Duni: Dukat för marginalförbättring?

Duni har kämpat med svag efterfrågan hos europeiska konsumenter – men efter sex raka kvartal med negativ tillväxt vände trenden i början av 2025. Det finns jobb kvar att göra med lönsamheten men värderingen kan vara låg nog för att aktien ska vara köpvärd.
Duni: Dukat för marginalförbättring? - Duni april 2025
Servetter är Dunis enskilt största produktgrupp och utgjorde under 2024 43% av den totala försäljningen. Totalt har Duni omkring 2500 anställda i 23 länder med huvudkontor i Malmö. Foto: Duni
Duni
Börskurs: 92,00 kr Antal aktier: 47,0 m
Börsvärde: 4 324 Mkr Nettoskuld: 1 623 Mkr
VD: Robert Dackeskog Ordförande: Thomas Gustafsson

Duni (92 kr) tillverkar och säljer servetter, serveringsprodukter och bordsdukar till restauranger, hotell och detaljhandel. Bolaget är även verksamma inom förpackningar för mat inom take-away-segmentet.

Europa är bolagets huvudmarknad och utgör runt 70% av koncernens knappt 8 miljarder kronor i omsättning. Även Australien är en viktig region med 20% av försäljningen.

Huvudägare är Mellby Gård med 51% av aktierna. Rune Anderssons bolag la 2023 ett budpliktsbud utan premie (96,8 kr) på Duni, men fick enbart in 10% av aktierna i erbjudandet. VD sedan 2021 är Robert Dackeskog som äger aktier för 1,9 Mkr.

Affärsvärldens huvudscenario 2024 2025E 2026E 2027E
Omsättning 7 578 8 260 8 590 8 934
 – Tillväxt -1,8% +9,0% +4,0% +4,0%
Rörelseresultat 412 550 634 689
 – Justeringar 64 70 70 70
Justerat rörelseresultat 476 620 704 759
 – Rörelsemarginal (Ebita) 6,3% 7,5% 8,2% 8,5%
Resultat efter skatt 257 376 456 502
Vinst per aktie 6,45 7,36 8,92 9,84
Utdelning per aktie 5,00 5,00 5,50 6,00
Direktavkastning 5,4% 5,4% 6,0% 6,5%
Avkastning på eget kapital 6% 9% 10% 10%
Kapitalbindning 41% 38% 38% 38%
Nettoskuld/Ebita 3,9 2,1 1,7 1,4
P/E 14,3 12,5 10,3 9,3
EV/Ebita 12,5 9,6 8,4 7,8
EV/Sales 0,8 0,7 0,7 0,7
Kommentar: Justeringar avser avskrivningar av förvärvade immateriella tillgångar. Under 2024 belastades rörelseresultatet med kostnader på 125 Mkr relaterat till en lager- och verksamhetsflytt i Tyskland. Bolagets”operativa rörelsemarginal” som exkluderar dessa kostnader uppgick till 8,0%. Vinst per aktie är den vinst som är hänförlig till moderbolagets ägare. Under 2024 gick 7% av bolagets vinst till minoritetsintressen. Vi har antagit 8% som snitt under prognosperioden.

Två affärsområden

  • Dining solutions (58% av omsättningen 2024) är Dunis ursprungliga verksamhet och erbjuder produkter som servetter, dukar och ljus. Fokus ligger på premiumprodukter och ofta med tydlig hållbarhetsprofil. Försäljning sker främst via grossister till restauranger, hotell och detaljhandeln. Inom detaljhandel levererar Duni mestadels åt butikers egna varumärken. Tillverkning i egen regi. I Sverige sker produktionen av mjukpapper vid pappersbruket i Skåpafors. Konvertering till slutprodukter sker sedan i bolagets fabriker i Tyskland, Polen, Thailand och Nya Zeeland.
  • Food packaging solutions (42% av omsättningen) bildades i samband med att Duni 2018 förvärvade 75% av australiska BioPak. Numera äger Duni 55% av bolaget. Området utvecklar och säljer take-away-produkter som matförpackningar, kaffekoppar och bestick. Kunderna är i huvudsak restauranger, vårdinrättningar, matproducenter och detaljhandeln. Likt Dining solutions är det stort fokus på produkter med god hållbarhetsprofil. Tillverkningen sker hos externa partners och försäljningen går både via grossister och återförsäljare samt egen säljkår.

Dunis ursprungsverksamhet är affärsområdet Dining solutions som exempelvis säljer servetter, dukar och ljus. Marknaden i detta segment växer ungefär i takt med BNP.

