Doro inget att ringa hem om

Nedan följer en fördjupningsanalys från SvD Börsplus som kompletterar den ovanstående huvudanalysen.
Doro inget att ringa hem om - fcfb72d1-8f60-40c0-bff6-bc4031f3fe54fitcroph450q80upscaletruew800sa6d8a7239840e058b444b37bd3083f87e67dffcd

Medan Apple, Samsung och i växande utsträckning även Huawei slåss allt hårdare om att stilla den stora massans mobiltelefonbegär så är Lundabaserade Doro nischat mot telefoner och andra lösningar för den äldre delen av befolkningen. Det grundläggande behovet är mer lättbegripliga telefoner med färre men tydligare funktioner och bättre ljud. Produkten ska alltså hjälpa äldre som ser eller hör dåligt och som i varierande utsträckning kanske även har svårare att ta till sig den nya tekniken.

Inom Doros segment, telefoner för äldre, är bolaget marknadsledande och den historiska tillväxten är minst sagt imponerande. Sedan 2007 har tillväxten snittat 24 procent om året. Lönsamheten är godkänd med en rörelsemarginal kring 5-8 procent.

Doro var tidiga med att introducera mobiltelefoner för seniorer 2007 och har en stark position framför allt på den nordiska marknaden. Bolaget har också expanderat geografiskt och har idag betydande försäljning i resten av Europa och i Nordamerika.

Men den ständiga oron i Doro har varit att produkten ska göras obsolet om man istället anpassar användargränssnittet i en vanlig telefon på ett sådant sätt att nyttan av en dedikerad telefonmodell för seniorer minskar. Det har lett till en låg värdering på aktien som tidigare ofta varit runt 7-8 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit).

Doro har i mångt och mycket byggts upp på gamla ”osmarta” mobiltelefoner, som efter inträdet av smartphones ibland kallas för ”feature phones”. Än idag representerar det här runt 80 procent av telefonförsäljningen i Doro och är således mycket viktigt för bolaget.

En sak som präglar gamla osmarta telefoner är att de i större utsträckning kräver en modifiering av hårdvaran för att produkten som helhet ska förändras. En telefon som till hälften består av en liten och klumpig knappsats och till hälften av en minimal skärm kan enkelt göras mer användarvänlig för seniorer om allt får ta lite större plats. Doro gjorde de här anpassningarna när många andra telefontillverkare fokuserade på den stora massan. Resultatet blev ett konkurrenskraftigt alternativ för äldre telefonanvändare.

Smartphones fungerar dock annorlunda i det här avseendet. Användargränssnittet är inte längre en blandning av hårdvara och mjukvara. Produkten är i mångt och mycket en stor pekskärm där användargränssnittet kan anpassas efter behov (vilket ursprungligen var en av de saker som gjorde Iphone så briljant).

För smartphones finns alltså inte ett lika tydligt behov av en fysiskt annorlunda telefonmodell. Snarare är det mjukvaran och det användargränssnitt som visas på skärmen som behöver anpassas. Man skulle alltså kunna tänka sig en framtid där Doros mobiltelefoner inte ens behövs. Åtminstone är det troligt att Doros produkt i framtiden går allt mer mot att bli en mjukvaruprodukt i takt med att användandet av smartphones ökar.

Faktum är att den typ av applikation som löser samma problem som Doros telefoner finns redan idag, och kallas ibland för ”launchers”. Det är en typ av app som förändrar utseendet på användargränssnittet till något mer lättläsligt och lättbegripligt. I stort den funktion som Doros telefoner fyller idag. Skillnaden är att en sådan app kostar mindre än 100 kronor och vissa är till och med gratis.

I dagsläget är de här apparna sällan något bra alternativ, tekniskt sett. Men ytterligare en anledning till att de inte fått större genomslag tror vi beror på enkelheten i att köpa en telefon som direkt är redo att användas av den äldre. När en kund kontaktar sin teleoperatör för att köpa en telefon är det helt enkelt lättare för operatören att säga ”köp en Doro” än att säga ”köp en Samsung men innan den kan användas måste du ladda ned någon av de här tio apparna som förhoppningsvis löser ditt problem”.

Mardrömsscenariot vore givetvis om någon av de stora smartphonetillverkarna löser det här genom att bygga in senioranpassning som en ett eller par enkelt åtkomliga inställningar i operativsystemet, snarare än som nedladdningsbara tilläggsapplikationer från tredje part. Då skulle det bli betydligt svårare för Doros viktiga säljpartners att fortsätta rekommendera bolagets telefoner.

