. För traditionella detaljhandelsbolag medför detta ökade kostnader när två försäljningskanaler nu ska underhållas.
  • Starka varumärken blir allt viktigare på internet där konsumenten kanske bara besöker den eller de första företagen som dyker upp i huvudet. Om det första inte duger går man inom sekunder vidare till nästa.
  • På nätet så tror vi generellt att handelsplattformar som Zalando har fördelar framför aktörer som enbart säljer egna varumärken som Inditex och H&M.
  • Det är idag fler aktörer som trängs inom fast fashion-segmentet jämfört med tidigare. Aktörer som till exempel irländska Primark och japanska Uniqlo expanderar det fysiska butiksnätet.

Inditex strategi och mål

Några inslag i Inditex strategi är:

  • Inditex är vertikalt integrerade hela vägen från design och tillverkning till distribution och försäljning.
  • Inditex använder sig av flera olika butikskedjor med olika varumärken. Zara-konceptet står för en dryg tredjedel av det totala antalet butiker. Resterande butiker är förhållandevis jämt fördelade mellan kedjorna Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius och Oysho. Här har bolaget kommit betydligt längre än H&M där över 90 procent av butikerna drivs under varumärket med samma namn som bolaget.
  • Tillväxt drivs i stort av butiksöppningar. Men även Inditex känner av e-handeln och bolaget reviderade nyligen sitt tillväxtmål i butiksyta från 8–10 procent till 6–8 procent.

Inditex aktie

  • Inditex har gått betydligt bättre på börsen än H&M mycket på grund av att Inditex har lyckats bibehålla stabila rörelsemarginaler.
  • Knappt 60 procent av aktierna i Inditex ägs medgrundaren Amancio Ortega.
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från Spotlight Group