Affärsområdet mot take-away-produkter heter Food packaging solutions (FPS) och här växer den underliggande marknaden snabbare. Prognoserna är omkring 5-15% under kommande decenniet.

Enligt bolaget själva är Duni marknadsledare i Europa inom Dining solutions och i Stillahavsområdet inom FPS. Det finns inga tydliga siffror som stödjer det, men klart är att Duni har en stark ställning på marknaden. Verksamheten inom Dining solutions är betydligt mer kapitalintensiv än i FPS då bolaget har egen produktion i området.

Präglats av svag konsument

Organisk tillväxt Dining solutions Food packaging solutions
2024 -9,8% -0,6%
2023 8,8% -1,3%
2022 43,7% 16,7%

Tillväxtmässigt har senaste åren varit relativt ryckiga för koncernen som helhet. Snittet under senaste fem åren är 8,0%. Här drar dock den kraftiga återhämtningen från pandemin tillsammans med prishöjningar under 2022 upp snittet rejält med en tillväxt på 38% (31% organisk) under året.

2024 blev dock svagare. Tillväxten blev -1,8%, varav -4,9% organiskt. Det är främst Dining solutions, och i synnerhet en svag konsument på bolagets största marknad Tyskland, som ligger bakom tappet. FPS har inte sett en lika svag utveckling även fast försäljningen backat organiskt.

Åter tillväxt i Q1

I Q1 uppvisade Duni åter organisk tillväxt efter sex raka kvartal med negativ försäljningsutveckling. Det är främst den asiatiska och australiensiska marknaden som driver tillväxten medan den europeiska marknaden fortsatt är avvaktande och troligen var försäljningstillväxten fortsatt negativ här.

Duni (Mkr) Q1 2025 Q1 2024
Omsättning 1863 1736
 -Tillväxt 7,4% -7,5%
 -Varav organisk 1,5% -9,1%
 -Varav Dining solutions 8,2% -10,0%
 -Varav FPS 6,9% -3,0%
Bruttoresultat 433 435
 -Bruttomarginal 23,2% 25,1%
Rörelseresultat (Ebita) 110 140
 -Rörelsemarginal 5,9% 8,1%
 -Dining solutions 9,1% 10,6%
 -FPS 1,0% 4,3%
Fritt kassaflöde (exklusive förvärv) -208 -224
* I kvartalen var bolagets resultatmått operativt rörelseresultat samma som Ebita. Tillväxten per affärsområde avser fasta växelkurser och inkluderar förvärv.

Duni framhäver data för restaurangbokningar i Tyskland som en bra indikator på den bredare marknadsutvecklingen. Sett till datan tycks sentimentet vara något bättre än vad Duni presterar. Det bör dock tolkas försiktigt men fortsatt diskrepans skulle kunna antyda tappade marknadsandelar.

Under mitten av 2024 steg priset på Dunis viktigaste insatsvara pappersmassa. I kombination med högre fraktpriser föll bruttomarginalen till 22,8% (23,9) under förra året. Enligt ledningen har priser höjts i slutet av 2024 för att motverka kostnadsinflationen. Det tycks dock enbart vara med cirka 2% och bruttomarginalen i Q1 var 23,2%, sämre än Q1 2024 och en sekventiell försämring från 25,1% i Q4.

Vår uppfattning är att Duni har svårt att fullt ut kompensera för ökade kostnader. Ofta behöver bolaget även sänka priser mot kund när råmaterialkostnader sjunker för att behålla konkurrenskraft. Noterbart är dock att massapriserna sjunkit över 10% sista tiden. Kortsiktigt bör det kunna stärka bruttomarginalen kommande kvartal med tanke på att prisförändringar åt båda hållen mot kund sker med viss eftersläpning.

Fortsatta marginalproblem i FPS

Svagare bruttomarginal och högre kostnader fick rörelsemarginalen att falla till 5,9% (8,1) i Q1. Samtidigt kommer mycket av försvagningen från negativa valutaeffekter om -15 Mkr (+10).

Sålde 25% av BioPak

I december 2022 avyttrade Duni 25% av BioPak till det australiensiska private equity-bolaget Five V Capital. Duni erhöll knappt 450 Mkr för andelen, vilket motsvarade en värdering om 1,1x omsättningen. Det var lägre än de 1,5x Duni betalade 2018 för BioPak 2018.

Motivet till försäljningen var att Five V Capital skulle ta en aktiv roll för att hjälpa BioPak accelerera tillväxten i Asien och Stillahavsregionen.

Det är i synnerhet marginalen inom FPS som tynger. Här är situationen inom områdets klart största dotterbolag BioPak något svårtolkad. Duni sålde 25% av sin andel i bolaget under 2022 till riskkapitalistbolaget Five V Capital (se faktaruta). Bakgrunden var att Duni såg bättre tillväxtförutsättningar för BioPak i hemmamarknader Asien och Stillahavsregionen. Samarbetet tycks nu bära viss frukt då tillväxten i regionen var stark men samtidigt har Dunis andel av vinsten minskat.

Att prioritera tillväxt kostar troligen lönsamhet kortsiktigt men samtidigt uttrycker ledningen att lönsamheten är under förväntan. Utvecklingen i Q1 är också ett steg i fel riktning. Ökade kostnader för tillfälligt högre lagerhållning i området påverkade förvisso marginalen negativt med över 2 procentenheter i kvartalet. Detta ska förbättras framöver, enligt ledningen som hävdat att marginaler en bit över 6% bör vara möjligt att nå inom FPS.

Trots vissa frågetecken inom Dining solutions tror vi marginaler en bit över 10% är klart görbart. Men då krävs kraftiga förbättringar inom FPS. Det är något som vi har svårare att se i närtid. Vår uppfattning är att konkurrensen inom segmentet är tuffare än Duni tidigare trott. Flertalet bolag, däribland Stora Enso, satsar mycket på hållbara produkter inom segmenten. I synnerhet i Europa där Duni försöker bygga upp samma marknadsposition BioPak har i Asien och Stillahavsregionen.

En annan intressant fråga är hur länge Five V Capital kommer behålla sin ägarandel. Tidshorisonten för riskkapitalister brukar vara 5-7 år. Frågan är om det fortsatt är tillväxt som är högst prioriterat eller om det finns intresse att även försöka öka lönsamheten inför en potentiell försäljning. Vi har svårt att bilda oss en tydlig uppfattning i frågan, men något som kan vara viktigt för marginalen inom FPS.

Ökad förvärvstakt

Förra året genomförde Duni sina första förvärv sedan 2019. Totalt förvärvades fem bolag med en total omsättning om 920 Mkr, motsvarande cirka 12% av koncernens omsättning året innan.

Klart störst är brittiska bolaget Poppies som tillverkar pappersbaserade serveringsartiklar. Förvärvet stärker Dunis position på den europeiska marknaden, i synnerhet i Storbritannien och på Irland. Poppies omsatte 620 Mkr under 2024 och Duni betalar 655 Mkr, motsvarande EV/S 1,1x. Ingen information ges kring lönsamheten utöver att den är i linje med affärsområdet Dining solution (10,9%).

Förvärven har finansierats inom befintlig kreditram och vid utgången av Q1 uppgick nettoskulden till 1 623 Mkr (exklusive leasing men inklusive icke betald del av köpeskilling för Poppies) eller 2,3x Ebitda. Det är hanterbart och Q1 är även svagt kassaflödesmässigt. Troligen kommer skulden betas av en del under året.

Bolag År Omsättning Köpeskilling Ägarandel Kommentar
Poppies December 2024 620 Mkr 655 Mkr 100% Pappersbaserade serveringsartiklar baserade i UK (Dining solutions)
Seti September 2024 100 Mkr 70% Tillverkar servetter och bordsunderlägg med bas i Slovenien (Dining solutions)
Huske April 2024 50 Mkr 100% Tillverkare av te- och kaffemuggar. Verksamhet främst i Australien. (Food packaging solutions)
Revelo Mars 2024 50%* Start-up bolag inom take-away lösningar. Ingen signifikant omsättning i dagsläget (Food packaging solutions)
Innocent Packaging Februari 2024 150 Mkr 100% Förpackningar för hämtmat med verksamhet på Nya Zeeland, UK och Nederländerna (Food packaging solutions)
Summa 920 Mkr 908 Mkr
*Duni köpte 25% av aktierna i Revelo 2021 och ökade under 2024 ägandet till 50%. Totala köpeskillingar avser 655 mkr för Poppies samt totalt 253 Mkr för övriga verksamheter.

En intressant iakttagelse är att 80% av förra årets förvärvade omsättning är inom Dining solutions. Tidigare har mycket kommunikation kring tillväxten varit mot den snabbare växande marknaden inom FPS. Att bolagets största förvärv kommer inom Dining solutions kan tolkas som ett skifte även fast strategin känns något otydlig för tillfället.

Dining solutions har högre lönsamhet och att växa inom området via förvärv är ett sätt att öka tillväxten över den generella marknaden. Vi tycker det är upp till Duni att bevisa sin förvärvsförmåga, men lyckas förvärven någorlunda är det något vi ser positivt på.

Kommande år

I år räknar vi med en omsättningstillväxt om 9%. Främst drivet av förvärven som konsolideras under året men även viss återhämtning inom Dining solutions. Resterande del av prognosperioden skissar vi på 4% per år. Det inkluderar inga ytterligare förvärv och är strax under bolagets mål om organisk tillväxt.

Finansiella mål

  • Organisk omsättningstillväxt över 5% per år över en konjunkturcykel
  • Operativ rörelsemarginal > 10%
  • Utdelning > 40% av resultat efter skatt

Bakåtblickande värderas Duni till drygt 11x Ebita. En värdering som faller till drygt 8x på våra prognoser på nästa år. Det bygger på vår prognos om 7,5% i Ebita-marginal för 2025 och 8,5% i slutet av prognosperioden. 2023 levererade Duni en Ebita-marginal på 9,3%. Givet något ökade volymer bör det vara görbart men centralt för det blir förbättrade marginaler inom FPS. Kortsiktigt kommer troligen förändrade priser på insatsvaror och valutarörelser påverka relativt mycket.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2026E EV/Ebita 2026E EV/Sales 2026E Ebita-marginal 2026E % Årlig tillväxt 2026E-2027E % Direktavkastning %
Duni (Afv) -7% 10,1 8,4 0,7 8,2% 4,0% 5,4%
Cloetta 72% 13,3 9,4 1,1 11,1% 1,2% 4,0%
Essity 8% 13,7 10,1 1,5 14,5% 2,9% 2,9%
Huhtamaki -7% 11,6 10,0 1,1 10,4% 3,9% 3,4%
Genomsnitt 17% 12,2 9,3 1,1 10,5% 4,0% 3,9%
Källa: Affärsvärlden / Factset

Då Duni redovisar 100% av BioPaks rörelsevinst men enbart äger 55% värderar vi dock Duni på vinst per aktie, justerat för avskrivningar på immateriella tillgångar, vilket fångar den effekten. Cyklikaliteten i Duni har visat sig vara relativt hög och tillväxtstrategin upplever vi som något otydlig. Ett P/E-tal på 12 gånger ter sig rimligt, vilket motsvarar knappt EV/Ebita 9x.

Slutsats

Det tycks vara svårt att riktigt få det att lossna för Duni. Samtidigt bör det inte bli särskilt mycket sämre så länge den generella ekonomin inte helt packar ihop. Direktavkastningen är nu en bit över 5%, vilket borde ge viss nedsidesskydd i kursen.

Så agerar insiders

Mellbygård som innehar ordförandeposten via Thomas Gustafsson köpte i maj 2024 4,7 miljoner aktier (10% av totala antalet aktier) till 118 kr/aktie. Vid tillfället motsvarande det en premie om 14%. I december köpte Mellbygård ytterligare 0,3 miljoner aktier.

Även CFO Magnus Carlsson köpte i december aktier för 0,4 Mkr till kurser runt 90 kr. Inga försäljningar finns registrerade.

Mellbygård äger nu över 50% av kapitalet efter att ha ökat sitt innehav ytterligare under 2024. Det tyder i alla fall på framtidstro från huvudägaren. Möjligen ser Rune Anderssons bolag en framtid utanför börsen för Duni även fast det är svårt att spekulera kring.

Centralt för aktien blir att lyckas stärka marginalen framöver. Kommande kvartal väntar relativt enkla jämförelsetal och vi lutar åt att värderingen är tillräckligt attraktiv för att vi ska landa i ett köpråd.

Tio största ägare i Duni Värde (Mkr) Kapital
Mellby Gård Holding AB 2 311,1 50,9%
Polaris Capital Management 348,4 7,7%
Carnegie Fonder 312,9 6,9%
Protector Forsikring ASA 285,5 6,3%
Handelsbanken Fonder 119,4 2,6%
Nordea Funds 98,2 2,2%
Fjärde AP-fonden 66,3 1,5%
Avanza Pension 63,1 1,4%
Unionen 61,3 1,3%
Nordnet Pensionsförsäkring 57,2 1,3%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (Mkr) Kapital
Thomas Gustafsson 2,6 0,1%
Magnus Carlsson 1,1 0,0%
Morten Falkenberg 1,0 0,0%
Linus Lemark 0,6 0,0%
Sven Knutsson 0,5 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 51,0%

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser