Analys Doro
Doro: Strukturell motvind
Doro | |
Börskurs: 15,50 kr | Antal aktier: 24,3 m |
Börsvärde: 377 Mkr | Nettokassa: 27 Mkr |
VD: Jörgen Nilsson | Ordförande: Henri Österlund |
Doro (15,50 kr) är ledande inom senioranpassade telefoner och mobiltelefoner.
I Europa har bolaget en marknadsandel på runt 23%. I länder som Sverige, Frankrike, Tyskland och Storbritannien har Doro mer än hälften av marknaden (55,6% av volymen samt 60,3% av värdet år 2021). Doro har en marknadsandel på omkring 90% för seniortelefoner i Norden.
Produkterna säljs via ett nätverk med över 300 telekomoperatörer, distributörer och återförsäljare i 27 länder. Under 2021 sålde Doro mer än två miljoner telefoner.
Jörgen Nilsson är VD på Doro sedan verksamheten inom trygghetslarm Careium knoppades av som separat börsbolag i december 2021. Nilsson äger aktier för drygt 0,5 Mkr (33 500 aktier) och har arbetat inom koncernen sedan 2014 (bland annat som affärsområdeschef för telefondelen, numera Doro). Insynspersoner äger drygt 17% av aktierna i bolaget inklusive storägarna Accendo Capital.
Affärsvärldens huvudscenario | 2021 | 2022E | 2023E | 2024E |
Omsättning | 1 040 | 904 | 877 | 851 |
– Tillväxt | -38,5% | -13,0% | -3,0% | -3,0% |
Rörelseresultat | 119 | 59 | 53 | 47 |
– Rörelsemarginal | 11,4% | 6,5% | 6,0% | 5,5% |
Resultat efter skatt | 83 | 38 | 40 | 36 |
Vinst per aktie | 3,46 | 1,55 | 1,65 | 1,47 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Direktavkastning | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Avkastning på eget kapital | 14% | 8% | 8% | 7% |
Avkastning på operativt kapital | 100%+ | 45% | 39% | 36% |
Nettoskuld/Ebit | -0,1 | -1,0 | -1,6 | -3,0 |
P/E | 4,5 | 10,0 | 9,4 | 10,5 |
EV/Ebit | 2,9 | 6,0 | 6,6 | 7,5 |
EV/Sales | 0,3 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
Utmanande marknad
Doros omsättning för telefonerna toppade på drygt 1,7 miljarder år 2016 och har varit fallande de senaste åren. En orsak är att marknaden för traditionella knapptelefoner (på branschspråk kallat features phones) minskar strukturellt då smartphones tar andelar. Doro redovisar inte fördelningen mellan traditionella knapptelefoner och smartphones. Tidigare har runt 80% av Doros försäljning avsett traditionella features phones.
När pandemin slog till 2020 sjönk omsättningen 26,5% till 1,2 miljarder. En stor del av tappet berodde på restriktioner på grund av covid. Doro hade även beslutat att lämna mindre lönsamma marknader som exempelvis Nordamerika och Sydeuropa, vilket också påverkade negativt.
2021 minskade försäljningen med 10,8%. Första nio månaderna 2022 var tappet 11,6%. Omsättningen har minskat i åtta av de senaste tio kvartalen jämfört med året innan.
Konkurrenter är aktörer som exempelvis Alcatel, Nokia och Emporia. De säljer både feature phones och smarta mobiltelefoner för seniorer. Nokia har runt 20% av marknaden i Europa och Alcatel cirka 9%. Nischen för seniortelefoner i Europa är uppskattningsvis värd runt 3-4 miljarder kronor. Dessutom finns konkurrens från exempelvis iPhone som kan anpassa gränssnittet på skärmen så det blir större, tydligare och därmed mer anpassat för äldre.
Det verkar ske en del konsolidering på marknaden. Små aktörer försvinner och de stora blir större, enkelt uttryckt. Bolag som inte är lönsamma på vissa marknader beslutar då att lämna marknaden. Precis som Doro gjort i Nordamerika. Då minskar konkurrensen för de kvarvarande aktörerna som då har potential att lyfta sina marginaler.
