Duearity – benväg till bättre tinnitusvård

Malmöbolaget utvecklar produkter för att förbättra en effektiv men krävande behandling mot tinnitus. Vinst är möjlig redan 2022. Det låter ju bra men är värderingen för hög?
Duearity – benväg till bättre tinnitusvård - all_top_bluegray_01
Bild på prototyp av bolagets produkt Tinearity. Den syftar till att användas för självlindring av tinnitus eller inom ramen för så kallad Tinnitus Retraining Therapy, TRT, vilket är en kombination av KBT och att lyssna på så kallat vitt brus.
Duearity April 2021
VD: Fredrik Westman
Styrelseordförande: Rom Mendel
Antal anställda: 5
Nyckelpersoners ägande: Cirka 61 %
Lista: First North
Aktiekurs: 6,30 kr
Antal aktier efter IPO: 13,5 miljoner
Börsvärde: 85 Mkr
Nettokassa: 27 Mkr
Resultatnivå, årstakt: Cirka -1 Mkr
Källa: Affärsvärlden / Bolaget Räknat på aktier efter IPO.

Duearity (teckningskurs 6,30 kr) är ett bolag som startade 2020 med sikte på att ta fram produkter inom behandling av tinnitus. Idén bakom bolaget kom från grundaren och serieentreprenören Peter Arndt. Han har berättat att han själv är drabbad av tinnitus och jobbat med en produkt sedan 2016.

Tinnitus eller ”ringande öron” är inget som idag går att bota. De behandlingar som sjukvården jobbar med handlar om lindring och acceptans. KBT (Kognitiv beteendeterapi) är en vanlig arbetsform. Ibland kombineras det med en metod kallad Tinnitus Retraining Therapy, TRT. Duearitys produkt kallas Tinearity och är till för självlindring av tinnitus eller användning inom ramen för TRT.

TRT syftar till att träna hjärnan att filtrera bort tinnitusljudet. Så det till sist inte noteras medvetet. Ungefär som man först tydligt hör regndroppar mot ett plåttak när regnet börjar falla men efter en stund inte längre tänker på det. Detta åstadkoms genom att patienten lyssnar på ett ljud kallat vitt brus. Ljudet ska överrösta tinnitusen något, och ändra hur hjärnan tolkar detta – särskilt så det upplevs komma utifrån.

En svårighet med TRT är att behandlingen måste pågå länge. Patienten behöver lyssna på vitt brus-ljud 6-8 timmar per dag i sex månader och upp till två år. Detta gör det svårt att kombinera terapin med ett vanligt liv. Om man till exempel lyssnar på bruset i hörlurar så hör man inte vad andra säger. Hörlurar är även svåra att använda under natten. Det var för övrigt praktiska problem som gjorde att Peter Arndt själv hade svårigheter med behandlingen.

Bolagets idé är att applicera brusgeneratorn bakom örat med ett särskilt plåster och sedan leverera ljudet via skallbenet. Den typen av ljudöverföring kallas bone conduction technology och är en vedertagen metod som bland annat Invisio jobbar med i sina produkter. Resultatet blir en mer praktisk produkt. Patienten kan ha ljudet på utan att det hindrar den vanliga hörseln som earpluggs gör. Det går att ligga ned, sova, duscha, sporta etc med Tinearity.

Idag finns en prototyp av Tinearity. Den ska vara färdig och klar för marknadslansering redan under 2022. Samtidigt arbetar Duearity med en app som genom AI ska hjälpa behandling av tinnitus.

Bolaget genomför en nyemission på cirka 25 Mkr i samband med noteringen.

LÄS OM AKTUELLA NOTERINGAR PÅ IPO-GUIDEN

IPO-GUIDE Duearity
Lista First North
Omsättning rullande tolv månader 0 Mkr
Antal anställda 5
Teckningskurs 6,30 kr
Rådgivare Eminova
Storlek på erbjudande 25 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 85 Mkr
Emissionskostnad Cirka 3 Mkr (13,7% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 75%
Investerare som ska teckna i IPO Fårö Capital, John Fällström, Tass, Krefting Finans, Fortic Finans, m.fl. (75% i åtagande)
Garanter
Flaggor** Tre flaggor
Sista teckningsdag 2021-04-27
Beräknad första handelsdag 2021-05-11 (14 dagars väntetid)
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

Tre flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 295 granskade börsnoteringar är 1,4 flaggor för miljardbolag, 2,9 för småbolag och 3,9 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar tre flaggor i Duearity

# Hög emissionskostnad

För ett IPO-bolag med höga emissionskostnader är tolkningen att bolaget antingen är i penningknipa, att det varit oordning i bolaget och/eller att priset på aktien är fel. Rörliga ”säljarprovisioner” till rådgivare ska man vara extra skeptisk till. Affärsvärlden hissar flagg för alla bolag som är i sämsta fjärdedelen i sin storleksklass.