Till Doros försvar ska man säga att den här oron har funnits under många år och fortfarande finns ingen bra alternativ lösning. Dessutom är Doros telefoner betydligt billigare än många konkurrerande smartphone-modeller riktade mot massmarknaden, vilket kan vara avgörande med tanke på att många äldre inte har något behov av alla de funktioner man betalar för i en vanlig smartphone.

Men risken finns ändå att förutsättningarna förändras och istället för att försöka bedöma om detta kommer drabba bolaget eller inte under kommande år så lutar vi åt att man allt annat lika ska vara lite snålare med vilken multipel man betalar för den här delen av Doro.

Då känns bolagets mindre verksamhet i Doro Care kanske lite mer spännande. Verksamheten utgör kring 10 procent av omsättningen i koncernen och består i att sälja produkter som trygghetslarm och operatörstjänster som ”telecare” (olika varianter av fjärrtillsyn, larmmottagning och trygghetssamtal). Se faktaruta nedan för mer information.

Doro Care

Doro Care förvärvades 2015 och gick då under namnet Caretech.

Verksamheten i Doro Care inbegriper både försäljning av fysiska larmprodukter och tillhandahållande av operatörstjänster inom telecare. Ofta paketeras både produkter och tjänster samman i en månadsavgift som ger relativt stabila, abonnemangsbaserade intäkter.

Operatörsaffären är i mångt och mycket en form utav callcenterverksamhet. Doro har cirka 250 anställda bland annat i Malmö och Kalix som betjänar 80 000 abonnemangskunder. Samtalen kan gälla larmmottagning eller trygghetssamtal där man ser till att allt står rätt till, påminner om medicin, etc.

Kunderna består i stort av kommuner som köper in larmprodukter och larmtjänster för att äldre ska kunna bo kvar i sitt eget hem lite längre. För kommunerna är det mer kostnadseffektivt att låta någon bo kvar hemma med trygghetslarm och fjärrövervakning än att ha personen på ett äldreboende. Efterfrågan är normalt sett stabil och demografin med växande antal äldre gynnar Doro Care.

Verksamheten har haft en svacka under året då en konkurrent överklagat ett ramavtal med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Det får till följd att kunderna avvaktar med nya beställningar. Senaste nytt är att konkurrentens ansökan om överprövning har avslagits vilket innebär att situationen kommer klarna inom drygt två veckor om inte beslutet överklagas.

I början av 2016 förvärvade Doro Care norska Trygghetssentralen, det största privatägda centret för sociala trygghetslarm i Norge. Trygghetssentralen är en operatör som levererar sociala trygghetslarm till cirka 34 000 användare. Bolaget omsätter knappt 70 MNOK och köpeskillingen var 30 MNOK.

Svagt resultat under årets första kvartal är en sak som tyngt aktien hittills under året. Problemen med ramavtalet inom Doro Care en annan (se faktarutan ovan). Det senare problemet ser nu ut att klarna vilket bidragit till att åter lyfta aktien. Kursen har avancerat dryga 30 procent sedan slutet på augusti.

Trots den mörka bild som målats upp i den här analysen är Doro ett bolag som grovt räknat har växt med runt 20 procent organiskt per år. Om man inte håller med om vår oro kring produkten är dessutom den demografiska utvecklingen något som gynnar Doro när antalet äldre blir allt fler. Ifall bolaget fortsätter på den inslagna vägen och övergången till smartphones blir smärtfri kan osäkerheten lätta och värderingen stiga. Då skulle Doro-aktien bli en riktigt bra placering från dagens nivåer.

Än så länge kvarstår dock osäkerheten när bolagets storsäljarprodukter ska ersättas med något där förutsättningarna inte är lika tydliga. I vårt huvudscenario skissar vi på fortsatt tillväxt med 12 procent årligen och rörelsemarginaler kring 6–7 procent. Vi är däremot lite snålare med värderingen och tycker inte man ska betala särskilt mycket mer än 11 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit). Det ger en hyfsad potential i aktien och vi skulle inte avråda den som tror på produkterna från att äga aktien. Vi stannar dock vid ett neutralt råd idag.

Läs fördjupad analys ↓

Fördjupad analys Doro

Doro SEK
Börskurs: 67,00
Antal aktier (miljoner): 23,2
Börsvärde: 1 557 Mkr
Nettoskuld: 199 Mkr
SvD Börsplus förväntningar
2015 2016E 2017E 2018E
Omsättning 1 838 2 059 2 306 2 582
– Tillväxt 43,9% 12,0% 12,0% 12,0%
Rörelseresultat 95 82 138 181
– Rörelsemarginal 5,2% 4,0% 6,0% 7,0%
Resultat efter skatt 64 58 101 135
Vinst per aktie 2,78 2,50 4,40 5,80
Utdelning per aktie 0,00 1,50 2,50 3,30
P/E 24,1 26,8 15,2 11,6
EV/EBIT 18,4 21,3 12,7 9,7
EV/Sales 1,0 0,9 0,8 0,7

Doros affärsmodell

Doro utvecklar och designar telefoner för äldre. Själva tillverkningen av telefoner läggs i stort ut på tillverkningspartners. Detsamma gäller försäljningen som främst drivs av teleoperatörer som packeterar försäljningen av telefoner tillsammans med abonnemang, men även återförsäljare som olika elektronikvaruhus. Kvar inom Doro återstår sysslor som design och utveckling av mjukvara och andra kringtjänster.

En snabb undersökning på en prisjämförelsesida visar att Doros ”osmarta” telefoner ofta kostar strax under tusenlappen utan abonnemang. För lite nyare smartphones ligger priserna kring 1 500-2 000 kronor. I dagsläget är endast 20 procent av Doros försäljning smartphones.

Doros marknad

Den äldre delen av befolkningen är Doros kundgrupp och den förväntas växa under kommande år. En prognos från SCB ger att antalet människor som äldre än 80 år skulle kunna öka med 65 procent under kommande 15 år. I närtid finns dock andra trender som troligen är mer betydelsefulla för Doro. Smartphones har varit relativt välanvända på massmarknaden i runt 10 års tid, och dagens äldre kommer i allt större utsträckning ha vant sig vid smartphones. Vi lutar åt att övergången från gamla telefoner till smartphones är dålig för Doro eftersom produkten blir allt mer lik den som andra tillverkare redan erbjuder.

Doros produkter finns på över 40 marknader, men är framför allt stora i Norden med en marknadsandel på runt 15 procent i seniorsegmentet. I många andra länder är andelen en eller ett par procentenheter.

Bland telefontillverkare konkurrerar bolaget med aktörer som Alcatel, Emporia och Greatcall som har dedikerade telefonmodeller för äldre. I allt större utsträckning konkurrerar bolaget givetvis även med de traditionella jättarna som Apple, Samsung och Huawei. Utöver det finns andra alternativ till Doros telefoner, exempelvis applikationer som förändrar användargränssnittet på en vanlig smartphone till något mer tydligt och lättbegripligt. Sådana lösningar är i dagsläget ganska dåliga alternativ, men det är inte svårt att tänka sig att en bättre integrerad lösning skulle kunna bli ett allvarligt mot Doro.

Doros strategi och mål

Doros finansiella mål är att nå:

  • Årlig tillväxt om 20 procent
  • Långsiktig rörelsemarginal om 10 procent
  • Maximal skuldsättningsgrad (räntebärande skulder/eget kapital) om 1,0
  • Utdelning, som andel av nettovinst, om 33 procent.

Det årliga tillväxtmålet har inte uppnåtts varje år, men sedan 2007 är tillväxten i genomsnitt 24 procent per år. Rörelsemarginalmålet har bolaget inte uppnått. Idag är rörelsemarginalen lite nedtryckt kring dryga 5 procent men tidigare har bolaget som mest presterat runt 8 procent. Skuldsättningsmålet har Doro uppnått under många år. Däremot har bolaget inte delat ut något de senaste två åren.

Doros 10 största ägare Kapital
Handelsbanken Fonder 8,02%
Accendo Capital 7,36%
Nordea Fonder 5,02%
Swedbank Robur Fonder 5,02%
Avanza Pension 3,42%
Catella Fonder 3,25%
Theodor Jeansson 2,80%
Dimensional Fund Advisors 2,29%
Öhman Fonder 2,13%
Swedbank Försäkring 1,92%

Doros aktie

I ägarlistan finns främst ett antal fonder. Inga starka ägare alltså. I listan syns också Accendo Capital, en aktivistfond av den mindre bråkiga sorten, men som gärna tar plats i styrelse och försöker förbättra bolaget.

Till börskursen 67 kronor har Doro ett börsvärde på drygt 1,5 miljarder kronor. Aktien har ofta värderats kring 7-8 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit) delvis på grund av osäkerhet kring Doro-telefonernas framtida vara eller icke vara.

Bland insynspersoner är ägandet begränsat till ett fåtal personer med relativt små innehav. Majoriteten av ledningen äger inga aktier i bolaget.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.