Sänkt rörelsekostnaderna med 100 Mkr
2020 startade Doro ett omfattande kostnadsbesparingsprogram för att säkerställa långsiktig lönsamhet och ett stabilt kassaflöde. Det handlar om effektiviseringar inom bland annat produktutveckling, marknadsföring och logistik. Samt utfasning av mindre lönsamma marknader.
Under andra halvåret 2021 avslutades de sista delarna i programmet. De årliga rörliga kostnaderna hade då minskat med 97 Mkr jämfört med 2019 års nivåer. Rörelsemarginalen under 2021 var rekordhöga 11,4% jämfört med 4,9% år 2020.
Ny strategi breddar till andra segment
Doros strategi är att fokusera på seniortelefoner och tillgängliga trygghetstjänster som Response by Doro, vilket är en trygghetsknapp på baksidan av telefonen som gör att användaren lätt kan kalla på hjälp om olyckan skulle vara framme. Dessutom kan närstående hjälpa användaren med viktiga inställningar i telefonen, via appen Respons by Doro i sina egna smartphones. Tjänsten är kostnadsfri.
Utöver seniortelefoner är Doros ambition att nyttja bolagets välkända varumärke och bredda erbjudandet utanför telefoni, till ett antal närliggande segment för seniorer. Tanken är att sortimentet både skall innehålla egenutvecklade produkter och tjänster samt andra aktörers produkter under Doros namn samt tredjepartsprodukter. Det kan handla om produkter för smarta hem-lösningar, digitala hälsolösningar och senioranpassade kommunikationshjälpmedel.
Att Doro använder sitt starka varumärke är positivt. Samtidigt är det lite märkligt då bolaget för cirka ett år sedan knoppade av verksamheten inom trygghetslarm för att fokusera på just telefonerna. Möjligen fanns få synergier mellan telefonerna och trygghetslarmen. Avknoppningen har dock varit långt ifrån någon succé. I år har Doro och Careium-aktierna tappat cirka två tredjedelar av börsvärdet vardera.
Doros tre strategiska ambitioner för de kommande åren är följande.
- Återgå till tillväxt
- En konservativ balansräkning de kommande åren (Afv tolkning = behålla nettokassa)
- Uppvisa tvåsiffrig Ebit-marginal
Växande åldrande befolkning
Även om exempelvis marknaden för traditionella telefoner minskar strukturellt så finns det betydande tillväxtmöjligheter för produkter riktade mot seniorer med en växande åldrande befolkning. 2030 kommer 23% av Europas befolkning av vara 65+. Det är 30% fler personer i åldersgruppen jämfört med år 2015. Seniorer är ofta en köpstark och märkeslojal grupp. En risk för Doro är att de personer som idag är 50-65 år inte kommer växla över till Doro-telefoner bara för att de blir äldre. Fler och fler äldre använder smartphones från andra leverantörer som har senioranpassat gränssnittet med större knappar och bokstäver.
Doro | Q1-Q3 2022 | Q1-Q3 2021 |
Omsättning | 644,1 Mkr | 728,4 Mkr |
Tillväxt Y/Y | -11,6% | -11,2% |
Bruttomarginal | 35,2% | 35,4% |
Rörelsekostnader | 191,7 Mkr | 189,9 Mkr |
EBIT | 35,2 Mkr | 68,2 Mkr |
Ebit-marginal | 5,5% | 9,4% |
Vinst per aktie | 1,02 kr | 2,23 kr |
Första nio månaderna föll omsättningen 11,6%. Bruttomarginalen var i stort sett oförändrad mot fjolåret. Och rörelsekostnaderna ökade med knappt 1% mot fjolåret. Rörelsemarginaltappet beror främst på volymtappet på översta raden.