Duearity betalar cirka 3 Mkr i emissionskostnader, motsvarande 13,7% av erbjudandet.

# Rabatterad emission tätt inpå IPO

Det förekommer att bolag en kort tid inför IPO gör nyemission till en värdering som är rejält mycket lägre än vid noteringen. Det kräver en förklaring. Har det hänt mycket i bolaget på kort tid är man kanske inte mogen för notering? Var det en kompisemission så vill man också veta varför. En variant av kompisemission är extra förmånliga optionsprogram.

“Duearity registrerade en nyemission en månad före IPO där teckningskursen var 4,30 kr. Teckningskursen i aktuell IPO på 6,30 kr är 46% högre. Någon motivering till uppvärderingen ser vi inte i memorandumet. Vi hissar en flagga.

VD Fredrik Westman kommenterar:

– Emissionen avslutades i slutet av 2020 men en betalning av en delsumma från en större investerare dröjde. Detta fick till följd att administrativa processer såsom inhämtning av bankintyg, registrering hos Bolagsverket, etc. fördröjdes. Vi har mellan emissionen och IPO passerat prototyp 3-stadiet vilket sänker riskerna avsevärt samt intensifierat dialogeren med valda produktionspartners samt aktiverat pre-sale”

# Täta personkopplingar

Om nyckelpersoner har nära personliga relationer eller affärskopplingar via andra bolag så ökar risken att det inte enbart är professionella hänsyn som styr besluten.

“Peter Arndt som är huvudägare, styrelseledamot och marknadsansvarig i Duearity är gift med Duearitys CFO Alexandra Arndt. Det finns också nära kopplingar mellan huvudägarnas gemensamma bolag OIM Sweden och Duearity gällande bland annat nyttjande av lokaler och produktutveckling. Vi hissar en flagga.

VD Fredrik Westman kommenterar:

– Kopplingen mellan OIM Sweden AB och Duearity präglas av professionalitet och lojalitet samt är en förutsättning för att garantera en snabb framfart i utvecklingen. Duearity behandlas som vilken kund till OIM som helst. De involverade personerna är erfarna entreprenörer med flertalet bolags engagemang och är fullt insatta i värdet av att hålla isär företag och dess varumärken.”

AFFÄRSVÄRLDENS SYN PÅ DUEARITY

Det här är ett utvecklingsbolag med små intäkter och med högtflygande planer, alltså en förhoppningsaktie. Analys av förhoppningsbolag kräver andra metoder än vanliga börsaktier. Se även faktaruta längst ner.

1. INCITAMENT NYCKELPERSONER

Ledning och styrelse äger cirka 86% av bolaget inför noteringen och cirka 60% efter den. Nyckelpersoner tecknar aktier för 1,35 Mkr i erbjudandet. Det uppges att grundarna investerat 1,25 Mkr hittills i bolaget. Dessutom 4,75 Mkr ”i tid”.

Största ägare är Peter Arndt (Footloose Invest) med ca 39% efter noteringen. Ett bolag ägt av Ali Jehanfard och Arash Golshenas äger ca 15% vilket gör dem till näst största ägare. VD Fredrik Westman äger 6,4%. Flera nyckelpersoner har teckningsoptioner. Totalt kan optionerna ge dem 5% av bolaget 2024. Teckningskursen är 12,60 kr.

Senaste nyemissionen var på 6,6 Mkr och gjordes till motsvarande 4,31 kr i teckningskurs så sent som i mars 2021. Detta är en rabatt på drygt 30% jämfört med priset som gäller i IPO. Bolaget uppger för Afv att emissionen i praktiken gjordes hösten 2020 och framsteg i protyputvecklingen sedan dess ligger bakom värdelyftet.

Ledning och styrelse har lock-up på 100% av sina aktier under 1 år efter introduktionen. Cirka 16% av aktierna före noteringsemissionen omfattas inte av lock-up.

Teckningsåtagare finns för 75% av nyemissionen. De två största är Fårö Capital och John Fällström.

2. TRACK RECORD NYCKELPERSONER

Storägare och styrelseledamot Peter Arndt är entreprenör och har startat ett flertal företag. Han är enligt prospektet VD i Footloose Invest och United Gazell. Arndt är också delägare (+5%) i produktutvecklingskonsultbolaget OIM.

OIM är grundat och delägs av två andra personer i Duearity-projektet, nämligen Ali Jehanfard (styrelseledamot) samt Arash Golshenas (CTO i Duerarity). OIM sköter produktutveckling åt Duearity som sitter i OIM:s lokaler. Företaget omsatte 19 Mkr 2019 med ca 1 Mkr i vinst. Bolaget har rekryterat kraftigt 2020 och har numera 40 anställda.

VD Fredrik Westman har tidigare varit VD på de noterade bolagen Medicpen och Optifreeze.

3. TROVÄRDIGHET FÖR PRODUKT OCH STRATEGI

Duearity beskriver att det finns tre huvudkomponenter i produkten. En är själva ljudgeneratorn som är stor som ett mynt ungefär, en är ett specialdesignat endagsplåster för att fästa ljudenheten och en är en lösning för energiöverföring när ljudenheten inte används.

Det rör sig om etablerade teknologier, vilka dock inte tidigare tagits i bruk inom tinnitusvård. En intern studie (”Proof of Concept”) visar att produkten fungerar ändamålsenligt, enligt Duearity.

Eftersom TRT är en sedan 30 år etablerad behandling kommer inga särskilda patientstudier krävas för att sälja produkten, enligt Duearity. Det krävs däremot en CE-märkning. Bolagets partner inom utveckling, OIM, beskrivs som experter på medicintekniska produkter och certifieringar.

En användbarhetsstudie ska även genomföras. Den består i att 20 personer lär sig hantera hur man sätter på produkten, höjer/sänker volym och liknande.

Avsikten är att patentera lösningen. En första patentansökan lämnades in i juli 2020 och en andra ska göras nu under april 2021.

Företaget siktar på att slutföra resterande utvecklingsarbete under 2021 och även att få en CE-märkning innan årsskiftet. Duearity uppskattar att det krävs knappt 20 Mkr i kostnader för att nå dit. En marknadslansering ska vara aktuell 2022.

Illustration av hur Tinearity ska placeras.

I första steget tänker man sig sälja produkten direkt till konsument via egen nätbutik. I senare skede vill Duearity få in produkten hos apotek och hörselkliniker. Prisnivån är ca 5 000-6 000 kr första året och ca 2 900 kr det andra. En stor del av detta är betalningar för engångsplåstren som ger en återkommande intäkt under behandlingsperioden. Bruttomarginalerna bedöms bli höga.

En kundbas på 1 600 användare genererar intäkter tillräckliga för att Duearity ska nå break-even, enligt företaget. Målet är att minst 3 000 personer ska köpa Tinearity under 2022. Ett delmål är att få minst 3 000 intresseanmälningar för produkten under andra halvan av 2021. I dagsläget har 500-700 personer anmält intresse för att köpa en produkt.

Under 2023 är målet 9 000 kunder, 25 000 kunder 2024 och 60 000 under 2025.

Bolagets andra produkt, Tinearity-AI, kombinerar ett aktivitetsarmband med en mobil-app. Armbandet läser av puls, blodtryck och liknande värden. Detta ihop med självrapporterad data ska genom smarta algoritmer bearbetas till regler som till exempel kan varna för ökande tinnitus-besvär. Något som i sin tur ska hjälpa användaren bemästra sina symtom. Till exempel justera volymen på sin Tinearity-produkt.

Denna lösning ska utvecklas under 2021-22 och vara klar för marknaden 2023, enligt planerna.

Överlag verkar det trovärdigt att marknaden är intresserad av bättre behandlingslösningar för tinnitus. Många är drabbade och omfattningen på TRT-behandlingen talar för att mer praktiska hjälpmedel vore bra.

Afv får dock intrycket att det inte är så rasande många personer som genomgår TRT-behandling i dagsläget. Möjligen kan bero på de praktiska svårigheterna som är inblandade. Några säkra siffror på antalet TRT-behandlingar har vi inte hittat. Duearity har inte heller några i sin information.

Verkshöjden i produkten kan vara ett frågetecken. Går den att patentera? Det finns hörlurar som använder bone conduction-teknik som exempelvis Aftershokz. De är inriktade på sport. Steget till att gör en produkt utan bygel känns inte så långt. Det skulle kunna bli en produkt som liknar Duearitys.

Kanske är bolagets utformning av plåstret som håller fast ljudenheten en extra svår sak? Den ska inte sitta för hårt men ändå hålla sig kvar om man ligger, duschar etc. Den del av plåstret som skapar förbindelse mot huden kommer från en stor tillverkare som levererar samma material till ”paddar” för elektroder, typ för EKG och är medtech-klassat, enligt bolaget.

Att gå direkt mot slutkund istället för mot förskrivande led är lite ovanligt inom medicinteknik men verkar trovärdigt på den här marknaden. Det finns en stor grupp som upplever att man inte får bra hjälp inom vården. Det är mycket möjligt att det kundunderlaget initialt räcker till för att lansera en produkt framgångsrikt.

4. Nödvändiga antaganden i ett optimistiskt scenario

  • Slututvecklingen av Tinearity följer plan och CE-märkning erhålls
  • Intresse i kundledet som relativt snabbt tar sig uttryck i betydande intäkter

Optimistiskt scenario

Duearity Idag Tänkbart 2024
Avklarad milstolpe Produkt under utveckling 5 000 kunder -> 25 Mkr omsättning & 10 Mkr rörelsevinst
Kommande värdedrivare (i) CE-märkning & försäljningsstart & placering hos apotek och hörselkliniker Tillväxt & produktbreddning
Värderingsmodell (ii) 25x rörelsevinsten (EV/Ebit)
Resultatnivå, årstakt Cirka -1 Mkr 10 Mkr
Börsvärde, Mkr (iii) 85 Mkr 250 Mkr
Optimistisk vinstchans (iv) 190%

TABELLFÖRKLARING OPTIMISTISKT SCENARIO

Tabellen visar bolaget i dag samt ett tänkbart framtida optimistiskt scenario. Detta är alltså inte Affärsvärldens huvudscenario. Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det oftast slutar med en stor förlust för investerarna.

(i) Värdedrivare är de enligt Affärsvärlden enskilt viktigaste aktiviteterna och målen för bolagets utveckling. Exempel på värdedrivare i förhoppningsbolag är: licensavtal, regulatoriska godkännanden, genombrottsorder, kundintag, nya marknader, nya råvarufyndigheter, nya forskningsdata, produktlanseringar etc.

(ii) Värderingsmodell: Vad är viktigast för hur aktien prissätts på börsen? Enklast är det om man har vinster eller omsättning att utgå ifrån som kan ge en värderingsmultipel som P/e-tal, EV/EBIT eller EV/Sales. Annars är man hänvisad till en grov skattning av vad som vore ett rimligt börsvärde i en tänkt framtid efter att bolaget klarat av flera värdedrivande milstolpar längs vägen.

(iii) Börsvärde idag avser aktuell börskurs och full utspädning efter eventuell pågående nyemission. Börsvärdet i en tänkbar framtid avser Affärsvärldens (ofta svåra) bedömning av vad som kan vara ett rimligt framtida börsvärde i ett läge där Affärsvärldens optimistiska antaganden om utvecklingen slagit in.

(iv) Optimistisk vinstchans är en förenklad skattning av potentialen i aktien på några års sikt. Detta är starkt förenklat och tar inte hänsyn till mindre finansieringsbehov eller exakt nettoskuld/kassa. Större bedömda finansieringsbehov är dock inkluderade vilket i så fall anges i tabellen och/eller i analysen.

Börsvärdet är 85 Mkr direkt efter noteringen. Då finns en nettokassa på drygt 25 Mkr i bolaget men merparten kommer spenderas i slutfasen av utvecklingsarbetet. Kapitalbehovet fram till lansering av Tinearity i början av 2022 är cirka 20 Mkr.

I ett optimistiskt scenario håller bolagets tidsplan och en produkt finns på marknaden 2022. En knepig fråga är hur stor kundbasen kan bli realistiskt sett. Antalet tinnitus-drabbade är enormt stort. Det talas om upp mot 20% av befolkningen. Å andra sidan verkar få gå igenom avancerade behandlingar.

Vi räknar om några år med en årlig användarbas på 5 000 personer. Alltså väsentligt under bolagets målbild. Uppgifter vi hittat om hur många som besöker informationsträffar om tinnitus inom vården indikerar dock att antalet som är intresserade av behandlingar inte är jättestort. Men detta är osäkert.

Håller prisbilden och bruttomarginal-antagandena ser vi 25 Mkr i omsättning och en vinstnivå kring 10 Mkr på radarn i detta scenario. En värdering på EV/Ebit 25 är inte orimlig. Det kan bli mer om bolaget växer bra eller har nya lovande produkter på gång.

Pessimistiskt scenario

Innan produkten använts av ett större antal personer under längre tid vet vi inte säkert att den är tillräckligt användarvänlig för att fungera bra. Att Tinearity endast blir en extremt smal nischprodukt med 5-10 Mkr i omsättning är en möjlighet. Troligen väntar då nyemissioner och en stor men kanske inte total värdeförlust för investerare.

AFFÄRSVÄRLDENS SLUTSATS

Huvudscenariot för förhoppningsbolag är att det över tid slutar med en stor förlust för investerarna.

Börsvärdet är 85 Mkr direkt efter noteringen. Då finns en nettokassa kring på drygt 25 Mkr i bolaget, men merparten av den tas i anspråk för slutlig utveckling, CE-märkning och marknadsföring av Tinearity. Detta framstår som en hög värdering. Något i stil med senaste nyemissionen (ca 4,30 kr/aktie) hade varit mer lämpligt anser Afv. Särskilt som man kan sätta frågetecken för verkshöjden i lösningen så länge den inte är patenterad.

Ett plus är att bolaget troligen kan sälja direkt till slutkund i egen regi och nå lönsamhet snabbt på så vis. Prisbilden är så pass låg att det inte är nödvändigt att få in produkten i försäkringssystem, högkostnadsskydd och liknande. Det är också ett plus. Ett stort frågetecken för Afv är hur stort kundunderlaget för Duearity visar sig bli. Antalet tinnitus-drabbade är mycket stort men det är få som går igenom den slags genomgripande behandlingar som det här rör sig om.

Vårt råd blir neutral på denna notering. Alltså ingen direkt åsikt om att teckna eller avstå.

SÅ SER AFFÄRSVÄRLDEN PÅ FÖRHOPPNINGSBOLAG

Vid investeringar i entreprenörsbolag utan intäkter men med högtflygande planer bör man enligt Affärsvärldens åsikt börja med nyckelpersonerna i projektet.

  1. Har nyckelpersonerna rätt incitament och engagemang för att göra det långa och hårda arbete som krävs för att lyckas? Saknas detta incitament kan man ofta stryka aktien som köpkandidat redan här.
  2. Har nyckelpersonerna erfarenhet och historik med sig som gör det troligt att de har rätt förutsättningar för att ta projektet till framgång? Det gör enorm skillnad om entreprenören har relevanta framgångar i bagaget eller ej. Detta är en väldigt subjektiv och därmed svår bedömning men den bakomliggande tanken är robust. Nämligen att en förstklassig ledning med en halvdan affärsidé är långt mycket bättre än en förstklassig affärsidé i händerna på en halvdan ledning.
  3. Hur trovärdig är strategin och produkten? Denna fråga kan besvaras på flera nivåer. Från höftskott till datainsamling i McKinsey-klass. Vi lägger oss på en nivå någonstans där emellan där nedlagd analystid får styras av hur intressant investeringen ser ut att vara i övrigt. En mycket intressant aktie förtjänar en mer grundlig research än ett börsbolag som vi på andra grunder bedömer som helt ointressant. Dessa bedömningsgrunder kan vara saker som frågorna 1–2 ovan eller potentialen, värderingen eller något annat.
  4. Nödvändiga antaganden i optimistiskt scenario. Investeringar i förhoppningsbolag handlar helt och hållet om att skissa på hur uppsidan ser ut och därefter utsätta detta optimistiska scenario för ”konstruktiv kritik”. Om aktien står pall för trycket så kan det vara en intressant investering.En metod är att lista vilka antaganden man nödvändigtvis måste göra för att det optimistiska scenariot ska besannas. Exempel på sådana antaganden kan vara:
    • Kundtillväxten ökar
    • Positiva forskningsresultat (Life Science)
    • Framgångsrik lansering utomlands
    • Lyckad prospektering (råvarubolag)
    • Inget priskrig från stark konkurrent
    • Nyckelpersonerna klarar att verkställa strategin

    Vi ser det alltså som mindre meningsfullt att skissa på det mest sannolika utfallet för en förhoppningsaktie eftersom det utan undantag är att investerarna över tid gör en stor förlust.

Affärsvärldens slutsats

Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Affärsvärlden sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:

  • 1 eller 2 = Sälj
  • 3 eller 4 = Neutral
  • 5 eller 6 = Köp
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Santander