I Q3 isolerat var tillväxten -10,5%. Det tredje kvartalet var det försäljningsmässigt starkaste hittills i år. Q3 brukar i regel vara säsongsmässigt starkt. Historiskt sett har fjärde kvartalet varit det kvartal med högst omsättning under året, delvis beroende på julhandeln. Doro ställde ut på den stora branschmässan IFA i Berlin under tredje kvartalet. Det var första gången sedan pandemin slog till. Doro uppger att de fick positiv återkoppling på nylanserade produkter. Särskilt den uppkopplade klockan, Doro Watch.
Att kronan försvagats mot dollarn påverkar Doro negativt. Doro har genomfört prisökningar i kundledet som skall mildra den negativa kostnadsutvecklingen.
VD Jörgen Nilsson framhäver att prisjusteringar måste hanteras med försiktighet då marknaden i allmänhet och i synnerhet detaljhandeln är ovilliga att acceptera ytterligare prishöjningar på grund av inflationen och svagare köpkraft hos konsumenterna. Doro bedömer att omsättningen i fjärde kvartalet kommer vara lägre än föregående år (311,2 Mkr).
Vi skissar på ett omsättningstapp på 16% i fjärde kvartalet vilket skulle innebära -13% på helårsbasis 2022. Kommande år räknar vi med 3% tapp till följd av en fortsatt utmanande marknad och svagare köpkraft för konsumenterna. Marginalmässigt skissar vi på 6,5% i år och 5,5% år 2024.
Doro-aktien har värderats lågt senaste åren. Marknaden för traditionella knapptelefoner minskar strukturellt. Använder vi en multipel på 7 gånger rörelsevinsten finns 25% uppsida på sikt.
Andra bolag med strukturell motvind värderas också lågt. Två exempel är kontanthanteringsbolaget Loomis samt Bokusgruppen som äger Akademibokhandeln. Bokhandel i traditionella butiker minskar till förmån för e-handel.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2023E | EV/Ebit 2023E | EV/Sales 2023E | Ebit-marginal 2023E % | Årlig tillväxt 2023E-2024E % |
Doro | -51,4 | 9,4 | 6,6 | 0,4 | 6,0 | -3,0 |
Loomis | 27,8 | 10,3 | 8,8 | 1,0 | 11,3 | 5,7 |
Bokusgruppen | -1,7 | 14,1 | 13,2 | 0,4 | 3,2 | 5,7 |
Genomsnitt | -8,5 | 11,3 | 9,6 | 0,6 | 6,8 | 2,8 |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
Doro har en stark marknadsposition bland seniortelefoner och ett välkänt varumärke. Att marknaden för traditionella knapptelefoner minskar är ett tydligt orosmoln. Konkurrens från iPhone och andra större spelare som kan anpassa sina smartphones för seniorer är en annan risk.
Att Doro vill bredda erbjudandet till närliggande segment kan skapa mer tillväxtmöjligheter men ökar också risken. Senaste året har insynspersoner köpt aktier för cirka 0,7 Mkr. Inga försäljningar finns registrerade.
Aktien har länge värderats lågt. Utsikterna är grumliga och Doro måste troligen vända till positiv tillväxt för att värderingsmultiplarna skall expandera. Vi landar i en neutral hållning.
Tio största ägare i Doro | Värde (Mkr) | Andel |
Accendo Capital | 64,6 | 17,0% |
Peter Lindell | 58,2 | 15,3% |
Nordea Fonder | 44,1 | 11,6% |
Lazard Frères Gestion | 26,3 | 6,9% |
Avanza Pension | 21,5 | 5,7% |
Nordea Liv & Pension | 14,6 | 3,8% |
Dimensional Fund Advisors | 12,2 | 3,2% |
Christoffer Häggblom | 9,4 | 2,5% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 9,0 | 2,4% |
Originat AB | 7,8 | 2,0% |
Fem största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Jörgen Nilsson | 0,5 | 0,1% |
Henri Österlund | 0,1 | 0,0% |
Isabelle Senges | 0,0 | 0,0% |
Fredrik Bengtsson | 0,0 | 0,0% |
Martin Törngren | 0,0 | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 17,2% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser